Gjest TS Skrevet 13. juni 2009 #121 Del Skrevet 13. juni 2009 Programmet retter seg fortrinnsvis mot unge mennesker, ikke etablerte familiemennesker. Mulig det bør inn en regel om at man skal være fri for å kvalifisere, selv om jeg skulle likt å se den formuleringen... Problemet her er jo faktisk at disse damene du snakker om ikke selv innser at de ikke er målgruppen for programmet, og prøver å bruke det som et smutthull til arbeidsinnvandring. Og så blir misfornøyde når det er begrenset mengde cash med i bildet. TS: Kan du bekrefte at du sier fra til UDI så visumet kan trekkes tilbake?! Ja, har gitt beskjed om at au pairen har flyttet ut men hun finner da bare ny familie...så å trekke tilbake visumet blir vel ikke aktuelt...for hun kan da fortsette å jobbe hos noen andre..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juni 2009 #122 Del Skrevet 14. juni 2009 Ja, har gitt beskjed om at au pairen har flyttet ut men hun finner da bare ny familie...så å trekke tilbake visumet blir vel ikke aktuelt...for hun kan da fortsette å jobbe hos noen andre..... Men har du gitt beskjed om HVORFOR hun har flyttet ut? Hvis ikke noen tar tak i de problemene som finnes med mennesker som bryter vilkårene blir det aldri tatt tak i problemene heller. Hennes kravliste til dere om å skaffe svart arbeid bør helt klart sies fra om. Klart hun kommer til å nekte, men når hun da gjør det samme med neste familie som nekter og de også sier fra - etc - så får noen etterhvert et forklaringsproblem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 14. juni 2009 #123 Del Skrevet 14. juni 2009 (endret) Ja, har gitt beskjed om at au pairen har flyttet ut men hun finner da bare ny familie...så å trekke tilbake visumet blir vel ikke aktuelt...for hun kan da fortsette å jobbe hos noen andre..... Hennes visum er ikke gitt generelt, men pga at hun har au-pair avtale med DERES familie. Hvis hun da velger å bryte denne avtalen, så har hun brutt vilkårene for visum. Mulig hun kan søke på nytt for en annen familie, men det tror jeg må gjøres fra utenfor landet. Hvis hun reiste gjennom et byrå så kan byrået skifte familie for henne. I dette tilfellet var ikke forholdene i deres familie slik at byrået ville ha skiftet, så jeg antar hun var privat. I realiteten er hun nå ulovlig immigrant som jobber svart.. Endret 14. juni 2009 av ViljaH Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigerpus1 Skrevet 14. juni 2009 #124 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg var praktikant for noen år siden. Fikk 3000 kr i lønn + mat og husrom (bodde på et rom i kjelleren). Mine dager var fulle, fra mandag til fredag. Dagen startet kl 7 og sluttet kl 17. Første jeg starte dagen med, var å få i barna frokost og smørre niste. (Foreldrene vekket de og fikk på de klær). Dette var to gutter. Først skulle den ene gutten leveres på skolen. Jeg gikk med han hver morgen. Tok ca en halv time en vei. Så måtte jeg hjem, da det var fortidlig å levere nr 2. En halvtime senere skulle jeg levere nr 2. Dit var det også en halv time å gå. Når begge guttene var gått, var jeg av og til innom butikken, for å handle det vi manglet til middag. Så var det hjem å gjøre husarbeid. Jeg hadde faste dager med gjøremål. Jeg hadde mellom 2 1/2 - 3 timer å gjøre husarbeid på, før jeg måtte ut igjen. Da var det for å hente begge guttene. Det tok som oftest nesten 1 1/2 time. Guttene var slitene og orket ikke å gå noe særlig fort. Når vi kom hjem skulle jeg alltid gi de ett eller annet til mat. Etterpå aktivisere de eller hjelpe den eldste med leksene. Middagene skulle stå på bordet kl 17. Guttene skulle finne fram treningsutstyr til foreldrene kom hjem, slik at de kjapt kunne skifte etter middagene. Ut i fra alt jeg gjorde og hadde ikke mulighet til så veldig mange pauser, så var 3000 kr lite på den tiden. Dette er som sagt en stund siden. Jeg forstår at au pair deres dro! jeg hadde en arb dag som så ganske lik ut + at jeg hadde all vask av klær og stryking av alt tøy... de 2 barna jeg passet var 1 og 3 og den elste var i barnehage noen timer hver dag den andre var hjemme. alle plikter skulle gjøres mens den minste sov. kvelder og netter måtte jeg også sitte å passe barna siden foreldrene var veldig aktive. 4000,- er ikke mye for den jobben man faktisk gjør som praktikant / au-pair. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke enig Skrevet 15. juni 2009 #125 Del Skrevet 15. juni 2009 Det er ikke min opplevelse! Vår au pair kom utelukkende for å oppleve vår kultur!! Ikke for å tjene seg rik! Naiv er jeg nok enkelte ganer, men ikke når det gjelder dette! Jeg skrev vel VÅR au apir, gjorde jeg ikke? Vi kunne aldri valgt en au pair med familie hjemme!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 15. juni 2009 #126 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg har 6 års erfaring med å ha au pairer og tror at en del ikke vet følgende det finnes i hovedgrupper to grunner til at man søker seg som au pair. Enten så er man for å oppleve et annet lands kultur og kulturutveksling. Og så har du de au pairene som kommer fra fattige land som kommer for å skaffe seg en fremtid. Enten i form av mye arbeid, en mann eller for varig opphold pga utdannelse. Min erfaring er hovedsakelig fra filipinske au pairer og ja mange reiser fra mann og barn. Det er å reise for å jobbe i et annet land som hushjelp/au pair/doestic helper, eller sulte i sitt eget land. Jeg må ærlig si at jeg har overhode ikke skrupler for å la au pairen vår få en svart vaskejobb hos "naboen" til 150,- kr timen. Pengene bruker hun til å brødfø sin egen familie. Jeg er opptatt av at de skal tjene bra, ved evt ekstra jobber. Jeg vet at dette ikke er lov, men hun trenger virkelig pengene. Du som ikke er villig til dette bør ha klarlagt dette med au pairen din i forkant. For det er nok noså vanlig. Og ut fra dette så forstår jeg at hun flyttet, men at dere har vært maks uheldig er jeg enig i. Tror nok dere heller burde hatt en "vestlig person". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juni 2009 #127 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg må ærlig si at jeg har overhode ikke skrupler for å la au pairen vår få en svart vaskejobb hos "naboen" til 150,- kr timen. Pengene bruker hun til å brødfø sin egen familie. Jeg er opptatt av at de skal tjene bra, ved evt ekstra jobber. Jeg vet at dette ikke er lov, men hun trenger virkelig pengene. Du som ikke er villig til dette bør ha klarlagt dette med au pairen din i forkant. For det er nok noså vanlig. Og ut fra dette så forstår jeg at hun flyttet, men at dere har vært maks uheldig er jeg enig i. Tror nok dere heller burde hatt en "vestlig person". Hva du selv ville gjort eller ikke har skrupler med får stå for din regning. Enkelte av oss andre mener at lover og regler er til for å følges, og at snikinnvandring er det siste vi trenger. At enkelte misbruker gode ordninger og velvillige vertsfamilier får stå for deres regning, men jeg kan ikke forstå at du ønsker å pålegge andre ditt syn på svart arbeid og illegal innvandring. Det er selvsagt trist at det finnes fattigdom i verden. Men jeg synes det er en vanvittig dårlig løsning på problemet å oppfordre kvinner til å reise fra mann og barn for å jobbe svart i Norge. Men det er nå min mening da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 15. juni 2009 #128 Del Skrevet 15. juni 2009 Welcome to the real world Blondie, Frem til vi forbyr alle personer fra den 3 verden å komme som au pairer så er det snikinnvndring eller hva det er. Og jeg synes det er utrolig at du skriver snikinnvandring når det faktisk er norske lover og regler som åpner opp for dette. Ja hvor er det jeg skriver at jeg pålegger andre mitt syn? I mine øyne er det bedre at de kommer hit enn til singpore eller saudi. Men igjen bare mitt syn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 16. juni 2009 #129 Del Skrevet 16. juni 2009 Og jeg synes det er utrolig at du skriver snikinnvandring når det faktisk er norske lover og regler som åpner opp for dette. Det er snikinnvandring fordi disse damene benytter seg av en ordning som er laget for kulturutveksling, til arbeidsinnvandring inn i et land som har innvandringsstopp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kallamilla Skrevet 16. juni 2009 #130 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Men kjære vene, hva gjør en ikke dersom en er desperat? Nordmenn snyter på skatten uten å ha dårlig samvittighet en plass, men at en fattig kvinne ser på alle muligheter en kan komme på for å gi barna sine mat på bordet er liksom så jævla umoralsk det da? Det er noe med å sette ting i perspektiv her, og se litt utover det norske velferdssamfunnet og hvilke muligheter en (ikke) har i andre kulturer. Endret 16. juni 2009 av kallamilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #131 Del Skrevet 16. juni 2009 Men kjære vene, hva gjør en ikke dersom en er desperat? Nordmenn snyter på skatten uten å ha dårlig samvittighet en plass, men at en fattig kvinne ser på alle muligheter en kan komme på for å gi barna sine mat på bordet er liksom så jævla umoralsk det da? Det er noe med å sette ting i perspektiv her, og se litt utover det norske velferdssamfunnet og hvilke muligheter en (ikke) har i andre kulturer. Ja, da får disse kvinnen gjøre det da. Men når de kommer hit som au-pair så bør de vite hva de går til, og være 100% klar over at man kommer ikke hit som au-pair for å tjene penger til familien sin. Mao man kan ikke ta familiene på dette og si at de utnytter damene ved å ikke betale dem godt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2009 #132 Del Skrevet 17. juni 2009 Ja, da får disse kvinnen gjøre det da. Men når de kommer hit som au-pair så bør de vite hva de går til, og være 100% klar over at man kommer ikke hit som au-pair for å tjene penger til familien sin. Mao man kan ikke ta familiene på dette og si at de utnytter damene ved å ikke betale dem godt nok. Det er akkurat det som er mitt poeng også. Samt at de som utnytter ordningen til noe det ikke var tiltenkt - i dette tilfellet au pair'ene - i andre tilfeller vertsfamiliene - bør stoppes hvis mulig. Ikke fordi jeg ikke forstår at det er lite kjekt å bo i et fattig land uten muligheter men fordi at de som utnytter ordningene ødelegger for alle andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ibi Skrevet 17. juni 2009 #133 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg har aldri jobbet som au-pair og er bare ett år her i Norge,men jeg sjønner at disse penger er ingenting her, det er nesten som lomme penger. Men tenk på ansvar de tar når de passer på barn. Den er enorm! Og så veldig ofte kommer de til å jobbe med barn som er totalt annerledes for dem,som ser ut burtsjemt for dem. Det er en stor arbeid i å være tolmudig med barn som er så annerledes. Og så tror jeg at au-pair ikke bare støvsuger en gang i uke, de jobber som hushjelp og barnepass gøgnet rund og får bare 4000. Skam! Prøv å finne en norsk au-pair for disse penger, de vil le av deg! Så lenge au pair'en får dekket kost og losji, altså bor og spiser gratis hos vertsfamilien, ikke betaler strøm, får internet og kanskje også dekket telefon samt norskkurs og 4000kr i lønn da er lommepenger som skal gå til klær og fornøyelser + evt å sende hjem til familie (nå skriver trådstarter at hun også ga henne gaver og klær i tillegg), så synes jeg faktisk 4000 er en meget brukbar sum i mnd. Jeg har ikke 4000 igjen i lommepenger pr mnd som jeg kan bruke på hva jeg vil når alt av faste utgifter er betalt. Ofte er det ikke så mye igjen på konto til noe ekstra i det heletatt før neste lønn kommer, hverken hos meg eller mannen og vi har tilsammen en ganske gjennomstittlig inntekt, vi sløser ikke og har ikke mer ekstrautgifter enn vi egentlig må ha i forhold til vår livssituasjon. Å kunne hatt 4000kr i mnd til overs som jeg kunne bruke som jeg selv ønsket, ville vært en drøm. Ikke vet jeg hva jeg skulle brukt de på hver mnd, men det er nå en annen sak... Jeg forstår trådstarters frustrasjon veldig godt her og jeg synes absolutt ikke hun har utnyttet sin au pair. Gjest fra øst: Om 4000kr pr mnd er nesten ingen ting i lommepenger, vil jeg si man har et luksusproblem og kanskje er en smule bortskjemt. Hadde jeg fått dekket kost, losji, strøm og i tillegg fått gaver og klær slik som trådstarters au pair, og i tillegg fått 4000kr i mnd som jeg kunne brukt som jeg ville, hadde jeg gladlig tatt en slik jobb som nordmann dersom livssituasjonen min hadde tillatt det. Det koster faktisk ganske mange tusen i mnd bare i det å bo, strøm å spise +++, å få dekket dette er ganske luksus i seg selv og en god betaling for en jobb i tillegg til at man får penger. Det som er galt med det, er vel kanskje at utenlandske au pairer ikke vet hvor mye det faktisk koster å bo i dette landet, så det at de får dekket boutgiftene blir kanskje ikke verdsatt fordi de ikke ser verdien i det?? Man blir sliten av å jobbe, slik er det med alle av oss. Og man må faktisk jobbe for å få penger. Au pairens lønn er delt i to, dekning av bo og levekostnader OG penger i tillegg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 18. juni 2009 #134 Del Skrevet 18. juni 2009 En annen ting. Leiligheten vår au pair bor i i vår kjeller er mye fetere enn den første leiligheten jeg bodde i. Det er IKKE synd på dem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 18. juni 2009 #135 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg jobber mer enn gjerne for 4000 i lommepenger, og ingen faste utgifter. Selv er jeg og min samboer fulltidsstudenter med 6000 utbetalt i måneden. Disse skal dekke alt av låneutgifter, bil, strøm +++. Vi klarer oss helt fint! Men vi har ikke 4000 i lommepenger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 18. juni 2009 #136 Del Skrevet 18. juni 2009 Gjentar at de 4000 kronene er skattepliktige, for ordens skyld. Uten at det nødvendigvis betyr noe fra eller til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #137 Del Skrevet 24. juli 2009 Jeg har aldri jobbet som au-pair og er bare ett år her i Norge,men jeg sjønner at disse penger er ingenting her, det er nesten som lomme penger. Men tenk på ansvar de tar når de passer på barn. Den er enorm! Og så veldig ofte kommer de til å jobbe med barn som er totalt annerledes for dem,som ser ut burtsjemt for dem. Det er en stor arbeid i å være tolmudig med barn som er så annerledes. Og så tror jeg at au-pair ikke bare støvsuger en gang i uke, de jobber som hushjelp og barnepass gøgnet rund og får bare 4000. Skam! Prøv å finne en norsk au-pair for disse penger, de vil le av deg! mange av dere som stakkarsliggjør alle disse jente har ikke peiling, ja noen blir utnyttet. men andre får klar beskjed hva de skal gjør. når de kommer her så er de faen meg (unnskyld språket) så frekke at det er skam. jeg var alt for snill med min au pair det endte med at kun kom sammen med min leiboer, stjal fra meg og gikk holdt ikke sin del av avtalen. oppdaget til og med at hun gikk fra ungene når de sov. jeg var alt for snill, det var den største tabben. skulle vært en sjef fra dag en, og da hadde slikt aldri skjedd. jeg betalte min 5000 i måneden hadde fri hver dag fra 14 og i helgene. for ordens skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestus Skrevet 2. august 2009 #138 Del Skrevet 2. august 2009 Har lest gjennom hele denne tråden, og smaken er som baken. Når man vil bli en Au Pair så vet man konsekvensene som kan oppstå (mye arbeid, utnytting, fratatt pass ol). Denne verden er full av alle mulig mennesker, og alle har sine sine syn på ordet "Au Pair". Jeg skal selv bli en Au Pair i høst og selv om familien ikke er ute etter en arbeidkraft, men mer en "storesøster" for deres datter, så kan man aldri vite det helt 100% før man kommer ned dit. Stoler selvfølgelig på denne familien, og snakket mye med dem på telefon og mail, men man kan aldri vite slikt helt sikkert. Men akkurat som at det er familier som utnytter dette så er det alltid Au Pairer som utnytter systemet, og det går ut over oss som faktisk bruker Au Pair systemet til det det er laget for. Reiser for å oppleve en annen kultur og språk. Spåkkurs må jeg betale selv, men hvis jeg vil spare pengene så ville familien hjelpe meg. Har jobb her hjemme, og går ut i en 6 mnd permisjon for å oppleve andre kulturer og land. Så om jeg gjorde dette for å tjene penger så kunne jeg bare ha blitt boende hjemme og arbeidet på jobben. Man har sine risikoer for hva man velger. Velger man Au Pairer fra fattige land så har man faren for dette som trådstarteren opplevde, det er det samme som at man kan få veldig strenge familier i Frankrike, en familie som ser ned på kvinner om man velger muslimske land. Det er aldri en 100% garanti for hva man får, og man vet det aldri før man står face to face. Jeg skal til Italia, og familien har fortalt meg at de må lære meg om italienske menn når jeg kommer ned. Det er fordi vi kvinner fra norden har litt større frihet enn de i Italia, og jeg kommer til å bli sjekket opp av italienske menn. Deres forgje Au Pair ble flere ganger invitert på middag av menn på gaten. Så leksjonen skal gå i italienske bannord og hvordan jeg skal slippe innpåslitene menn. Kan bli morsomt Hvorfor ikke prøve Au Pair fra et annet land? Det finnes mange Au Pairer som kommer bare for å få oppleve en annen kultur, og prøve å lære språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sommer_* Skrevet 8. august 2009 #139 Del Skrevet 8. august 2009 Nå må noen av dere slutte å være så naive. Husk at disse jentene har familier å forsørge i sine land. De bryr seg ikke om hvor "fett" leilighet de bor i . Om de for 4000 i mnd, så må dere beregner at de sender sikket alt ned. Men når jeg tenker tilbake, så later mange som om de ikke forstår realiten!! Tror dere virkelig at disse jentene kommer hit for utveksling av kultulrer.. hahahaa... De velger å komme hit som au-pair for det var den eneste måte de klarer å komme seg hit på og målet dems er å tjene penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sissel_* Skrevet 9. august 2009 #140 Del Skrevet 9. august 2009 En dagmamma tjener fra 4000- 6000 kr i mnd (kontantstøtte pluss pris for barnehageplass) per barn. Hvorfor skal en praktikant tjene så mye mindre? Jeg var dagmamma for 2 barn for 15 år siden og fikk 4000,- per mnd. I 2009 er dette alt for lite. Og beklager, hvis du har vært like sarkastisk overfor praktikantene som du har vært i innlegget ditt, så kan dt være en annen grunn til at de alle reiste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå