Gå til innhold

360 000 kr i gave, betalte ikke skatt

Anbefalte innlegg

Gjest LuTeM
Skrevet

En venn av meg fikk 360 000 kr i gave. Jeg vet at han ikke betalte skatt for det. Nå kom skattoppgjøret og ingenting er registrert der. Kontrolerer ikke skattkontoret med hva som skjer med kontobevegelser? Eller måtte han melde om det selv for å betale skatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betales ikke skatt på gaver, men eventuelt arveavgift/gaveavgift.

Dersom din venn fikk denne gaven fra noen han ikke er i nær slekt med, og han heller ikke står i vedkommendes testamente, er gaven uansett avgiftsfri. Dersom den er avgiftspliktig, er det uansett et fribeløp på kroner 470 000 fra hver person (dersom dette var før 1. januar, så var det kroner 250 000). Uansett skal gaver over 100 000 (?) meldes Skattekontoret, men det betyr ikke automatisk at man må betale avgift på dem.

(Det var da forresten svært så god oversikt du har over din venns ligningspapirer?)

Gjest annemor30
Skrevet
En venn av meg fikk 360 000 kr i gave. Jeg vet at han ikke betalte skatt for det. Nå kom skattoppgjøret og ingenting er registrert der. Kontrolerer ikke skattkontoret med hva som skjer med kontobevegelser? Eller måtte han melde om det selv for å betale skatt?

Satteoppgjøret blir vel lagt ut 24 juni?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...