Gå til innhold

Ingen mens etter p-pille slutt

Anbefalte innlegg

Gjest Ingen mens etter p-pillestopp..
Skrevet

Jeg sluttet på p-pillen for ca 12,5 mnd siden, men har enda ikke fått tilbake menstrasjonene. Ikke en liten blødning en gang... Jeg (27 år)og min partner (32 år) ønsker oss barn, og sluttet av den grunn med pillen. Regnet med det ville ta litt tid, men ikke så lenge. Er nå glad jeg ikke ventet lengre! Hadde gått på pillen siden jeg var 17-18 år, så rundt 10 år. Er nå redd jeg er steril... Vi har hatt ubeskyttet samleie nå i ca 3 mnd, og tar folat i tilfelle noe skulle skje.

Noen som har hatt lignende opplevelser etter p-pille slutt? I så fall, hvilken hjelp har dere fått, og hvilke tiltak ble gjort? Noen som har blitt gravid før menstrasjonene har kommet tilbake? Burde jeg ta graviditetstester regelmessig for sikkerhets skyld?

Håper på råd og tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli gravid før blødning, ja. Eggløsning kommer 10-18 dager før blødningen, og det er da du er fruktbar.

Men når du har vært av pillen i over ett år uten å få mensen tilbake, da kan og bør du gå til legen og få tatt noen blodprøver etc. Kanskje vil h*n gi deg et eller annet for å fremprovosere en blødning i håp om å sette i gang ting.

Det kan ta lang tid etter p-pilleslutt. Men jeg ville definitivt gått og sjekka nå som det har tatt så lang tid.

Skrevet

Enig med erle.

Det er vanlig at det kan ta tid å få tilbake mens, og du kan bli gravid før du får mens. Så av siste grunn: ta en test, just in case. Men selv om det er vanlig at det tar tid, så er det ikke vanlig med over et år, så: kontakt legen din. Du kan få piller som setter igang mensen, og forhåpentligvis gir eggløsning og normal syklus etterpå, evt få piller som fremprovoserer eggløsning.

Skrevet

Det er helt feil. Det skal absolutt ikke ta 12,5 måneder å få tilbake mensen etter p-pilleslutt, det man sier er at det kan ta tid før syklusen stabiliserer seg, men det er noe helt annet.

Det TS beskriver kan tyde på PCO, en sykdom som gjør at man har svært uregelmessig menstruasjon, og sjelden eller ingen eggløsning. Den kan påvises ved blodprøver og underlivsultralyd som vanligvis viser cyster på eggstokkene. Disse cystene er ufarlige, det er rett og slett egg som ikke "løses ut".

Hvis du ikke gjør noe for å finne ut dette vil det antakelig bli veldig vanskelig for deg å bli gravid, da du ikke har noen anelse hvor i syklusen du er. (Jeg har hørt om de som har opptil halvannet år lange sykluser) Sier seg selv at å finne eggløsningen der er et sjansespill med dårlige odds.

Jeg fikk ikke menstruasjonen tilbake etter p-pilleslutt, og oppsøkte lege etter fire måneder. Han ba meg avvente, noe jeg ikke var interessert i, da jeg skjønte at det ikke var som det skulle. Derfor oppsøkte jeg en privat gynekolog på Volvat, som veldig raskt kunne diagnostisere meg med PCO. Jeg ble satt på provera for å sette igang en kunstig blødning, og tok blodprøver. Etter tre uker ble jeg satt på en ny runde med provera for å få igang en ny blødning, og fikk deretter pergotime-piller som skulle tas i 5 dager. Dette for å trigge en eggløsning.

Her satt spiren på første forsøk, og jeg er nå 36+4.

Min erfaring er at fastleger vet svært lite om dette, og at de kanskje ikke tar det seriøst nok. Derfor kan det være lurt å oppsøke en privat gynekolog. Det koster litt, men jeg syns det var 100% verdt det. Nå har jo du gått uten menstruasjon i over ett år, så du kan insistere på at fastlegen din henviser deg til en gynekolog.

Det kan være lurt å lese seg litt opp på forhånd, så du bedre skjønner hva som foregår, så du vet hva du vil at gynekologen skal gjøre, og vet hva du eventuelt skal spørre om.

Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på gå inn på prøvere og ufrivillig barnløse forumet her. Der er det tusenvis av tråder om emnet. Finner også mye stoff på nettet.

Ikke la deg skremme av alle de negative historiene. Det er ofte de som har prøvd fryktelig lenge som oppholder seg på slike fora..

Lykke til!

Skrevet

Min fastlege sa til meg at dersom mensen ikke var kommet, eller var kommet men ikke var regelmessig innen ett år, da måtte jeg oppsøke han for videre utredning. Så jeg ville gått til legen om jeg var deg, ts.

Skrevet

Vibi: Det er meget mulig det er pco, men det kan også bare være at det har "hengt seg opp", men jeg er enig med deg i at man bør søke utredning, for det kan f.eks være pco(s) ja.

Men hva mener du "er feil" i din første setning?

Skrevet
Vibi: Det er meget mulig det er pco, men det kan også bare være at det har "hengt seg opp", men jeg er enig med deg i at man bør søke utredning, for det kan f.eks være pco(s) ja.

Men hva mener du "er feil" i din første setning?

Selvfølgelig! Det er selvsagt ikke sikkert at det er pco, men siden det er gått så lang tid uten at mensen er kommet tilbake bør hun uansett søke legehjelp!

Med feil mener jeg at det absolutt ikke skal normaliseres at man ikke får mensen på et år etter p-pilleslutt, for sånn skal det ikke være. Det er veldig få, om noen p-piller som ødelegger systemet så mye at den stopper helt opp i så lang tid etterpå. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg var til utredning. Den skal komme tilbake, selv om den kan være uregelmessig en stund etterpå.

Skrevet

Ser forøvrig nå at jeg leste det første innlegget ditt litt fort, og misforsto! Beklager! :)

Skrevet

Men det er vel ingen som har forsøkt å normalisere det?

Det er normalt at det kan ta tid, men IKKE et år. Der er absolutt grunn til å oppsøke lege, for da er det noe som ikke er helt som det skal.

Gjest Glør
Skrevet

Det tar vanligvis bare et par måneder etter bruk av p-piller, så jeg ville nok godt til legen.

Gjest Gjest_Helen_*
Skrevet
Det er helt feil. Det skal absolutt ikke ta 12,5 måneder å få tilbake mensen etter p-pilleslutt, det man sier er at det kan ta tid før syklusen stabiliserer seg, men det er noe helt annet.

Det TS beskriver kan tyde på PCO, en sykdom som gjør at man har svært uregelmessig menstruasjon, og sjelden eller ingen eggløsning. Den kan påvises ved blodprøver og underlivsultralyd som vanligvis viser cyster på eggstokkene. Disse cystene er ufarlige, det er rett og slett egg som ikke "løses ut".

Hvis du ikke gjør noe for å finne ut dette vil det antakelig bli veldig vanskelig for deg å bli gravid, da du ikke har noen anelse hvor i syklusen du er. (Jeg har hørt om de som har opptil halvannet år lange sykluser) Sier seg selv at å finne eggløsningen der er et sjansespill med dårlige odds.

Jeg fikk ikke menstruasjonen tilbake etter p-pilleslutt, og oppsøkte lege etter fire måneder. Han ba meg avvente, noe jeg ikke var interessert i, da jeg skjønte at det ikke var som det skulle. Derfor oppsøkte jeg en privat gynekolog på Volvat, som veldig raskt kunne diagnostisere meg med PCO. Jeg ble satt på provera for å sette igang en kunstig blødning, og tok blodprøver. Etter tre uker ble jeg satt på en ny runde med provera for å få igang en ny blødning, og fikk deretter pergotime-piller som skulle tas i 5 dager. Dette for å trigge en eggløsning.

Her satt spiren på første forsøk, og jeg er nå 36+4.

Min erfaring er at fastleger vet svært lite om dette, og at de kanskje ikke tar det seriøst nok. Derfor kan det være lurt å oppsøke en privat gynekolog. Det koster litt, men jeg syns det var 100% verdt det. Nå har jo du gått uten menstruasjon i over ett år, så du kan insistere på at fastlegen din henviser deg til en gynekolog.

Det kan være lurt å lese seg litt opp på forhånd, så du bedre skjønner hva som foregår, så du vet hva du vil at gynekologen skal gjøre, og vet hva du eventuelt skal spørre om.

Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på gå inn på prøvere og ufrivillig barnløse forumet her. Der er det tusenvis av tråder om emnet. Finner også mye stoff på nettet.

Ikke la deg skremme av alle de negative historiene. Det er ofte de som har prøvd fryktelig lenge som oppholder seg på slike fora..

Lykke til!

Gjest Gjest_Helen_*
Skrevet

Tusen takk for flott svar,virkelig hjelpsomt:) Legen min sa for et halvt år siden at jeg måtte vente et år i alle fall, da jeg hadde vært litt stresset i perioden, og at det mest sannsynlig var grunnen...

Gjest Gjest_Helen_*
Skrevet

Har nå bestilt meg legetime i neste uke, så da får vi se hva hun sier.. Gruer meg veldig til blodprøven, har sånn angst for sprøyter. Men har jo ikke noe valg. Er det legen som tar blodprøven, eller blir det gjort hos gynekologen?

Får håpe alt er bra, men det er vell liten sannsynlighet for deg...

Uansett, tusen takk for hjelpen alle sammen :)

Gjest Divina
Skrevet

Hei!

Tenkte jeg skulle dele min historie. Jeg er litt i samme situasjon som deg. Sluttet på pillen for 1 år siden. Fikk mensen som normalt rett etter det, men etter noen måneder forsvant den igjen. Gikk 7 mnd. uten. Har vært hos gynekolog, 2 forskjellige, og ingen finner noe galt med meg. Hverken når det gjelder hormoner eller annet. De tror det er en ubalanse i systemet pga mange års p pille bruk. Går nå på pergotime for å få EL og mens, funket fint, i allefall første kuren.

Så det trenger ikke å være noe galt med deg. Vet hvor frustrerende det er å gå å vente på mensen, og ikke kunne komme i gang med prøvingen.

Håper det ordner seg for deg :klemmer:

Gjest Gjest_Helen_*
Skrevet
Hei!

Tenkte jeg skulle dele min historie. Jeg er litt i samme situasjon som deg. Sluttet på pillen for 1 år siden. Fikk mensen som normalt rett etter det, men etter noen måneder forsvant den igjen. Gikk 7 mnd. uten. Har vært hos gynekolog, 2 forskjellige, og ingen finner noe galt med meg. Hverken når det gjelder hormoner eller annet. De tror det er en ubalanse i systemet pga mange års p pille bruk. Går nå på pergotime for å få EL og mens, funket fint, i allefall første kuren.

Så det trenger ikke å være noe galt med deg. Vet hvor frustrerende det er å gå å vente på mensen, og ikke kunne komme i gang med prøvingen.

Håper det ordner seg for deg :klemmer:

Tusen takk for det :) Vi får se hva legen sier i neste uke, så skal jeg skrive inn igjen...

Håper det ordner seg for deg også :klemmer:

Skrevet

Jeg tipper legen din kommer til å henvise deg til gynekolog, og så må du evt til laboratoriet på sykehuset for å ta blodprøver. Det måtte ihvertfall jeg.

Syns det er veldig synd at legen din har bedt deg vente til det var gått et år. det er jo sånn standarden er, at de som prøver å bli gravide ikke får hjelp før det er gått så lang tid, men man kan jo nesten ikke regnes som prøver når man ikke har mensen.

Min erfaring er som sagt at fastlegene ikke kan så mye om dette, så du bør insistere på å bli henvist til en gynekolog, hvis han ikke gjør det av seg selv!

Masse lykke til!! Og fortell gjerne hvordan det går med deg!

Skrevet
Jeg tipper legen din kommer til å henvise deg til gynekolog, og så må du evt til laboratoriet på sykehuset for å ta blodprøver. Det måtte ihvertfall jeg.

Syns det er veldig synd at legen din har bedt deg vente til det var gått et år. det er jo sånn standarden er, at de som prøver å bli gravide ikke får hjelp før det er gått så lang tid, men man kan jo nesten ikke regnes som prøver når man ikke har mensen.

Min erfaring er som sagt at fastlegene ikke kan så mye om dette, så du bør insistere på å bli henvist til en gynekolog, hvis han ikke gjør det av seg selv!

Masse lykke til!! Og fortell gjerne hvordan det går med deg!

Tusen takk! Kjempetakknemlig for alle råd fra deg Vibi, skal virkelig ta de med meg :) Skal skrive inn hvordan det har gått, så får jeg bare håpe på det beste så lenge...

:helen:

Skrevet

Slett ikkr alle må til noe sykehus for å ta prøvene i alle fall... Jeg kunne ta mine hos fastlegen.

Skrevet (endret)

Det er nok ekstreme forskjeller ute og går hos fastleger, både når det gjelder kunnskap og hvor alvorlig de tar det.

Jeg brukte i flere år hormonspiral og annen hormonprevensjon, og hadde (etter å ha lest litt vel mye på KG ;)) fått det for meg at jeg sikkert hadde PCO(S) og ville få problemer med å få stabil syklus og bli gravid. Var hos legen for noe annet, og nevnte at vi ville begynne å prøve om et halvt års tid og at jeg fryktet at jeg hadde PCO(S). Han tok blodprøver av meg der og da for å sjekke! Så veldig velvillig lege :jepp:

Edit: Kan jo legge til at kunnskapsnivået hans rundt dette nok ikke var helt på topp, men jeg visste hvor jeg var i syklusen og hvilke prøver jeg ville få tatt, så da gikk han med på det :)

Endret av Klematis
Skrevet

Det varierer nok veldig fra lege til lege ja, absolutt ingen tvil om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...