Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp sett Mulholland Drive.

Er temmelig forvirret og lattermild.

Noen som har sett denne filmen og kan tolke den for meg?

Har noen løse tråder tror jeg.. ganske mange faktisk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zirine
Skrevet

Jo, jeg har sett den (har du lest dagboken min?), men jeg kan ikke si at jeg ble veldig mye klokere.

Men nå har jeg tenkt å se den cd'en som følger med - directers cut - der skal man visstnok få noen hint.

Jeg har aldri skjønt no Lynch, jeg - aldri :D

Skrevet

Har ikke lest dagboka di nei...

Og det er godt å høre at jeg ikke er den eneste som sitter her som et spørsmålstegn. Kanskje jeg skal se litt mer på Bonus-materialet ja.. kanskje.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har sett den for ikke så lenge siden jeg og! Så den med flere så vi kom fram til en tolkning vi syntes hørtes nogen lunde logisk ut :)

En kar som går under nicket "SierDuDet" På doktor onlines forum har skrevet et svært god analyse som var omtrent det vi kom frem til med noe fra og til. Har kopiert innlegget hans over hit jeg så du kan bli litt klokere du og! :)

Sitat "SierDuDet":

"Nå har jeg endelig begynt å fatte mye av filmen.

Filmen handler om Diane, jenta som i store deler av filmen går under navnet Betty. Hun heter ikke Betty i den virkelige verden, men Diane.

Etter at Diane mislykkes i Hollywood og bare ender opp med små roller skaffet til henne av hennes elskerinne og filmstjerne, Camilla (hun heter ikke Rita, men Camilla), og i tillegg mister Camilla - sin store kjærlighet - til en kjent filmregissør, går hun fullstendig i oppløsning og får sin kjære - altså Camilla (Rita) - drept.

Camilla dør. Hun overlever ikke bilulykken i begynnelsen av filmen. Faktisk finner ikke bilulykken sted i det hele tatt.

Hvordan vet jeg dette? Jo:

Filmen starter med noen som danser. Dette er fakta og ikke en drøm eller annet som skjer i Lynch sin morbide verden. Dansen ender med at vi ser Diane og hennes (muligens) foreldre smile og le, sannsynligvis etter at hun har uteksaminert fra skolen. Alt er fryd og gammen.

Så går vi langt fram i tid, til nåtid, og ser vi en jente som ligger og sover på en seng, og dette er noe av essensen i filmen. Jenta er selvsagt, og som vi forstår når filmen nesten er slutt, Diana, og hun drømmer. Hun drømmer om det livet hun ville hatt. Livet før hun betalte noen for å ta livet av kjæresten sin, et liv hvor hun var den naive, blonde, pene jenta som dro til Hollywood og lyktes med alt hun ville lykkes med. Kjærligheten fant hun også i Camilla (som i drømmen heter Rita), og hun hjelper Rita med å finne ut av hennes problemer, hvem hun er, osv. Diane er en reddene engel. En jente som klarer alt, er snill og god og naiv, og lykkes med alt hun gjør. I drømmen er Camilla (Rita) fullstendig avhengig av Betty (Diane) i motsetning til hva som egentlig skjedde hvor det var Camilla som var den vellykkede, og den som forsørget Diane med småroller, osv.

Det er akkurat sånn hun vil være.

Altså er den største delen av filmen en skildring fra når Diane (som i drømmen heter Betty) entrer Hollywood og helt til hun våkner opp på senga av en telefon, i samme stilling som vi ser henne i filmens første scene. At hun våkner symboliseres med at hun blir dratt ned i denne mystiske boksen etter at hun kom hjem fra Club Silencio.

Man kan selvsagt spørre seg om hvorfor Diane i drømmen heter Betty, Camilla heter Rita, hvem The Cowboy er, osv, men alle disse er bare mennesker Diane har sett tidligere. F.eks. serveringsdamen som faktisk heter Betty. Ser man nøye etter så ser man tross alt at alle karakterene som var med i Dianas drøm er på forlovelsesfesten til Camilla og regissøren. Det var på denne festen det virkelig rant over for Diane, og siden hun husker disse menneskene fra festen som står så utrolig sterkt i hennes minne (som en vond følelse da hennes liv for alvor ble lagt i ruiner) så dukker de opp i hennes drøm, akkurat som mennesker ofte gjør i drømmene våre.

Dianas har en utrolig fantasi. Hun er tross alt et produkt av Hollywood og har sannsynligvis sett alt for mange filmer oppigjennom (akkurat som om det går ann!), og ser ting på sin måte. Som en film, alt er et mysterie og alt er spennende for henne. Dette skildrer Lynch ved å framstille Hollywood, som Lynch har mye i mot i utgangspunktet, som korrupt, styrt av "mafiaen" (referanser til hestehodet i Gudfaren i forhold til å presse regissører til å bruke gitte skuespillere), hvor en eller annen person som ingen vet hvem er sitter langt bak og trekker i trådene.

The Cowboy er en utsending fra denne personen, en slags consigliare i beste Tom Hagen stil.

Alt dette foregår inne i Dianas hode, i hennes drøm.

Det er heller ikke umulig at filmregissøren (som jeg faen ikke husker navnet på nå i skrivende stund, sorry) representerer Lynch himself! Lynch har tross alt ikke alltid gått helt overens med gutta der nede, og flere av filmene hans har han fått problemer med å lage på egne premisser (F.eks. ble Twin Peaks stoppet, og Mulholland Drive skulle i utgangspunktet vært en tv-serie, men ble ikke godt mottatt av de store gutta).

Leiemorderen forstår hvem leiemorderen er. Det er han som Diana snakker med på kafeen, en kafe som symboliserer det onde. Det var her det skjedde, bestillingen av drapet. Dette symboliseres med at det bor en demonlignende ting (sannsynligvis, og som vi ser på slutten av filmen, bare en olding som Diane har sett der, men i drømmen er han en demon) rett rundt hjørnet. Det er her demonen i Diane fullendes ved at hun tar det endelige steget om å bestille drapet på Camilla.(leiemorderen sier det til henne: når du gir meg bildet så er det ingen vei tilbake).

Etter at Diana våkner av telefonen hun får (etter at hun har drømt alt) så forsvinner hun ut i stua hvor nøkkelen ligger. Den blå nøkkelen som symboliserer at drapet på Camilla er utført (leiemorderen sier dette - når du ser nøkkelen er jobben gjort). I denne delen av filmen vikler Lynch fortid og nåtid veldig sammen, og det er kun små detaljer som sørger for at vi som seere kan forstå hva som skjer. F.eks. detaljer som at Diane går ut på kjøkkenet for å hente en kaffekopp til seg selv, og plutselig er hun i stua, setter en ANNEN kaffekopp ned på bordet foran sofaen hvor Camilla ligger halvnaken. Dette er scenen hvor Camilla slår opp med Diane, og noe Diane ser for seg, kall det gjerne et flashback, når hun lager kaffe, går inn i stua og finner nøkkelen. I nåtid.

Diana klarer ikke å leve med samvittigheten, og i filmhistoriens mest bisarre onaniscene ever, hvor hun gråter og skyldfølelsen tar fullstendig overhånd, innhenter samvittigheten henne. Samvittigheten her i form av hennes foreldre. Hun tar da selvmord.

Og hva foregår så på Silencio? Jo, her må man høre på hva de på scenen sier. Det er hele tiden snakk om at man ikke må tro på det man ser, hører, alt er en fantasi, ingenting er som man tror, osv. Dette er sannsynligvis både Lynch sitt store hint til oss som seere i forhold til å "løse filmen", samtidig som det i aller høyeste grad angår Hollywood (som Lynch som sagt ikke har for mye til overs for) og hvordan ting egentlig er bak kulissene der (mafia osv, som nevnt over).

Dette hintet får vi igjen i filmens siste scene hvor denne bisarre skapningen med grønt hår sier: Silencio.

Filmen kan nok uansett tolkes i mange retninger, men jeg er utvilsomt inne på noe her!

Det som er så vannvittig bra med den er at hver eneste scene er fullstappet med spenning, hint, og man ser mer og mer for hver gang man ser den. Etter hvert vet man tross alt litt hva man ser etter.

En sykt bra film!

Lurer på om dette ble jævla rotete og om noen i det hele tatt gidder å lese det. ".

Sitat slutt.

Ble du noe klokere? :)

-Tanya

Skrevet

Dette lignet mistenkelig mye på en liste jeg fant på et annet nettsted.

Tror denne karen har funnet en del info der...

Finner ikke igjen nettstedet i farta, men skal legge inn linken når den dukker opp.

Og ja.. jeg ble klokere.. men bare litt.

Skrevet

Takk til gjest for oppklaring! Forsto svært lite av filmen når jeg så den.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Første gang jeg så denne filmen satt min kjære og jeg igjen som to ?

Aftenposten har en liten artikkel om filmen i dag med link til siden som Lea allerede har postet og her er de 10 ledetrådene.

1. Følg ekstra nøye med i begynnelsen, minst to ledetråder blir avslørt nesten med en gang.

2. Legg merke til den røde lampeskjermen.

3. Adam Kesher holder auditions for skuespillerinner til en ny film. Får du vite hva den heter? Blir tittelen nevnt senere også?

4. En ulykke er en forferdelig hendelse...Legg merke til hvor ulykken skjer.

5. Hvem gir bort en nøkkel, og hvorfor?

6. Legg merke til morgenkåpen, askebegeret og kaffekoppen.

7. Hva er det som skjer på Club Silencio? Hva er det som oppdages der?

8. Var det bare talent som hjalp Camilla?

9. Legg merke til det som skjer rundt mannen bak Winkies.

10. Hvor befinner tante Ruth seg?

Skrevet

Synes dette var en virkelig bra film jeg, en jeg ikke glemmer så fort. Men ja, man er nødt til å følge nøye med og gruble litt...

Vet jo ikke om jeg har tolket den rett, men det jeg og soulmannen kom fram til etter å ha diskutert den ligner på Gjest sin (-Tanya) forklaring iallfall.

Skrevet

Har sett den ja, men skjønte nok ikke så mye av den, har lest et par artikkler om den så jeg skjønner nok mer neste gang jeg ser den.

Skrevet

:D En snadder film! :briller:

Filmer hvor du får alle poengene skrevet klart og tydelig uten å måtte tenke det minste, eller å ha noe mer å legge merke til neste gang du ser den, syntes jeg blir så "spinkle".

En vet jo liksom at man ikke går for å se tankeløs æksjen når man ser filmene hans da. 8)

Skrevet
Første gang jeg så denne filmen satt min kjære og jeg igjen som to ?

Aftenposten har en liten artikkel om filmen i dag med link til siden som Lea allerede har postet og her er de 10 ledetrådene.

1. Følg ekstra nøye med i begynnelsen, minst to ledetråder blir avslørt nesten med en gang.

3. Adam Kesher holder auditions for skuespillerinner til en ny film. Får du vite hva den heter? Blir tittelen nevnt senere også?

jeg leste disse hintene i en leaflet i DVD-boksen, men forstod ikke så mye allikevel. hvilken lampeskjerm? den i begynnelsen? fant ingenting spesielt med den........................

forstod ingenting av det andre som stod i hintene heller, utenom Club Silencio... og nr 5, med nøkkelen.

noen som kan forklare disse hintene for meg?

• 11 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

For å fatte det i korthet: Halve filmen omtrent er en drøm, først når jenta våkner der hvor den bankboksnøkkelen er, er man i virkeligheten. I drømmen finnes elementer av det som har skjedd i virkeligheten (personer, sjalusi, utroskap osv), men navn er byttet om, enkelte hendelser skjer kun i drømmen osv.

Jeg skjønte heller ikke mye av filmen første gang jeg så den, men elsket stemningen. Før jeg så den for andre gang visste jeg om drømme-teorien, og da hang ting mye mer på greip selv om jeg heller ikke da fikk med meg alle hint og detaljer - men det er da også litt av det fine med Lynch-filmer.

Se også klassikeren Sunset Boulevard som Mulholland Drive er en hyllest til og delvis pastisj over.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Så filmen for noen uker siden, fikk ikke sove etterpå fordi jeg ikke skjønte noenting, har ikke kunnet glemme den, skulle inn på KG for å høre om noen annen hadde skjønt den, tenkte jeg kunne søke om noen hadde spurt om det før, og VOILA! Denne geniale tråden dukker opp.

Den lange tolkningen som Tanya har lagt ut gjorde ting mye klarere, men nå funderer jeg på denne listen med såkalte ledetråder som Myumi har lagt ut, for de skjønner jeg fremdeles ikke? Noen som kan svare på dem?

Får jo ikke ro i sjelen, enig i at det er bedre med filmer hvor noe er overlatt til fantasien, men Lynch - det må jeg bare huske til neste gang - er altfor vanskelig for meg.

Gjest seroxata
Skrevet

filmen er genial, ingen tvil om det! tok lang tid før jeg forstod noe av den, har sett den ørten ganger, og lest hint på nett..

forøvrig er Lost Highway også veldig bra, og du sitter tilbake med det samme spørsmålstegnet etter den filmen også :kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...