Gå til innhold

Er det vanlig at utesteder stenger når det passer dem

Anbefalte innlegg

Gjest Pubgjesten
Skrevet

I går kveld var jeg ute på byen med noen venner, og vi endte på en pub vi ofte er på. Vi er sjelden der sent, det er som regel der vi starter fordi de har god mat der, men fredag og lørdag har de åpent til 2:30, så da vi kom rett før midnatt regnet vi ikke med at det ville være noe problem å ta et par pils der. Overraskelsen var stor da de rett før kl 1 begynnte å sette stoler opp på bordene i den ene delen av puben og annonserte at det var siste runde. Da den ene kompisen min spurte hvorfor de stengte så tidlig fikk vi til svar at det var så stille at det ikke var noe vits i å holde åpent lenger. Det kom noen folk rett etter og de fikk bare beskjed om at det var stengt.

Jeg nevnte det for en kompis jeg møtte litt senere på natta og han fortalte at han hadde opplevd å bli "kastet ut" fordi de bestemmer seg for å stenge tidling fordi det er stille flere ganger, og at han også har kommet til stengt dør der mellom 1 og 2 om natta, og derfor gidder han ikke å gå dit sent lenger. Er jo liten vits når man ikke vet om det er åpent eller ikke...

Er det vanlig i utelivsbransjen at man bare stenger tidligere om det er stille? Jeg synes det er en merkelig måte å drive på, og som butikkeier er jeg veldig opptatt av å overholde mine egne åpningstider. Står det 10-17 på døra, da skal butikken være åpen 10-17, ikke 10:15-16:30.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Dette har de full anledning til ja. Hvorvidt det er vanlig, eller lurt, det er et helt annen sak.

Gjest Gjest
Skrevet

De har lov til å stenge tidligere enn det som er vanlig men ikke senere.

Gjest Pubgjesten
Skrevet

Jeg skjønner jo at de har full anledning til det, men jeg synes bare det er en merkelig måte å drive på. Når det er så uforutsigbart om de har åpent sent på natta velger jo folk gjerne andre steder de vet de kan stole på at er åpne og det blir jo en slags ond sirkel (de stenger tidlig siden det er så lite folk og folk gidder ikke gå dit sent fordi de aldri vet om det er åpent).

Det skal også nevnes at stedet ligger litt utenfor den vanlige "utestedsrekka" på stedet, og dermed må man jo faktisk gjøre en innsats for å gå dit, det er ikke et sted man naturlig går forbi.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Ja, vil si det er ganske vanlig. Eier bestemmer selv. Synd de ikke kan hold eåpent så lenge de ønsker også...

Skrevet

Har opplevd dette flere ganger, så er nok ganske vanlig.

Skrevet

Her også! :vinke:

Slutter å gå steder hvor jeg risikerer å skalle mot stengte dører. Uansett hvor trivelig de måtte være. En effektiv måte å kjøre en bedrift i grøfta, antar jeg. Gjøre slik at folk ikke gidder dra dit.

En gang, da var det ikke pub men kiosk, stengte de ti minutter før plakaten, fordi det var drittvær og få kunder. For meg som sto der forblåst, forfrossen, forbanna og regnvåt ble det en omvei på førti minutter til en annen. Etter dette drar jeg alltid direkte til alternativ B, og sparer tjuefem minutter omvei hvisomatte. De har tapt noen tusen på de ti minuttene.

Gjest Pubgjesten
Skrevet

Nettopp, de ødelegger jo bare for seg selv ved å holde på sånn og det er jo ikke rart det er stille der sent på natta når folk aldri vet om de kommer til stengt dør, særlig siden det ligger litt i utkanten og er en omvei for mange.

Jaja...vi fortsetter vel å stikke innom for et par pils og en matbit på vei TIL byen:-) Maten der er for god til å boikotte den...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Min erfaring er at man neppe tjener så mye på slike steder utover kvelden, fordi folk ikke bare stikker innom som du sier. Allikevel kan det være greit å ha lang sjenketid, i tilfeller der man f.eks. får en større gruppe inn som blir utover kvelden. Dette er iallefall min erfaring fra jeg jobbet på en restaurant/pub litt utenfor bykjernen.

Jeg vil tro at stedet kanskje fokuserer mest på å ha god matservering, istedet for å være et drikkested?

Gjest Pubgjesten
Skrevet

Stedet er tilknyttet en restaurant og de serverer restaurantmenyen i puben også, derfor har de god mat. Det er ikke et typisk "hæla-i-taket-og-drikke-seg-drita" sted, de spiller musikk med "pratevolum" og folk sitter og prater og tar noen pils der. De har livemusikk en gang i måneden, og viser fotballkamper på storskjerm, og det er jevnt over greit belegg der tidlig på kvelden. De har også en veldig hyggelig bakgård med uteservering.

Det er godt mulig at de ikke tjener noe særlig sent på kvelden/natta og vil de stenge kl 1 så er det jo greit, men da får de sette det som åpningstid på nettside og dørskilt. Det jeg blir irritert på er at de bare bestemmer at "nei, nå er det så stille at vi stenger". Står det 2:30 på døra får de holde åpent selv om det er stille, det er mitt poeng!

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme som TS beskriver i går...

Kom til et utested som i følge nettsider og plakat på døra stenger kl 3 litt før midnatt og satte oss ned og bestilte en runde med pils. Vi rakk et par runder til før bartenderen plutselig kom med regningen sånn ca kl 1:30. Det var vel omtrent 30 mennesker der og de hadde ikke sagt noe om siste runde, så den ene kompisen min ble litt irritert og spurte hvorfor de delte ut regninga halvannen time før stengetid. "Vi stenger nå" var svaret bartenderen gav før han dro frem bankterminalen og forlangte betaling.

Blir nok en stund til neste gang vi går dit...utrolig dårlig service!

Gjest D-shol
Skrevet

Jeg jobber på en plass som stenger når det regner...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg jobber på en plass som stenger når det regner...

Det er jo forståelig om det dreier seg om en ren uteservering hvor det ikke er mulighet til å trekke inn om det regner.

Jeg har et utested i nærheten av der jeg bor som har uteserveringa åpen om det er bra vær, og regner det åpner de lokalene inne (ligger ca 50 m fra hverandre). Om det begynner å regne seint på kvelden stenger de, de har bare åpent til halv ett på natta og da blir det vel litt mye stress å låse opp lokalene, ta ned stoler fra bord osv. for å ha åpent i kanskje en time eller halvannen til... Sannsynligvis har jo en del av gjestene forsvunnet før de rekker å åpne der også. Kommer regnet tidlig på kvelden åpner de inne, ikke noe stress.

Ellers vil jeg si meg enig med Pubgjesten og gjest i innlegg #11: Står det at stedet skal være åpent til f.eks. 2:30 på døra så kan de ikke bare stenge kl. 1:30 fordi det passer dem å gjøre det. Et sted i byen der jeg bor har løst det greit ved at de har oppgitt når på dagen de åpner og åpningstiden til kjøkkenet på døra og på nettsidene sine. Det står ikke noe om når stedet stenger, det tilpasser de etter antall gjester. Jeg har sittet der til kl. 2 på natta en varm sommerkveld med masse gjester og jeg har opplevd at de stenger før midnatt når det er stille. Helt greit begge deler, de har jo aldri skrytt på seg at de holder åpent til langt på natt...

Gjest Gjest
Skrevet

Dette har jeg også opplevd, og det er utrolig irriterende!

Det er veldig kjedelig når man sitter et sted og planlegger å gå ut, og når man kommer dit så er det stengt. Her jeg bor er det ikke så mange andre steder å gå heller for min aldersgruppe.

Har også opplevd å sitte der og det har kommet større gjenger som har kjørt taxi et langt (og dyrt) stykke, og så stenger de når det passer dem. Ofte har det vært en del folk også, men da har betjeningen sagt at de vil stenge for de har lyst å gå på fest selv..Helt utrolig!

Ikke fristende å legge igjen penger på slike steder, og hadde vi hatt andre alternativer så hadde vi nok droppet dette stedet. Det er vel derfor de kan drive sånn, for de vet at vi ikke har andre steder å velge mellom.

Det burde være sånn at man måtte ha åpent så lenge man har skjenkeløyve til. Så kunne de heller hatt ulike åpningstider etter hvilken dag det var, bare man vet at det er likt hver uke.

På steder der det er bestemt et fast antall skjenkeløyver, så "misbruker" de jo et løyve. Da burde noen andre ha fått det.

Men så lenge det er mulighet for å servere mindre alkohol og ikke mer, så er det vel helt greit for de som styrer dette landet.

Jeg for min del synes det er forkastelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et sted som holder på sånn i nabolaget mitt og det er utrolig irriterende. Egentlig er det et ypperlig sted å gå for de siste ølene før man går hjem siden det ligger rett ved der jeg (og flere venner) bor, men når man to av tre ganger opplever at de har stengt, til tross for at de i følge skiltet på døra har åpent en time eller to til gidder man til slutt ikke å ta sjansen lenger. Det blir til at man holder seg der man er og vet at de holder åpent så lenge som de annonserer.

Skrevet

Ja, det er både vanlig, lovlig og forståelig. De taper jo penger på å ha ansatte på jobb når de eneste gjestene de har er en jentegjeng på fem som sitter og pimper på hver sin pils i timesvis. Det har blitt vanligere nå i disse "finanskrisetider" enn hva det var før, men det har ikke vært uvanlig så lenge jeg vet. Hvis det er som du sier at de ligger i forbindelse med en restaurant og har de fleste gjestene sine tidlig på kvelden, så er det jo ikke så rart at de velger å stenge tidligere hvis det er stille.

Hvis du synes det er et stort problem kan du jo sende en kjapp mail til stedet med synspunktene dine. Det skader ikke:)

Skrevet
Har også opplevd å sitte der og det har kommet større gjenger som har kjørt taxi et langt (og dyrt) stykke, og så stenger de når det passer dem. Ofte har det vært en del folk også, men da har betjeningen sagt at de vil stenge for de har lyst å gå på fest selv..Helt utrolig!

...dette derimot er helt utrolig. Selvfølgelig har de lyst til å gå ut selv, men det sier man ikke til gjestene sine... Jeg hadde blitt dritsur.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, det er både vanlig, lovlig og forståelig. De taper jo penger på å ha ansatte på jobb når de eneste gjestene de har er en jentegjeng på fem som sitter og pimper på hver sin pils i timesvis. Det har blitt vanligere nå i disse "finanskrisetider" enn hva det var før, men det har ikke vært uvanlig så lenge jeg vet. Hvis det er som du sier at de ligger i forbindelse med en restaurant og har de fleste gjestene sine tidlig på kvelden, så er det jo ikke så rart at de velger å stenge tidligere hvis det er stille.

Hvis du synes det er et stort problem kan du jo sende en kjapp mail til stedet med synspunktene dine. Det skader ikke:)

Det er ikke det at jeg ikke skjønner at det er dårlig butikk for dem å ha folk på jobb når det er stille, MEN når det står på døra at de har åpent til 2:30 fredag og lørdag forventer jeg faktisk at de forholder seg til dette. Det blir jo også en ond sirkel; de stenger tidlig fordi det er lite folk sent på kvelden og folk gidder ikke å gå dit sent på kvelden fordi det ofte er stengt tidlig. Gidder de ikke å holde åpent lenger enn til 1 så kan de vel bare sette det på døra? Problem løst!

Ellers er jeg enig i at dette er en god løsning;

Et sted i byen der jeg bor har løst det greit ved at de har oppgitt når på dagen de åpner og åpningstiden til kjøkkenet på døra og på nettsidene sine. Det står ikke noe om når stedet stenger, det tilpasser de etter antall gjester. Jeg har sittet der til kl. 2 på natta en varm sommerkveld med masse gjester og jeg har opplevd at de stenger før midnatt når det er stille. Helt greit begge deler, de har jo aldri skrytt på seg at de holder åpent til langt på natt...
Gjest D-shol
Skrevet

Nå er det faktisk slik at utesteder er privateid og eierne er i sin fulle rett til å gjøre hva de vil. Kjipt, men sant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...