Gå til innhold

Sprekker under samleie

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette innlegget, men håper på råd/meninger/erfaringer.

Jeg er i et fast forhold og har vært det lenge. Allikevel har jeg fremdeles litt problemer når vi har sex. Det som skjer er at jeg rett og slett sprekker opp litt. Jeg får små rifter der nede som blør og gjør vondt, av og til gjør det vondt i flere dager. Jeg har vært seksuelt aktiv i over et år, og forventet i starten at dette var noe som ville gå over, men det har det altså ikke.

Det jeg lurer på er vel egentlig om dette i det hele tatt er vanlig? Før klarte jeg å ha sex flere ganger ila. en dag, nå klarer jeg ikke det en gang, da disse sårene gjør for vondt. Jeg blir mer enn våt nok, så det kan ikke være det som er problemet.

Noen som vet om dette er vanlig? Eller er det "noe galt" med meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest bambi_25
Skrevet

Sånn var jeg også!

Først hadde jeg absolutt ingen problemer, så for et år siden begynte jeg og sprekk opp, og nå har jeg ingen problemer igjen.

Vet ikke hvorfor det var sånn :< har hatt samme partner hele tiden så det ga liksom ingen menning.

Tror nok ikke det er unormalt, men skulle gjerne likt og visst hvorfor det var sånn.

Gjest womenwomen
Skrevet
Sånn var jeg også!

Først hadde jeg absolutt ingen problemer, så for et år siden begynte jeg og sprekk opp, og nå har jeg ingen problemer igjen.

Vet ikke hvorfor det var sånn :< har hatt samme partner hele tiden så det ga liksom ingen menning.

Tror nok ikke det er unormalt, men skulle gjerne likt og visst hvorfor det var sånn.

Du har jo tydeligvis et " hud problem " i underlivet , sart ømfindtlig hud som lett sprekker osv - siden du sprekker og får sår lett tror jeg du har vitamin mangel ? .Er ikke normalt å sprekk og få sår som ikke leges raskt i hvertfall .

Eneste jeg kan råde deg til .Er å ta vitamin tilskudd - for å få smidigere og sterkere hud også der nede .Viktig da med Omega 3 fettsyrer og div vitaminer .

Får du ikke nok i kostholdet - mister huden evnen til å reparere , vedlikeholde seg selv med fuktighet osv

Så SJEKK KOSTHOLDET . PRØV TILSKUDD .

Evt . Er du allergisk for noe ? Reagerer huden din på kondomer ? Glidemiddel ? P-pillene ? Er best å ikke bruke noe som helst i underlivet eller noen kunstige hormoner i kroppen .

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lenge var det sånn for deg da? Har vært sånn et år, og har bare blitt værre...

Skrevet (endret)

Jeg var sånn i 8 år og var hos flere spesialister uten at noen kunne si meg noe annet enn det vanlige: Bruk bommulstruser, ikke såpe i underlivet, bla bla bla. Jeg fikk også soppinfeksjon minst 1 eller 2 ganger i løpet av en mesntruasjonssyklus.

Det forsvant i løpet av en uke da jeg kasta p-pillene...

(Prøvde mange forskjellige merker, nå bruker jeg cerazette og har ikke det problemet)

Det står masse om dette fra før av på forumet. Søk litt så kan du lese mye om emnet.

Endret av Sunshine
Gjest womenwomen
Skrevet
Jeg var sånn i 8 år og var hos flere spesialister uten at noen kunne si meg noe annet enn det vanlige: Bruk bommulstruser, ikke såpe i underlivet, bla bla bla. Jeg fikk også soppinfeksjon minst 1 eller 2 ganger i løpet av en mesntruasjonssyklus.

Det forsvant i løpet av en uke da jeg kasta p-pillene...

(Prøvde mange forskjellige merker, nå bruker jeg cerazette og har ikke det problemet)

Det står masse om dette fra før av på forumet. Søk litt så kan du lese mye om emnet.

Det er helt fantastisk egentlig ! Etter jeg kastet p-pillene - har jeg aldri mer hatt sopp ...eller noen annen type underlivsproblem .

Har faktisk ikke hatt sopp infeksjon siden jeg var 17 år ..wow det er mange år siden nå he he .- og er nå over 30 år gammel ...og kunn brukt ikke hormonell prevensjon .

Sopp er jævlig - sviende og kløende - og p-piller er ofte direkte årsak til problemet .At mannen har for dårlig hygiene ...kan og forårsake sopp tror jeg .

Skrevet

Hvis det ikke er p-pillene eller noe sånn som gjør det, prøv å kjøpe jordnøttolje eller hvetekimolje på apoteket og smør på rundt åpningen i noen uker! De anbefaler i ihvertfall det til gravide før de skal føde for å gjøre huden litt mer tøyelig.. Det blir rett og slett som en fuktighetskrem for underlivet :)

Skrevet

Jeg har også det problemet.. Jeg har ingen tips, men her fikk jeg jo noen selv :)

Mennee.. Hvis jeg kutter ut pillen.. Hvor fort er det naturlig å forvente at jeg vil merke forskjell?

Skrevet

Hmm, jeg har samme problem som ts, samt soppinfeksjoner til tider. Gost å lese noen tips og råd :) Men lurer på, dere snakker om at det kan være lurt med p-pilleslutt. men vil da det hjelpe å gå over til p-sprøyte, eller må man slutte helt med prevensjon for å oppnå de resultatene dere snakker om? (det ville jo være upraktisk da upreventert også fører til visse andre uheldige omstendigheter :gjeiper: )

Skrevet

Godt spm, Envy.. Jeg vurderer den p-staven man kan få satt inn i armen.. Noen som har erfaring med den?

Skrevet

Jeg tålte ingen former for hormonprevensjon med østrogen i. Nå bruker jeg Cerazette og har ingen plager :)

Jeg prøvde spiral en periode, men den var ikke noe for meg. Jeg hadde vanvittig vonde stikninger innvendig selv om den satt riktig. Og så hadde jeg vanvittige blødninger og var blodfattig fra før. Jeg prøvde ikke hormonspiralen da det var uvisst om jeg ville tåle den eller ikke. Den virker lokalt, men det jo også lokalt jeg hadde problemet.

Min spesialist ville ikke anbefale hverken stav, plaster eller sprøyte til noen.

Skrevet
Jeg tålte ingen former for hormonprevensjon med østrogen i. Nå bruker jeg Cerazette og har ingen plager :)

Hvordan virker Cerazette hvis den ikke inneholder hormoner?

Min spesialist ville ikke anbefale hverken stav, plaster eller sprøyte til noen.

Vet du hvorfor?

Skrevet

Jeg har ikke brukt piller på et halvt år nå, likevell har jeg både hatt sopp og rifter.

Det som har hjulpet meg litt er IKKE stringtruser, bruker actigel fra bioclin som kjøpes på apoteket. Bruker den i perioder jeg sprekker mye. Den har hjulpe meg mye!

Vet ikke hvorfor jeg sprekker, tror det bare er når det ubalanse i ph`n i underlivet.

http://www.pharmex.no/multigyn.html

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hva med å gå til en gynekolog? De har ofte peiling på slike ting...

Skrevet
Hvordan virker Cerazette hvis den ikke inneholder hormoner?

Vet du hvorfor?

De inneholder selvfølgelig hormoner, men det er en lavdosepille (altså en minipille), og inneholder ikke østrogen så vidt jeg forstod.

Hun anbefalte ikke de andre fordi de hadde generelt veldig mange bivirkninger, og fordi man vet så lite om hva de gjør med kroppen. Mange sliter for eksempel med å få barn etter p-sprøytebruk.

Brutal mann: Gynekolog er fint det, men jeg fant på egenhånd ut at det var p-pillene som var årsaken til mine problemer etter å ha vært hos 4-5 forskjellige leger og spesialister i løpet av 8 år. Det er ikke alle som er like opplyste....

Gjest brutal_mann
Skrevet
De inneholder selvfølgelig hormoner, men det er en lavdosepille (altså en minipille), og inneholder ikke østrogen så vidt jeg forstod.

Hun anbefalte ikke de andre fordi de hadde generelt veldig mange bivirkninger, og fordi man vet så lite om hva de gjør med kroppen. Mange sliter for eksempel med å få barn etter p-sprøytebruk.

Brutal mann: Gynekolog er fint det, men jeg fant på egenhånd ut at det var p-pillene som var årsaken til mine problemer etter å ha vært hos 4-5 forskjellige leger og spesialister i løpet av 8 år. Det er ikke alle som er like opplyste....

Så derfor skal en la være å snakke med de som besitter fagkunnskapen?

Gjest bambi_25
Skrevet
Hva med å gå til en gynekolog? De har ofte peiling på slike ting...

Joda.. ofte har de det..

andre ganger får man høre "kjøp en dildo".

Merksnodig nok er dette svaret mange kvinnelige gynekologer gir når man legger frem problemet sitt, har derimot aldri fått det svaret av en mannlig :fnise:

Skrevet (endret)
Så derfor skal en la være å snakke med de som besitter fagkunnskapen?

Selvfølgelig ikke, men jeg vil bare påpeke at ofte er det mange ting man kan prøve selv uten å løpe ned legekontorene.

Å slutte på p-pillene, bruke bomullstruser, ikke vaske seg med såpe og lignende, er ting legen uansett kommer til å be pasienten om å gjøre først for å se om det hjelper. Og da skader det ikke å prøve det selv før man går til legen, så legen kan bruke tiden på viktigere ting. Rifter i underlivet under sex kan neppe kalles for en akutt lidelse så lenge man ikke har mistanke om kjønnsykdommer, eller har andre symptomer i tillegg.

Endret av Sunshine
Skrevet
Jeg har også det problemet.. Jeg har ingen tips, men her fikk jeg jo noen selv :)

Mennee.. Hvis jeg kutter ut pillen.. Hvor fort er det naturlig å forvente at jeg vil merke forskjell?

Jeg ble bra allerede etter 1-2 uker, men det kan nok variere. Jeg ville testet 2-3 mnd uten piller i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...