Gå til innhold

På hvilken side skal jeg gå

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg har alltid sett for meg at jeg skal gå inn i kirken på pappas venstre side. Mamma mener det er på høyre side, og når jeg ser på nettet blir begge varianter brukt.

Men hvilken er det som er den tradisjonelt "riktige" siden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kommer til å gå på pappas høyre side, tenker det er mest riktig, men det er sikkert andre som har gjort det motsatt. Tror ingen reagerer uansett .:)

Skrevet

For meg er det mest riktig å gå på pappas venstre side :jepp:

Skrevet
For meg er det mest riktig å gå på pappas venstre side :jepp:

Men når jeg sjekker Skikk og bruk, er det nok mest "riktig" å gå på sin fars høyre side.

Skrevet

Jeg skal gå på pappas venstre side :) .Mener dette har blitt gjort i alle bryllupene jeg har vært i,men så har jeg ikke vært i så veldig mange heller da :roll:

Gjest Kråkaa
Skrevet

Kanskje et dumt svar men er det ikke naturlig å gå på den siden hvor mannen din står..? Altså,står han til høyre å venter på deg så ville jeg ha valgt høyre side. Venter han til venstre så ville jeg ha gått på den venstre siden.

Mulig noe jeg bare ser for meg i hodet.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Motsatt side av hvor den kommende ektemann står. Eneste måten hennes far får overlevert sin datter til kåtingen fremme ved alteret :briller:

Gjest Gjest
Skrevet

Familien til bruden skal jo sitte på venstre side i kirken, og mener å ha hørt at man da skal gå på ventre side opp kirkegulvet. Ned skal man gå på høyre side, for da har man blitt "tatt inn" i den andre familien?

Eller,-hvilken side skal man gå ut av kirken på egentlig?

Gjest brutal_mann
Skrevet
Eller,-hvilken side skal man gå ut av kirken på egentlig?

Fortrinsvis går en ut bak i kirken. Dog finnes det nok en nødutgang fremme på ene elelr begge sidene om en skulle få kalde føtter ved alteret.

Skrevet

Jeg kommer til å gå opp på venstre side av pappa på vei opp. Dette fordi:

- brudens familie sitter på venstre side i kirken

- bruden skal sitte på venstre side ved alteret, og det er defor mest praktisk å gå rett opp til plassen sin

På vei ned går jeg på høyre side av mannen min, det skjer jo automatisk når vi snur oss for å gå ned fra alteret.

Men jeg leser også på Skikkogbruk.no at man tradisjonelt skal gå på høyre side (dog jeg også har lest motsatt andre steder..) Ikke greit å bli helt klok på det ;)

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=101

Ellers tror jeg ingen kommer til å reagere på om du går på den ene eller andre siden...

• 3 år senere...
Skrevet

.. så hva tenker dere her .. ? hvilken side .. ? jeg skal iallefall bære buketten i høyre hånd både opp og ned :)

Gjest Adriane
Skrevet

Nå skal ikke jeg gifte meg i kirken, og heller ikke følges til vielsesstedet av min far (siden han døde da jeg var tenåring). Men, i de bryllupene jeg har vært i, har bruden gått på sin fars venstre side. Som jeg ser ble påpekt i denne gamle tråden, så sitter brudens familie på venstre side, så det er jo et argument for den siden. En annen ting jeg har hørt, er at bruden går på sin fars venstre side fordi det er hjertesiden.

Sånn rent praktisk, er det naturlig at bruden går på venstre side, da hun skal sitte på venstre side i kirken ;) Men jeg vil tro det her er åpent for å gjøre det som er riktig for en selv :) (Eller, så får man vel beskjed av presten når man er på sånn "øvelse" i kirken på forhånd?)

Skrevet

må lage avstemming kjenner jeg .. *kjede seg*

Skrevet

må lage avstemming kjenner jeg .. *kjede seg*

(Bra du lager tråder. :fnise: Jeg er sykmeldt en uke etter en operasjon og går snart på veggene.)

Skrevet

he he .... know the feeling .... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...