Gå til innhold

OBS-OBS til deg som tenker å kjøpe ragdoll her i Norge!

Anbefalte innlegg

Gjest Raggisfrøkna
Skrevet

Jeg vil gjerne sende ut en liten tankevekker til dere som går med tanker om å kjøpe dere en ragdoll...

Desverre er det slik at det har vært mange stygge klubb-saker ang nye ragdolloppdrettere i det siste.

Dette gjelder f.eks oppdrettere som selger kattene sine på feil grunnlag. De lover kattungekjøperne en utstillingskatt, men så viser det seg at kattene har grove utstillingsfeil.

Det gjelder også oppdrettere som lar være å registrere kattungene sine, og som lyver kattungekjøperne sine rett i fleisen om at stamtavlerekvisisjonen er sendt inn, men at stamtavlene må ha kommet bort i posten.

Kattungekjøperne har da betalt full pris på en ragdoll uten stamtavle, som blir som en huskatt å regne.

Oppdretterne lar være å teste kattene sine, og har ikke snøring på hva de parrer sammen, og har ikke kjennskap til linjene som ligger bak kattene de avler på.

Noen oppdrettere tar seg også veldig godt betalt. Jeg har sett eksempler på kosekatter som ligger på 8000 kr, og det for en vanlig blå eller brun colourpoint uten spesielt god type eller spesielle linjer.

Populære farger, som sjokolade og lilla, som forøvrig regnes som tradisjonelle farger og har fantes i enkelte linjer i mange generasjoner tilbake, selges for 14-15 000 kroner. Horribelt!!

Kjente, fremgangsrike oppdrettere, som har drevet på i mange år selger sine ragdolls for mindre enn dette.

Hvorfor er det de nye, som ikke har erfaring, og som kanskje heller ikke stiller ut og vet hvilken kvalitet de har på sine katter som skal skru opp prisen??

Dette er en skremmende utvikling, og det er forferdelig trist å høre om kattungekjøpere som er blitt rundlurte, og som har en katt som ikke svarer til forventningene på hva en ragdoll skal være.

Det ødelegger så utrolig mye for oss som ønsker å drive seriøst! Det ødelegger rasen å ikke avle på rasetypiske ragdolls! Vær så snill å ikke støtt useriøs avl!

En ragdoll skal være en STOR katt, ikke en puslete liten katt med tynn benstamme!

Den skal også slappe av i kroppen sin når man løfter den, og ha et godt temperament. En ragdoll er nyskjerrig, og følger etter sin eier som en hund. En ragdoll skal også ha BLÅ øyne, ikke bleke, som nesten ser hvite ut.

En ragdoll skal heller ikke være snipete og spiss i ansiktet, men ha god fylde i kinn, ha en god profil og god høyde på pannen sin.

Tenk dere godt om før dere velger å kjøpe katt med utstillngs og avlskvaliteter!!

Kosekatt har jo selvfølgelig rom for feil, men da skal også prisen være deretter.

Jeg ber dere så inderlig om å sjekke ut oppdretteren, evt. be om referanser før dere vurderer å kjøpe dere en ragdollkattunge.

Les masse om rasen, og spør gjerne folk om ting dere lurer på via fora før dere kjøper katten.

Ta gjerne kontakt med flere oppdrettere, og dra gjerne på besøk for å se rasen "live" før dere bestemmer dere for å kjøpe katt.

Katten bør komme fra et oppdrett med sunne forhold, og der ikke kattene er utsatt for stress, eller bor sammen med for mange katter.

Oppdretter bør også ha det rent og pent, og ikke minst er det viktig at kattene ser friske ut!

Kjøp aldri en katt du føler deg i tvil om, eller blir presset til å kjøpe.

En oppdretter kan heller ikke garantere at katten blir en utstillingsstjerne, så vær obs på dette.

Oppdretteren skal være ærlig og svare på det du lurer på.

Hold dere unna oppdrettere som har kattunger fordi det er så "kooooooselig"...

Et hjertesukk fra meg, men vær så snill å lese dette om du vurderer å kjøpe deg ragdoll!

Her er link til en god artikkel du bør lese før kjøp av katt :

http://www.ragdoll.ifokus.se/Articles/Read...rd.ArticleGroup

Surfer du videre på disse sidene, så finner du ut at dette er en del av et skandinavisk ragdollforum.

Her kan en lære masse!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes i grunn hele styret med rasekattavl er meningsløst. Det er mennesker som har bestemt at den og den rasen skal se sånn og sånn ut. I det hele tatt latterlig å ta mange tusen kroner for en katt bare fordi den svarer til visse kriterier som har blitt fastsatt av mennesker. Synes det er bra at det blir rotet litt oppi dette, så folk etter hvert vil forstå at all denne rasedyrkingen er meningsløs i utgangspunktet. Hurra for mangfold og likeverd blant katter, sier nå jeg!

Skrevet

TS, godt innlegg - med mange gode formaninger som gjelder uansett om man skal kjøpe ragdoll, siameser, chihuahua eller rottweiler. En god hvalpe- eller kattungekjøper skal være kritisk i sitt valg av oppdretter!

Gjest Raggisfrøkna
Skrevet
Synes i grunn hele styret med rasekattavl er meningsløst. Det er mennesker som har bestemt at den og den rasen skal se sånn og sånn ut. I det hele tatt latterlig å ta mange tusen kroner for en katt bare fordi den svarer til visse kriterier som har blitt fastsatt av mennesker. Synes det er bra at det blir rotet litt oppi dette, så folk etter hvert vil forstå at all denne rasedyrkingen er meningsløs i utgangspunktet. Hurra for mangfold og likeverd blant katter, sier nå jeg!

Nå var det faktisk ikke diskusjonen om at rasekattavl er meningsløst eller ei jeg ville frem til med denne tråden. Vil du diskutere dette, så får du diskutere det i en av de ørten trådene som finnes.

Innlegget var ment som en tankevekker til de som allerede har bestemt seg for å bruke mange tusen kroner på en rasekatt, og hva de bør være obs på, og hva de bør tenke på før de bestemmer seg for å kjøpe.

TS, godt innlegg - med mange gode formaninger som gjelder uansett om man skal kjøpe ragdoll, siameser, chihuahua eller rottweiler. En god hvalpe- eller kattungekjøper skal være kritisk i sitt valg av oppdretter!

Takk for støtte, Sheenaca!

Selvsagt gjelder ikke innlegget mitt bare ragdolls, men det var den rasen jeg ville fremheve nå, ettersom jeg driver med denne rasen selv.

Som du sier i ditt innlegg, gjelder dette alle rasekatter og også hunderaser, og ikke bare ragdoll. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...