Gjest Gjest_mona_* Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Han er nå 12 uker og den bitinga hans er uutholdelig.. Han har masse tau og grisehaler og leker som han kan bite, men han vil bare ha fingerne våres.. noen som har noe tips om hvordan vi kan få han til å slutte?
Gjest Marlo Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Gi ham noe som stilner klöen litt. Et triks jeg har brukt på alle valpene som har kommet og gått her i huset, er bl.a. våte kluter som jeg vrir opp og fryser ned og lar de bite på det, eller isbiter, gulerötter som er frosne. Man kan også få kjöpt spesielle leker på dyrebutikker som hjelper til å stilne klöen i tenna. Og når det gjelder oppdragelse; hver gang en hund/valp biter på meg så snur jeg meg bare vekk eller går. Ikke gi valpen noe som helst oppmerksomhet når den gjör det, slik at valpen forstår at det ikke er noe allright. Min personlige erfaring er at om man skriker, sier au, sier nei og andre "negative" ting, så er negativ respons like bra som positiv respons og ergo tar det lengre tid för valpen slutter å bite. All oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet, sies det
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Du må nok instille deg på å ha goood tålmodighet et par måneder til;) Jeg stemmer også for ignorering, det har fungert veldig godt for oss... Du får nok ikke bort ALL biting, men du kan få bort en del av det som bare er lekebiting. Hvis han biter deg i leggene; ignorer, hvis han blir overivrig i lek og bare biter, stopp lekingen umiddelbart og se vekk, hvis han biter i båndet, stopp og lat som han ikke er der osv. Han vil fortsatt klø i tennene, men der kan du lære han hva som er "lov" å bite på ved å "bytte" ulovlige ting med lovlige ting. Her må du være veldig konsekvent. Dessuten er det ofte sånn at man bør sette bort/beskytte en del av de mest verdifulle tingene i begynnelsen, slik at man unngår at biteperiodene blir alt for dyre;) Ignoreringen kan også brukes på andre uønskede adferder, ved at han rett og slett ikke får noe oppmerksomhet på det, for det er ofte det de er ute etter, og da kan også, som noen nevner, negativ oppmerksomhet være "morsomt", så det hjelper ikke at vi løper etter og roper nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå