Gjest usikker på hybeljakt Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Jeg har bodd et sted i noen år nå hvor det gikk an å tørke klær på badet, siden det var stort bad med varmekabler. Nå skal jeg flytte, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det med klesvask.. Det er kanskje en litt rar ting å henge seg opp i, men jeg er ikke så glad i å tromle klærne mine fordi de krymper og blir ødelagte av det, så jeg vil helst henge dem opp. Blir det veldig dårlig inneklima med støv og fuktig luft hvis man tørker på soverommet? jeg pleier egentlig å holde det ganske kaldt på rommet, men da går kanskje ikke det? Hvordan gjør dere dette?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Jeg pleier å vaske klær f.eks dagen før en dag jeg ikke skal være hjemme dagen etter, eller hvis jeg vet at jeg ikke får besøk neste dagen, og så setter jeg opp tørkestativet i stua, har ikke plass til å ha det noe annet sted... Jeg bodde på en liten hybel en gang, og da hadde jeg bare så vidt plass til å slå opp stativet så da hang jeg opp kroker, og strakk sånne tykke snorer over rommet som jeg hengte klærne på. Har også bodd steder hvor det har vært fellesvaskeri i kjelleren, og som har hatt tørkeskap og, det var genialt! Det vil jo ta evigheter å tørke klærne på soverommet hvis det er kaldt, og det blir jo vanvittig mye støv av det... Har du tilgang til tørketrommel, kan du kanskje tromle det litt tørt, og tørke resten over natta i stuen etc?
Afaia Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Jeg bor trangt på 36 kvm og tørker det meste av klær på stua. Har heldigvis 12 kvm veranda, så hvis været tillater det står stativet der ute.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Ja, blir det mindre skadet hvis man ikke tromler det helt tørt? Jeg må jo ikke ha det kjempekaldt på rommet, så jeg får kanskje bare leve med å måtte skru påå varmen litt (for eksempel på dagtid når jeg ikke skal være der). Rommet jeg tror jeg skal flytte til er på 12 kvadrat, så plassen bør vel være stor nok til et tørkestativ. Men det blir sikkert litt støvete ja..
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Jeg bor trangt på 36 kvm og tørker det meste av klær på stua. Har heldigvis 12 kvm veranda, så hvis været tillater det står stativet der ute. Men det funker vel bare om sommeren? Eller kan du gjøre det om vinteren også, hvis det er oppholdsvær?
Afaia Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Men det funker vel bare om sommeren? Eller kan du gjøre det om vinteren også, hvis det er oppholdsvær? Nei da stivner vel klærne... :klø: Hele vintern tørker jeg klær inne..
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Hehe, godt poeng. Men tørker dere på soverommet deres? Går det greit med inneklimaet da? Og blir det ikke veldig fuktig, på en måte? Hmm. Liker best å tørke på badet ja..
Gjest har Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 Hehe, godt poeng. Men tørker dere på soverommet deres? Går det greit med inneklimaet da? Og blir det ikke veldig fuktig, på en måte? Hmm. Liker best å tørke på badet ja.. det blir jo veldig mye fukt i rommet - så man må jo ha et vindu noe oppe hele tiden. jeg tromler aldri vanlig tøy, kun håndklær og bomull. bodde i bofellesskap før, og vi tørket i vanlige klær i stuen/på soverommene og tromlet resten.
Gjest ts Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Jeg kommer sannsynligvis ikke til å ha noen stue, så da er soverommet og tørketrommelen eneste alternativer.. Men det må jo gå an det, for det er da mange kollektiver som ikke har stue, og hvor tørker alle disse menneskene klærne sine?? :klø:
Afaia Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 Kjøp deg en sånn rund sak til å henge i taket (feks) til å tørke undertøy på. Jeg tørker laken osv over dører, så bruker det jeg har av plass.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Vi tørker på soverommet eller i stua. Og vi er to personer, så det henger nesten alltid klær rundt i leiligheten. Hvordan dette skal gå når babyen kommer om noen måneder, blir spennende å se... Kommer til å bli et kleskaos uten like. Men har også en bod på loftet som jeg har tenkt på til dette formålet.
-Englefjes- Skrevet 8. juni 2009 #14 Skrevet 8. juni 2009 (endret) Vi (samboeren min og meg) har liten plass, og har derfor valgt å ha tørketrommel. Det er uaktuelt å tørke klær på soverommet på grunn av inneklimaet, og vi ønsker heller ikke å ha tørkestativet stående på stuen til enhver tid, rett og slett fordi det tar så stor plass og fordi det blir så støvete av det. Samt at det er stygt å se på. (Vi trener mye, så vi kjører fort en full maskin per dag.) Vi har derfor valgt å ha tørketrommel, og vi tromler det meste bortsett fra skjorter, jeans, kjoler etc; alt av undertøy (unntatt mine BH'er), sokker, T-skjorter, sengetøy, håndklær og treningstøy. Jeg ser at klærne blir noe mer slitt av dette enn om de tørkes på vanlig måte, men ikke fryktelig mye. Det vi ikke tromler tørker vi på kleshengere på badet og i gangen. Endret 8. juni 2009 av -Englefjes-
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #15 Skrevet 8. juni 2009 Jeg tørker det på badet selv om det er lite. Det er bare å henge opp tørkestativ på veggen.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #16 Skrevet 8. juni 2009 I min forrige leilighet investerte eg i luftavfukter, og hadde den og tørkestativet ståande i gangen. Funka fett det.
Gjest husmusa :) Skrevet 8. juni 2009 #17 Skrevet 8. juni 2009 Du kan fint henge ut klær på vinterstid også! Da "fryser"noe av vannet bort, så tar du det inn å lar det tørke! Dessuten så vil tøyet lukte godt og friskt
missEastwood Skrevet 8. juni 2009 #18 Skrevet 8. juni 2009 Hvis du har mulighet til å tørke klærene utendørs er dette absolutt å anbefale. Tørker du klærene inne har du sikkert merket at de tørker ekstremt raskt. I hvert fall i forhold til hva de gjør om du tørker de ute. Grunnen til det er at fuktigheten trekkes opp av inneklimaet. Det vil si at sengen, sofaen eller klesskapet... det som er på det rommet klærene tørkes, trekker inn fuktigheten. Og det er logisk nok ikke sundt for deg eller hjemmet. Det kan lett oppstå "blåmann"...det blå greiene på veggen som ligner på muggsopp. Dessuten får klærene en utrolig god og frisk lukt om de tørker utendørs! Men hvis du ikke av en eller annen grunn kan ta med klesstativet ut, bør du for all del ikke tørke de på soverommet hvor du sover. Selv om du har vinduet oppe, trekker fuktigheten opp i rommet.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #19 Skrevet 8. juni 2009 Jeg ser det er mange som synes soverommet blir dårlig for inneklimaet, noe jeg har tenkt på selv også, men jeg håpte det var jeg som var hysterisk.. Det er jo sånn her til bys at det er mye nedbør stort sett hele året, så jeg ser ikke helt at det går an å tørke de ute bortsett fra en minimal periode om sommeren. Og det er vel ingen jenter som har kun trommelvennlige klær, de fleste har vel endel bukser/bluser/kjoler o.l. som de er litt redd for. Så da lurer jeg rett og slett på hva i all verden det er miningen at man skal gjøre!! Nå begynner jeg nesten å vurdere å takke nei til den studenthybelen jeg har fått tilbud om på grunn av klestørking, noe som sikkert er helt teit... Luftavfukter hørtes riktignok ikke så dumt ut, hvordan pris ligger det på..?
missEastwood Skrevet 8. juni 2009 #20 Skrevet 8. juni 2009 He he... det hadde vært synd om du måtte takke nei til den hybelen pga klestørking. Har du ikke noe tak du kan sette stativet under, er det jo veldig begrenset når du kan tørke klær ute eller ikke. Men om du lufter godt eller kjøper en slik luftavfukter (vet ikke hvor mye de koster), vil det jo hjelpe på da. Er ikke helt sunt, men tar ikke livet av deg heller... Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå