Gå til innhold

Sparebryllup

Gjest Gjest_tøydokka_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tøydokka_*
Skrevet

Først og fremst, bryllupet er våres, min samboer og mitt sitt. Vi vil ha mat som vi liker, pynte som vi liker, med de fargene vi liker.

Vi har ikke så god råfd, og bryllupet er ikke det som er høyst prioritert når vi bruker penger..

Vi gifter oss fordi vi elsker hverandre og vil gi hverandre et løfte om å være samen for livet foran slekt og venner.

Vi velger å ha bryllupsfest etterpå fordi vi har lyst til å feire sammen med de vi er glade i.

Vi har ikke bryllupsfest for å imponere folk over hvor flott og dyrt det er. Men har jo lyst til å få til billig, men fint og koselig. Vil ikke blakke oss helt på bryllupet.

Så, til det jeg egentlig lurer på:

Er tørka blomster ok på bordet? Er sølvspraya blomster fint eller tacky? (Grunnen til at jeg vurderer dette.. Blomster er dyrt, lurer på om jeg kan plante blomster selv i hagen og bruke de. Vi gifter oss i midten av juli 2010. Jeg er allergisk mot pollen.)

Sølvspraya pukk til å ha oppi glassboller med lys? Eller sand fra stranda?

Hvor få tak i billig men ordentlig papir til å lage innbydelser og bordkort selv? Og pynt..

Må man ha sånne "hefter" i kirka? Kommer ikke på hva det heter..

Andre sparetips?

Satte opp et sånn ca budsjett og det ble nesten dobbelt så mye som vi har råd til.. :tristbla:

Gjest Blondie65
Skrevet

Siden du er på budsjett ville jeg revurdert følgende ting:

Pent papir til innbydelsene: Dette er dyrt. Hva med noe helt alminnelig litt tykkere papir i en farge som dere liker/står til fargene i brylluppet? Fås kjøpt i enhver bokhandel.

Kirkeprogram: Dette er ikke nødvendig. Men er det nødvendigvis det dyreste da? Man kopierer opp de salmene man skal ha på en alminnelig kopieringsmaskin på alminnelige hvite ark. Jeg har aldri sett noe annet ...

Blomster: Jeg personlig liker ikke tørkede blomster overholdet. Men må ekte blomster bli så grusomt dyrt da? Må det være noen salige oppsatser i king size med allverdens dyre saker i? Hva med å bruke flotte og helt enkle buketter av favorittblomstene? Hva med store bregneblader dekorert med tulipaner eller roser? Dette må ikke nødvendigvis være så dyrt.

Sølvfarget singel eller lecakuler: Dette kan bli veldig fint det. Det vi gjorde til en personalfest var at vi sølvsprayet noen lange grener og satte sammen med tulipaner i ølglass fra Ikea. Det ble veldig veldig fint. Du kan jo sølvspraye noen bregnegrener (ekte eller uekte) også. Kan bli tøft det!

Har du tenkt på å invitere til spleisefest? Dere skal jo ha etterpåfest - hva med et koldtbord der folk tar med en rett hver? Dette kan bli minst like vellykket som det mer formelle. Dere kan jo ønske dere dette istedenfor gaver?

Skrevet

:vinke:

Vi har også et budsjettbryllup, men vi har tre-retters middag og alt det andre som hører med, det eneste vi får sponset er alkohol til festen, resten betaler vi selv. Vi har gjort som følger:

Min brudekjole koster 2700 - (får sydd)

Min kjæres antrekk ble bestil på ebay 500,- (vest, skjorte og kravat) Svart dress har han.

Vi bestiller kun brudebuketten og knapphulsblomstene fra blomsterbutikk

Til oppsatsene på bordet har vi kjøpt oasiskuler fra Sverige (fant ingen nettbutikker her i Norge som hadde slikt) Kjøper roser på dagligvarebutikk som vi ordner dagen i forveien (roser kan du også dyrke i egen hage)

Mat til 60 stk 9000,- (dette inkluderer tre-retters middag) Menyen er Forrett: salat med seranoskinke, parmesanost, balsamicokrem og kruttonger- Hovedrett: oksestek med stekte tomater, asparges, fløtegratinerte poteter samt peppersaus. Til dessert blir et is med lune bær. (kjøper det meste selv)

3 kasser øl- 1500

brus kjøper vi i Sverige 600,- (går ikke så mye av dette under middag, så det blir til blandevann)

Vi har gått til innkjøp av tre-litere med vin dette til 3600,-

Vi får låne lokale til 1000,- for en hel helg ( hvor vi gjør alt selv) vi har 5 serveringshjelper (hvor vi har satt av 2000,- slik at de skal få en oppmerksomhet)

Ellers har vi handlet en del stæsj på ebay. slik som sko, veske, tiara, slør, underskjørt, brudepikekjoler og slikt.

Musikk er det mange som laster ned til en Ipod eller en Mp3 spiller og spiller opp til dans med :)

Hår og sminke kan venninner ordne.

Vi har regnet med at det kommer til å koste mellom 20 -25 000 kr :Nikke:

Siden du ikke skal gifte deg før 2010, har du god tid på å planlegge, handle inn litt etter litt osv..

heftene i kirka kan du lage selv, med egen skriver :) Mulig kirkekontoret har slike helt vanlige :)

Å dessuten tørket blomster funker fint som bordpynt :)

Det er deres dag, det er dere som bestemmer, har du lyst har du lov :)

Vi skal bruke stimfisk (fra akvariet vårt) som bordpynt i firkanta store vaser fra Ikea :Nikke:

Hva har du budsjettert med?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Vi skal bruke stimfisk (fra akvariet vårt) som bordpynt i firkanta store vaser fra Ikea :Nikke:

Uff, vil du virkelig det?

Som dyreelsker hadde jeg sittet og fått helt vondt inni meg under hele middagen og resten av kvelden. Hva er det egentlig med folk som synes dette er en god ide? Fisken din trives best i akvariet ditt hjemme, der den har både nok plass, vann og surstoff til å ha det bra. Det vil de ikke ha det i en liten vase fra Ikea som alle skal bort å pirke på.

Skrevet
Uff, vil du virkelig det?

Som dyreelsker hadde jeg sittet og fått helt vondt inni meg under hele middagen og resten av kvelden. Hva er det egentlig med folk som synes dette er en god ide? Fisken din trives best i akvariet ditt hjemme, der den har både nok plass, vann og surstoff til å ha det bra. Det vil de ikke ha det i en liten vase fra Ikea som alle skal bort å pirke på.

Ja, vi vil virkelig det, vi tar med akvariumet til der vi skal ha festen, så etter middagen skal de tilbake i akvariumet.

Det er ikke snakk om noen liten vase i det hele tatt, så ta det med ro, dyreelsker :Nikke:

Nå regner jeg med at voksne klarer å beundre noe uten å pirke på det.

Skrevet
:vinke:

Det er deres dag, det er dere som bestemmer, har du lyst har du lov :)

Hva har du budsjettert med?

En 5-8 små stimfisk, en slags tetra e.l. klarer seg helt fint i en litt stor vase en kveld. Bare få noen til å ta de med hjem og ha de tilbake i akvariet om kvelden.

Vi må jo ha de i poser i times(dagevis) for å frakte de til norge fra sør-amerika, så dette skal gå bra.

Dessuten er fisk..vel..fisk. Jeg er selv glad i akvariehobbyen, men det er ikke snakk om en hund.

Skrevet
En 5-8 små stimfisk, en slags tetra e.l. klarer seg helt fint i en litt stor vase en kveld. Bare få noen til å ta de med hjem og ha de tilbake i akvariet om kvelden.

Vi må jo ha de i poser i times(dagevis) for å frakte de til norge fra sør-amerika, så dette skal gå bra.

Dessuten er fisk..vel..fisk. Jeg er selv glad i akvariehobbyen, men det er ikke snakk om en hund.

Enig med deg :Nikke:

Å det er bare snakk om noen timer i store vaser fra Ikea, og akvariet er med dit vi skal ha det :jepp:

Skrevet

Angående kirkeprogram, dette ordna vi ikke selv. Presten fiksa alt dette, og selv om han klarte å skrive feil dato på programmet (regner med at det var en typisk klipp og lim feil) så funka det helt fint. Kosta oss ingenting :)

Skrevet (endret)

Sølvspraya, tørkede blomster høres fint ut det :) Bare man har litt fantasi kan man få mye fint (og billig) til å pynte bordet med!

Ser noen nevnte greiner man kan spraye, vil også legge til kongler, falske blomster (klipp av blomsterkrona), lys og hvite papirduker med egenprodusert sjablongmønster gjør seg fint som pynt...

Når det gjelder papir selger de blillige kort på norli ol i mange farger man kan lime på pynt på.

Andre sparetips kan være; be venner ta bilder istedenfor fotograf, buffet er billigere enn 3-retters, telttur el som bryllupsreise, noen du kjenner kan bake kake, kjole ol fra ebay, billig bukett som blir kjøpt på dagen fra blomsterhandler, skrive på steiner som bordkort...

Endret av Mariajenta
Skrevet

Ang pynt på bordet, så går det ann å plukke blåskjell og andre skjell og ha det på bordet. Det sammen med renker med eføy, samt små sneglehus og "ekte" plastperler blir veldig fint :) Har selv vært i et bryllup hvor dette var på bordet.

Skrevet

Vi gifta oss 12.7.08, altså snart et år siden. vi hadde heller ikke all verden med penger, men fikk til en strålende dag fordi!

Kirkeprogram: det lagde vi selv på data, og printet ut privat, veldig pent og personlig. da vi hadde bilde av oss på framsiden og et dikt på baksiden, med programmet inni.

Mat: vi hadde egg og laks til forrett (laks billig fra fabrikk) hjemmelaget viltkjøttkake (far går på jakt) med potet og grønsaksbalanding, vaniljeis med varme skogsbær til sist. dette var veldig enkelt og kostet ikke sjorta (vi var 38 stk til middag)

Pynt: jeg kjøpte inn litt hele tiden så det ikke ble en stor sum, men så meg om etter duker\løpere som jeg ville bruke siden og kjøpte 2 og 2 likedan. tror jeg kjøpte 6 løpere tilsammen. kjøpte 5 m duk på jysk til 80 kr til langbord. pyntet med lysfat og skåler (10-20kr stk nille) med sand og lys oppi. og jeg kjøpte små blomster til å drysse på bordene med (også nille) ute hadde vi melkespann med naturblomster, bjørkekvister, bregner og norske flagg. dette var veldig fint! eneste blomsten jeg kjøpte utenom bukett og knapphulsblomst var 4 liljer til å pynte med, da dette er yndlings blomsten min! ellers fikk vi masse blomster som ble plasert rundt i lokalet.

Kaker: kjøpte en kake hos baker, resten var hjemmelaget av gjestene.

Alkohol: fikk vi spandert av far... (lager egen rødvin) skal dere ha vin til mat, annbefaler jeg å prøve dette, da det koster mye mindre og smaker like godt :)

Innbydelser: kjøp fint papir i en bokhandel, trenger ikke være dyrt. eller vær orginal, har dere gjester langt i fra, kjøp postkort fra plassen dere skal gifte dere på og skriv innbydelsen på den! ingen som har sagt at det MÅ være hjerter og turtelduer på kremfarget stivt papir... jeg bestilte på nett, og fikk 120 invitasjoner for under 1000kr.. let så finner du billig! husk det er hva dere synes er fint som avgjør!

håper du får en like fin dag som oss :)

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du gifter deg i juli, kan dere vel ha hagebryllup med grillmat? Det var jeg i ifjor, i Tyskland riktig nok, men det var veldig fint. Maten var grillmat i ulike varianter og med rikelig av salater. Vannmelon og andre frukter til dessert. Maten var tilgjengelig ganske lenge. Det var nesten er sånn "stikk innom når det passer"-bryllup. Pengene hadde de brukt på liveband som spilte opp til dans. Ellers fordrev vi tiden med prat og fotografering.

Gjest Gjest
Skrevet

Andre sparetips: droppe bryllupsreise, ha buffet, ha et alkoholfritt bryllup grunngitt med at det er barn tilstede (evt. gjestene tar med medbrakt), feire bryllupet hjemme, i hagen, på en låve, bruke bunaden i stedet for hvit kjole (om du har en hengende da), be en søster ta bildene av dere, ha et mindre bryllup med den nære familien på restaurant eller hjemmemiddag

Gjest Gjest
Skrevet

(Jeg over). Du sparer også masse unødvendig brukte penger om du fikser hår og sminke selv, evt. lar en søster, mor eller venninne gjøre det.

Skrevet (endret)

Hva er budsjettet deres, og hvor mange gjester skal dere ha? Hva slags bryllup ønsker dere?

Enkle tips:

* Bestill kjole fra E-bay. Du får sydd kjoler i Kina til 1000-lappen. Bruk undertøy du allerede har, fine sko kjøpt på vanlig kjede (eller noe du har fra før, de må ikke være hvite!) Ikke kjøp slør i brudebutikk, kjøp på e-bay eller lag selv av stoff du kjøper i butikken.

* Han kan bruke en dress han har, kjøp en fin vest og slips i stedet

* Lag oppsatser og bukett selv. Kjøp sesongens blomster og få hjelp til å sette det opp, evt se tipsvideoer på Youtube. Mye er veldig lett!!

* Print ut alt av invitasjoner, bordkort, menyer osv selv. Menyer er strengt tatt ikke nødvendig heller.

* Kjøp stoff til duker billig på stoffbutikker.

* Ha hagebryllup med koldtbord/grillmat, eller lån en gammel låve av noen kjente. (Evt det lokale grendehuset).

* Få familie og venner til å lage alle kakene. Bryllupskaken MÅ ikke være kjøpt og se superfancy ut. Det er lett å lage en ekstra flott kake om man er litt flink med hendene. Veldig mange kaker kan fryses, slik at du kan lage de selv en stund i forveien.

* Dropp gratis alkohol, evt be gjestene ta med selv. I det minste bør du begrense til kun øl og vin. Server MYE vann under middagen, da orker ikke gjestene like mye vin.

* Pynt med telys, mye billigere enn kubbelys

Endret av Sunshine
Skrevet

Og en ting til:

De beste bryllupene er ofte de som er mest uformelle :)

Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Angående fisk i vaser så syns jeg det hørtes relativt sært ut. Hadde jeg vært gjest i det bryllupet ville jeg reagert negativt på å ha sånt på bordet. Hva om noen av fiskene stryker med så ligger de oppi vasen og flyter?

Man vet jo aldri hva berusa mennesker finner på... Men gjør hva dere vil. Bare vær forberedt på at noen ikke syns det er etisk riktig å ha slik "pynt" på bordet.

Gjest Gjest_tøydokka_*
Skrevet

Spleisefest kommer ikke på tale. Samboeren min nekter og omtrent all slekt bor langt unna så det blir vanskelig.

Hage har vi ikke, kjenner ingen som har stor nok hage heller, dessverre. Var det som var drømmen.

Er viktig for min kjære å invitere all nærmeste slekt. Altså tanter og onkler og kusiner og fettere. Blir vel bedt rundt 75 stk. Men sjansen for at alle kommer tror jeg er små. Men tar selvfølgelig alle med i budsjettet! Regner ikke med noen økonomisk hjelp. Taket er 50.000.

Min kjære vil heller ikke ha buffet. Middagen blir på 200 per kurvert. Uten dessert, servering og nattmat. Uten alkohol er ikke aktuellt, men vi har ikke fri bar! Vi spanderer alkohol til middagen også kommer vi til å ha litt brus, blandevann og kaffe. Alkohol til kvelden tar gjestene med selv.

Skal til fotograf, for å fine bilder av denne viktige dagen er prioritert. Kaker kommer familie og vi bake selv. Unntatt bryllupskaka.

Bryllupsreise er ike med i budsjettet. Ønsker oss penger til det.

Skrevet
Spleisefest kommer ikke på tale. Samboeren min nekter og omtrent all slekt bor langt unna så det blir vanskelig.

Hage har vi ikke, kjenner ingen som har stor nok hage heller, dessverre. Var det som var drømmen.

Er viktig for min kjære å invitere all nærmeste slekt. Altså tanter og onkler og kusiner og fettere. Blir vel bedt rundt 75 stk. Men sjansen for at alle kommer tror jeg er små. Men tar selvfølgelig alle med i budsjettet! Regner ikke med noen økonomisk hjelp. Taket er 50.000.

Min kjære vil heller ikke ha buffet. Middagen blir på 200 per kurvert. Uten dessert, servering og nattmat. Uten alkohol er ikke aktuellt, men vi har ikke fri bar! Vi spanderer alkohol til middagen også kommer vi til å ha litt brus, blandevann og kaffe. Alkohol til kvelden tar gjestene med selv.

Skal til fotograf, for å fine bilder av denne viktige dagen er prioritert. Kaker kommer familie og vi bake selv. Unntatt bryllupskaka.

Bryllupsreise er ike med i budsjettet. Ønsker oss penger til det.

med 50 000, skal du fint klare å få til et bra bryllup :Nikke:

Legg hovedvekten av pengene i mat og drikke.

Bryllupsreise kan du fint ønske dere til gave. og det går fint an å ønske seg penger også :jepp:

Lei lokale hvor dere kan gjøre det meste selv, få bekjente til å servere. Eller hør med catering. Vi tar hovedretten fra catering til 60 personer. resten ordner vi selv.

Dere kan stå for vin, øl og brus under middagen, men utover natten får gjestene ordne seg selv..

Du kan også se i forumet her, hvor mye dere trenger av alkohol. Trenger ikke å stille med så veldig my med ta med de mest kjente drinkene.

Start og kjøp inn allerede nå. Grensehandel osv.

Tror nok du får et fint bryllup hvis du går for kreative og litt billige løsninger :jepp:

Skrevet

Siden du nå har skrevet på et forum ber du om andres mening og her er min :)

Jeg syns dette hørtes rart ut... Hvis du ber gjester ta med eget drikke (som i og for seg er greit) syns jeg du skal spandere på de dessert eller nattmat. Ved å be folk ta med drikke legger dere opp til fest og da syns jeg det blir smålig å ikke gi de annet enn kake og tygge på mellom hovedrett og hjemreise. En bryllupsfest varer jo ofte til i 2-3 tiden og med hovedrett servert 18 blir dette lenge uten mye mat.

Hvis det blir dyrt med middag får heller din samboer revurdere sitt syn på buffet eller å ha hele familien der. Dere kan ikke be gjester og regne med at de ikke kommer, ang dessert så trenger ikke det å kose mye ,litt jordbær og sukker + vaniljesaus får du for svært lite per kuvert...

Fotograf og bryllupskake er greit at dere vil ha profft, men det er også her det fort går 10 000 dere kunne ha brukt på de stakkars kusinene som ikke får dessert og nattmat og sitter og drikker medbragt. Satt litt på spissen selvfølgelig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...