Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Hei. Jeg går med sterke mistanker om at jeg er gravid. jeg regner ikke med at jeg er mer enn 3-4 uker på veg, så testene har hittil vært negative, men kroppen min forteller meg at noe er forandret.. Problemet er at jeg har to herlige pusejenter 14 og 4 måneder. De er mye ute om dagen og bruker ikke kassen så da, men om natten vil jeg helst ha dem inne, noe som gjør at jeg må bruke kattesand. Jeg bekymrer meg veldig for Toxoplasmose og problemet er at jeg er alene store deler av uken, da samboeren min jobber turnus og pendler. Men kattekassen må jo renses regelmessig.. Er det noen som har noen gode løsninger på hvordan jeg skal få tømt kattesanden og samtidig unngå smitte? Jeg har hatt katt hele livet og det ville vært naturlig om jeg var imun mot det, men så lenge jeg ikke har skjekket meg, vil jeg ikke gå ut ifra det. Kjempe takknemmelig for svar!
Pusemamma Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Så sant du ikke rører avføringen er sjansen liten for at du kan bli smitta med noe. Anbefaler at du bruker engangshansker når du tømmer kattedoen/fyller på sand og vasker doen. Vask hendene godt etterpå i tillegg.
Gjest Glør Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Du må ta direkte på avføringen, og putte fingrene i munnen etterpå, for å bli smittet, så sjansen er veldig liten. Hvis du vil være helt sikker kan du bruke engangshansker, og vaske hendene godt etterpå.
Gjest Raggisfrøkna Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Sjansen er vel større for at du kan bli smitet av å spise uvaskede grønnsaker/ salater/ jordbær og ustekt kjøtt enn at du blir smittet gjennom kattens avføring Henger meg på de andre her jeg: Bruk engangshansker når du gjør rent dokassen, det går nok bra!
Norbertine Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Legen kan sjekke om du er immun, så slipper du å bekymre deg for å få det. Men så lenge du du er forsiktig går det nok bra å skifte kattesanden uansett.
catzy123 Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Hvis man vasker seg på henda etter at man har rengjort kattedoen, er det INGEN fare for å bli smittet av toxoplasmose. Hvis du er så redd, så bruk hansker som andre over her har nevnt.
Karry Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Siden du allerede har katt så har du høyst sannsynlig disse antistoffene allerede. Du kan enkelt gå til legen og ta en test. Det er bare hvis du ikke har antistoffene at du skal være litt forsiktig.
Gjest Glør Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Siden du allerede har katt så har du høyst sannsynlig disse antistoffene allerede. Det stemmer ikke. Det er bare ca 10% av den voksne befolkningen som blir smittet, og det er ingen grunn til å tro at dette tallet er spesielt mye høyere blant katteeiere, siden majoriteten blir smittet pga for dårlig stekt kjøtt eller dårlig hygiene på kjøkkenet. Katter er også bare bærere av smitten den ene gangen i livet de selv får den, noe som oftest skjer når de er ganske unge, og nettopp har begynt å gå ute. Så som katteeier må man ha vært i kontakt med kattens avføring akkurat i denne perioden for å bli smittet, noe som gir en veldig liten sjanse for å få den. Lurer man på om man er immun bør man gå og ta en test, fremfor å tro at man er det, bare fordi man har katt.
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Hei! Takk for mange svar Det var betryggende at jeg kan unngå det med noen enkle forholdsregler. Så får jeg komme meg til legen og teste meg. Hilsen Ingrid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå