cilja Skrevet 8. juni 2009 #1 Del Skrevet 8. juni 2009 Nå trenger jeg synspunkter. Mannen min tok gutten vår med på fotballturnering i helga. Fotballguttenen går i 2. klasse. Det viser seg at til denne turneringen har trenerne delt opp spillerne i "de gode" og "de mindre gode" spillerne. Sønnen til treneren ble overhørt å si "ja, men pappa, du sa jo at ingen av de gode skulle spille nå", så det viser seg at i alle fall noen av barna er klar over denne inndelingen. Mange av oss voksne er kjempeirriterte og ser på slikt opplegg som fullstendig unødvendig og umoralsk. Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 8. juni 2009 #2 Del Skrevet 8. juni 2009 Så vidt jeg vet (og har forstått på treneren til gutten min) har han ikke lov til å toppe laget når de er så små. Uansett er det en uting. Nå er det ishockey sønnen min har drevet mest med. De har spilt serie i 2 år og turneringer i 3. Det er tydelig forskjell på klubbene. Jeg vet at noen av klubbene topper lagene sine. De gjør det ved at enkelte spillere får bytte inn oftere enn andre. På vårt lag får alle tilnærmet lik spilletid. Vi har alltid kjørt den linja. Det har medført at vi første serieår tapte omtrent alle kampene. I forrige sesong begynte vi å spille jevngodt med mange av de andre lagene og slo også ved enkelte anledninger lag vi bestandig har tapt mot. Det som har skjedd er at spillerne våre har hevet seg hele gjengen. Alle har blitt mye flinkere og etterhvert som vi skjønner motstandernes spill er det enkelt å nøytralisere enkeltspillere som er gode. Topping av lag i barneidrett hører ikke noe sted hjemme. Dessverre er det mange som blir mer opptatt av å vinne enn å ha det gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #3 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg ser ikke helt problemet. Noen er bedre enn andre, det er et faktum. Hvorfor er det så fælt at treneren også er klar over dette faktum? :klø: Der mine barn spiller sørger treneren for at alle får spille. Men han sørger også for at det alltid er noen av de gode på banen. Om alle de mindre gode skulle spilt alene, ville det økt sjansene for tap, og ungene har jo lyst til at laget skal ville. Så da lager treneren en god balanse av gode og mindre gode spillere, slik at alle får delta. Det eneste problemet jeg ser, er hvis treneren ikke lar de mindre dårlige få spille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 8. juni 2009 #4 Del Skrevet 8. juni 2009 Helt forkastelig, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 8. juni 2009 #5 Del Skrevet 8. juni 2009 Haha, og ser du på de om tre-fire år, så er det slett ikke de som er best som småunger som er best da. Med unntak av de svært få naturtalentene som finnes. Å toppe lag før de spiller på G13/J13-nivå og begynnerp å stor bane er bare tull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 8. juni 2009 #6 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg ser ikke helt problemet. Noen er bedre enn andre, det er et faktum. Hvorfor er det så fælt at treneren også er klar over dette faktum? :klø: Der mine barn spiller sørger treneren for at alle får spille. Men han sørger også for at det alltid er noen av de gode på banen. Om alle de mindre gode skulle spilt alene, ville det økt sjansene for tap, og ungene har jo lyst til at laget skal ville. Så da lager treneren en god balanse av gode og mindre gode spillere, slik at alle får delta. Det eneste problemet jeg ser, er hvis treneren ikke lar de mindre dårlige få spille. Jeg oppfattet det som om treneren hadde delt opp i et godt og et dårlig lag, ikke at han hadde mikset lagene. Det betyr at han setter alle de gode spillerne på et lag for at dette laget skal tape. De spillerne som ikke er så gode får en nesten umulig oppgave fordi de ikke har noen gode spillere på laget. Hva gjør vel det med motivasjonene for å drive sport? Både barn og voksne er klar over at noen barn er flinkere enn andre, men alle bør ha glede av å drive med fysisk aktivitet. Hvis man bare får stempelet dårlig hele tiden mister man ganske kjapt motivasjonen. En annen ting - også fra hockey. Svenske spillere er godt representert i NHL (amerikanske hockeyligaen). Det ble gjort en undersøkelse og ingen av disse spillerne utmerket seg spesielt i barnehockeyen. De kom litt senere enn alle de andre. Kanskje de ble så gode fordi de hele tiden har måttet jobbe hardt og har gode treningsvaner? Og at såkalte barnetalenter ikke i samme grad "jobber" for å bli så gode? Det er faktisk ganske skummelt å dele inn spillerne i elite og ikke-elite når de er så små. Jeg tror du kan gå glipp av mange gode spillere. Jeg ser for eksempel på min sønn. Han er sent ute motorisk. Han likner ganske mye på meg. Men han er en av de som har hatt størst framgang på hockeybanen. Om noen få år får han kontroll på kroppen sin og da er han absolutt bygd for å kunne bli en god spiller - hvis han fortsatt synes hockey og fotball er gøyalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #7 Del Skrevet 8. juni 2009 At noen er gode og noen er mindre gode er noe ungene er fullstendig klar over og oftest helt inneforstått med. Det trengs ikke noen voksne for å fortelle de det. Ungene har forskjellig talent og de legger forskjellig innsatsvilje i treningen men det er viktigst at det er moro og sosialt frem til 12-14års alderen. Derfor fokuserer man heller ikke mye på resulater og tabeller. Samtidig har det sine fordeler å dele opp i et godt lag og et mindre godt lag. De gode har en tendens til å bli dominerene og stå litt i veien for utviklingen av de mindre gode. Det er også litt rettferdig at de som satser får lov til å spille sammen med andre som gjør sin jobb slik at de kan utvikle sin egen posisjon og ikke måtte dekke opp alle roller for de andre som ikke klarer det tilstrekkelig. Når f.eks. en gutt som har trent fotball i 5 år og trener 4 ganger i uka plutselig får en nybegynner på laget så kan det bli litt urettferdig for den gode. Men alt i alt mener jeg det ikke skal være noe topping før de er 12-14år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 8. juni 2009 #8 Del Skrevet 8. juni 2009 Mitt inntrykk er at det ofte er slik, uten at det snakkes om det. Greit at noen er flinkere enn andre, men når de er så små er jo poenget at alle skal delta. Jeg var med på fotball da jeg var liten, og deltok på alle treninger som alle andre, men når vi skulle spille kamp ble jeg plukket ut til å være med to ganger over to år, og hver gang fikk jeg spille 2x5 minutter i en hel turnering. Og dette var selv om det ble sagt fra starten av at dette skulle rulleres. Jeg slutta pga dette, og tror vel neppe fotballen har tapt noe stort talent på det, men jeg synes ikke barn skal utsettes for dette. De legger merke til det, selv om de ikke nødvendigvis sier så mye, siden det er ganske kjipt å komme til foreldrene sine og klage på dette, når man selv vet at man ikke er spesielt flink. Å toppe lag kan de begynne med fra ungdomsskolealder, før dette er det bare en lek, så da bør også alle får noenlunde lik spilletid. Som forelder ville jeg tatt det opp med trenerne, og gjerne alliert meg med andre foreldre som var enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg ser ikke helt problemet. Noen er bedre enn andre, det er et faktum. Hvorfor er det så fælt at treneren også er klar over dette faktum? :klø: Der mine barn spiller sørger treneren for at alle får spille. Men han sørger også for at det alltid er noen av de gode på banen. Om alle de mindre gode skulle spilt alene, ville det økt sjansene for tap, og ungene har jo lyst til at laget skal ville. Så da lager treneren en god balanse av gode og mindre gode spillere, slik at alle får delta. Det eneste problemet jeg ser, er hvis treneren ikke lar de mindre dårlige få spille. Ja, men da er opplegget her forskjellig fra det du beskriver. Her spiller de gode spillerne sammen alltid og de dårlig sammen alltid. Det dårlige laget taper kamper og det gode laget vinner kamper... Det blir feil når guttenen bare er 7 og 8 år. Dessuten stiller jeg et stort spørsmål ved utvelging av hvem som passer in hvor. Tviler sterkt på at trenerne hadde satt sine egne sønner i det dårlige laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 8. juni 2009 Takk for svar alle sammen. Det er foreldremøte i dag kl 17.00 pga av reaksjonene til mange foreldre. Tror det blir heftige diskusjoner. Nesten som jeg gleder meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 8. juni 2009 #11 Del Skrevet 8. juni 2009 Å dele inn så små barn i et "godt" og et "mindre godt" lag er helt forkastelig i denne aldersgruppen. Norges fotballforbund har utarbeidet en del retningslinjer som man skal følge. Der står det blant annet følgende om alderen 6-12 år: En bør også unngå å dele inn lag ut fra hvor gode spillerne er. Slik forskjellsbehandling bør en vente med. Det henger fortsatt igjen noen gamle myter om at de flinkeste må spille på gode lag så tidlig som mulig for å få en god utvikling. Husk her at kamptilbudet ikke er det viktigste i en slik sammenheng. Det som betyr noe er den mengden fotball en spiller. Og aller viktigst: At alle barn synes det er gøy å være med. Det å spille med kamerater og venninner er langt viktigere enn å spille på lag med de beste. Om man ønsker å lese mer, så gå inn på Norges Fotballforbund Jeg har vært engasjert i barneidrett i flere år, og har nok vært bort i overivrige trenere. Alle gjør jo sitt aller beste, og noen ganger har man kanskje litt vel store ambisjoner for avkommet. Jeg har full forståelse for at man skal ta vare på alle spillere, også de som er veldig gode, men å dele inn lag etter ferdighet i 7-8 års alderen burde ikke være lov! Nå spiller minstemann fotball, og han er snart 12 år, og her har de enda ikke begynt å dele inn lagene. Fra 13 års alderen er det mer vanlig å dele inn i lag etter ferdigheter (men man har sjeldent faste lag, slik at en spiller kan få spille på det "gode" laget om han yter godt i en periode) og at man topper først når man er kanskje 14-15 år. En gradvis tilnærming over år er viktig. Alle barn skal ha rett til å spille, og alle skal ha rett til lik spilletid. Topping er noe annet; da gir man mer spilletid til de som er flinke. Topping brukes heldigvis sjeldent i de yngste aldersklassene, i alle fall bevisst. Hadde jeg vært trådstarter, hadde jeg snakket med treneren og oppmannen. Print gjerne ut retningslinjer i linken, se ellers også på sidene til Norges Idrettsforbund. Det er ganske godt beskrevet hva man bør gjøre. I tillegg bør klubben til sønnen din ha utarbeidet en sportsplan, der man viser til hvilke retningslinjer man legger seg på. Man må ikke glemme at idrettslagene drives av frivillige, og at ikke alle klubber har like gode støtteapparat. Det kan også være at treneren her ikke har nok erfaring og kursing i det å være trener. Jeg velger å tro at de fleste ikke gjør sånne ting bevisst. Som regel er treneren i denne aldersklassen enten en unggutt, eller en far - begge bruker mange timer i uka på laget - frivillig - og uten lønn! Håper at trådstarter legger dette på minnet når hun snakker med treneren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 8. juni 2009 #12 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg synes det er ille hvis man begynner å toppe laga allerede i 7-8års alderen. Mye av poenget med å spille fotball når man er så små, er jo at det skal være gøy. Det blir jo ikke noe gøy hvis man hele tiden får høre at man ikke er god nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #13 Del Skrevet 8. juni 2009 Her topper dei laga så tidlig som dei kan(til foreldra protesterer) . Har 4 guta som alle speler fotball med forskellige ferdigheter og interesse for fotballen. Men det er berre i den yngste sin klasse dette er eit stort problem og det er faktisk foreldra som skaper dei. Spesiellt eit foreldre par, mora er lagleder for laget og har tvillinger som er meir intereserte i fotball enn dei fleste og dei får seie kva dei vill til lagkameratane. Når det går dårlig så er det alltid dei andre på laget som gjer feil aldri dei. Min son og ein til på laget var på borte kamp med faren til tvillingane som ansvarlig for laget(trenaren kunne ikkje denne dagen)Få andre foreldre var med på kampen. Min son og kameraten hadde da fått beskjed om at dei var så dårlige at dei like godt kunne ta å slutte, men det har du da ingen andre en ungane som kan fortelle. Eg har sagt til sonen min at han ikkje kan rekne med å få spele så veldig mykje, og vist han ikkje er fornøgde kan han få slutte når sesongen er over. Det er ingen som ynskjer at borna til ein kvar tid skal få høyre kor dårlige dei er. Til tider er man så rasande på heile systemet i idrettslaget at man har lyst til å ta ungane ut og la dei spele i andre idrettslag. Det er enkelte som trur dei skal fostre dei neste proffane , og ikkje nye femte divisjonsspelare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heia VIF:) Skrevet 8. juni 2009 #14 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg er lagleder for to guttelag, seks år og ni år. Og jeg ville aldri på noen måte akseptert topping av lag i denne alderen. Heldigvis er trenerne helt på linje med meg. Det skal være lek og moro, ikke die-hard-fights. Selvsagt vet gutta hvem som er flinke og hvem som ikke er det. Men det betyr ikke at vi som foreldre og lagledelse skal støtte oppunder det. Laget som min niåring spiller på, er stort- og godt. Hadde vi villet, kunne vi toppet det og vunnet alt som var å vinne. Men det har aldri vært på frågan, det er et fritidstilbud for barna, og vi deler opp laget i rettferdige deler. Dessuten er det ingen som vinner på topping av lag, laget blir avhengig av enkeltspillere og de andre får ikke utviklet seg. Når så er sagt, har vi vært vitne til utrolig mye sjofel oppførsel, kanskje særlig fordi vi tilhører en stor klubb. Det er stas å banke VIF liksom, kom igjen og ta dem, gutta- og så topper de lagene og lar til og med eldre gutter spille. Da sier vi alltid ifra, med cc til klubbleder, om at vi ikke er interesserte i å møte til neste kamp. Utrolig hvordan pipa får en annen låt da. Jeg står steilt på mitt, småguttefotball er småguttefotball, det skal være moro, lek, fair play og toleranse, og umodne trenerpappaer med et taperkompleks får få det ut på andre steder. Vi andre har det gøy. Stå på, TS! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #15 Del Skrevet 8. juni 2009 NFFs policy er faktisk utrolig kjipt for dem som er skikkelig gode i/interesserte i fotball. Alle skal spille like mye og ingen skal få utmerke seg. Hvordan skal de gode spillerne få noen utfordringer i treningen sin da? Passningsspill og taktikk/formateringer er det håpløst å trene på når du har andre på laget som knapt nok klarer å treffe ballen. Når forskjellene mellom de ulike spillerne er stor, blir det heller ikke noe egentlig lagspill, det blir gjerne til at de gode spillerne blir noen skikkelige egoister som forsøker å drible seg fram til mål på egenhånd. Hvis de sentrer ballen vet de jo at Olemann kommer til å rote den bort... Og det er vel ingen som et øyeblikk tror at barna ikke selv er klar over hvem som er gode og hvem som er dårlige? Etter noen år går mange gode lei, de får ingen egne utfordringer, må bare vente på de andre spillerne hele tiden. Du som skrev at det ofte var spillere som i utgangspunktet var middelmådigheter som havnet i toppen, du ser ikke en rød tråd her? Og dere som henviser til NFFs policy når dere oppfordrer foreldre til å rakke ned på en ivrig trener, synes dere NFFs rettledninger har gjort Norge til en god fotballnasjon? I skolen er det i større grad blitt åpnet opp for å dele inn elever etter ferdigheter, i en del sammenhenger, de siste årene. Allerede tidlig i barneskolen. Jeg kan bare håpe at dette også vil bli tilfelle i fotballen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marillia Skrevet 9. juni 2009 #16 Del Skrevet 9. juni 2009 NFFs policy er faktisk utrolig kjipt for dem som er skikkelig gode i/interesserte i fotball. Alle skal spille like mye og ingen skal få utmerke seg. Hvordan skal de gode spillerne få noen utfordringer i treningen sin da? Passningsspill og taktikk/formateringer er det håpløst å trene på når du har andre på laget som knapt nok klarer å treffe ballen. Når forskjellene mellom de ulike spillerne er stor, blir det heller ikke noe egentlig lagspill, det blir gjerne til at de gode spillerne blir noen skikkelige egoister som forsøker å drible seg fram til mål på egenhånd. Hvis de sentrer ballen vet de jo at Olemann kommer til å rote den bort... Og det er vel ingen som et øyeblikk tror at barna ikke selv er klar over hvem som er gode og hvem som er dårlige? Etter noen år går mange gode lei, de får ingen egne utfordringer, må bare vente på de andre spillerne hele tiden. Du som skrev at det ofte var spillere som i utgangspunktet var middelmådigheter som havnet i toppen, du ser ikke en rød tråd her? Og dere som henviser til NFFs policy når dere oppfordrer foreldre til å rakke ned på en ivrig trener, synes dere NFFs rettledninger har gjort Norge til en god fotballnasjon? I skolen er det i større grad blitt åpnet opp for å dele inn elever etter ferdigheter, i en del sammenhenger, de siste årene. Allerede tidlig i barneskolen. Jeg kan bare håpe at dette også vil bli tilfelle i fotballen. Jeg ser poenget ditt, og er også enig at man må ta vare på alle og gi alle utfordringer også innen idrett. Det er nok ikke enkelt å ta godt nok vare på de som er virkelig dyktige (forsåvidt ikke på skolen heller) I min klubb har de løst dette ved å sette opp en ekstra trening, samt mulighet for å hospitere (det siste gjelder ikke de aller yngste) På fotballbana, så vel som andre steder, er det til syvende og sist opp til foreldrene å følge opp talent. Dessverre... Når det gjelder trening, kan man vel forsåvidt dele inn mindre grupper, slik at ferdighetene blir relativt lik innad i gruppene - slik at man får jevnt utbytte av treningen. At en 7 åring som ikke klarer å treffe ballen, skal gjøre øvelser sammen med lagets beste, gagner hverken han eller gutten som er best. Som nevt i mitt første innlegg, så bør man få en gradvis tilnærming til bla topping og å dele inn lag etter ferdigheter. Det er dog stor forskjell på en 7 åring og en 11 åring... Å rakke ned på trenere er hverken fornuftig eller rettferdig, og heller ikke noe jeg oppfordret trådstarter til... (Om det var meg du siktet til) Forøvrig håper jeg at trådstarters møte gikk greit i går, og at de fikk til en løsning som alle kan være fornøyd med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #17 Del Skrevet 9. juni 2009 hvis man ønsker at sitt barn skal få mer utfordringer på trening så lar man det hospitere hos en aldersklasse høyere enn det barnet selv er. Da er det med på treningene med sitt eget lag, kamper med sitt eget lag, men får også trent med de som er eldre og bedre! Dette kan selvfølgelig gå begge veier! Å toppe et lag når de er så små er skadelig for de barna som blir utsatt for å bli stående på siden uten å få spille. Hadde min mann, som er trener for laget til sønnen, utelukket noen av barna som er mindre gode (har blandt annet en på laget som er tilbakestående og ikke klarer å konsentrere seg om fotballen mer enn en kort stund av gangen), så hadde jeg gått til fotballklubben og bedt de finne en ny trener (etter å ha sagt det til han seff...) for det skal ikke barna utsettes for!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Reveal ii Skrevet 9. juni 2009 #18 Del Skrevet 9. juni 2009 NFFs policy er faktisk utrolig kjipt for dem som er skikkelig gode i/interesserte i fotball. Alle skal spille like mye og ingen skal få utmerke seg. Hvordan skal de gode spillerne få noen utfordringer i treningen sin da? Passningsspill og taktikk/formateringer er det håpløst å trene på når du har andre på laget som knapt nok klarer å treffe ballen. Når forskjellene mellom de ulike spillerne er stor, blir det heller ikke noe egentlig lagspill, det blir gjerne til at de gode spillerne blir noen skikkelige egoister som forsøker å drible seg fram til mål på egenhånd. Hvis de sentrer ballen vet de jo at Olemann kommer til å rote den bort... Og det er vel ingen som et øyeblikk tror at barna ikke selv er klar over hvem som er gode og hvem som er dårlige? Etter noen år går mange gode lei, de får ingen egne utfordringer, må bare vente på de andre spillerne hele tiden. Du som skrev at det ofte var spillere som i utgangspunktet var middelmådigheter som havnet i toppen, du ser ikke en rød tråd her? Og dere som henviser til NFFs policy når dere oppfordrer foreldre til å rakke ned på en ivrig trener, synes dere NFFs rettledninger har gjort Norge til en god fotballnasjon? I skolen er det i større grad blitt åpnet opp for å dele inn elever etter ferdigheter, i en del sammenhenger, de siste årene. Allerede tidlig i barneskolen. Jeg kan bare håpe at dette også vil bli tilfelle i fotballen. Dette er vel på grensa til det dummeste jeg har hørt. Hvordan skal et lag da få utfordring hvis de til en hver tid topper laget og vinner alle kamper??? Og er ikke fotball et LAGspill? En god fotballspiller vet å dra med seg laget sitt- spille opp og hjelpe de andre. Ikke leke ego med ball. Det er hva som gjør en fotballspiller god! Vi snakker her om 7-8 åringer- ikke juniornivå! Selv er jeg heldig å være fotballmamma på et lag med 24 herlige jenter. Siden de er så mange er de påmeldt som to lag i serien. Gjengen igjen er delt opp i fire faste grupper- hvor man bevisst har plassert de "beste" i ulike grupper. Til hver kamp spiller to grupper sammen- og hvilke grupper som møter rullerer fra kamp til kamp. Dermed får alle spilt med alle- og gruppene er mer eller mindre gjevngode. Nå viser det seg at alle gruppene er såpass gode at de faktisk ikke har tapt en kamp på to år- men for å få litt utfordring (og ikke frata motstanderene all spilleglede) så har vi ved flere anledninger både satt de "beste" i mål og fått motstanderlaget til å sette utpå flere spillere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #19 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg kjenner at i denne sammenhengen blir jeg engasjert.. Barn skal leke og ha det gøy. Derfor skal alle få stille/spille på lik linje. Klubben min sønn spiller for var kjent for å toppe lag. Nå min sønn begynte der (delvis mot min vilje) var jeg meget spent og ikke minst kritisk til systemet (som var basert på rykter) Etter flere sesonger der er jeg fortsatt kjempefornøyd. I år spiller guttungen G13. Trenerne har også i år satt sammen 2 forholdsvis like 11-lag som de spiller seriekamper med. For de spillerne som trenger mer trening er det laget et 7-lag hvor disse får mer ballfølelse, og de som trenger mer utfordringer får spille med G14. Alt i tillegg til kampene på sitt eget lag. Det er sagt at fra neste år vil de dele spillerne etter ferdigheter, men begge lagene vil fortsette å trene sammen, og slik jeg kjenner trenerne så vil de også bytte litt spillere mellom seg ved behov. Men det er ungene innforstått med. Og en gang må de som ønsker å satse videre på fotball få lov til det, mens de som spiller ball for å ha de gøy må få lov til det. Men ikke for tidlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå