Gjest ~VanDora~ Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Jeg har blitt fortalt at en fyr driver dyremishandling av hunden sin, blant annet løfter hunden opp etter bakbena og slipper han ned i gulvet slik at de snart er ødelagt. Denne personen som fortalte meg dette kommer ikke til å gjøre noe, men kan jeg anmelde noen for dyremishandling på bakgrunn av hva jeg har hørt? Hvordan må jeg gå frem for å få gjort noe i denne saken?
Fun Light Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 (endret) Uff, grusomt!! Vet ikke hva du kan gjøre, men veldig fint at du tenker å gjøre noe for å hjelpe dyret! Hvis det kun er basert på rykter og mistanker, så kan man kanskje sende inn en bekymringsmelding av noe slag? Stå på for hunden, han får ikke gjort så mye for seg selv dessverre!! Kanskje dyrevernsnemnda (er det ikke noe som heter det?) eller dyrebeskyttelsen kan hjelpe, det koster ihvertfall ikke mer enn en telefon. Endret 6. juni 2009 av Lince
Sandie Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Jeg har blitt fortalt at en fyr driver dyremishandling av hunden sin, blant annet løfter hunden opp etter bakbena og slipper han ned i gulvet slik at de snart er ødelagt. Denne personen som fortalte meg dette kommer ikke til å gjøre noe, men kan jeg anmelde noen for dyremishandling på bakgrunn av hva jeg har hørt? Hvordan må jeg gå frem for å få gjort noe i denne saken? Dersom dette stemmer er det brudd på Dyrevernloven, og det kan politianmeldes. Men da må man vel ha bevis. Som nevnt av Lince over her, er Dyrevernsnemda og Dyrebskyttelsen to muligheter for å få undersøkt om påstandene kan være riktige. Dyrevernsnemda er underlagt det som i dag heter Mattilsynet..... (Helt utrolig navn, som etter min mening sier mye om hvilken egenverdi norske myndigheter mener at dyr har...). Dyrevernsnemda har tlf.nr. 06040 og derfra kan du komme i kontakt med lokalkontoret der dette gjelder, og be dem undersøke saken. http://www.mattilsynet.no/dyrevern/dyrevernnemda Dyrebeskyttelsen er også en mulighet. Du kan ringe ditt lokalkontor og be dem oppsøke denne personen, og be om å få se hunden. Men Dyrebeskyttelsen er en frivillig organisasjon som desverre ikke har noe myndighet til å fjerne dyr fra uansvarlige eiere (Slik vi ser på "Dyrepolitiet" fra USA). Likevel vil de nok prøve å hjelpe deg så godt de kan. Her er en oversikt over Dyrebeskyttelsens lokalavdelinger: http://www.dyrebeskyttelsen.no/organisasjo...oreninger.shtml Desverre er dyrevern nærmest helt nedprioritert her i Norge. Man kan i praksis gjøre hva man vil med dyr, og sjansen for å bli oppdaget og straffet er som regel minimal. Det er fint at du tar tak i dette. Det er så mange som overhodet ikke bryr seg. Dersom mistankene dine stemmer hjelper du et dyr til et verdig liv.
Frey Skrevet 6. juni 2009 #4 Skrevet 6. juni 2009 Jeg synes det er ganske drøyt å melde noen for dyremishandling fordi noen har fortalt at noen ditt og datt. Man må i det minste prøve å finne ut om det er noe som helst hold i ryktene først.
Gjest ~VanDora~ Skrevet 6. juni 2009 #5 Skrevet 6. juni 2009 Jeg synes det er ganske drøyt å melde noen for dyremishandling fordi noen har fortalt at noen ditt og datt. Man må i det minste prøve å finne ut om det er noe som helst hold i ryktene først. Ja, det høres drøyt ut.. Men den som fortalte meg det er dama hannes. Veldig vanskelig situasjon for meg, jeg vil være anonym, men vet ikke om hun har fortalt dette til andre enn meg.
Frey Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Ja, det høres drøyt ut.. Men den som fortalte meg det er dama hannes. Veldig vanskelig situasjon for meg, jeg vil være anonym, men vet ikke om hun har fortalt dette til andre enn meg. Hvem vil være sammen med et menneske som behandler dyr på den måten? Jøjje meg.. Men da tror jeg at jeg hadde bedt henne skjerpe seg og ta det med typen. Hvis hun faktisk lar dette skje uten at hun prøver å gjøre noe med det så er hun medskyldig - og det hadde jeg sagt til henne om jeg var deg. Og har det noe å si om de vet at det er du som anmelder da? Så lenge du er sikker på at det stemmer så bør ikke det gjøre en forskjell for om man velger å gjøre noe med det eller ikke.
Gjest ~VanDora~ Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Hvem vil være sammen med et menneske som behandler dyr på den måten? Jøjje meg.. Men da tror jeg at jeg hadde bedt henne skjerpe seg og ta det med typen. Hvis hun faktisk lar dette skje uten at hun prøver å gjøre noe med det så er hun medskyldig - og det hadde jeg sagt til henne om jeg var deg. Og har det noe å si om de vet at det er du som anmelder da? Så lenge du er sikker på at det stemmer så bør ikke det gjøre en forskjell for om man velger å gjøre noe med det eller ikke. Grunnen til at jeg nevnte så lite som mulig i første innlegg var pga reaksjoner som dette fra folk som forhåndsdømmer andre uten å ha hørt noe av bakgrunnshistorien først. Og jeg orker rett og slett ikke å legge ut om en haug med ting som ikke har noe med spørsmålene jeg stilte i første innlegg.. som jeg også har fått svar på tidligere, takk. Og til andre som vil svare, se bort ifra at det er dama hannes som fortalte dette til meg og hjelp meg heller med hvordan jeg skal gå frem i denne saken. Jeg trenger ikke deres mening om noe annet med mindre jeg spør om det.
Frey Skrevet 6. juni 2009 #8 Skrevet 6. juni 2009 Hvor du har fått infoen fra er jo faktisk relevant i forhold til om man skal gå videre med det. Om man har hørt det av kjæresten til vedkommende eller naboen til søskenbarnet til katta gjør en stor forskjell på hvor mye man kan stole på at det er riktig info eller bare løse rykter. Om mannen min banker bikkjene våre uten at jeg gjør noe for å forhindre det så aksepterer jeg faktisk at han gjør det - lik det eller ikke, men sånn er det. Sånn er det for venninna di også. Og om du mener det er hold i påstandene så varsler du, uten tenke på om han får vite at det var du som varslet eller ikke. Husk at denne eventuelle mishandlingen ikke stopper før noen sier at nok er nok. Hvem du skal kontakte har du fått linker til over.
Gjest ~VanDora~ Skrevet 6. juni 2009 #9 Skrevet 6. juni 2009 Frey Du forstår fortsatt ikke og jeg gidder fortsatt ikke forklare bakgrunnshistorien. Jeg skal gå videre med dette og jeg har fått svar på spørsmålene mine. Hvorfor du henger deg opp i en haug med andre detaljer må være din hunger etter drama. Finn deg en annen tråd du kan ødelegge med en haug påstander du slenger ut uten det fnugg av forståelse eller viten for hvordan resten av historien er. Hade. Til dere andre, takk for hjelpen.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #10 Skrevet 6. juni 2009 Det er fint du går videre med dette. Håper det vil bli gjort noe snarest mulig. Det er viktig at hunden fjernes fra eieren nå før den blir mer skadet. Hvis ikke Mattilsynet kan komme snarest, så foreslår jeg at venninnen din fjerner hunden fra eieren (når han ikke er tilstede) og drar sammen med deg til dyrlegen med den og får behandling. Dyrlegen kan da også lage en rapport over skadene. Etterpå kan du eventuelt ta vare på hunden til Mattilsynet kommer.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #11 Skrevet 6. juni 2009 Mente dama til eieren kunne hjelpe deg å fjerne hunden fra eieren.
Fun Light Skrevet 6. juni 2009 #12 Skrevet 6. juni 2009 Du kan også kontakte Foreningen for omplassering av dyr, www.fod.no De vil helt sikkert ha noen tips og råd i forhold til hvordan du kan hjelpe hunden og hvordan du bør gå frem! Lykke til, hold oss oppdatert! Får helt vondt i magen når jeg tenker på og hører om dyr som lider..
Gjest ~VanDora~ Skrevet 8. juni 2009 #14 Skrevet 8. juni 2009 Først vil jeg bare si: Hvem i helvette er det som svarer telefoner hos FOD?? Ringte dit først og damen som tok tlf`en svarte ikke med hei engang. Eneste grunnen til at jeg skjønte at telefonen var tatt opp var pga bakgrunnsstøy! Slik gikk min samtale: Stille lenge... Jeg - Hallo? Dama - Ja, HAllO! (I den verste nasale tonen jeg har hørt) Ingen presentasjon av hvem jeg snakket med eller hvor jeg var kommet. Jeg - Hei, jeg heter *** og fant dette nr på FOD`s hjemmesider, er jeg kommet til FOD? Dama - Hvor SKAL du? Jeg - Eh.. Dama - SKAL du til HUND???? Jeg - eh, jah, nei vet du hva, dette orker jeg ikke. Ringer en annen plass. Dama virket tilbakestående og ropte i telefonen, hva er dette for noe? Dette var nok det verste førsteinntrykket jeg kunne fått. FOD`s hjemmeside er veldig fin og det er heldigvis andre nr der en kan prøve. Uansett, neste samtale gikk mye bedre, da ringte jeg til Dyrebeskyttelsen og fikk en ivrig dame på tråden. Vi snakket en stund og hun skjønte mitt behov for at jeg ville være anonym og at hun ikke ringte opp med en gang, men ventet et par dager. De som vil gi meg pes for dette, glem det, dere kjenner ikke til bakgrunnshistoria fortsatt. Dama jeg snakket med skal ringe inn en bekymringsmld, de har loggført dette og skal holde øye med denne personen. Jeg er positivt overrasket Her skulle jeg først og fremst ringe etter råd, men denne dama ville ta tak i dette med en gang og det føltes godt å bli tatt så alvorlig. Dette skal jeg dele med folk, viste faktisk ikke at det var så enkelt som å ringe noen for hjelp. Trodde at jeg måtte ha bevis på bevis på bevis for å få gjort noe. Igjen, tusen takk for hjelpsomme svar
Fun Light Skrevet 8. juni 2009 #15 Skrevet 8. juni 2009 Hehe.. Du kom nok til Ellen da du ringte FOD, det er hun som er ildsjelen bak hele foreningen. Man kan få bakoversveis av mindre, men når man treffer henne og snakker litt med henne (hun er gammel og ganske distrè og spesiell..) så ser man at hun forguder hunder og katter, og gjør hva som helst for at de skal ha det bra! Du er nok ikke den eneste som har lagt på røret, dessverre.. Og ja, det finnes andre der man kan snakke med som er litt lettere å få kontakt med, for å si det på den måten. Det er mange som ringer dit og de er altfor få personer, så stressvinået gjør nok sitt til at hun vil gå rett på sak. Tipper dama er minst over 70, sikkert enda eldre også. Når hun spør om du skal på hund, så mener hun nok om du skal til hunde- eller katteavdelingen.. Det er to ulike hus der. I tillegg hører hun litt dårlig. Alt i alt en dårlig kombinasjon for de som ringer dit og ikke vet hvem som svarer, jeg tenkte det selv da jeg tok kontakt! Må bare legge til at FOD gjør en fantastisk god jobb og redder mange hunder og katter hvert eneste år.. All honnør til deg som tok tak i saken og har fått fortgang i sakene! Hold oss oppdatert!
Gjest ~VanDora~ Skrevet 8. juni 2009 #16 Skrevet 8. juni 2009 Må bare legge til at FOD gjør en fantastisk god jobb og redder mange hunder og katter hvert eneste år.. All honnør til deg som tok tak i saken og har fått fortgang i sakene! Hold oss oppdatert! Likte veldig godt siden til FOD og den dagen jeg har mulighet til flere dyr skal jeg gå innom dit først. Hehe, bakoversveis var ordet, men pga din forklaring ser jeg nå bare det komiske i situasjonen Skal prøve å holde dere oppdatert, men hun i Dyrebeskyttelsen tar ikke kontakt med han før om noen dager så det må vente litt på seg. Tusen tuuusen takk for rask hjelp til dere alle Er blitt så veldig mye mer takknemlig for KG de siste dagene
Frey Skrevet 9. juni 2009 #17 Skrevet 9. juni 2009 FOD kan jo uansett ikke gjøre noe i en slik sammenheng. Det er en omplasseringstjeneste, og har ingenting med dyrevern og gjøre. Det er Mattilsynet (som opplyst om tidligere i tråden) som er rette instans, og de eneste som faktisk kan gripe inn i tillegg til politiet. Jada, jada, jeg vet at du sikekrt ikke vil høre dette, men nå får du det likevel. Du får heller rapportere innlegget om du synes det er så ille...
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #18 Skrevet 9. juni 2009 FOD kan jo uansett ikke gjøre noe i en slik sammenheng. Det er en omplasseringstjeneste, og har ingenting med dyrevern og gjøre. Det er Mattilsynet (som opplyst om tidligere i tråden) som er rette instans, og de eneste som faktisk kan gripe inn i tillegg til politiet. Jada, jada, jeg vet at du sikekrt ikke vil høre dette, men nå får du det likevel. Du får heller rapportere innlegget om du synes det er så ille... Og vi vet jo alle hvor bra dyrevernet ble etter at mattilsynet overtok...
Frey Skrevet 9. juni 2009 #19 Skrevet 9. juni 2009 Og vi vet jo alle hvor bra dyrevernet ble etter at mattilsynet overtok... Jepp, men det er like fullt kun de som har myndighet i tillegg til politiet.
Gjest ~VanDora~ Skrevet 9. juni 2009 #20 Skrevet 9. juni 2009 FOD kan jo uansett ikke gjøre noe i en slik sammenheng. Det er en omplasseringstjeneste, og har ingenting med dyrevern og gjøre. Det er Mattilsynet (som opplyst om tidligere i tråden) som er rette instans, og de eneste som faktisk kan gripe inn i tillegg til politiet. Jada, jada, jeg vet at du sikkert ikke vil høre dette, men nå får du det likevel. Du får heller rapportere innlegget om du synes det er så ille... Nei, det får gå for denne gang Håper du også Frey følger med på tråden om jeg skriver noe videre hær, er spent på hva som skjer men vet ikke om det skjer noe mer enn at han får en bekymringsmld og blir holdt oppsyn med. (bare måtte rette opp en skriveleif hos deg) Hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå