Gå til innhold

Hus ved kraftlinje

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

I dag har vi vært på visning på et hus i skogkanten mot marka. Vi leter etter ro og stillhet. Det var det også, men i hagen på baksiden av huset kunne det høres en konstant "durende" lyd. Ikke høy, men høyt nok til å kunne bli slitsom i lengden. Jeg fant ikke ut hvor lyden kunne komme fra, men jeg såg at kraftlinja gikk langs hele husrekka på baksida, ca 30 meter unna etter mitt øyemål. Kan det være den vi hørte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

I dag har vi vært på visning på et hus i skogkanten mot marka. Vi leter etter ro og stillhet. Det var det også, men i hagen på baksiden av huset kunne det høres en konstant "durende" lyd. Ikke høy, men høyt nok til å kunne bli slitsom i lengden. Jeg fant ikke ut hvor lyden kunne komme fra, men jeg såg at kraftlinja gikk langs hele husrekka på baksida, ca 30 meter unna etter mitt øyemål. Kan det være den vi hørte?

Ja, det var det nok. Mener jeg har hørt den lyden du beskriver fra kraftledninger i blant. Personlig ville jeg imidlertid vært litt skeptisk til å bosette meg i umiddelbar nærhet av en kraftlinje ettersom jeg er litt usikker på effekten av elektromagnetiske felt over tid. En tid mente man å kunne påvise økte forekomster av barneleukemi og hjernesvulster blant mennesker som bodde nær kraftlinjer. I de senere år ser det ut som man har funnet færre holdepunkter for at dette medfører riktighet, men jeg ville nok vært skeptisk likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ikke bodd så nære kraftledninger. Rapporter kan si hva de vil. Sambo og jeg titta på et hus rett ved kraftledning, jeg ble umiddelbart tappet for krefter og sambo fikk skikkelig huepine. Vi var der 30-45 minutter.

De fra flyttebyrået fikk de samme reaksjonene som oss.

Gjest Gjest_Fjest_*
Skrevet

Og noen betviler placebo?

Gjest Gjest
Skrevet

Lyden du hørte var nok fra høgspenten. Syns du skal være skeptisk. Støyen kan være slitsom å leve med.

Mener at i planlegging av nye boligfelt settes det som krav at byggegrensen skal legges minimum 50 m fra høgspentlinjer pga mulig helsefare.

Skrevet

Jeg har vokst opp under en høyspentlinje, og har så vidt jeg vet ikke tatt skade av det. Aldri merket noe som helst av det, faktisk. Selv ikke nå som jeg har flyttet og bodd hjemmefra i snart 8 år merker jeg noe til høyspentkablene når jeg reiser hjem på besøk. Men jeg er bombesikker på at det ikke kom noen dyrende lyd fra denne, duringen kom kanskje fra en trafostasjon i nærheten?

Har du veldig lyst på huset kan du kanskje høre med kommunen om det er planer om å legge kabelen i jorda snart.

Skrevet
Jeg har vokst opp under en høyspentlinje, og har så vidt jeg vet ikke tatt skade av det. Aldri merket noe som helst av det, faktisk. Selv ikke nå som jeg har flyttet og bodd hjemmefra i snart 8 år merker jeg noe til høyspentkablene når jeg reiser hjem på besøk. Men jeg er bombesikker på at det ikke kom noen dyrende lyd fra denne, duringen kom kanskje fra en trafostasjon i nærheten?

Som jeg skulle skrevet det selv. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hører i hvert fall ofte during når jeg går under/i nærheten av høyspentlinjer, men det er litt væravhengig hvor godt det høres (mest i regn/fuktig vær). Ville også vært skeptisk til å bosette meg "for" nær en slik linje da det faktisk er endel som plages av de elektromagnestiske feltene - hodepine o.l. Med for nær mener jeg vel nærmere enn det man anbefaler ved planlegging av nye linjer og boligfelt i dag. Kan også få sjekket hvor høy stråling det er der huset ligger. Forresten kan man legge merke til at kyr og andre beitedyr ofte holder til under linjene fordi insekter skyr slike elektromagnetiske felt (har muligens med navigasjon å gjøre?) :)

Gjest Miley
Skrevet

Vi har en slik utenfor jobb, den høres ganske godt. Når det regner knitrer det i tillegg. Blir en del bråk dersom man er var for slikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Det er ingen trafostasjon i nærheten. Som sagt så var ikke lyden høy, men det var altså en slags durende/rumlende konstant lyd, sånn at den totale følelsen av stillhet var borte, om dere forstår. Kunne minne litt om lyden når det blåser i tett skog (tror jeg..)

Huset er 10 år gammelt, og jeg synes det er rart hvis grensene for avstand til kraftledninger har forandret seg så mye siden da. De var jo ganske opplyste om dette da og? Men at det var 50 meter unna i luftlinje, nei det var det ikke.

Det var nydelig der ellers! Kort avstand til sentrum, men likevel landlig.

Jeg har lest endel om dette med helsefarer i forb. med å bo nært kraftledninger, men konklusjonen er vel at ingen vet. Det er forsket endel på det, spes. i forhold til leukemi hos barn. Man hadde funnet at det er 0,0000... et eller annet større sjanse for dette.

Det var så lite at det betød at det ca hvert 7. år ville være ETT barn som hadde fått leukemi fordi det bodde nært en kraftlinje. Og når man tenker på hvor mange barn som får leukemi hvert år, og hvor mange som bor nært kraftlinjer, så er dette nesten ingenting.

Studerer man tallene i forbindelse med magnetfelt, så vil man også finne at det å ha varmekabler er like farlig... osv..

Men det er klart at summen av strålingen man utsettes for blir jo endel større da. Og i mitt tilfelle har jeg en som har svak helse fra før, og som absolutt ikke tåler flere belastninger på helsa. Selv er jeg veldig var for lyder, og blir fort sliten av lydinntrykk.

Men det har jeg jo 100 ganger mer her jeg bor her nå (i sentrum), og jeg tenker at denne jevne duringen er noe jeg kunne venne meg til?

Ikke lett avgjørelse! Og på mandag begynner budrunden, så det blir ikke tid til å sjekke ut mer heller. Jeg håper på flere innspill fra deg som leser!

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan sjekke reguleringsplan og bestemmelser for området og se hva byggeavstanden er. Hør med arealplanavdelingen i kommunen hva som er vanlig/anbefalt praksis å legge byggegrensen på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...