Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Jeg skjønner svært lite at statlig lønnssystem.....Jeg er per dags d.d. ansatt i staten, og er plassert i lønnsramme. Har 10 års ansiennitet. Skal skifte over til ny stilling, men denne gangen blir jeg direkte plassert i stillingskode med lønnstrinnalternativer. Jeg har forstått det slik at hvis man er plassert i en lønnsramme, øker lønnen etterhvert med økt ansiennitet. Men hvordan øker lønnen i direkte plassert lønnskode? Videre lurer jeg på hvordan jeg kan finne ut hva som er maks ansiennitet for stillingskode 1434 Rådgiver. I den stillingen jeg har i dag er det 16 år, men det er det vel ikke for alle statlige stillinger? Kan noen bistå? Håper på raskt svar!!
Gjest Gjest1 Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Kan noen bistå? Håper på raskt svar!! Hvis du vil ha et raskt svar, så er google langt bedre enn et forum. Første treff dersom man søker på 1434 Rådgiver lønn: http://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13102457.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Bare for ordens skyld; Jeg hadde selvsagt googlet dette, også lest det du henviste til, men jeg finner ikke svar på spørsmålene mine. Jeg lurer altså på hva som er maks ansiennitet i stillingskode 1434 rådgiver. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Det finnes intet svar på spørsmålet ditt. 1434 Rådgiver er en stilling plassert i lønnsspenn, og ansiennitet er helt uvesentlig. Man har ingen automatiske opprykk basert på ansiennintet. Lønnsvekst for denne stillingen skjer på tre måter: 1. Økning i sentrale lønnsforhandlinger. Altså den generelle lønnsveksten for hele området. Dersom veksten er på 5% vil den faktiske avlønningen øke med 5% , selv om man står på det samme lønnstrinnet. Det kommer ut nye lønnstabeller etter hver forhandling som viser dette. ( i forhandlingene som ble avsluttet torsdag denne uka er veksten 0,62 % for ditt lønnstrinn) 2. Sentrale justeringsforhandlinger. Her hender det at hele grupper blir løftet. Ett år gis alle rådgiver et lønnstrinn, det neste kan det være 1065 konsulent som får et trinn. 3. Lokale lønnsforhandlinger Her fremmer man krav, og får evt tillegg dersom arbeidsgiver mener at du har gjort en god jobb og fortjener påskjønnelse. Det finnes ulike forhandlingstyper, ihht HTA 2.3.3, 2.3.4 og 2.3.8. Les HTA, Statens personalhåndbok eller spør din tillitsvalgte.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Takk for svar! Jeg har forstått dette med at man ikke rykker opp etter ansiennitet når man er direkte plassert, men jeg lurer på hvilket lønnstrinn jeg blir plassert i når jeg begynner i stillingen? Lønnspennet er fra 48-55. Og jeg har 10 års ansiennitet i staten. Vil det da si at jeg blir plassert på lønnstrinn 55? Eller?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 Hjelpes meg! Det er jo klin umulig å finne svar på dette på nettet! Må jo være en fast måte arbeidsgiver plasserer arbeidstaker inn i et bestemt lønnstrinn? Eller er det liksom opp til hver enkelt? Frustrende å ikke finne svaret!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Nei, det finnes ingen fast måte man innplasseres på. Man blir innplassert der arbeidsgiver mener man fortjener å være. Ansiennitet er ikke avgjørende. Noen kan være kvalifisert til en rådgiverstilling rett etter studiet, mens andre kan trenge realkompetanse(erfaring) i tillegg til formalkompetansen. Så en nyutdannet og en med 10 års ansiennintet kan godt ligge på samme lønnstrinn. Jeg har høyere universitetsutdannelse og ti års praksis, og ligger på samme lønnstrinn som en med høyskoleutdanning og 25 års erfaring. Og lønnsnivået er ulikt i ulike statlig etater. Direktoratene ligger stort sett høyest, deretter tror jeg NAV kommer osv... Dersom du skal finne ut om tilbudet du har fått er godt, eller om du bør forhandle, bør du nesten høre med noen som er kjent på arbeidsplassen. En tillitsvalgt eller noe?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Takker så mye for svar - nå er jeg jo litt mer opplyst!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå