Gå til innhold

Rykter om mishandling

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Mattilsynet har gitt naboen vår pålegg om å bygge ordentlig hundegård. Likevel står hunden i halvannen meter lang lenke uten ly for vær og vind. Hunden står i egen dritt i tillegg. Jeg og flere naboer har forsøkt å ringe mattilsynet uten at de tar tak i saken. Så hva gjør en da? Hunden lider tydeligvis. Det er en husky blanding. Og hva slags tragisk utgang kan det ikke få dersom den står hele dagen i solsteken....?

Her må du kontakte ditt lokale politi for å spørre dem til råds i saken. Det er helt klart klanderverdig dersom Mattilsynet/Dyrevernsnemnda ikke følger opp saken.

Politiet vil ha muligheter til "snarveier" i systemet, evt. se på saken selv.

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet
VanDora, takk for at du prøver!

Synes det var litt krass tone i en del av innleggene her, og det er jo helt unødvendig når du faktisk har bedt om hjelp til å finne ut hva du bør gjøre. Jeg hadde heller ikke visst hvilke instanser jeg skulle gå gjennom for om mulig å hjelpe denne hunden, og har for øvrig liten tro på Mattilsynet. Etter det jeg har sett i avisene kommer de som regel ikke på bane før en hel kvegflokk har sultet ihjel.

Håper du klarer å få noen til å ta tak i dette. Lykke til! :)

(Jeg har for øvrig blå himmel, sol og mange varmegrader :) )

Tror du dette kan ha en sammenheng med at de ikke får tips om dyremishandling eller vannskjøtsel før det er for sent? Jeg vil tippe at dette er en av årsakene.

Dessuten, mange klager på at det er for lite penger til beskyttelse av dyr her i landet, men hvordan tror du dette skal bli bedre hvis mennesker ikke melder fra til rette instans? Hvis dyrevernsnemda kun får melding om et fåtall tilfeller, vil heller ikke bevilgningene økes. Så lett, og så skremmende er det faktisk. Man gir ikke mer penger til noe, med mindre man har bevist at det er et behov.

Til TS: Rette instans når man oppdager slike tilfeller er å kontakte mattilsynet ved dyrevernsnemda med en gang. Ikke FOD og ikke dyrebeskyttelsen, fordi disse to er organisasjoner som ikke har noen myndigheter til å gå inn, undersøke forholdene og evt. hente dyrene/komme med pålegg for å forbedre situasjonen. Om man føler at dyrevernsnemda ikke gjør nok, kan man enten selv gå til politiet med dette eller prøve å få f.eks. dyrebeskyttelsen til å legge press på dyrevernsnemda/politiet.

Det er selvfølgelig kjempebra at du sier i fra, men det er viktig at du sier fra til rette instans. Og som jeg skrev tidligere, hvis dyrevernsnemda ikke får meldingene om mishandling, vil de heller aldri få midler til å hjelpe flere dyr.

Skrevet
Tror du dette kan ha en sammenheng med at de ikke får tips om dyremishandling eller vannskjøtsel før det er for sent? Jeg vil tippe at dette er en av årsakene.

Dessuten, mange klager på at det er for lite penger til beskyttelse av dyr her i landet, men hvordan tror du dette skal bli bedre hvis mennesker ikke melder fra til rette instans? Hvis dyrevernsnemda kun får melding om et fåtall tilfeller, vil heller ikke bevilgningene økes. Så lett, og så skremmende er det faktisk. Man gir ikke mer penger til noe, med mindre man har bevist at det er et behov.

Du har sikkert rett, og jeg tror folk ikke sier fra fordi få vet at Dyrevernsnemnda i det hele tatt eksisterer, og de som vet det har liten tro på dem. Det er nok en ond sirkel. Og den synes jeg egentlig det er Dyrevernsnemndas oppgave å bryte ut av.

Men jeg lover med dette at jeg skal si fra til rette instans hvis jeg noensinne oppdager dyremishandling, og forklare dette videre til andre når det er aktuelt. :) I mellomtiden gjør jeg det jeg kan for Dyrebeskyttelsen.

Skrevet (endret)
Du har sikkert rett, og jeg tror folk ikke sier fra fordi få vet at Dyrevernsnemnda i det hele tatt eksisterer, og de som vet det har liten tro på dem. Det er nok en ond sirkel. Og den synes jeg egentlig det er Dyrevernsnemndas oppgave å bryte ut av.

Men jeg lover med dette at jeg skal si fra til rette instans hvis jeg noensinne oppdager dyremishandling, og forklare dette videre til andre når det er aktuelt. :) I mellomtiden gjør jeg det jeg kan for Dyrebeskyttelsen.

Ja det er også mitt inntrykk, at alt for få vet om Dyrevernsnemda.

Og hvorfor det er underlagt Mattilsynet er jo også en sak..Hvis man oppdager mishandling av hund, katt eller lignende kjæledyr så er det for folk flest ingen logikk i at Mattilsynet er stedet å henvende seg...

Mattilsynet er et helt idiotisk navn på en instans som skal ha med dyrevern å gjøre.

Endret av Sandie
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det er så sin sak, men da er det iallefall viktig at de som vet om dyrevernsnemda informerer andre om det, blant annet her inne på forumet.

Der jeg kommer fra kjenner man forøvrig godt til dyrevernsnemda, og vet hvem som er veterinær for den lokalt. Så dette varier nok fra sted til sted også, og kanskje er det mer kjent i "bondesamfunn" der man ofte har mer kontakt med mattilsynet enn andre steder.

Bare spekulasjoner fra min side, men uansett er det viktig at det blir anmeldt til rette instans som da er dyrevernsnemda/politiet.

Skrevet

Til deg med nabo som ikke følger pålegget han allerede har fått fra Dyrevernsnemnda:

GÅ TIL POLITIET OG ANMELD HAN!!!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Til deg med nabo som ikke følger pålegget han allerede har fått fra Dyrevernsnemnda:

GÅ TIL POLITIET OG ANMELD HAN!!!

Det er ikke så lett da det er en familie med mye makt i bygda. Så hvis jeg går og anmelder finner de jo ut hvem som har anmeldt og dermed blir mitt liv et helvete. Da er det bedre om mattilsynet gjør jobben sin slik at vi som melder fra faktisk kan være anonyme. Jeg er faktisk redd for hva denne familien kan gjøre mot meg og min egen familie.

Skrevet
Det er ikke så lett da det er en familie med mye makt i bygda. Så hvis jeg går og anmelder finner de jo ut hvem som har anmeldt og dermed blir mitt liv et helvete. Da er det bedre om mattilsynet gjør jobben sin slik at vi som melder fra faktisk kan være anonyme. Jeg er faktisk redd for hva denne familien kan gjøre mot meg og min egen familie.

Kan man ikke anmelde anonymt, eller på en slik måte at bare politiet vet hvem som har anmeldt og ikke motparten?

Hvis dette ikke er noe alternativ så ring inn til Dyrevernsnemnda daglig helt til de gjør noe.. De hundene lider i sommervarmen!!

Gjest Gjest
Skrevet

Det du kan gjøre er (som sagt tidligere) å rådføre deg med politiet. De har kontakter du ikke har, og kan ta fatt i dette uten videre innblanding fra deg.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_gro_*
Skrevet
Vi kritiserer ikke at du forsøker å gjøre noe, det er prisverdig.

Det vi forsøker å få deg til å gjøre er å bruke de riktige instansene, slik at noe blir gjort for hunden. Slik dette virker nå, kan du risikere å komme hjem fra ferien din uten at noe er blitt gjort for hunden.

I likhet med deg er vi bekymret. Vi har alle en plikt til å hjelpe de som ikke kan hjelpe seg selv.

Folk som står på sidelinjen er utrolig gode til å "gi bedre råd/kritisere) fordi de står å ser på, ikke hjelper.. er kansje ikke så lett å se alle eller de beste mulighetene når man er midt oppi problemet!

BTW, VanDora ikke bry deg om disse "kritiske" innleggene, jeg syns du gjør en utrolig bra jobb.. mange hadde ikke gått videre med den informasjonen du fikk.. jeg syns du er veldig modig! Keep up the good work! :D

hilsen en som også står på sidelinjen og heier :P

Gjest Gjest
Skrevet
Folk som står på sidelinjen er utrolig gode til å "gi bedre råd/kritisere) fordi de står å ser på, ikke hjelper.. er kansje ikke så lett å se alle eller de beste mulighetene når man er midt oppi problemet!

BTW, VanDora ikke bry deg om disse "kritiske" innleggene, jeg syns du gjør en utrolig bra jobb.. mange hadde ikke gått videre med den informasjonen du fikk.. jeg syns du er veldig modig! Keep up the good work! :D

heeeeeeeelt enig! folk flest er veldig flinke på å fortelle hva det riktige er å gjøre.

men mange hadde ikke turt å gjort noe i utgangspunktet. fare for at eieren skal få vite det, redd for å hendvende seg feil, redd for at folk skal fnyse av det, eller at man har tatt feil i anklagelsen.

også skal hun som først gjør noe, bli kritisert fordi hun har gjort det på feil måte, eller at hun skal gjøre ditten og datten.. og nesten pekefingeren opp i ansiktet!

man skal få all ros og repsekt for at man tar æffære!

så du er utrolig modig og dyregod! det skal du virkelig ha!! uannsett hvor mye eller lite som blir gjort fra myndighetenes side. DU har gjort noe!

og du tørr å være denne hundens stemme i dette.

jeg hadde sett beundrende på deg hadde jeg kjent deg. det skulle vært flere av deg!

Gjest Gjest
Skrevet

Du siterer meg i innlegget ditt.

På hvilket grunnlag kan du uttale deg om at jeg er en som "står på sidelinjen og ikke hjelper"?

Gjennom jobben min, og privat, har jeg hjulpet mange dyr.

Det jeg påpeker i mine innlegg er at ved å gå gjennom de riktige instanser vil dyrene få raskere hjelp. Hva er galt i det?

Trådstarter har bedt om råd. Hun har fått råd fra fagpersoner.

Gjest Gjest
Skrevet

Det får være måte på å ta parti her i denne saken. Her er det hundens beste som skal stå i sentrum. Om det er noen som forteller trådstarter hva som kan gjøres bedre, er det bare en positiv ting. Tåpelig at noen blir fornærmet av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...