Gå til innhold

Sparebryllup

Gjest Gjest_tøydokka_*

Anbefalte innlegg

Gjest D-shol
Skrevet (endret)

Som du selv sier, TS, så er det deres bryllup, så om dere synes det er pent med sølvsprayede blomster eller sølvpynt, så er det absolutt det dere skal ha :)

Og ang. nattmatdebatten: Mange sier at det er godt med noe salt om kvelden og jeg er 100% enig. Det trenger imidlertid ikke å være sodd (som er dyrt) eller pølse med brød (som jeg personlig synes er rotete). Hva med salt snack som potetgull (forsåvidt like rotete :) ) og saltpinner, eller flatbrød og en svær skinke?

Endret av D-shol
Gjest Gjest
Skrevet
Siden du gifter deg i juli, kan dere vel ha hagebryllup med grillmat? Det var jeg i ifjor, i Tyskland riktig nok, men det var veldig fint. Maten var grillmat i ulike varianter og med rikelig av salater. Vannmelon og andre frukter til dessert. Maten var tilgjengelig ganske lenge. Det var nesten er sånn "stikk innom når det passer"-bryllup. Pengene hadde de brukt på liveband som spilte opp til dans. Ellers fordrev vi tiden med prat og fotografering.

Grilling suge når det regner!

Skrevet
Grilling suge når det regner!

Hvorfor det?

Det finnes da mange muligheter for å kunne grille uten å bli våt.

Skrevet

Når det gjelder blomster:

Sjekk om det finnes et gartneri som dyrker den typen blomster du ønsker i nærheten. Jeg vet at en slektning av meg kjøpte tulipaner til 2,50 pr stk direkte fra et garntneri til sitt 50-års lag.

Skrevet

Vi hadde ikke et spesielt billig bryllup, men har noen tips.

Ang. blomster: Her sparte vi litt. Til bordpynt kjøpte vi orkideplanter, skåler fra IKEA og flytelys. Så fylte vi skålene med vann og la oppi lys og blomsterhoder. Det holdt seg kjempefint, så pent ut og var relativt billig. Blomstene til kirken ordnet vi også slev og det kan gjøres relativt billig. Er klar over at blosmter er billiger her i DK, men...

Sminke: Gjør det selv. Det gjorde jeg og det fint. Invister i noen gode produkter og en primer (så holder det lengre) og øv noen ganger. Husk pudder og blotting paper så du ikke skinner på bildene.

Bryllupskake: Kjenner du noen som er flinke til sånt, så kan du jo spørre om de har lyst til å prøve seg. Vi fikk en venn til å bake vår og selv om vi betalte 3-4000 for råvarer, så er det forsatt billig for en kake til 150 mennesker.

Nattmat: Jeg synes nattmat er et must (til gjengjeld hadde vi ikke kakebord, men bare noen småkaker til kaffen). Jeg synes spekemat (som noen forslo) er en veldig god ide. Det hadde vi til respesjonen sammen med bryllupskaken, og jeg følte det slo veldig ann. Og en stor skinke med flatbrød og rømme holder til mange. Det kunne kanskje til og med være en ide til middagen?

Papir, klær, vin, etc: Vi kjøpte mange ting i utlandet. Skal dere ut å reise (f.eks. til USA hvor kursen forsatt er god), så vurder om noe kan kjøpes der. Vi kjøpte f.eks. både min manns dress og alt papiret vi brukte til invitasjoner etc. i NY, og all vin til resepsjonen i Tyskland.

Sist, men ikke minst: Spør folk om hjelp. Kanskje noen i vennegjengen kan sy, ordne hår, bake etc. Be om hjelp! Ikke vær redd for å prute om prisen/spørre om ting kan gjøres billigere. Vi hadde en kurvertpris og et sted vi gjerne ville være, og selv om deres kuvertpris egentlig var litt høyere, så strakk de seg langt for å imøtekomme vårt budgett.

Piglet

PS Andre har også sagt det - men de beste bryllupene er et hvor alle trives og har det gøy, og prisen har ingen ting å si for det.

Skrevet

Hei!

Jeg må inrømme at jeg ikke har lest alle svarene, så i fare for gjentakelse:

Hvis man ikke ønsker å bruke penger på et bryllup, så synes jeg det er "viktig" at man ikke later som. Har vært i bryllup hvor dresskoden var smoking / mørk dress også er settingen så langt fra dette som mulig.

Jeg ville hatt selskapet utendørs, kanskje på en strand eller en slette evnt. i en stor hage. Ville leid et partytelt i tilfelle rottefelle - koster vel ca 4000,- sist jeg sjekket. Så ville jeg hatt grillbuffet. Hvis mulig ville jeg dratt til Sverige og handlet kjøtt og alkohol selv, og fått noen til å hjelpe meg med å grille. Alkohol kan stå på bordene eller man kan få litt hjelp med servering av denne.

Antrekk, feks "sommerlig pent". Hadde jeg kunnet hadde jeg også hatt vielsen utendørs (feks satt opp klappstoler), og pyntet stolene med hvit tyll og kanskje noen fine blomster, og fått en til å vie oss utendørs.

Til pynt hadde jeg gått for sesongens blomster (plukk selv), eller jeg ville gått for feks lyngblomster, mørke grener og steiner som pynt på bordene. Tror ikke jeg ville gått for tørkede blomster, men det er min mening da). Bruk steinene som bordkort ved å skrive på dem, eller velg enkle hvite i papir, og skriv på navn med pen skrift.

Spill inn sanger på Ipod og koble til, eller lei en DJ hvis budsjettet holder.

Kjøp en hvit kjole som ikke er brudekjole, men som kan gå som det. Masse fine som ikke koster skjorta. Jeg personlig ville ikke valgt å kjøpe en kjole som jeg ikke har sett, prøvd eller følt kvaliteten på (og risikere en kjole som var i skinnende blank polyester). Men her avhenger det av budsjettet du har.

Inbydelser - bruk et pent papir - men print selv. Det går helt fint an. Bare å prøve seg litt fram med printeren. Pynt med et fint sløyfebånd rundt.

Be familie og venner bake kaker. Dropp bryllupskake.

For inspirasjon: http://www.stylemepretty.com/category/real...dget-beautiful/

Skrevet

Kjempe mange gode ideer her!

jeg vurderer å bare ta portrett fortografi hos fotograf og ha en venninne som tar bilder i selve bryllupet. (vanlig portrett koster ca 1200)

har noen noe peiling på hva som er sesongblomster i januar...?;)

Koldtbord i januar?? noen forslag til hva dette kan være??

vil gjerne ha så billig som mulig bryllup:) det kan være koslig selv om man ikke blakker seg;) dog ingen gjester blir vel fornærmet om ting er rimelige...?

viktig for meg:

1. fint hår og sminke (suger på å sminke meg, og tenker at det MÅ jo bli fint proffesjonelt.....?) noen idè om hvor mye dette koster?

2. fin, men billig dekorasjon og blomster

3. billig men gooooood mat;)

4.at bildene/takkekortene blir fine:) dog billige;)

5. og selvfølgelig kjole!!!:) som jeg leier:)

svigers hjelper til økonomisk,men jeg vil ikke at det skal bli mer enn 50 tusen..

:)

Skrevet

ps! det forrige innlegget var svært om meg,meg meg;) sorry;)

Gratulerer me bryllup til trådstarter:):)

Gjest Gjest
Skrevet
Kjempe mange gode ideer her!

jeg vurderer å bare ta portrett fortografi hos fotograf og ha en venninne som tar bilder i selve bryllupet. (vanlig portrett koster ca 1200)

har noen noe peiling på hva som er sesongblomster i januar...?;)

Koldtbord i januar?? noen forslag til hva dette kan være??

vil gjerne ha så billig som mulig bryllup:) det kan være koslig selv om man ikke blakker seg;) dog ingen gjester blir vel fornærmet om ting er rimelige...?

viktig for meg:

1. fint hår og sminke (suger på å sminke meg, og tenker at det MÅ jo bli fint proffesjonelt.....?) noen idè om hvor mye dette koster?

2. fin, men billig dekorasjon og blomster

3. billig men gooooood mat;)

4.at bildene/takkekortene blir fine:) dog billige;)

5. og selvfølgelig kjole!!!:) som jeg leier:)

svigers hjelper til økonomisk,men jeg vil ikke at det skal bli mer enn 50 tusen..

:)

Er det noe som ikke skal være billig da? ;)

Frisør + make-up varierer i pris. Det kommer an på hvor du bor i landet, og på hvor flinke/velrenomerte frisøren/sminkøren er. Sett av 2000-3000 til den posten, så dekker det nok.

Ellers må jeg si at det meste kan ordnes gratis :) Men prisen avgjør også resultatet. Det blir ikke like fine bilder om det er søskenbarnet Ola som tar bildene, som hvis dere leier inn en profesjonell fotograf. Prisen kan variere fra 0 til 30 000, kvaliteten varierer også.

Mat: Dere kan be folk ta med mat selv (type koldtbord), gratis for dere.

Blomster er dyrt. Dere kan gjøre det gratis ved å plukke markblomster selv å pynte med, eller dere kan kjøpe roser på feks Plantasjen. Billig.

Ved å velge billigvariantene må man i de fleste tilfeller beregne at kvaliteten blir deretter.

Dere får nesten vurdere hva dere vil prioritere pengene dere har til rådighet på, så tar dere bestemmelser ut i fra det. Hva er viktigst?

Vi har prioritert god mat, god (og nok, og gratis) drikke og levende musikk. Disse tre faktorene har som regel mest betydning for om dagen/festen blir bra. Tenker vi i alle fall :) Vi prioriterer også å invitere alle gjester til "hele" bryllupet, og har ikke kaffegjester. Hverken jeg, brudgom eller gjestene kommer til å gå rundt å huske på bordpynt og div, men de fleste legger merke til mat, drikke og musikk ;)

Skrevet

For meg personlig ville jeg nok spart inn på alt som er pynt. Blomstene skal jo bare stå en dag, serviettene er det ingen som legger merke til, lysene vil ingen se om er dyre eller billige osv.

Skrevet
Hei!

Jeg må inrømme at jeg ikke har lest alle svarene, så i fare for gjentakelse:

Hvis man ikke ønsker å bruke penger på et bryllup, så synes jeg det er "viktig" at man ikke later som. Har vært i bryllup hvor dresskoden var smoking / mørk dress også er settingen så langt fra dette som mulig.

(...)

Jeg er helt enig. Har man lavbudsjett så synes jeg man ikke bør prøve å lage et skikkelig "eksklusivt" bryllup for syns skyld. Det kan fort virke kleint og påtatt. Tilbakelent og avslappet tror jeg er viktige stikkord. Har man lavt budsjett, men skal matche et storbudsjettbryllup blir det fort krampeaktig og tilgjort.

Skrevet

innbydelser koster penger. Hva med å sende noen av dem på mail. Til den yngre -online- generasjonen? Vi har fått innbydelse på sms. Helt supert det :) Til de "eldre" passer det gjerne bedre med kort i posten. Eller til og med et håndskrevet brev? Ellers så selger de vel 10-pakninger på bokhandlere hvor man bare kan fylle inn infoen? Vet ikke hva slikt koster. Slikt selger de gjerne billig på eBay o.l. også? Syns jeg har sett noen her linke til noe slikt tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...