Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Hei Jeg har frem til nå jobbet 100% men i den statlige bedriften jeg jobber har flere blant annet jeg måtte gå ned til 50 % stilling. Jeg har mulighet for å jobbe ekstravakter slik at den utbetalte lønnen blir høyere enn det 50%lønn vil gi. MEN er det noen som vet om dette teller når min pensjon beregnes?
Gjest Megisen Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Hvis du tenker på pensjonen i staten, altså fra Statens Pensjonskasse, så betyr halv stilling at du må jobbe lenger for å få full opptjening, dvs. at du må jobbe i to år (i halv stilling) for å få et års opptjening. Når du er 65 år og har minst 30 år opptjening, så blir pensjonen din 66 % av sluttlønnen. Dvs. at det er viktig å hå full stilling og godt betalt når du går av med pensjon. Dette er de reglene som har vært gyldige fram til i dag. Det er mulig at det er blitt noen mindre endringer for de yngste, men dette har jeg ikke fått satt meg inn i ennå, for det er så nytt.
Gjest Hilde K S Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Hvert kvartal snittberegnes stillingsprosenten din og meldes inn til pensjonsordningen du har. Du får altså pensjon for det du reelt har jobbet.
Gjest Hilde K S Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Såfremt det er 14 timer eller mer pr uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå