Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Håper det er noen som er litt smart på dette med kjøp av bolig:)

Jeg er ei jente på 23 år og har ett veldig dårlig utgangspunkt.

Jeg har ikke startkapital, og ikke fast jobb enda, men dette fikser jeg fort..

Har noe studielån og ett forbrukslån på ca 20.

Er det muligheter for meg å kjøpe leilighet til 800.000? der fellesgjelden kun er på 100.000? Om jeg da go-snakker med foreldrene mine og får dem til å være kausonister(??!)

Har leid leilighet i mange år og er litt lei av å kaste penger ut av vinduet.

Jeg har så sinsykt lyst til å kjøpe..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

fikser fast jobb fort asså.. ikke startkapital:P

Gjest Gjest
Skrevet

Er det muligheter for meg å kjøpe leilighet til 800.000? der fellesgjelden kun er på 100.000? Om jeg da go-snakker med foreldrene mine og får dem til å være kausonister(??!)

iallefall,ikke gå i banken å si at jobb fikser du fort.

Banken vil vurdere din økonomi. Fast jobb er et minimum, og helst vert ansatt i tre år. De beregner at du skal tåle en rente på 8 %

Selv om du hr kausjonist,så låner ikke banken ut penger om de ser det ike går. Da vil foreldrene sitte med å få hele lånet til å betale.

De hare satser hvor mye du trenger hver mnd for å få det til å gå rundt.

Du skal ha penger til mnd fellesutgifter,lån,strøm,forsikrng,tv,tlf,transport,mat og uforutsatte utgifter.

Du skriver ikke om hva du evt vil ha i en fast jobb,og hva er mnd fellesutgifter?

Skrevet

Du får ikke lån med den situasjonen du er i nå. Du må for det første få deg fast jobb før du søker lån. I tillegg må du skaffe deg egenkapital. I de fleste bankene må du nå stille med minst 10% egnakapital ved førstehjemslån. Du bør også kvitte deg med forbrukslånet. Forbrukslån og ingen sparing kan tyde på at du har et høyt forbruk i forhold til inntekt og er en negativ faktor når du søker lån.

Ved førstehjemslån skal du stille med oppsparte midler og ikke kausjonister (det kan nok være noen variasjoner mellom bankene her). Kausjonist oppveier ikke for mangelen på fast jobb. Kausjonist hjelper kun for sikkerheten og ikke på din betjeningsevne. Du får ikke mer lån enn du har inntekt til å betale.

Mitt råd til deg er å betale ned forbrukslånet så fort som mulig. Start deretter med sparing. Opprett en BSU-konto og spar helst noe utenom dette også.

Skrevet

ikke be foreldrene dine være kausjonister...

En venninne av meg hadde sine foreldre som kausjonister - hun betalte lånet i 5 år og alt gikk bra.. Helt til hun mistet jobben og ikke klarte å betale..

Det endte med at både hun mistet leiligheten og foreldrene huset sitt.....

Skrevet

Ang. dette med egenkapital.

Jeg og sambo har nettopp fått 1600000 i lån uten egenkapital og uten kausjonist, i mange banker har du mulighet til å låne 100% av kjøpesummen ved førstehjemslån.

Jeg tror ikke det er mulig å få lån uten fast jobb..de må jo vite hvor mye du tjener i mnd.

Finn en fast jobb, lag deg et budsjett der det viser hvor mye du har råd til å betale i mnd i boligutgifter og ta med budsjettet, lønnslipper, selvangivelse o.l. i banken.

Lykke til :)

Gjest Gjest_hart_*
Skrevet

ta kontakt med husbanken(startlån i kommunen din) for å få ordnet med egenkapital.

etter du har fått fast jobb selvsagt:=)

jeg skjønner du er lei av leiemarkedet, men det løper store utgifter man ikke har planlagt når man eier.

det koster mye i utgifter å kjøpe, og enda mer i utgiftr/meglerhonorar når man skal selge.

tenkte ikke godt over dette selv når jeg kjøpte nei......men sånn er det jo når man vil inn i markedet.

du bør bare gå for boliger du vet du kan og vil bo flere år i, ellers blir det en meget dyr fornøyelse.

Skrevet
Ang. dette med egenkapital.

Jeg og sambo har nettopp fått 1600000 i lån uten egenkapital og uten kausjonist, i mange banker har du mulighet til å låne 100% av kjøpesummen ved førstehjemslån.

Dette stemmer ikke. Det er nesten ingen banker som låner ut ut 100% lenger, men det blir gjort noen unntak. Det gjelder da som regel eksisterende kunder i banken med et godt kundeforhold. I tillegg ser gjerne banken at det er et så stort fremtidig potensiale i disse kundene at de er villig til å ta den ekstra risikoen det er med fullfinansiering.

Skrevet

Hvis et godt kundeforhold er å betale avdrag når en skal og oppføre seg fint så har vi vel det, men det har vel de fleste?

Vi har alltid vært kunder der ja, det hadde vel stilt seg annerledes dersom noen kom til den banken bare for å låne.

Skrevet
Hvis et godt kundeforhold er å betale avdrag når en skal og oppføre seg fint så har vi vel det, men det har vel de fleste?

Vi har alltid vært kunder der ja, det hadde vel stilt seg annerledes dersom noen kom til den banken bare for å låne.

Med et godt kundeforhold mener jeg at det skal være noe ut over det å ha betalt avdragene når en skal. Det bør være sparing, helst både BSU og annen sparing. I tillegg til at det skal gå lønn inn på konto, og ikke bare overføre et beløp fra annen bank til å dekke lånet en gang i måneden. Det skal være mulig å kunne sjekke forbruksmønsteret ved å gå gjennom transaksjonene på kontoene.

Skrevet

Jada, vi bruker denne banken til alt så lønna går inn der.

Jeg har BSU-konto der, men skal ikke bruke den til dette boligkjøpet.

Det er forr. snakk om Nordea.

Skrevet
Jada, vi bruker denne banken til alt så lønna går inn der.

Jeg har BSU-konto der, men skal ikke bruke den til dette boligkjøpet.

Det er forr. snakk om Nordea.

I Nordea skal du slite for å få fullfinansiert bolig nå, men for de beste kundene kan det være en mulighet. Hvis du ikke har andre sparepenger er det slett ikke sikkert at du kan beholde BSU-kontoen videre hvis du skal kjøpe bolig nå. Det er banken som avgjør det. Ønsker du ikke å benytte deg av BSU-kontoen kan valget være så enkelt som at du ikke får kjøpt bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...