Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Hvordan kan man klare å være venner istedet for å aldri snakkes igjen etter et brudd? Hvis den ene tar avgjørelsen... Det er jo leit at stemningen må bli arg og bitter... Er det i det heletatt mulig å beholde vennskapet rett etter at det er slutt, når man ikke er enig om å avslutte? Det er jo så mye som må tas hånd om hvis man bor sammen og må selge ting man har kjøpt sammen osv... For å ta et eksempel...
jente86 Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 jeg tror ikke man kan være venner rett etter et brudd...ikke hvis det var bare den ene som tok avgjørelsen..men kommer an på forholdet som var og personene i den..personlig klarer jeg ikke være venn med eksen nå(vært slutt en måned) heller ikke senere...siden han har løyet så mye for meg...men klarer jo å ordne ting sammen m han i den felles leiligheta selv om jeg er kjempesint på han..
Stillest vann Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Hvordan kan man klare å være venner istedet for å aldri snakkes igjen etter et brudd? Hvis den ene tar avgjørelsen... Det er jo leit at stemningen må bli arg og bitter... Er det i det heletatt mulig å beholde vennskapet rett etter at det er slutt, når man ikke er enig om å avslutte? Det er jo så mye som må tas hånd om hvis man bor sammen og må selge ting man har kjøpt sammen osv... For å ta et eksempel... Det kommer an på så mye... hva slags "personlighet" dere har, hva som er grunnen til bruddet, hvor mye uærlighet det har vært tidligere, at begge faktisk ønsker det, m.m. For det første er det viktig at du hele tiden er veldig tydelig på at det faktisk er slutt, og at det kommer ikke til å forandre seg (hvis det er slik det forholder seg, da). Dessuten må begge mene ærlig at dere ønsker å være bare venner, hvis eksen din egentlig bare håper at du kommer tilbake, synes jeg det er dårlig gjort å kjøre "venneløpet". Det finnes jo mye mellom vennskap og bitterhet, da. Man trenger ikke være (nære) venner for å ordne det praktiske. Hvor vanskelig dette blir avhenger egentlig av hvorfor eksen din er bitter, altså om det kommer til å bli bedre eller om du er lagt for evig hat. Enkelt sagt, finnes det ikke noe generelt fasitsvar for hvordan akkurat dere skal gjøre det, og om det har noe for seg :s
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Vi har gjort det slutt og han er den beste jeg har i livet og motsatt! Vi besøker hverandre ofte og det er kjempe god stemning. Han har følelser for meg fortsatt og det kan gjøer ting litt vanskelig. Han vil være venner og samme vil jeg så vi har hatt lange samtaler om det her, og han vet at jeg møter andre og at gutter sender mld til meg når han er her, respekterer han fullt ut. Men snakker ikke om sånt enda. selvom jeg har sagt k l a r t og tydelig at dte ikke blir oss igjen for jeg har ingen følelser lenger:) Det funker som faen for oss hvertall:)
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Jeg så på Babylånerne isted. To av guttene der ville at de og jentene fortsatt skulle være venner etter brudd. Han ene skjønte ikke hvorfor eksen var sint og opprørt og ikke ville ha kontakt med han, etter at han sa at han ikke var lykkelig og derfor dumpet henne... Den andre dumpet dama over msn og skjønte ikke hvorfor de ikke kunne være venner... Det er nesten alltid sånn at om noen vil være venner etter brudd, så er det den som dumper. Den andre har som regel fortsatt så sterke følelser at det er best å bryte all kontakt... Kanskje blir man venner etter en stund. Kanskje tenker den andre at brudd er best når den ene foreslår det. Og da kan begge føle lettelse og fungere som venner.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Vi har gjort det slutt og han er den beste jeg har i livet og motsatt! Vi besøker hverandre ofte og det er kjempe god stemning. Han har følelser for meg fortsatt og det kan gjøer ting litt vanskelig. Han vil være venner og samme vil jeg så vi har hatt lange samtaler om det her, og han vet at jeg møter andre og at gutter sender mld til meg når han er her, respekterer han fullt ut. Men snakker ikke om sånt enda. selvom jeg har sagt k l a r t og tydelig at dte ikke blir oss igjen for jeg har ingen følelser lenger:) Det funker som faen for oss hvertall:) Hvordan gikk du frem da du gjorde det slutt, hvordan reagerte han, bodde dere sammen?
Gjest *Helene* Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Hvordan kan man klare å være venner istedet for å aldri snakkes igjen etter et brudd? Hvis den ene tar avgjørelsen... Det er jo leit at stemningen må bli arg og bitter... Er det i det heletatt mulig å beholde vennskapet rett etter at det er slutt, når man ikke er enig om å avslutte? Det er jo så mye som må tas hånd om hvis man bor sammen og må selge ting man har kjøpt sammen osv... For å ta et eksempel... For den som er "ferdig følelsesmessig", hvilket jeg antar du er, er det sjelden et problem å være venner etter et brudd. For den som evt. fortsatt sitter med følelser er det jo bare seigpining å fortsette å beholde kontakten etter bruddet. Da er det vel bedre å vente til begge parter er "ferdig" og se om det er liv laga for et vennskap når den tid kommer. Personlig tror jeg uansett det er fornuftig å kutte kontakt en god stund, slik at man kan legge fortiden bak seg og unngå at gammelt "grums" forstyrrer i vennskapet. En helt annen ting er jo at mange ikke ser poenget med å være venner med en eks., må tilstå at jeg er en av dem som ikke helt ser poenget med dette, med mindre personen var en god venn før man ble sammen...
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 En helt annen ting er jo at mange ikke ser poenget med å være venner med en eks., må tilstå at jeg er en av dem som ikke helt ser poenget med dette, med mindre personen var en god venn før man ble sammen... Jeg er venn med mine ekser.Ikke noe drama i bruddene, men det har gått litt tid før vi har tatt opp kontakten igjen og blitt venner.Alle er bra karer som jeg bare ikke passet med i kjæresteforhold.Å droppe de helt av den grunn blir helt feil for meg.Selv om det ikke er romantiske følelser der så er jeg glad i alle sammen.
Gjest *Helene* Skrevet 7. juni 2009 #9 Skrevet 7. juni 2009 Jeg er venn med mine ekser.Ikke noe drama i bruddene, men det har gått litt tid før vi har tatt opp kontakten igjen og blitt venner.Alle er bra karer som jeg bare ikke passet med i kjæresteforhold.Å droppe de helt av den grunn blir helt feil for meg.Selv om det ikke er romantiske følelser der så er jeg glad i alle sammen. Respekterer ditt syn. Men man er forskjellige. Føler ikke selv at jeg "dropper" noen. Det er bare mer naturlig for meg å gå videre i livet uten kontakt, uten at jeg av den grunn sier de er dårlige karer. For meg er det bare mer naturlig å være venner med menn jeg ikke har utvekslet kroppsvætske med. Men...møter jeg en eks, så er det hyggelig det, - kan godt ta en kaffe der og da, men forøvrig føler jeg det unaturlig å holde nær kontakt med eksene mine. En riktig god natt til alle!
MissStiles Skrevet 7. juni 2009 #10 Skrevet 7. juni 2009 Jeg tror ikke at man kan være venner med en eks om man ikke er enig om bruddet. Fordi da ligger det så mye i luftet mellom partene. Jeg er også venner med noen av mine ekser. Det fungerer bra men det tok litt tid før vi var vanlige venner som kunne snakke om alt uten at det ble rart.
Gjest Gjest_sami_* Skrevet 7. juni 2009 #11 Skrevet 7. juni 2009 Sier meg enig med mange her, årsaken til bruddet er avgjørende i om man kan være venner etter bruddet. Jeg og min ex avgjorde i fellesskap at vi skal skilles, og vi har alltid hatt et kjempe vennskap. Det var kjærestebiten vi ikke fikk til. Så dermed er vi kjempe venner, bor i samme hus og deler det meste. Ungene trives, vi trives og med litt flaks vil det fungere noen år på denne måten. Ingen av oss er higen etter å finne ny partner enda, så derfor fant vi ut at vi gjør det på denne måten. Selvfølgelig er det av pratiske årsaker, som at jeg må gjøre meg ferdig på skolen før jeg kan kjøpe hus til meg, og at vi begge pendler så vi der ikke hverandre så mye uansett. Så langt fungerer det, men jeg vet jo at ting kan endre seg fort. Men vi prater åpent, og begge er klar over at vi må si ifra om vi føler at det ikke fungerer å være " romkamerater " mer.
Gjest Purple Haze Skrevet 7. juni 2009 #12 Skrevet 7. juni 2009 Jeg er venn med to av eksene mine, og et par ekser ønsker jeg ikke å ha noe med å gjøre. Den ene har jeg barn med, og vi har alltid vært gode venner og samarbeidet godt om barna. Den andre var et ganske kortvarig forhold, og vi fant ut at det var mer vennskap enn kjærlighet for oss begge. Da er det helt greit å fortsette vennskapet, for min del. De to jeg ikke ønsker kontakt med, viste seg å være et par skikkelige tullinger, og da ønsker jeg heller ikke å ha noe mer med de å gjøre. Ser ingen grunn til det overhodet. Så årsak til brudd spiller inn, men også hvordan man hadde det sammen den tiden man var et par. Ikke alltid like lett å være vennskapelig umiddelbart etter et brudd, men når det får gått litt tid, kan det være enklere. Hvis man ønsker å ha et vennskap, vel og merke.
Gjest brutal_mann Skrevet 7. juni 2009 #13 Skrevet 7. juni 2009 Om en er venn med en eks så betydde ikke dette forholdet noe særlig i utgangspunktet. Dernest, om en er venn med en eks så viser en manglende karrakter. Par med felles barn må være venner for bara sin skyld. Alle andre skal holde segså langt vekke fra en eks som overhode mulig. En eks er en eks og er dermed historie!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #14 Skrevet 7. juni 2009 Hvordan gikk du frem da du gjorde det slutt, hvordan reagerte han, bodde dere sammen? Vi bodde sammen og etter 3 mnd som samboere sa jeg at følelsene begynner å blusse av. vi må gjøre noe sa jeg.. Tiden gikk og vi kjedet hverandre, jeg gjorde det slutt etter 6 mnd og sa jeg hadde mistet totalt følelser for han. Han ble knust fordi han aldri trodde den dagen kom, men det gjorde den. Endel krangling i den perioden, da jeg var mye ute på byen og trengte å komme meg ut. Vi bodde sammen siste rest av leien, og flyttet hver for oss.. Nå er vi bedre venner enn noen gang og har ikke hatt noen pause fra hverandre! Vi besøker hverandre å finner på ting, prater om nesten alt. Han er den som kjenner meg mest og omvendt.. Noen mennesker tror jeg bare er ment til å være i livet:) Man må selvfølgelig kjempe for det, like mye. Begge to. Funker ikke hvis den ene vil mer enn den andre..
Villpus Skrevet 8. juni 2009 #15 Skrevet 8. juni 2009 Hvordan kan man klare å være venner istedet for å aldri snakkes igjen etter et brudd? Hvis den ene tar avgjørelsen... Det er jo leit at stemningen må bli arg og bitter... Er det i det heletatt mulig å beholde vennskapet rett etter at det er slutt, når man ikke er enig om å avslutte? Det er jo så mye som må tas hånd om hvis man bor sammen og må selge ting man har kjøpt sammen osv... For å ta et eksempel... Hmmmm.....noe sånt er aldri lett. Det er mange faktorer som må klaffe for at et sånt vennskap skal fungere. Min eksmann og jeg er venner i dag. Ikke gode venner, men venner. Noe av grunnen til det tror jeg er at ingen av oss har noen følelser igjen og har kommet oss videre. Men det er ekser jeg aldri ville klart å være venner med, fordi det ville vært for vondt. Det er noe en må spørre seg selv ÆRLIG om: 1. Er følelsene mine for ham over? 2. Har vi klart å avslutte dette på en ok måte? 3. Vil jeg takle å være venn når han finner seg en annen og omvendt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå