Gjest loneloin Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Ja, temaet sier alt.... Hva skjer om man ikke har begge deler?
Gjest Megisen Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Vel, her i Norge skjer det vel ikke så mye? Ved kritisk sykdom blir du behandlet på sykehuset (gratis). Hva som menes med "uføregrad" er uvisst, så lenge du ikke sier mer om det. Men blir man ufør, får man uførepensjon, som er en minimumspensjon, kan man si, dvs. beregnet på at du skal klare å leve et nøkternt liv, men heller ikke mer. Hvis du vil ha like høy levestandard som andre, så er det kanskje smart å ha en forsikring, f.eks. ulykkesforsikring. Men ellers er alle arbeidsgivere pålagt å ha yrkesskadeforsikring, så blir du ufør pga yrkesskade får du brukbar erstatning. I det offentlige er man også pålagt å ha gruppelivsforsikring. Så alt i alt, er de fleste brukbart forsikret. Er du hjemmeværende uten inntekt eller selvstendig næringsdrivende, så vil det nok være lurt å inngå forsikring selv. Jeg har sikkert oversett noe, men jeg er ingen ekspert og gir bare et generelt svar uti fra et litt utydelig spørsmål.
Gjest Illiya Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 En uføreforsikring er noe helt annet enn ulykkesforsikring. Jeg har begge deler, men ikke forsikring mot kritisk sykdom. Ulykkesforsikring sikrer mot skader ved ulykker. Ikke mot tapt arbeidsfortjeneste pga sykdom, som uføreforsikring gjør. Det finnes to ulike uføreforsikringer, så vidt jeg vet. Den ene gir utbetaling fra og med når sykepengeretten er oppbrukt, altså etter 12 mnd sykefravær. Den gir da mnd utbetaling, som du selv bestemmer størrelsen på (f.eks 5000 pr mnd), og du betaler selvsagt i forhold til størrelse på utbetaling og hvor gammel du er. Denne er dyr, men er den beste, i og med at den sikrer deg økonomisk hvis du f.eks kommer på rehab-penger. Den andre gir en engangsutbetaling ved varig uførhet. Da må du som regel ha vært arbeidsufør i minst 2 år, og uførheten må være varig. 2 år betyr fra første sykemelding og to år etter. Denne gir dårligere sikring, for mange er syke og rekker ikke å bli friske før de har brukt opp sykepengeretten og kommer over på rehab med kun 66% av inntekt. Denne gir ikke utbetaling før du har legeerklæring på at uførheten er varig heller, selv om du har vært syk i mer enn to år sammenhengende. Denne er ikke så dyr, og de fleste som har uføreforsikring har nok denne forsikringen. Det er lurt å bruke penger på dette, for blir en ufør eller syk, kommer en gjerne også opp i økonomiske problemer hvis en f.eks har boliglån. 66% av inntekten, og enda mindre hvis en blir varig ufør, er som regel ikke mye å leve av. Når en blir syk, er det for sent å forsikre seg, så gjør det nå.
Gjest Illiya Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Litt mer om kritisk sykdom-forsikring. Har du det, gir denne utbetaling ved f.eks MS, kreft, hjerteinfarkt og endel andre opplistede sykdommer. Som den andre her sier, her i norge får man gratis behandling. Men her spares det også på kronene, så det er ikke sikkert du får den beste behandlingen. Kanskje vil du ha mulighet til å dra til utlandet for å få behandling for kreft hvis du har denne forsikringen. Men jeg synes ikke denne er den mest nødvendige forsikringen å ha. En bør også sette seg inn i hvilke forsikringer en har gjennom jobb/forbund, og hva disse dekker.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Vi har begge uføreforsikring for å kunne opprettholde levestandaren hvis en av oss blir ufør. Den gjelder hvis jeg er over 50 % ufør over 3 mnd. Det man får fra trygden er i utgangspunktet ikke veldig mye, og for oss betyr det bl.a at vi ikke ville hatt råd til lån og husleie. Det er desverre ganske stor sannsynlighet for at en av oss blir uføretrygdet i løpet av livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå