Gå til innhold

Sparetips


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

¤ Ting som skal tines, tines i kjøleskapet, da blir kjøleskapet kaldere.

¤ Om du kan er det lurt å dyrke egen mat

¤ Fretex har endel bra, men er litt dyre, undersøk også andre bruktbutikker

¤ Plukk bær/nøtter i skogen

¤ Om vinteren: Frys vann og annet ute og putt i fryseren/kjøleskapet, det kjøler den ned

Sikkert flere som har ideer: Bygg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke slå av lysene i rom du bruker til vanlig, på vinteren. Lys skaper varme, og når man slår av lysene, bruker man det man sparer på belysning til oppvarming av rommet.

Store lysrør bør stå på i stedet for å slå det av og på ofte, fordi startstrømmen er så stor at man ikke sparer noe ved å slå det ofte av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
¤ Ting som skal tines, tines i kjøleskapet, da blir kjøleskapet kaldere.

...og kvaliteten på maten bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp tuber, plastflasker og kremer i to, og få ut resten av f.eks. balsamen. Overdelen av flaska/tuben kan fint brukes som lokk en stund.

Tørr maskara - hold maskaranen under varmtvannskrana før bruk - og innholdet mykner igjen.

Riktig det med lys - her sparer vi aldri på belysningen.

Er ikke så flink til å spare - men kjøper ikke ukeblader osv. fordi jeg ikke finner noe der - alt blir for generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spis rester! Hos oss hender det at de blir kasta men det er jo lite økonomisk da! Frys de heller ned så har du mat til en gang du er hjemme aleine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fungerer ikke i lengden.. men hvis man ønsker å spare opp noen få tusen over kort tid, så er det en mulighet. Vi har gjort dette et par ganger før ferier og sånt og har faktisk klart å spare inn gange mye:

Gjør det til en slags konkurranse å lage billigst mulig mat.

Vi pleier å kjøpe masse suppeposer og saft. Dette kan gjerne være middag i en hel uke, sammen med hjemmebakte rundstykker.

Pakker med kjøttdeig deles i to.

Vanligvis bruker vi hele pakka til f.eks kjøttsaus og kaster resten. Men det holder helt fint med en halv pakke.

Bak en kake i stedet for å kjøpe godis til lørdagskvelden (eller ellers i uka).

Spis brødskiver i stedet for middag 2 ganger i uka.

Byttelån ukeblader med en nabo eller en venninne.

Dra til Sverige og kjøp kvota med kjøtt og ost en gang i blant.

Har sikkert mer på lager jeg, men kommer ikke på mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest celine
Dra til Sverige og kjøp kvota med kjøtt og ost en gang i blant.

Hos oss er tid=penger og da er dette slett ikke billig! Dessuten handler man ofte litt finere mat enn det man ellers ville ha kjøpt og forbruket blir ofte større fordi "det er jo så billig". Prisene er heller ikke SÅ mye lavere i Sverige enn på tilbud i Norge. Dessuten må man jo beregne reelle bilkostnader ved en slik tur, samt at man kanskje må ha seg noe å spise på turen.

1 Tenke seg om tre ganger før man bruker penger

2 Kvitte seg med bilen, mye billigere å ta offentlig transport og heller planlegge og tilrettelegge dagen litt mer effektivt.

3 Ikke ringe fra mobiltelefon. (konsekvent)

4 Ikke sitte i timesvis på nettet og skrive masse "tullete" innlegg på KG :oops: (synder masse her)

5 Være flink til å smøre seg matpakke

6 Bo trangt og billig i en blokk der oppvarming og varmt vann inngår i husleia.

7 Havregrøt, pannekaker, trondhjemssodd på tilbud etc

Prøvd det meste, men er ikke alt som er like moro, dessverre..

Livet er for kort til å ikke kose seg når man lever :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvsagt an på hvor man bor, men for oss er det lønnsomt å handle i Sverige. Vi kjøper ikke noe finere mat enn vanlig og ser etter tilbud der også. Og vi forbruker heller ikke noe mer enn vanlig.

Handleturene tar vi stort sett på søndager. Bruker max 4 timer tur/retur (inkl. handlingen). Stopper til nød på McDonalds eller kjøper boller og kaffe.

Vi ser også på det som positivt å reise en liten tur sammen. Få litt avveksling i hverdagen.

Og det ER faktisk billigere i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 Bo trangt og billig i en blokk der oppvarming og varmt vann inngår i husleia.

Joda, poenget med å bo i blokk er godt. Men... Argumentasjonen er feil. Selv om strøm og varmt vann inngår i husleien, betaler du fortsatt for det. Det betyr altså at du kan risikere å få husleieøkning dersom du bruker mer strøm en det utleier har beregnet. Og nei, det er ikke noe problem å kalkulere inn en gammel utgift i en ny husleie (altså at vinterens overforbruk blir betalt av en husleieøkning tre måneder senere.) I tillegg kan det hende at du må betale for naboens strømbruk dersom du bruker mindre enn naboen. Da tenker mange at de må bruke mer for å ikke subsidiere naboen, og da har vi fort en evighetssirkel. (Og nok en gang: Økt forbruk --> Økt husleie)

Det som derimot taler for besparelsene i blokk, er at mange slike bofelleskap har forhandlet fram langt bedre strømpriser enn det en enkelt husholdning kan forhandle seg fram til. Så lenge blokka er godt isolert, vil man også ha mindre oppvarmingsbehov per kvadrat, siden leilighetene får overskuddsvarme fra de som ligger under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Jaja, Achmed..

Andre delen i innlegget ditt slår jo liksom i hjel den første... Ikke egentlig relevant å prate om husleieøkning når strømmen er så billig som et veletablert borettslag kan få det til...

Hadde jeg bare sagt noe om strøm, da...

Slik mitt innlegg og ditt sitat viser, nevner jeg ikke ett ord om strøm, men derimot "oppvarming og varmt vann". Bor selv i en sånn type leilighet for å spare til egenkapital til noe større. Her har vi et eget fyranlegg som forsyner oss med varmt vann. Den oppvarmingen som inngår i prisen er to store radiatorer. (I vinter da strømprisene var på det høyeste, hadde jeg fortsatt en strømregning på under 1000 kr for kvartalet)

I tillegg via samme anlegg har vi kabel tv, gratis rørlegger og elektriker (kostbare fornyelser som ikke er "nødvendige" betaler man vel litt for, tror jeg..) mm. Alt dette inngår i husleia som er under 2000 kr. (2-roms leil.) Tror ikke man kunne bodd billigere.

Lea,

koselig å dra til Sverige innimellom. Har selv vært på handletur dit og det er så deilig å ha et større utvalg matvarer å velge blant.

Men jeg har aldri handlet billigere der enn hjemme... Men jeg er vel kanskje flink til å dumpe borti tilbudsvarer her hjemme.. Mesteparten av kjøttet i fryseren er priset halv pris av Rema- pris. (De er veldig flinke til å få upresise leveranser, og når man står med lageret fullt av kjøttdeig, selger man det ut til halv pris. Jeg er på pletten og kjøper 10- 15 pakker som jeg fryser i passe porsjoner ferdig stekt :wink: )

Men dersom vi går på mcDonalds, går det fort etpar hundre kroner, og da kan man jo plystre etter et evt overskudd uansett.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, Achmed..

Andre delen i innlegget ditt slår jo liksom i hjel den første... Ikke egentlig relevant å prate om husleieøkning når strømmen er så billig som et veletablert borettslag kan få det til...

Hadde jeg bare sagt noe om strøm, da...

Min feil, min feil. Sånn som skjer når man leser for fort. :wink:

Men uansett, problemstillingen er fortsatt aktuell, og det jeg peker på, er fortsatt et problem. Jeg er med og styrer over drøyt 900 hybler og leiligheter (hvor de fleste har strøm inkludert i husleien), og det vi ser, er at folk tror strøm er noe de ikke betaler for.

Inlleggsdelene slår ikke ihjel hverandre. Selv om man for eksempel betaler 30 øre istedenfor 45 per kwh, hjelper det lite om man bruker dobbelt så mye strøm fordi man tror det er gratis....

Men som sagt, min feil, min feil. Poenget med sentralfyr (Eller fjernvarme som også er et alternativ), er svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Alle oss som bor her og betaler husleie, selvfølgelig.. :)

Syns likevel det er en grei investering, og jeg gruer meg masse til å flytte herfra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte kutte "til beinet" da mannen min skulle ta et studieår. Effektive tips:

  • Si opp alle abonnementer, inkl lokalavisa. Lån av kjente/les på bibliotetet

"Shoppe" på biblioteket istedenfor i butikkene

Kjøp inn mat i stort, planlegg for en uke av gangen

Vær bevisst på strømforbruket, luft effektivt men kort tid

Dropp McDonalds og bestilte pizzaer - lag maten selv

Slutt å drikke brus, saft, juice etc, drikk vann (mindre å handle inn i huset, mindre søppel, billigere, sunnere :briller: )

Ta/få stiklinger i stedenfor å kjøpe blomster

Plukk markblomster/hageblomster i stedenfor å kjøpe i butikk

Gå kritisk gjennom forsikringer etc.

Sjekk priser på strøm, boliglånsrente, mobilbruk, telefon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...