Gå til innhold

Vaske seg ut av leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Coarvi
Skrevet

Om en stund skal jeg flytte fra leiligheta jeg bor i, og trenger en del råd til hvordan jeg skal vaske den, da det er en del som er ganske så skittent. Har heller ikke noe annet enn Jif og Krystall tilgjengelig, så må vite hva jeg må kjøpe inn (helst minst mulig).

Først og fremst; inni komfyren. Har hørt at Mr. Muscle duger? Funker det på risten og den andre plata også? Har lest at det ikke skal brukes på selvrensende ovner, men en liten komfyr (tre stekeplater) som tydeligvis er en del år gammel er vel neppe selvrensende?

Og så er det badekaret. Denne er i kombinasjon med dusjen, og vi har derfor aldri badet i den, bare dusjet. Derfor er det masse belegg i badekaret fra såpe og slikt (regner jeg med), og jiffen greier ikke akkurat fjerne det på egenhånd. Hva gjør jeg med det?

Og dusjforheng, er det bare å slenge det i vaskemaskinen (tåler 40 grader), selv om det er fullt av såpe?

Badet har knapt noen ventilasjon, og det er derfor litt mugg på veggene (og gardinene) også (svarte prikker rundt omkring), er det bare å vaske vekk på vanlig måte?

Skal vinduer også vaskes?

Og er det noe jeg evt kan begynne å vaske nå (gardiner, dusjforheng?), eller må jeg vente med alt til rett før jeg drar (noen uker til)?

Om noen har andre gode råd blir jeg takknemlig for det også:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Gardiner hadde jeg begynt på nå.

Vinduer skal også vaskes.

På gjenstridige flater - som badekaret - hadde jeg brukt salmiakk. Lag en blanding på en spruteflaske og la det stå og spray på. Dette er også noe du kan begynne med nå.

Sorte prikker vasker du bort ja.

Toalettskål og annet porselen er vel også en fordel om det blir desinfisert - til dette bruker du klorin.

Skrevet

til full nedvask trenger man salmiakk, klorin, skurekrem, skuresvamp/, gamle håndklær, kluter og gjerne tannbørste til småsteder.

jeg har også med munnbind siden det kommer store mengder gass fra midlene man må bruke ved nedvask.

du må renske hele sluken, det vil si at du må trekke opp den lille plasringen nedi sluken, rense den og helle klor nedi(badet pleier jeg ta sist siden man gjerne må inn og ut - pluss at det er man bruker mest midler.

full nedvask betyr også vask av vegger og tak dersom dette er skittent(vegg uansett, taket kan du se an) - og da blander man vann og salmiakk, ta ei fille på en mopp og vaske veggene med.

skal være tynt utblandet, står på flasken.

begynn med de rommene du ikke trenge rå gå inn i, avslutt med de som er i bruk hele tiden.

både kjøkken og bad er det verste, og tar dobbelt så lang tid som man tror.

ALT skal rett og slett vaskes, inni skaper, under dusj - oppå hyller, dører, karmer, oppå karmer, vinduer, you name it.

man bruker noen timer ja, så ta med mat, litt musikk og godt humør:=)

Skrevet

Når du skal vaske inne i stekeovnen er det lurt å sette en skål med salmiakk inne i den først og la den stå på ca 100 grader. Det løser opp det som er inni og det blir mye enklere å vaske.

Gjest Blondie65
Skrevet
du må renske hele sluken, det vil si at du må trekke opp den lille plasringen nedi sluken, rense den og helle klor nedi(badet pleier jeg ta sist siden man gjerne må inn og ut - pluss at det er man bruker mest midler.

Selv om jeg er enig i at dette rommet kan tas sist, mener jeg også at man kan begynne på de ultra dritne tingene som badekarskant, sluk, etc. - det er tross alt ikke mulig å dritne dette til igjen tilbake til før på så kort tid.

man bruker noen timer ja, så ta med mat, litt musikk og godt humør:=)

... og en god venninne eller to.

Gjest Coarvi
Skrevet

Takk for svar begge to...:)

Sluken får jeg ikke renset da denne ligger under badekaret og er helt umulig å komme til uten spesialutstyr, men det har heldigvis vært en rørlegger innom for en stund siden og han rensket opp hele driten (sånn bokstavelig talt ja).

Salmiakk duger på veggene også ja? Det var jo greit å vite. Har aldri brukt salmiakk før så jeg aner ikke bruksområdene i det hele tatt...

Men dusjforhenget, kan det bare slenges i vaskemaskina? Det blir ikke såpekatastrofe?

Men greit, da skal jeg kjøpe inn salmiakk og godt mot, klorin har jeg visst fra før.

Takk!

Skrevet

Hvis ikke muggen går vekk med vanlig såpe, så har hvertfall klorin tatt knekken på det her ;)

Skrevet (endret)

Dusjforhenget vasker du på tretti grader med vanlig vaskepulver.

Til nedvask kommer du langt med salmiakk, zalo og skurekrem. Har du grønnsåpe i tillegg, er du i renholdsparadiset.

Hvis du ikke har pumpesprayflasker, kan du kjøpe en eller to med vindusvask til i overkant av tieren. Du bruker det på speil, vinduer fliser og det fjerner fett ved og på komfyr. Når de er tom, lager du din egen med en liten sprut zalo, en til to korker salmiakk, og fyller forsiktig opp med lunkent vann.

Kjøp gjerne en pk skuresvamper til en tier. I steikeovn, og på særdeles standhaftig smuss, blander du en kork eller to med salmiakk med en dl ren grønnsåpe. før på med klut eller svamp, og la det få virke en stund (inntil en time eller to) da er selv det mest fastbrente bløtet opp til medgjørlig og kan tas med svamp og vermt vann.. Husk å lufte, når du bruker salmiakk. Ikke alle underlag tåler røff salmiakkbehandling. Den kan matte enkelte flater.

Ellers bruker du grønnsåpe og zalo om en annen, der det passer. Eller zalosalmiakkspray. Sprayer du skitne flater og lar det virke litt før du kommer med kluter, blir det mindre gnikking.

Når jeg har flyttet ut, og særlig da jeg røykte, sveipet jeg over taket med salmiakkvann (med vernebriller på), og ble det skjoldet, malte jeg et strøk, istedenfor å gnikke og gnure på noe som bare ble verre og verre.

Søk deg litt rundt på forumet, for her bugner det av vasketips. Men det er altså fint lite du egentlig behøver av vaskemidler. Jeg har ennå ei bakke full av allskens spesial vaskemiddel, fra to flyttinger tilbake. Jeg bruker jo kun de jeg nevnte, pluss en sprayflaske gammeldags ajax og vann, mest for lukta sin del. Badegreiene - fliser, dass, servant, dusjkabinett blir penest med zalo.

Edit:

Muggen gikk meg hus forbi. Der trenger du klorin. Stryk på rik klorinblanding og la virke noen minutter. Bruk vaskesvamp, hansker og briller, luft godt og bland ikke med salmiakk. Vask over med zalovann med litt klor i. Tørk godt, sett gjerne inn ei vifteovn. Klor gir lett hvite saltskjolder hvis den blir sittende for lenge.

Endret av Kamikatze
Gjest Blondie65
Skrevet

Til speil: spray på zalosalmiakkblanding og gnikk med avispapir. Har aldri prøvd dette på vinduer, men med stort hell på dusjhjørne.

Ha fuktighetskrem på hendene før du tar på gummihanskene, da blir du ikke så klam på hendene.

Og ja du kan bruke salmiakk over alt, men det er lurt å variere styrken på blandingen etter hvor skittent det er. Sist jeg vasket ut hadde jeg en "kraftblanding" i en spruteflaske og en mild en i en annen. "Kraftblandingen" ble kun brukt på sånn ala badekarskanter og vann/kobberavleiringsflekker i toalettet.

Gjest Coarvi
Skrevet

Jøss, takk for mange gode råd, så snille dere er! Nesten så jeg gleder meg til å begynne...;)

Gjest Glør
Skrevet

Kjøp en nal og jif universal til vinduer og speil. Da dusjer du bare på med jif, og trekker av med nalen.

Og aldri bland klor og salmiakkholdige rengjøringsmidler, da får du en veldig giftig klorgass.

Sist gang vi vasket ut kjøpte vi en spray fra Plumbo, denne var genial på gjenstridige ting i dusj, kjøreskap og komfyr.

Skrevet

ok, nå føler jeg meg skikkelig kjerring som svarer for andre gang, men angående grønnsåpe så vil jeg bare si at det kan skade mer enn det hjelper....

spesielt på malte gulv. men er ikke så farlig å bruke det en gang.

la oss ikke glemme den elskede hva heter det.......det derre skuregreiene i den gule firkantede boksen man egentlig skurer gryter med?

det skurer jeg vanskelige flekker og selvsagt komfyr med. love it!

men husk at salmiakken skal vannes veldig ut - spesielt når du bruker den på veggene:=)

ig les nøye på baksiden av etiketten - det kan være veldig farlig å blande sammen produkter, spesielt klorin(og salmiakk for den saks skyld).

jeg ville bare hivd ei hel flaske klorin nedi alle rør dagen før, så skyller man ned noen minutter før man leverer nøkkel til husvert. lukter ultrarent så det holder:=)

hvis husverten kan vøre vanskelig(spesielt studenthybler) så hjelper det å skrive ned alt man har gjort på en liste.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger da ikke bruke salmiakk på tak og vegger. Salmiakk matter ned malingen og er derfor ikke ok å bruke overalt. Kjekt på kjøkkenet hvor det er en del fett. Samliakk er fettløsende.

Når du vasker tak og faktisk vegger så er det veldig greit å bruke en mopp med mikrofiberpute/klut. Jif har bl.a. Det letter takvaskinga betraktelig.

Tannbørste er super til å komme til på pirkete steder.

Du kan starte med å vaske tak og så vegger. De blir ikke skitne igjen på den korte tiden.

Er det veldig møkkete? Lenge siden det har vært vasket? Røyka inne?

Gjest Gjest
Skrevet

bruk avispapir for gni armatur på bad og kjøkken rent.

skal du ha svamp med grov siden kan du kjøpe billig med 10 i en pakke, men jeg vil anbefale å heller kjøpe de som ligger to i en pakke fra jordan. Skuredelen er mye bedre og svampdelen er formet så man få mye bedre grep på svampen og du får mer uttelling for skuringa.

tannkrem på tannbørste langs tettningslisten i kjøleskapet

avriming av fryser hvis du har det. Hvis det er i kombiskap sett inn en gryte eller stekepanne med kokende vann for å ting til å smelte fortere. Sørg for å ha noe som suger opp alt vannet som renner ut - enten kluter eller "bleier" du får kjøpt til dette formålet på elkjøp o.l.

Ha masse kluter for hånd så du slipper å dra møkka rundt fra et sted til et annet

Ellers er jo en grei genrell regel - vaske ovenfra og ned så du slipper å få støv og skitt på det du allerede har vasket.

Gjest Coarvi
Skrevet

Hmmh, mye å huske på altså. Men hva skal jeg vaske veggene med da? Altså, hva slags rengjøringsmiddel? Blir nok ikke å investere i mopp som man kan ta mikrofiberklut på bare for denne ene vasken heller. Menmen, vegger har jeg faktisk vasket før, så jeg får det vel til;)

At klorin og salmiakk er bad combo lærte jeg som barn, så ingen fare for at det skjer! :ler: Grønnsåpe vet jeg også at ikke er helt heldig på alle gulv, så litt kan jeg;)

Er egentlig ikke veldig møkkete her, er bare badekaret og ovnen (som visst nok ikke er så ille, kunne jeg konstatere i dag) som kan by på utfordringer. Har ikke røyket inne eller hatt en eneste fest en gang.

Holder det med bare salmiakk til å vaske ovnen innvendig? Slipper jeg å kjøpe Mr. Muscle kanskje? :P

Og er klorin og klor det samme? Trodde jeg hadde klorin, men ser at det står klor på beholderen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...