Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Hvordan opplever barna det, når den ene forelderen er rik og den andre fattig, og de bor annenhver uke hos hhv. den rike og den fattige? Noen som har erfaring med dette?
m74 Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Hvordan opplever barna det, når den ene forelderen er rik og den andre fattig, og de bor annenhver uke hos hhv. den rike og den fattige? Noen som har erfaring med dette? JEg har løpende er faring med det, og det er nok ikke alltid uproblematisk hverken for barna eller de voksne. Jeg for min del er helt åpen med barna: Mamma har en jobb hvor hun tjener veldig mye mer enn meg. Det er ikke alltid at jeg har råd til å kjøpe ting dere trenger eller ønsker dere. De merker jo hvor de får dyre ting. Men jeg tror det går greit. VI har tak over hodet og spiser oss mette.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Vi er ikke akkurat fattig på ene kanten og rik på andre kanten, men det er forskjell i økonomien. Hos mor får barna mye mer i ukepenger, de får dyre merkeklær og de kan unne seg å kjøpe pizza ute ukentlig. Hos far er det mindre ukepenger, billigere klær og pizza max en gang i måneden. Mor tar barna med på sydenferie hvert år, mens far tar barna med til besteforeldrene et sted i Norge. Barna merker forskjellen veldig godt, og har i perioder klaget veldig over at "pappa er så kjip, pappa har jo aldri råd til noe". Men dette har gitt seg i det siste. Barna har lært at det er forskjell, og at sånn er livet. Hos pappa fokuserer vi mye på at det viktige i livet har vi tross alt: Vi har hverandre, et godt sted å bo, vi spiser oss mette hver dag og har alt vi trenger. Vi har snakket en del om at det blir feil å se på oss som fattige bare fordi vi må være forsiktige med pengene. Vi har flere datamaskiner, kabel-TV, bil og telefoner. Er vi fattige da? Nei, når man ser sånn på det så skjønner barna også at vi ikke er fattige, vi må bare tenke oss litt mer om før vi bruker penger enn hos mamma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå