missEastwood Skrevet 7. juni 2009 #1 Del Skrevet 7. juni 2009 Slipper du ofte fram andre bilister? Eller stopper på det breieste punktet på en smal vei for at en møtende bil kan få kjøre? Da har du sikkert opplevd mange arrogante og lite vennlige bilister. Intet vink, nikk eller blink, tross at de visste du var grunnen til at de fikk slippe fram. Jeg mener det rett og slett er uhøflig å ikke takke når noen stopper for din skyld i trafikken, når ofte retten var på deres side. Personlig synes jeg det er kjekt å senke farten for en som vil inn eller ut av et kryss, eller være den som kjører inn til siden og lar den andre få kjøre. Dette gjør jeg selvfølgelig ikke alltid (kommer an på om jeg er den siste eller nest siste bilen som kjører forbi), men når jeg ser det er behov for en grei bilist som slipper fram eller rett og slett fordi jeg bare vil være grei. Jeg blir litt oppgitt når jeg ikke får et hint av noe "takk" tilbake. Men til alle dere som vinker, nikker eller blinker.. så er det alltid kjekt å kunne gi et vink tilbake. Det er sånne bilister som får meg i godt "trafikkhumør"! Og de som ønsker å slippe meg forbi gir jeg gledelig et vink. Og det er rett og slett motiverende å få et smil fra en bilist i dag. Dette tror jeg faktisk har en smittene effekt. Slipper du noen fram, smiler og hilser tilbake, da får som regel den som ble sluppet fram også lyst til å være grei med noen andre bilister. Og er du en av de som ikke takker, er du mest sannsynlig en av de som ikke stopper heller.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Fersking_* Skrevet 7. juni 2009 #2 Del Skrevet 7. juni 2009 Slipper stadig fram andre når det er mye trafikk. Er utrolig irriterende å være den som måtte vente og ingen som gidder å slippe deg fram. Akkurat vinket man ofte får tilbake er i mine øyne bare en bonus. Man gjør det for å være hyggelig og gjøre samspillet i trafikken bedre, og det er det som er viktig. Uansett så forstår jo han/hun som ble vinket fram at du var den snille, men kanskje hadde han hastverk eller hadde mye annet å gjøre og fikk dermed ikke vinka. Har selv opplevd å ikke ha rukket å vinke, men jeg slipper fram andre fordiom. Yrkessjåfører er de flinkeste til å slippe fram har jeg lagt merke til. Av vanlige sjåfører har jeg inntrykk av at det er flest menn som slipper fram. Enige? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 7. juni 2009 #3 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg slipper alltid fram folk når jeg har muligheten og prøver å vise så mye hensyn jeg kan i trafikken. På spørsmål om jeg er hyggelig bak rattet må jeg nesten svare nei, jeg sitter ofte og kjefter bak rattet da jeg blir irrritert på andre jeg syns er klønete i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missEastwood Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 8. juni 2009 Ja det blir jo litt annerledes da. Om man har hastverk eller at det ikke ble så lett å få fram det vinket akkurat der og da. Jeg tenker på tydelige ting hvor man arrogant kjører forbi deg som har stoppet og venter. Jeg er enig det du sier om at yrkessjåfører og menn er de finkeste til å slippe fram. Absolutt sant. Kvinner har gjerne nok med å konsentrere seg med å komme gjennom rundkjøringen, enn å ta et overblikk og faktisk se at det er rødt lys i lyskrysset like etter, og lager istedet en unødvendig kø for de andre. For å ta et eksempel. Også mange unge later til å ikke ha lært dette med å slippe fram eller hilse. Da jeg øvelsekjørte og tok lappen hadde jeg ikke hørt et ord fra noen om at man burde være grei å slippe forbi andre bilister, eller å takke når du ble sluppet fram eller stoppet for. Dette var noe jeg måtte finne ut av på engenhånd, men jeg ser mange unge som fremdeles ikke skjønner hva det går i. Og om du stopper for å slippe noen fram er som du sier viktigere enn at du hilser. Men som jeg ville få fram i akkurat dette innlegget - "bryr du deg med å takke". Er viktig det også:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missEastwood Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg tror vi alle kjefter og småbanner litt bak rattet:-) Er ikke til å unngå å bli irritert over bilister som kjører "alene på veien". Eller som du sier, klønete bilister... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 9. juni 2009 #6 Del Skrevet 9. juni 2009 Ja, stort sett så vinker, bukker og smiler jeg masse i trafikken og håper at det har en smittende effekt. Slipper også folk inn der det passer. Med et smil. #Værsågod# Og jeg kjenner at jeg blir glad og får positiv energi når folk gjør det samme igjen. Det eneste som gjør meg forbanna, er folk som ikke gidder bruke blinklys når jeg har stått og ventet og ventet og ventet..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2009 #7 Del Skrevet 9. juni 2009 Ja, stort sett så vinker, bukker og smiler jeg masse i trafikken og håper at det har en smittende effekt. Slipper også folk inn der det passer. Med et smil. #Værsågod# Og jeg kjenner at jeg blir glad og får positiv energi når folk gjør det samme igjen. Det eneste som gjør meg forbanna, er folk som ikke gidder bruke blinklys når jeg har stått og ventet og ventet og ventet..... Dette irriterer meg også grenseløst. Særlig i rundkjøringer! Det ser ut som de fleste ikke har peiling på hvordan man kjører i en rundkjøring! Jeg syns det er veldig rart at man ikke tenker på at trafikkflyten blir bedre om blinklyset brukes og det er jo til gang for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 9. juni 2009 #8 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har det aldri travel i trafikken. Har ingen problemer med å slippe forbi stressende mennesker som er sure og gretne fordi de kommer 2 minutter for sent. Eller vinke hyggelig til en som viser en fingeren. Skjönner ikke at folk gidder å stresse seg sånn opp i trafikken. Både jeg og samboeren min er også mennesker som stopper og hjelper folk med problemer. Tauer dem til närmeste bensinstasjon, eller ringer etter hjelp for dem. Har fått mange blomster på döra fordi vi har hjulpet noen. Folk i dag er alt for egoistiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 9. juni 2009 #9 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg kan være en liten råtass langs landeveien det skal jeg ærlig innrømme. Jeg liker ikke å ligge bak sinker som kjører i 70 i 80-sonene, men de kjører jeg som regel forbi uten noe mer oppstuss. Men jeg gjør alt jeg kan for å få til god flyt i trafikkbildet. Det være seg å stoppe for møtende biler på trange veier, slippe inn folk fra stikkveier som kanskje kan risikere å måtte vente lenge, være med på å flette og ikke presse meg fram og alt sånt der. Har inntrykk av at jeg er blant et mindretall så det er fint å se at det er flere her i tråden som også er med på å lage flyt i trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hilli Skrevet 12. juni 2009 #10 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg er nok en aggressiv og lite trivelig bilist og kan ikke huske at jeg har stoppet for å slippe fram noen dersom jeg ikke har hatt vikeplikt. Jeg blinker alltid i rundkjøringer og følger trafikkreglene, ser ikke noen grunn til å gjøre noe mer enn det. Kan legge til at jeg ikke hadde vært så aggressiv hadde det ikke vært for alle tullingene som ikke blilnker eller overholder vikeplikt eller gjør andre unødvendige ting i trafikken. Jeg har heller ikke noe imot å vente dersom jeg har vikeplikt siden det er regelen som gjelder. Heldigvis kjører jeg lite bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 25. juni 2009 #11 Del Skrevet 25. juni 2009 "Jeg er aggressiv og ufleksibel fordi så mange andre er tullinger"? Jaja - og noen lurer på HVORFOR det er så mange tullinger i trafikken, evt. inkl. dem selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 28. juni 2009 #12 Del Skrevet 28. juni 2009 Akkurat når det gjelder vinking er jeg vel altfor opptatt med å ha en hånd på giret og en på rattet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 30. juni 2009 #13 Del Skrevet 30. juni 2009 Eg brukar å takke folk med eit vink, og gjer så godt eg kan for å skape flyt i trafikken, men eg blir ofte irritert, særleg på desse som ikkje skjønar poenget med å halde avstand. Eg er syklist, så eg er utruleg snill og omsynsfull overfor syklistar, eg veit kor sårbare dei er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 30. juni 2009 #14 Del Skrevet 30. juni 2009 gir som oftest et vink som takk for hjelpen hvis det er teknisk mulig og stort sett så kan jeg slippe inn andre som venter ved behov. og jeg betaler faktisk ikke avgift for hver gang jeg bruker blinklyset, noe mange andre tydeligvis gjør... på den annen side så er jeg sikkert en type bilist som frustrerer og irriterer mange da jeg stort sett konsekvent holder fartsgrensen (+/- 5 km/t). jeg gidder rett og slett ikke risikere noe og drar heller 5 minutter før hvis det trengs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjesingen Skrevet 2. juli 2009 #15 Del Skrevet 2. juli 2009 Antar jeg er litt "schizo" i trafikken. Prøver vise hensyn, men er litt "hard" også innimellom. The Good: Bruker alltid blinklys. I kryss, rundkjøringer og ved feltskifte. Bruker kun tåkelys i tåke og ekstrem nedbør. Stopper alltid for fotgjengere på fotgjengerfelt. Viker på smal vei hvis jeg kan, om jeg er nærmest en møteplass/lomme. Er hensynsfull når det er mye trafikk og man må kjøre "glidelås". Tar hensyn til syklister når de faktisk følger trafikkreglene. Slipper frem biler som har vikeplikt; men hindrer f.eks. trikken som står bak og skal frem. (flash flash, vink vink) Slipper forbi biler som kommer i venstre felt i stor fart og vil forbi The Bad Er fæl til å stå på min rett i kryss. Kjører fort inn i kryss når jeg har grønt; nåde dem som prøver krysse på rødt! Tuter på biler som skal til venstre i et kryss ikke kjører langt nok frem til at jeg kan kjøre forbi på høyre når de venter på motgående trafikk. Stopper sjelden for syklister på fotgjengerfelt. Litt fæl til å "rompekjøre" biler som lusekjører unødvendig. Slipper ikke inn biler som "sniker i køen". The Ugly Flasher konsekvent på biler i venstre felt på motorvei / 4-felts, selv om de ligger 10km/t over fartsgrensa, men jeg vil forbi. Har hatt prikker i førerkortet for at jeg har kjørt for fort. The Shit Kan ikke fordra å bli rompekjørt av andre biler, når det er lang kø foran. Biler som kjører veldig ujevn hastighet på landevei foran en selv. Biler som bremser unødig mye inn i et lyskryss når det er grønt. Biler som vrenger ut rett foran en i veien og kjører sakte, så jeg må bremse opp. Biler som bytter felt uten å gi signal, eller blinker seg ut av rundkjøring. Biler som kjører for sakte. Biler som holder fartsgrensen, men bremser ned ytterligere 10-20 km/t ved passering av fotoboks. Biler som bare stanser opp "uten grunn" midt i veien, ikke gir signal, f.eks. for å parkere eller sette av noen. Noen som kjenner seg igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 4. juli 2009 #16 Del Skrevet 4. juli 2009 Jeg har det aldri travel i trafikken. Har ingen problemer med å slippe forbi stressende mennesker som er sure og gretne fordi de kommer 2 minutter for sent. Eller vinke hyggelig til en som viser en fingeren. Skjönner ikke at folk gidder å stresse seg sånn opp i trafikken. Både jeg og samboeren min er også mennesker som stopper og hjelper folk med problemer. Tauer dem til närmeste bensinstasjon, eller ringer etter hjelp for dem. Har fått mange blomster på döra fordi vi har hjulpet noen. Folk i dag er alt for egoistiske. Eg hadde aldri stoppa for folk som stod med opent panser langs vegen. Spesielt ikkje no når det har vore så mange luringar langs vegen. Er ikkje lenge sidan det var nokre som stod og vinka på folk for så å prøve å selje dei ting når dei stansa. Og når folk ikkje ville kjøpe, så vart dei aggressive. Uansett, eg tar aldri sjansen. Hyggjeleg i trafikken? Trur eg er midt på treet. Kan råkøyre når eg føler for det- 100- 110km/ t. Men eg blir ikkje irriterte av å ligge bak ei 70- sinke. Blir som regel berre irritert i trafikken dersom eg er stressa frå før av. Og sjølv då er eg flink til å minne meg sjølv på at det eigentleg ikkje er dei eg er sint på. Å tute, vise finger og den slags, gjer eg ikkje. Det går an å gjere feil iblant. Dei fleste er nok smerteleg klar over at dei tabba seg ut i etterkant. Eg veit eg har vore det. Elles brukar eg blinklys når andre vesen er i område (bur landleg til), både i rundkøyring og kryss, samt at eg plasserer meg (om vegen er stor nok) riktig. Nokre stadar kan eg stanse for å sleppe ut folk som har vikeplikt. Dersom bilen framfor blenkjer til høgre, legger eg meg litt til venstre slik at bilen bak med ser kva som skjer slik at han kan legge seg ut slik at bilen bak der igjen ser osv vice versa. Det har jo skjedd at folk køyre forbi når den fremste bilen skulle krysse vegen, då sa det pang. Greit for bilane bak å vite kva som skjer der framme. I tillegg kan eg sleppe forbi folk som ligger bak meg. Brukar helse til dei som stoppar for meg, om folk helsar når eg stansar spelar ingen trille for meg. Men eg syns det er greit at folk takkar med blinklys e.l når eg køyrer av vegen og slepp forbi ein som ligger bak meg. Det er forresten ein ting som har gjort meg irritert. Og det har vore dei gongane folk har auka farten medan eg er i ferd med å køyre forbi dei. At det kom bil imot var visst ikkje noko problem ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rimmern Skrevet 11. juli 2009 #17 Del Skrevet 11. juli 2009 Det er forresten ein ting som har gjort meg irritert. Og det har vore dei gongane folk har auka farten medan eg er i ferd med å køyre forbi dei. At det kom bil imot var visst ikkje noko problem ... Dette er jo ulovlig - man plikter å samarbeide med den som kjører forbi. I et ulykkestilfelle ville dette utvilsomt gitt vedkommende skylden. Problemet er bare evt. å bevise det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 18. juli 2009 #18 Del Skrevet 18. juli 2009 Biler som bytter felt uten å gi signal, eller blinker seg ut av rundkjøring. Jeg har ikke lappen, men jeg trodde man skulle blinke seg ut av rundkjøringen, jeg? Man blinker jo ikke inn? :klø: Eller mente du kanskje at det var irriterende når de ikke gjorde det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå