Gå til innhold

Hund etterlatt i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innom et kjøpesenter i Oslo i dag, lørdag. Det var godt og varmt. I det jeg går for å hente billett til bilen, hører jeg høylytt klynking og piping. Går i retning lyden, og finner en bil parkert slik at over 70 % av bilen står i solen, mens baggasjerommet der valpen er står i skyggen. Kun ett vindu var åpnet ( 3 cm) !!! .

Inni bilen befinner det seg en liten, desperat valp. :tristbla: Skjønner ikke hva som går av folk? Vet de ikke hvor farlig dette er ? Det er vel ingen som går fra barna sine i en parkert bil i slik varme(?), og det er faktisk farligere å gå fra en hund, fordi hunder har mye vanskeligere for å kvitte seg med overskuddsvarme enn mennesker. Det skal ikke mange minuttene til før en hund blir overopphetet og da står det om livet...

Måtte bare få ut litt frustrasjon...

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet
Var innom et kjøpesenter i Oslo i dag, lørdag. Det var godt og varmt. I det jeg går for å hente billett til bilen, hører jeg høylytt klynking og piping. Går i retning lyden, og finner en bil parkert slik at over 70 % av bilen står i solen, mens baggasjerommet der valpen er står i skyggen. Kun ett vindu var åpnet ( 3 cm) !!! .

Inni bilen befinner det seg en liten, desperat valp. :tristbla: Skjønner ikke hva som går av folk? Vet de ikke hvor farlig dette er ? Det er vel ingen som går fra barna sine i en parkert bil i slik varme(?), og det er faktisk farligere å gå fra en hund, fordi hunder har mye vanskeligere for å kvitte seg med overskuddsvarme enn mennesker. Det skal ikke mange minuttene til før en hund blir overopphetet og da står det om livet...

Måtte bare få ut litt frustrasjon...

Foretok du deg noe, da? Ringte politiet for eksempel? Jeg var vitne til det samme en gang, det var en voksen hund som satt i baksetet. Den hadde det ikke godt. Bilen hadde sikkert stått i skyggen da den ble parkert, men da jeg så dette, stod den i full sol. Jeg hadde utsikt til parkeringsplassen fra der jeg var på besøk. Det gikk en halv times tid, og ingen kom til bilen. Da turde jeg ikke vente lenger, og ringte politiet. De kom relativt raskt, og idet de var i ferd med å skulle få hunden ut, kom eierne. Jeg gikk til parkeringsplassen for å følge med, dessuten skulle jeg reise, eierne var illsinte. De hadde "bare" vært borte i ti minutter, sa de. Da fortalte jeg politiet når jeg kom og parkerte og så den stakkars hunden. De noterte navnet mitt i tilfelle de trengte å snakke med meg mer, men jeg hørte aldri noe.

Jeg synes vi alle har et ansvar når vi ser dyr som lider, i dette tilfelle innesperret i en kokvarm bil.

Gjest Gjest
Skrevet

Eier fikk beskjed umiddelbart, det kom en dame som kjente eier og hun ringte vedkommende på mobil. Fikk vite at eier nettopp hadde gått fra bilen, men det hjelper dessverre ikke at man "bare" skal i EN butikk. Det som også var ganske foruroligende var at dette kjøpesenteret har et stort parkeringshus, og det var mange ledige plasser under tak, der det var kjølig og fint.

Det er hunder som dør hvert år på denne måten, lurer bare på når folk skal lære.

Angrer bare på at jeg ikke sa til damen som kjente vedkommende at de kunne være glad for at hun fikk det hele med seg, hadde hun ikke kommet hadde jeg ringt politiet med de følger det kunne hatt for hundeeier.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjempefint at du tok tak i dette!

Jeg begynte faktisk også å lure på om du bare hadde dratt fra stedet, siden du ikke skrev noe om dette i det første innlegget.

Nå som sommeren er kommet håper jeg alle er obs på dette problemet, og reagerer dersom de ser lignende tilfeller. Dessverre er det mange tankeløse folk som mener dette skal gå greit, derfor skjer det også tragedier hver eneste sommer.

Skrevet

På hundeutstillinger rundt om i landet på sommeren har parkeringsvaktene slegger, og de nøler ikke med å slå i stykker vinduene for å få ut hunder som eierne har 'glemt' mens de stiller en annen hund. De sier vel som regel fra på høytaleranlegget men hvis det ikke kommer noen innen kort stund (10 - 15 minutter), så får de hunden ut. Det er rart hva folk tenker på egentlig... det er ille at det er så mange hunder som dør på denne måten.

Skrevet

Er ikke lenge siden jeg hørte fra en annen hundeeier at sønnen hadde kommet over en hund på en parkeringsplass. Han ringte politiet og de ble enige om at han skulle få hunden ut (det var ikke tid til å vente til politiet kom.) og få avkjølt den. Først etter ti minutter kviknet hunden til. Da de endelig fikk tak i hundeeier og fortalte hva som hadde skjedd, svarte hun at hun kunne ikke komme med en gang. Hun hadde parkert på parkeringsplassen for å ta bussen til et sted som ligger over 40 min. unna. For å shoppe må vite!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...