Gjest Gjest for nå Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Hei! Jeg er student på 21 år, og skal i morgen reise hjem på sommerferie - som varer i 4 måneder! Har sommerjobb halvparten av denne tiden, men er usikker på hva jeg skal ta meg til ellers. Kommer fra et lite sted, og har så og si ingen venner her. Ingen å være sammen med på fritiden iallfall. Men det største problemet er at jeg overhodet ikke går overens med foreldrene mine. Foreldrene mine har en måte å snakke på som irriterer meg helt grenseløst. Alt jeg sier blir tolket og analysert opp og i mente, og dersom man ikke har den rette "tonen" når man snakker er dette ensbetydende med å være irritert/frekk osv. Alt tolkes i verste mening, så det er best å "gå på tåspissene" for å sikre seg fra å misoppfattes. Godtmente spøker er så godt som bannlyst der i huset. Hjemme hos foreldrene mine er det eneste stedet jeg kan bli oppfattet på denne måten, da de ikke skjønner seg noe på ironi e.l., ellers er jeg egentlig en veldig blid og utadvendt jente. Jeg og foreldrene mine går bare rett og slett ikke overens. Det er som vi kommer fra to ulike verdener. Jeg skulle helst vært på studiestedet mitt i sommer, der jeg til vanlig bor sammen med kjæresten min, men alle jeg kjenner reiser hjem fra sommeren, så pga at jeg hadde vært like alene i studiebyen sånn sett, og pga økonomi, så drar jeg altså hjem. Kjæresten kommer forresten fra et annet land enn meg, så bor langt unna i feriene. Han insisterer på å reise hjem i feriene, ellers hadde jeg på flekken blitt igjen i studiebyen min med han. Hva i all verden skal jeg gjøre? Vurderer så langt å få meg jobb nesten døgnet rundt eller noe sånt, slik at jeg slipper å være så mye hjemme hos foreldrene mine. Har ikke penger til å dra på ferie eller lignende. Jeg gruer meg skikkelig til sommerferien - slik jeg alltid har gjort. Det er ekstra sårbart fordi dette er tiden på året "alle" gleder seg til. Jeg derimot, gleder meg til både jeg og kjæresten min begynner å jobbe så vi slipper denne lange perioden "hjemme" på sommeren. Noen i samme situasjon? Noen råd? Huff. Merker jeg angrer på at jeg ikke tok sommerjobb på studiestedet i stedet likevel.
Gjest bambi_25 Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Vel.. bli voksen. Ja foreldre irriterer deg når du er ung, men på et tidspunkt må man bli voksen og innse at sånn er det i alle familier og foreldrene er ikke så ille alikevel.
Glynis Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Når man er over 18 og bor hjemme i fire måneder skal man være takknemlig for rause foreldre og værsågod finne seg i å bli analysert og mast på. Jeg forstår at situasjonen ikke er optimal for deg, men du har valgt dette selv. At du verken har venner igjen på studiestedet eller i hjembyen er ikke akkurat foreldrene dines skyld.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Planen var egentlig at jeg skulle bo hos mor og far fra midten av juni til slutten av august. Men det har jeg så lite lyst til at jeg har fått tak på en liten hybelleilighet isteden.
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 Ta det helt med ro...at du irriterer deg over foreldrene er et godt tegn på at du er inne i en sunn løsrivningsprosess (hvilket enkelte ville hevde er på høy tid når du er 21). Så får vi bare håpe at du tar et skritt videre i prosessen og klarer å holde deg selv med hus og mat slik at du slipper å komme i den trasige situasjonen at du blir tvunget til å bo sammen med folk som irriterer deg, til tross for at du med all mulig godvilje tar i mot kost og losji. Grow up!
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Hei! Jeg er student på 21 år, og skal i morgen reise hjem på sommerferie - som varer i 4 måneder! Har sommerjobb halvparten av denne tiden, men er usikker på hva jeg skal ta meg til ellers. Kommer fra et lite sted, og har så og si ingen venner her. Ingen å være sammen med på fritiden iallfall. Men det største problemet er at jeg overhodet ikke går overens med foreldrene mine. Du har min største sympati. Lite sted, ingen venner på stedet og misliker foreldrene? Hva med å tilbringe mest mulig tid på det lokale biblioteket (lese bøker eller annet du ellers ikke har tid til/studere litt pensum), samt gå lange turer hver dag ute i naturen og undersøke mulighetene for å få jobbe mer under tiden du blir tvunget til å være der? Alt for å holde seg unna foreldrene...
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Heia,hadde aldri reist hjem om ting var sånn.Få deg en minihybel du kan bo på når du er hjemme i sommer og se om du kan få mere jobb så du har råd til det.Lykke til.
Maj Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 Har hatt samme problemet tidligere år selv. Hjem til mor og far i ei lita bygd der du nesten ikke har venner. Hele sommeren! Det handler om både å bli litt mer voksen selv OG om å finne en ordning som passer for alle. Finn deg et prosjekt som du "må" jobbe med på fritiden, finn grunner til å ikke tråkke rundt i huset til foreldrene dine hele tiden. Selv orker jeg ikke mer av denne "oppfinnsomheten", den rekker som regel ikke ut hele sommeren uansett. I år jobber jeg på studiestedet, selv om alle vennene mine skal hjem. Til min overraskelse begynner jeg faktisk å savne å være hjemme allerede. Tror ikke det er meningen at det skal være lett å ha foreldre
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #9 Skrevet 7. juni 2009 Hva studerer du som har hele fire måneder sommerferie? Det var da usedvanlig lang ferie.. Skjønner godt at du ikke har lyst til å være hjemme hos foreldre så lenge, jeg orket heller aldri det da jeg var student. Prøv å jobb mye i den tiden du er der. Da tjener du vel litt penger så du etterpå kan reise tidligere tilbake til studiestedet eller reise og besøke kjæresten din der han bor? Har du venner andre steder i landet du kan besøke? Da mener jeg ikke for hele sommeren altså, men kanskje du kjenner noen som synes det er koselig med besøk en lang helg/kort uke? Da får du ihvertfall en pause fra foreldrene dine.. Skal virkelig alle vennene dine på studiestedet reise hjem hele sommeren? Da jeg studerte var det alltid noen igjen i studiebyen.. De aller fleste var hjemme en gang i løpet av sommeren, men ikke hele sommerferien.. Noen var en uke ekstra på studiestedet etter eksamen.. noen kommer tilbake en uke før skolen starter.. noen har periodevis sommerjobb der.. Kanskje ingen av de vanlige vennene dine er der, men kanskje noen andre er der som du kan få bedre kontakt med i løpet av sommeren? Men ja, hvis du absolutt må være hos foreldrene dine hele sommeren, så holder jeg med det innlegget oppi her som sier finn på mest mulig ting du "må" gjøre, slik at du går ut og er opptatt og slipper å gå i beina på foreldrene hele dagen.
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Vet du, jeg ville forsøkt å snakke litt med foreldrene mine, jeg. For eksempel si noe sånt som at "Nå skal jeg jo bo her i to måneder, og jeg vet at vi lett kan gå hverandre litt på nervene, hva kan vi gjøre med det?" Foreldrene sitter sikkert litt fast i et mønster, og tror de fortsatt kan oppdra deg. Kanskje en slik samtale kan fortelle deg noe om hva de ønsker av deg, og at du kan si noe om at du synes det er slitsomt å bli irettesatt hele tiden?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 Jeg synes du skal være veldig ydmyk i forhold til foreldrene dine. Det er ikke sikkert de synes det er kjempemorsomt å ha ungen hjemme hele sommeren heller og bli brutt ut av sine rutiner (som kan virke kjedelige ja, men det er helt og fullt dere rett å leve sånn) Det er deres hus og deres liv, selv om de er foreldre så har de sine egne liv å leve.
Aurela Skrevet 8. juni 2009 #12 Skrevet 8. juni 2009 Har du noen mulighet til å reise til kjæresten din da? Hvis du finner billiger tog-/bussbilletter så kunne du kanskje tatt en uke der for å få et avbrekk samt være med kjæresten din. Eventuelt om du kan reise til noen venner en uke/helg eller lignende?
Glynis Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Når det gjelder de to månedene du ikke har sommerjobb: Hvis du verken har venner på studiestedet eller hjemstedet, kan du ikke like gjerne være på studiestedet? Kan jo dessuten være du får noen nye venner i løpet av sommeren.
Gjest Tinkerbell87 Skrevet 8. juni 2009 #14 Skrevet 8. juni 2009 Det er ikke godt å ha det slik. Men kan du ikke prøve å med dem? Man skal ikke grue seg til å besøke sine egne foreldre. Kanskje du kan burke tiden du har der på dem? Dere kan jo bli bedre "kjent". Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå