Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Driver å flytter om på jobben. Manko på folk,så jeg forløftet meg. Fikk beskjed om at max vekt er 25 kgmen da mente heg det gjaldt for menn. jeg ville aldr klart det,ikke prøvd på det engang. Så hva er grensen for menn og kvinner ved tunge løft? Nå kan en jo si, at en skal være to ved tunge løft,be om hjelp osv...greit nok,men ikke alltid det passser heller. Så spørsmålet er om det finns i arbeidsmiljøloven klare vektgrenser ved tunge løft?
feuerstein Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Kan aldri tenke meg at aml setter en vektgrense, det måtte i så fall vært en forskrift hjemlet i aml, men selv det ville vært rart. Grensen på 25 kg kan være satt av lokal HMS-instans.
Rosalie Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Finnes ingen slike definitive regler i lovverket eller forskriftene, så vidt meg bekjent, men det er mulig dere har noe i internforskrifter. For øvrig pleier samme regler å gjelde både for kvinner og menn.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 25 kg tror jeg er grennsa. Men ærlig talt, hva er det for noe? Jeg løfter ofte 60 kg på jobben. Jeg er riktignok mann men dere kvinnfolk er jo så opptatt av likestilling. Så dere får ikke ta del i bare de posetive sidene av likestillingene. Se til h.... å løft de 25 kg'ene!
Pupsilure Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Vi har 25 kg for kvinner og menn. Jobber i kommunen.
Rosalie Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Etter å ha lett litt fant jeg dette i veiledning til forskrift om tungt og ensformig arbeid: Ved løft belastes kroppens ledd, muskler og sener. Særlig ryggen belastes da selve løftet øker trykket i ryggsøylen. Ved tunge og hyppig gjentatte løft belastes også hjerte- og karsystemet. I stående stilling er et enkeltløft på 25 kg under optimale forhold forsvarlig for de fleste. Enkeltløft på mer enn 25 kg anbefales ikke. For gjentatte løft eller høyere enhetsvekt anbefales bruk av hensiktsmessige hjelpemidler som f.eks. hydrauliske løfteanordninger, vogner med separat bunn som er høyderegulerbar, truck osv. http://www.arbeidstilsynet.no/c28863/artik....html?tid=28627
Xaphire Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Hahahahahahaha!!!!! 25 kilo er jo ingenting! Jeg vil ikke bli "gammel" om jeg kommer til å slite med og løfte 25 kilo... Trening er tingen... Vi måtte forresten løfte 35 kilo i benkpress på videregående, og det er myyye vanskligere enn markløft. Sikker på at løfteteknikken din er riktig?
Gjest strykebrett Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Lovverket har ingen klare grenser på dette. Det kun generelle vendinger om at arbeidsoppgaver skal være forsvarlige osv. Kan du ikke bare be en kollega ta i med deg på de tingene du ikke greier å ta selv? Om du ikke greier å løfte 25 kg med begge hendene og valgfritt grep burde du kanskje vurdere en tur på treningssenter, sånn for din egen del.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #9 Skrevet 6. juni 2009 25 kg tror jeg er grennsa. Men ærlig talt, hva er det for noe? Jeg løfter ofte 60 kg på jobben. Jeg er riktignok mann men dere kvinnfolk er jo så opptatt av likestilling. Så dere får ikke ta del i bare de posetive sidene av likestillingene. Se til h.... å løft de 25 kg'ene! Da fungerer ikke hms eller verneombud på din jobb. Du må gjerne skryte av at du løfter 60 kg på jobben, du klarer det sikkert også. Men forventer du at kvinner skal gjøre det samme? Jeg har selv sittet som verneombud,og fikk slutt på at bedriften tok imot sandsekker på 25 kg. Max ble satt til 10 kilo. Det kom mange sekker i gangen og de skulle løftes på plass. Selv om det var menn,så vil slikt arbeide føre til plager,sykemeldinger på sikt
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #10 Skrevet 6. juni 2009 Lovverket har ingen klare grenser på dette. Det kun generelle vendinger om at arbeidsoppgaver skal være forsvarlige osv. Kan du ikke bare be en kollega ta i med deg på de tingene du ikke greier å ta selv? Om du ikke greier å løfte 25 kg med begge hendene og valgfritt grep burde du kanskje vurdere en tur på treningssenter, sånn for din egen del. Du er da virkelig søt. En kvinne vil normalt ikke ha problemer med å løfte 25 kilo,men om det er 25 kilo mange ganger. La oss si at lasset består av kun 25 kilos og dette blir løftet hele dagen, så er det ikke forsvarlig. Det ble vel ikke spurt om råd for å bli sterkere heller,
Gjest strykebrett Skrevet 6. juni 2009 #11 Skrevet 6. juni 2009 Du er da virkelig søt. En kvinne vil normalt ikke ha problemer med å løfte 25 kilo,men om det er 25 kilo mange ganger. La oss si at lasset består av kun 25 kilos og dette blir løftet hele dagen, så er det ikke forsvarlig. Da har jeg i så fall misforstått hovedinnlegget, trodde det dreide seg om en eller to turer jeg.
Sunshine Skrevet 6. juni 2009 #12 Skrevet 6. juni 2009 (endret) 25 kg tror jeg er grennsa. Men ærlig talt, hva er det for noe? Jeg løfter ofte 60 kg på jobben. Jeg er riktignok mann men dere kvinnfolk er jo så opptatt av likestilling. Så dere får ikke ta del i bare de posetive sidene av likestillingene. Se til h.... å løft de 25 kg'ene! Ja men så veier du kanskje ikke 60 kg heller Endret 6. juni 2009 av Sunshine
Gjest SmallTalk Skrevet 6. juni 2009 #13 Skrevet 6. juni 2009 (endret) Du er da virkelig søt. En kvinne vil normalt ikke ha problemer med å løfte 25 kilo,men om det er 25 kilo mange ganger. La oss si at lasset består av kun 25 kilos og dette blir løftet hele dagen, så er det ikke forsvarlig. Det ble vel ikke spurt om råd for å bli sterkere heller, Du tuller nå? Jeg jobber deltid i dagligvare og har stort sett fruktansvaret når jeg er på jobb. En vanlig dag består av at jeg totalt løfter et sted mellom 1 og 5 tonn avhengig av hvor mye varer jeg får. Nå veier riktig nok ikke alle kolli 25 kg, men hvis man er frisk og rask og har problemer med å løfte det, så har man faktisk et problem. Kan forresten legge til at jeg veier ca 55 kg, så 25 kg er faktisk nesten halve kropsvekten min. Endret 6. juni 2009 av SmallTalk
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #14 Skrevet 6. juni 2009 Kommer vel an på kroppens muskelatur og styrke. Jeg er ei litta dame på 160 og veier rundt 65 men har fysisk sterk kropp. Ikke uvanlig å løfte ting \ stort parti med varer på godt over 25 kg daglig. Flyttet blant annet flere ganger på en juicemaskin som veide 60 kg som tom. Men med 4 beholdere på en 2-3 kg ble det jo noe tyngre. Måtte løfte eller skyve den bort for å vaske under den en gang i mnd. Men for meg var det ikke noe problem. Mens kollegaen min i samme størrelse og vekt hadde ikke klart dette arbeidet. Hadde mer en nok med en 10-20 kg max. Men generelt sett er nok menn sterkere en kvinner, det er ikke å komme i fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå