Gå til innhold

Hvilke batterier til digitalkamera?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte et Sony digitalkamera for noen år siden og kjøpte Sony oppladbare batterier til det i starten. Nå kjøper jeg andre oppladbare batterier til det.

Skal jeg helst bare bruke Sony batterier? Hvorfor?

Skal snart på ferie, og da hender det at batteriene blir tomme og må lades når man minst ønsker det. Tar lang tid å lade opp, så jeg lurer på om vanlige ikkeoppladbare batterier (til f.eks fjernkontroller) fungerer i kameraet? Hvor lang levetid har de isåfall?

Ellers kan jeg ta med to sett med batterier, og passe på at jeg alltid har ladede batterier. Men hvor lenge varer oppladede batterier når de ikke er i bruk? I fjor var nemlig batteriene tomme da jeg trodde de var klare til bruk etter oppladning. Men da var det endel dager siden jeg ladet de...

Virker derfor veldig kjekt med ikkeoppladbare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan godt bruke vanlige batterier, så lenge de er samme type (regner med du har AA eller AAA-type). Ang. oppladbare så aner jeg ikke om det er best å bruke Sony eller andre, det kan hende Sony sine passer bedre til kameraets energiforbruk, men det virker litt usannsynlig at det skal gjøre noen stor forskjell.

Mitt digitalkamera spiser vanlige batterier, så det er kun nødløsning for meg. Men det funker!

Skrevet

Det funker fint å bruke vanlige AA batterier i kameraet, men de er alt for svak til å drive kameraet noe sørlig lenge... Men hvis du absolutt vil bruke engangs batteri, så kjøp lithium batterier! De holder mye mye lengre, men er også en del dyrere...

På oppladbare batterier kan du fint bruke duracell eller tilsvarende kjente merker. Du trenger ikke å kjøpe spesielle sony batterier.. Men de bør være på 2500mAh eller mer for å få lengst mulig batterilevetid..

Jeg ville også ha kjøpt 4stk, sånn at du kan lade to, mens du bruker to i kameraet :)

Hvis de gamle batteriene du hadde fra før var tomme før du fikk brukt de er de nok oppbrukt.. De tåler bare så og så mange oppladninger før de dør eller får betydelig dårligere kapasitet..

De vil også tømme seg etterhvert hvis de ikke blir brukt.. Hvis de feks ligger i noen uker, så kan de fint være tomme selv om du ikke har brukt de..

Hvor lenge de varer på antall bilder avhenger av hvor sterk de er..

Men se på de batteriene du har fra før, hvis de er under 1600mAh, så ville jeg ha kjøpt en ny lader sammen med batteriene også, det kan hende at ikke laderen din vil lade batteri med mer mAh.. Noen gjør det, men ikke alle...

(som regel så følger det med batteri på 1200 eller 1400mAh sammen med kameraet... )

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. Jeg kjøpte en pakke med 4 GP batterier (2100) i dag tidlig. Bruker Sony laderen. Står bak på pakken at GP lader anbefales ser jeg nå...

Er det viktig?

Kanskje annerledes og viktigere å følge anbefalinger for el-artikler enn når det f.eks står bak en Eldorado sjokoladepudding at den nytes best med Eldorado krem og Eldorado vaniljesaus... ;)

Skrevet
Takk for svar. Jeg kjøpte en pakke med 4 GP batterier (2100) i dag tidlig. Bruker Sony laderen. Står bak på pakken at GP lader anbefales ser jeg nå...

Er det viktig?

Kanskje annerledes og viktigere å følge anbefalinger for el-artikler enn når det f.eks står bak en Eldorado sjokoladepudding at den nytes best med Eldorado krem og Eldorado vaniljesaus... ;)

Det er samme hvilken lader man bruker så lenge den takler styrken på batteriene...

Vel å merke så lenge du ikke har noe jalla merke, og siden du har sony så har du jo ikke det ;)

Det blir litt sånn som med mat egentlig ja :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...