Aurora M. Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 (endret) Nå er pusina mi blitt seg selv igjen (hyperaktiv ), etter noen heller dårlige dager... Jeg merket det på torsdag at hun sto mye i en sånn stilling som puser ofte gjør når de har vondt eller noe plager dem. Sånn "sammenhuket" med deppa hale og hengede hode. Hun smattet litt og svelgte tungt, så jeg tenke det var en hårball som var på vei opp. Men den lot vente på seg... Utover dagen ble det tydeligere at noe plaget henne. Min ellers så matglade pus, spiste dårlig og var i det hele tatt ikke helt seg selv. Det var ingen store alvorlige symptomer, og hadde det ikke vært for at det snart var helg, så ville jeg nok sett det an en dag eller to til. Jeg er så glad jeg ikke gjorde det, men fikk henne til dyrlegen på fredag morgen! Der la de henne i narkose og fisket ut et 6-7 cm langt gresstrå som hadde satt seg fast langt nede i spiserøret hennes. Tenkt så ekkelt å gå med noe sånt! Hadde hun gått særlig lengre, kunne det blitt betennelse og elendighet. Men nå er hun altså "fit for fight" igjen! Gamlepusen min greide å få et sånt strå i nesen (dvs. i kanalen mellom nese og svelg). Han ristet stadig på hodet, grafset med poten på nesen og var i det hele tatt ille plaget. Han hadde spist et langt strå, og så nyst, så det presset seg opp i nesen. Den kanalen som går mellom der er uhyre smal hos katter, så jeg klarer ikke forestille meg hvor fælt det var for han å gå med noe sånt. Heldigvis fant de det, og fikk etter mye om og men fjernet det. P.S Gresstrå har mothaker, så de setter seg fast og "borrer" seg inn i slimhinnene. Prøv bare å dra et gresstrå "motsatt vei" på hånden.. Det jeg tenker på, er alle de stakkars pusene rundt om som ikke har noen som passer på at de får hjelp når noe sånt skjer. Så mange som går rundt med plager kanskje et helt langt liv, fordi ingen bryr seg om å følge med hvordan de har det. Det var ikke store, voldsomme symptomer katten min hadde, men du verden for en plage det må ha vært! Det er bare enda en påminnelse om hvor avhengig dyrene våre egentlig er av oss. Endret 6. juni 2009 av Aurora M.
Lilith Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Uffameg! Bra både gamlepusen og nypusen fikk bukt med gresstråene. Tenk at noe så lite kan volde så mye ubehag - og skade ...
Gjest ~VanDora~ Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Godt å høre at pusen din har blitt bra igjen Min pus klarte å svelge en to meter lang hamptråd (hemp?) hel som hang 40 cm ut av rompa. Pusen var slapp og hadde bæsjet ut hele stua i et forsøk på å få den ut. Dette var flere timer før veterinærklinkikken åpnet så vi ringte hun som var på vakt den dagen og selv om hun ba oss om å vente til det åpnet (tror hun var veldig trøtt) så tvang vi oss på og sa vi helst ville hun skulle sjekke det ut med en gang. Det er jeg glad for, pusen ble operert med en gang og vi fikk beskjed om at det var bra vi oppdaget det så fort ellers kunne tarmene blitt snurpet sammen. Nå har jeg igjen en ivrig krabat som river alt ned fra vinduskarmene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå