Gjest Gjest_tøydokka_* Skrevet 7. juni 2009 #21 Skrevet 7. juni 2009 Siden du nå har skrevet på et forum ber du om andres mening og her er min Jeg syns dette hørtes rart ut... Hvis du ber gjester ta med eget drikke (som i og for seg er greit) syns jeg du skal spandere på de dessert eller nattmat. Ved å be folk ta med drikke legger dere opp til fest og da syns jeg det blir smålig å ikke gi de annet enn kake og tygge på mellom hovedrett og hjemreise. En bryllupsfest varer jo ofte til i 2-3 tiden og med hovedrett servert 18 blir dette lenge uten mye mat. Når jeg skrev at det ble 200 kr per pers uten dessert og nattmat er det fordi vi ikke har bestemt dessert og nattmat enda, så jeg vet ikke hva det koster.. Men vurderer å servere bare is til dessert. Enkelt, godt og billig. Blir jo masse deilige kaker.
Sunshine Skrevet 7. juni 2009 #22 Skrevet 7. juni 2009 Ang fotograf: I flere av bryllupene jeg har vært i har brudeparet faktisk endt opp med å bruke gjestenes bilder. Men det har vært gjester med gode kameraer som har litt fotoerfaring. Om du ikke kjenner noen slike skjønner jeg at du vil ha en profesjonell fotograf. Men Hvis det blir dyrt med middag får heller din samboer revurdere sitt syn på buffet eller å ha hele familien der. Dere kan ikke be gjester og regne med at de ikke kommer, ang dessert så trenger ikke det å kose mye ,litt jordbær og sukker + vaniljesaus får du for svært lite per kuvert... Jeg har aldri fått nattmat i et bryllup (jeg har vært i minst 10 stk de siste 5 årene), og jeg har heller aldri savnet det. Kaker holder i massevis om man har et godt utvalg. Å få familien til å ta med kaker koster ikke brudeparet noe, og er gjerne noe folk liker å hjelpe til med.
Ce'Nedra Skrevet 7. juni 2009 #23 Skrevet 7. juni 2009 Det er ikke vanlig med nattmat i bryllup, men da har det som regel vært fri alkohol. I fjor var jeg i et skikkelig classy bryllup der vi faktisk fikk pølser i lompe til nattmat, og alle ble kjempeglade! Trenger altså ikke å bli dyrt.
Spatula Skrevet 7. juni 2009 #24 Skrevet 7. juni 2009 Det er ikke vanlig med nattmat i bryllup, men da har det som regel vært fri alkohol. I fjor var jeg i et skikkelig classy bryllup der vi faktisk fikk pølser i lompe til nattmat, og alle ble kjempeglade! Trenger altså ikke å bli dyrt. Vi skal ha pølser i brød
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #25 Skrevet 7. juni 2009 Vi skal bruke stimfisk (fra akvariet vårt) som bordpynt i firkanta store vaser fra Ikea Som noen nevner over her, tror heller ikke jeg dette er en god idé. Dett er noe mange kommer til å reagere på - om de nå sier det høyt alle sammen eller ikke.
Gjest sad Skrevet 7. juni 2009 #26 Skrevet 7. juni 2009 Jeg har aldri fått nattmat i et bryllup (jeg har vært i minst 10 stk de siste 5 årene), og jeg har heller aldri savnet det. Kaker holder i massevis om man har et godt utvalg. Å få familien til å ta med kaker koster ikke brudeparet noe, og er gjerne noe folk liker å hjelpe til med. Det kan være dette er veldig forskjellig etter hvilket miljø man er i, for jeg har aldri vært i et bryllup uten nattmat. Har riktignok ikke vært i særlig mange, kanskje 5-6 stk, men det har altså vært nattmat i alle.
Concertina Skrevet 7. juni 2009 #27 Skrevet 7. juni 2009 Vi skal ha pølser i brød Vi og! ...duger det for Mette.Marit og krompen så duger det for oss (jeg er vant til nattmat da, er bare ett bryllup jeg har vært i som ikke har hatt nattmat, er godt med noe salt på natta).
Sunshine Skrevet 7. juni 2009 #28 Skrevet 7. juni 2009 Men om man skal ha et sparebryllup burde man kutte ting som ikke er høyst nødvendig. Pølser og brød er ikke veldig dyrt, men om man skal fore 75 gjester blir det fort noen hundrelapper. I et sparebryllup må man skrenke inn der man kan. Kjøp heller noen poser potetgull, det er salt nok og det går mindre enn man tror.
Gjest Gniar'n Skrevet 7. juni 2009 #29 Skrevet 7. juni 2009 Blomster: Hva med enkle røde roser eller en annen pen blomst på bordene? Det er ikke spesielt dyrt å kjøpe om man fikser et par buketter m 10 roser i dagen før bryllupet. Da er ikke pollen et problem heller tror jeg? (Er også allergisk, men roser går bra). Evt kan dere pynte dem opp med en dæsj (og da bare sånn at de "glinser") med gullspray. Ellers syns jeg helt sprayede blomster er, som du sier, tacky. Alkohol: Jeg syns man burde bli tilbudt opptil 2 glass vin/øl til middagen, men utover det ser jeg ikke behovet for videre alkoholtilbud fra dere. En bailey's/whiskey til kaffien er jo godt, men det er dyre drikkevarer og kan sløyfes! Sørg for å ha et lokale der det er lov å ta med egne drikkevarer og sørg for at det er mulighet å kjøle ned drikkevarene (som en vanlig fest, hvorfor gjøre så utrolig mye mer ut av det). Gjester: Hold det på et minimum til middag, resten til kaffi og kaker og til festen. Middagen kan bli dyr om dere ikke har mulighet til å ordne dette privat, Men et tips er å leie inn f.eks. nabojenten og venninnene til en kveldsjobb (servere middag + rydde inn fat, skylle av og kjøre oppvaskmaskin) - i Norge kan man tjene 1000 kr skattefritt per arbeidssgiver årlig, og en ungdomsskoleelev ser nok på dette som en fin kveldsinntekt. Be dem ta på seg svart underdel og hvit skjorte og sette opp håret (hygiene) og tilby dem en fast pris for jobben (og gi dem klokkeslett/timetall)). Kjole: Du bør absolutt ikke bruke en synlig dyr kjole om gjestene bes å ta med drikkevarene selv + at du risikerer å fornærme mange ved å ikke invitere dem til middagen. Kjøp gjerne brukt eller kjøp en ny enkel kjole. Bukett: følg temaet til bordet - røde roser er nydelige, spør du meg! Ikke kast vekk flere tusner på få sminke/hår gjort proffesjonelt om det ikke er veldig viktig for deg. Jeg syns selv jeg sminker meg selv veldig pent og håret mitt kjenner jeg best selv og planlegger å fikse dette selv m hjelp av f.eks. mamma eller forlover. Mat: 3-retters middag er dyrt om du ikke kan fikse det selv. Dette med dessert ser jeg på som overflødig dersom dere har kaker etc etterpå. Evt server "bare" vanlig iskrem med bær (f.eks. "hestesko"-is med skogsbærblandig). Forrett kan være enkelt - f.eks. suppe m foccacia med en god olje/balsamico-dressing til. Foccacia kan bakes dagen før og det samme kan dressingen. Evt dropp forretten. Bruk rimelige råvarer (f.eks. kjøp kjøtt på tilbud noen uker i forveien og frys ned) sørg for at den som skal lage maten for dere ikke krever å kjøpe alle råvarene sine selv. Selv vurderer jeg å gjøre det superenkelt - leie inn/bytte inn tjenester til venner av foreldre til å lage en deilig gryterett og servere med poteter eller ris el. noe og salat. IKKE bruk mange tusen på bryllupskake. DET er noe av det mest idiotiske jeg ser. Det er jo nesten aldri noen som liker den, heller! Få noen gode bakstekoner til å lage en deilig stor kake til dere og gjør noe nytt: pynt kaken sammen, du og din kommende ektemann! Tegn med melis eller noe! Skal selv ha et billig bryllup. Mannen har ikke fridd ennå, men jeg har ingen planer om å bruke mye mer enn 50 000 på alt, unntatt reisen. Så dette tenker jeg litt på for tiden.
Grønt blad Skrevet 8. juni 2009 #30 Skrevet 8. juni 2009 Nå skal ikke jeg gifte meg, men kommer med et lite tips likevel. Det går an å få kjøpt 2. sorteringsblomster. Med mindre man har mye peiling, så vil man ikke se at det er 2. sortering, og de er mye billigere enn 1. sortering. Lykke til!
Vibi Skrevet 8. juni 2009 #31 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har heller aldri vært i bryllup der det ble servert nattmat! Det holder da i massevis med potetgull og snacks. Er helt enig i å bruke litt ekstra penger på en god fotograf. Kjenner flere som har angret bittert på at de har latt venner ta bildene. Du får liksom ikke den sjansen igjen om de ikke skulle bli bra. Fotografen vet hva han gjør, og det er utrolig morsomt å ha bildene i ettertid. Gjestene kommer til å ta bilder uansett. Så har dere råd ville jeg også prioritert dette! Ikke glem å sette av litt penger til takkekort og porto. Man får som regel enormt mye gaver, og når du sier at en del av gjestene bor langt unna må du antakelig sende mange av takkekortene. Porto blir fort dyrt..
lost_bird Skrevet 8. juni 2009 #32 Skrevet 8. juni 2009 (endret) Nå skal ikke jeg gifte meg, men kommer med et lite tips likevel. Det går an å få kjøpt 2. sorteringsblomster. Med mindre man har mye peiling, så vil man ikke se at det er 2. sortering, og de er mye billigere enn 1. sortering. Lykke til! Hvor får man tak i dette? Og ang nattmat: Det er flere her som sier det er veldig vanlig. Men er det ikke litt avhengig av når middag og kaker er? I vårt bryllup går vi til bords klokken halv syv, og det er tre retters, og etter dette kaffe og kaker. Regner med å være ferdig med middag og dessert ca 22, og kakeservering fra elleve og utover. Vi må forlate lokalene senest 02.30 - burde vi hatt nattmat? Er usikker på om noen har planlagt noen form for nach, kanskje evt. nattmat er noe for nachet? Endret 8. juni 2009 av lost_bird
Ce'Nedra Skrevet 8. juni 2009 #33 Skrevet 8. juni 2009 Hvor får man tak i dette? Og ang nattmat: Det er flere her som sier det er veldig vanlig. Men er det ikke litt avhengig av når middag og kaker er? I vårt bryllup går vi til bords klokken halv syv, og det er tre retters, og etter dette kaffe og kaker. Regner med å være ferdig med middag og dessert ca 22, og kakeservering fra elleve og utover. Vi må forlate lokalene senest 02.30 - burde vi hatt nattmat? Er usikker på om noen har planlagt noen form for nach, kanskje evt. nattmat er noe for nachet? Nei, når dere går til bords så sent trenger dere ikke nattmat.
lost_bird Skrevet 8. juni 2009 #34 Skrevet 8. juni 2009 Nei, når dere går til bords så sent trenger dere ikke nattmat. Penger spart!
Annie Skrevet 8. juni 2009 #35 Skrevet 8. juni 2009 Det er ikke nødvendig med nattmat nei. Ingen bryllup jeg har vært i, har det vært nattmat. Dessuten er man mett etter middagen lenge, og kaffe og kaker fyller godt opp det også. Om man i tillegg har snacks så trenger man strengt tatt ikke spise den neste uken..
babord Skrevet 8. juni 2009 #36 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har aldri vært i et bryllup uten nattmat. Det har vært helt enkle ting, pølser eller sodd, og serveres mellom 12 og 1. Jeg tror ikke gjestene sulter i hjel uten, men det er jo godt med noe salt etter alle kakene... Hvis man sitter til bords og spiser til 8-9 tiden om kvelden så er det jo ikke nødvendig, som dere sier, men det har ikke jeg opplevd Min mor giftet seg på nytt for fire år siden, og de ba gjestene om å ta med alkohol..det var ingen som reagerte på det, tror alle koste seg Et annet tips er at dersom dere har litt kreative gjester så kan det være flott å si fra om at dere gjerne tar i mot et kunstnerisk bidrag som en sang eller en diktopplesning dersom dere ikke skal ha levende musikk, da føles det kanskje litt mindre ''skoledisco'' med musikk på cd. Uansett, de beste bryllupene er de med personlig preg og uformell stemning
leirbål Skrevet 9. juni 2009 #37 Skrevet 9. juni 2009 det er tydeligvis ganske ulik praksis rundt omkring. jeg har ikke opplevet nattmat hverken i bryllup eller andre formelle fester. Men chips ol. er vanlig, for det er godt med noe salt om kvelden etter alle kakene. Og hvis man skal spare er det jo veldig greit å spare inn på blant annet nattmat, bare det er litt annet salt snacks der.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. juni 2009 #38 Skrevet 9. juni 2009 Ja, vi vil virkelig det, vi tar med akvariumet til der vi skal ha festen, så etter middagen skal de tilbake i akvariumet. Det er ikke snakk om noen liten vase i det hele tatt, så ta det med ro, dyreelsker Nå regner jeg med at voksne klarer å beundre noe uten å pirke på det. Uansett hvilken plan du har med fiskene før/etter å ha hatt de på bordet kommer det nok til å være mange som reagerer uansett. Ville nok ha hevet et øyebryn eller to, og lurt på hva i alle dager dere tenker på. Det er jo relativt ekkelt! Dyreplageri! Sikker på at det er mange som vil tenke det, men kanskje ikke si noe. Så moro for dere da, å vite at folk snakker bak ryggen deres i ettertid.. Og som sagt her også, hva vet dere om fiskene ikke dør, eller om onkel Tjodleif tar seg en dram eller ti for mye kan jo litt av hvert skje.. ikke anta at folk oppfører seg som voksne når alkohol blir servert. Dessverre.
Spatula Skrevet 9. juni 2009 #39 Skrevet 9. juni 2009 Uansett hvilken plan du har med fiskene før/etter å ha hatt de på bordet kommer det nok til å være mange som reagerer uansett. Ville nok ha hevet et øyebryn eller to, og lurt på hva i alle dager dere tenker på. Det er jo relativt ekkelt! Dyreplageri! Sikker på at det er mange som vil tenke det, men kanskje ikke si noe. Så moro for dere da, å vite at folk snakker bak ryggen deres i ettertid.. Og som sagt her også, hva vet dere om fiskene ikke dør, eller om onkel Tjodleif tar seg en dram eller ti for mye kan jo litt av hvert skje.. ikke anta at folk oppfører seg som voksne når alkohol blir servert. Dessverre. Ja, vi gleder oss masse til at de skal snakke bak ryggen vår Men prøv å les alt før du utaler deg. Fiskene skal bare være i store vaser under middagen som varer i tre timer, etter middag vil de bli sluppet ut i akvariumet som vil stå på et rom der ingen skal vandre Å dessuten så trenger vi ikke å kuppe en tråd, for det var ikke mine borddekorasjoner som skulle bli diskutert i denne tråden!
Gjest Gjest_tøydokka_* Skrevet 9. juni 2009 #40 Skrevet 9. juni 2009 Takker så mye for mange gode tips! Nattmaten dropper vi nok ikke, for middagen blir ganske tidlig, siden det kommer til å være barn med. Når barna, de litt eldre og noen av foreldrene har dratt begynner festen. Da blir vi toppen 30 tenker jeg. Så blir ikke så mange å fore da. 2. sorterings blomster har jeg ikke hørt om. Er det bare å spørre om det på blomsterbutikken eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå