Gå til innhold

Hosta i krukke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har en krukke som er vid, sikkert 40-50 cm i diameter, men ikke særlig dyp - kansje 30-35 cm dyp. Er denne egnet til å ha en bladlilje oppi? (Én plante - dvs egentlig en slags stikling, har en stilk med rotavleggere så den blir ikke særlig stor i sommer).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet

Kan du ikke plante den i potten du har og så skifter du potte neste år om det er nødvendig?

Mine hostaer står ute i bed, de har vokst seg gedigne - men så er de mange år etterhvert.

Jeg har solgt huset og skal flytte og vurdere å ta med meg en av hostaene - det er så flotte planter - jeg elsker dem. Hosta og prydgress er mine favoritter i hagen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, ikke sant Hosta er en flott plante? Så lett å jobbe med og alikevel blir den så vakker. Ikke minst det fint at den kan flyttes, deles (med tiden) og tåler det meste.

Jeg har også sansen for grønne planter og prydgress. Er det "ormerot" som ikke blir så høyt men som ligger i en slags "tuer" og har en herlig blåaktig farge? Den er tøff, en av mine favoritter :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Et tips til deg som ville grave opp og flytte Hosta. Tar du bare en av de store har du anlegg til flere nye i din nye hage. Jeg tok en stor Hosta i fjor og delte opp i fire små. De ble satt i ganske våt jord etter noen timer og nå ser jeg at jeg har fått fire sterke fine hostaspirer som kommer opp av jorda. Gleder meg til å se hvordan de blir...

Skrevet
Har en krukke som er vid, sikkert 40-50 cm i diameter, men ikke særlig dyp - kansje 30-35 cm dyp. Er denne egnet til å ha en bladlilje oppi? (Én plante - dvs egentlig en slags stikling, har en stilk med rotavleggere så den blir ikke særlig stor i sommer).

Jeg har flere hosta i krukker. Jo større krukke, dess bedre, og dess større hosta, dess større krukke. Disse plantene variererer jo enormt i størrelse.

Jeg har en middels hosta i en potte som er mindre enn den du beskriver, og den har holdt seg sånn i 4 sesonger nå, og vokser og er frisk og fin. Men selvsagt blir den ikke like stor som den ville blitt under ideelle vekstvilkår. Jeg gir imidlertid krukkestaudene pelletert hønsegjødsel et par ganger i vekstsesongen, som regel en gang i april og en i juni/juli. Det fungerer fint - en form for næringstilførsel må til.

Jeg synes alt i alt at hosta er en ypperlig krukkeplante. :)

Gjest Gjest_Lotte_*
Skrevet
Et tips til deg som ville grave opp og flytte Hosta. Tar du bare en av de store har du anlegg til flere nye i din nye hage. Jeg tok en stor Hosta i fjor og delte opp i fire små. De ble satt i ganske våt jord etter noen timer og nå ser jeg at jeg har fått fire sterke fine hostaspirer som kommer opp av jorda. Gleder meg til å se hvordan de blir...

Det hørtes smart ut - jeg skal sannelig gjøre det jeg og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...