Gå til innhold

Vi har utnyttet vår au pair!

Gjest marihona

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Jeg tror ikke du har misforstått hva en au pair er for noe, hvis du har vurdert det selv. Hvis du har lyst til å passe barn og er fra et rikt land, så stiller dere langt mer på likefot, og da er det en grei ordning. Problemet er når man importerer fattige kvinner for å tørke snørr av ungene sine. For unge, vestlige kvinner og menn å dra til hverandres land som utveksling er noe helt annet, og det er jo topp mulighet for det!

Øh, hvis det var alt hun gjorde, så må jeg jo spørre meg om hvorfor dere gadd å betale 4000 for det? Bare et spørsmål. Det virket nemlig litt pussig.

Ellers tror jeg au pair-ordningen fungerer vanvittig forskjellig fra sted til sted. De rike landene har stort sett råd til virkelig kulturutveksling, de fattige landene sender jenter for å tjene penger til familien. Om det er "feil" grunnlag eller ei får vel være opp til byråene?

Og herregud, det er klart vi har et ansvar. Det er en liten rik verden der ute, og en stor fattig verden der ute. Min svigermor hadde i sin tid en hushjelp som så sine egne barn en gang i året, mens hun passet på svigermors gull hver dag. Om noen mener at det er frivillig å gjøre slikt, så har de ingen begreper om fattigdom og pengenød!

Dersom du mener at 4000 er lommerusk for oss, så kan jeg bare fortelle deg at jeg har svært sjelden så mye å putte i lomma mi etter å ha betalt det jeg trenger, selv om jeg har en nokså god lønn. Og jeg jobber MYE mere enn det denne au-pairen gjør..

Og jeg er nokså sikker på at dersom familiene, også her i Norge, skulle gi stort mere enn det, så hadde det ikke vært mange familier som hadde råd, da det faktisk koster en hel del å ha en ekstra person boende hos seg døgnet rundt. Så 4000 er ikke det en familie må ut med totalt, man må også regne med alt det det faktisk koster å bo, spise osv osv..

Dere som syns 4000 å putte i lomma er lommerusk får snakke for dere selv, for det har det aldri vært her i huset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig at folk må forstå at 4000 KUN er lommepengene mens de egentlige kostandene (med mat, losji, reise etc.) kommer i tillegg.

Grunnen til at vi absolutt trengte au pair til å levere barna i to dager, var fordi begge måtte begynne på jobb kl. 7. Med barnehagen som åpner kl. 7 sier det seg selv at det da ikke går.....

men nå har jeg sett det som nødvendig å redusere min stilling, slik at jeg får et senere oppstart på jobben,....for en ny au pair ønsker vi ikke å forsøke:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest nesten hele tråden -ikke alt. Har aldri vært au-pair selv, og er student uten barn så har heller ikke hatt noen. Men har noen meninger alikevel. Som fulltids student har jeg forøvrig kanskje 2000 max 3000 igjen å leve på av studielånet etter at strøm og husleie er betalt. Med andre ord de siste pengene går til mat, busskort, mobil osv., det er ikke igjen mye til "fest og moro". Skulle gjerne hatt 4000 til alt og ingenting jeg!

Ser egentlig bare ned på disse "wannabe sooo high class" barnefamiliene, som ansetter utenlandske fattigfolk for å passe snørrete skrikerunger og ta opp dritten etter seg.

Barnepass og husarbeid hører faktisk med når man etablerer seg og får barn! Det handler om å bli voksen,ta ansvar, og kunne utføre nødvendige oppgaver i hjemmet selv om det ikke alltid er så fantastisk moro.

Det hadde jo vært greit om det var slik at de som skulle ha au pair valgte ressurssterke unge personer fra en noe lunde lignende kultur som dem selv slik at det faktisk handlet om kulturutveksling.

Men det er jo ikke slik at en velger ressurssterke unge personer fra andre land som ønsker å oppleve Norge.

En velger fattige, desperate mennesker fra den 3. verden, som gjerne skal ha referanser for godt utført arbeid som så mange her har nevnt. En velger personer som ikke er her for å oppleve landet og kulturen, men som blir isolert og avhengige av vertsfamilien og som er her på deres nåde. En velger foreldre som ønsker å forsørge barna sine, ikke unge mennesker.

De som ikke klarer å se den etiske problematikken i dette er rett og slett for egoistiske og for opptatt av å få en billig hushjelp og unnskylde dette enn de er oppriktig intressert i å faktisk ha au pair i forhold til det som var meningen med å ha au pair.

Disse er to av mange innlegg jeg reagerer på. Som flere nevner så er dette et opplegg for kulturutveksling -og sådan så skjer det jo også frivillig, fra begge sider!! Det er vel ikke akkurat sånn at de dere mener er "wannabe sooo high class"-folk drar til et utviklingsland for å plukke seg en "fattig og ressurssvak" jente/gutt fra gata, for så å dra de med hjem for å vise dem hvordan paradis ser ut!

Og så lenge en au-pair melder seg på et program, skriver under og reiser så må jo h*n også følge reglene som hører med til programmet. Det samme gjelder jo selvfølgelig vertsfamilien. Med andre ord så er det egentlig "staten"/UD som burde rydde opp i sine rekker. Bedre oppfølging av både au-pair og vertsfamilie, samtaler og "stikk-besøk" hos dem burde være mer normalt.

Når noen her snakker om at ordningen er utnytting -så igjen, begge parter må skrive under, dermed har begge parter like mye rett til og plikt til å si fra om noe går galt/er urettferdig/bryter reglene!

Det er forøvrig ganske vanlig for eksempel i Brasil, Sør-Afrika og flere steder i Asia å både ha au-pairer og hushjelp (og ja vi snakker helt vanlige middelklassefamilier). Problemet er kanskje at "vi i Norge/den rike vesten" ikke ser på dette som normalt og hverdagslig, og dermed så vet vi ikke helt hvordan vi skal forholde oss til det.

Men det er jo ikke 40 kroner timen! Det er jo det folk prøver å få fram! Det er 4000,- i lommepenger. I tillegg kommer losji (kommer an på hvor man bor, men her hvor jeg bpr kan man fint leie ut ett rom m/bad for 3500,-/mnd), mat (ca. 2000,-/mnd), norskkurs (ca. 2000,-/mnd), busspenger/bensin (ca. 500,-/mnd), internett/strøm (ca. 1100,-/mnd), telefon (ca. 500,-/mnd (mer hvis man også betaler telefoner til hjemlandet)... Da er vi oppe i 13.600,-. Og man skal jobbe max. 5 timer om dagen (at NOEN velger å utnytte sin au pair ved å la dem jobbe mer har faktisk ingenting med denne tråden å gjøre), hvilket tilsier 100 timer/mnd, og da er vi oppe i 136 kroner i timen. Og 136 kroner i timen er IKKE luselønn, for å gjøre lett husarbeide eller passe et par unger i noen timer!

:Nikke: Endelig en som begynte å regne på dette. Da jeg var yngre, eller nå om jeg ikke skulle studert -så hadde jeg sett på dette som en tiltalende ordning for en periode! Om Au-pairen velger å sende pengene hjem til familie så må jo det være lov, men det betyr ikke at vertsfamilien skal betale mer på grunn av dette.

Puhh..dette ble langt! :sjenert:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at folk må forstå at 4000 KUN er lommepengene mens de egentlige kostandene (med mat, losji, reise etc.) kommer i tillegg.

Grunnen til at vi absolutt trengte au pair til å levere barna i to dager, var fordi begge måtte begynne på jobb kl. 7. Med barnehagen som åpner kl. 7 sier det seg selv at det da ikke går.....

men nå har jeg sett det som nødvendig å redusere min stilling, slik at jeg får et senere oppstart på jobben,....for en ny au pair ønsker vi ikke å forsøke:-/

Et forslag litt på siden av emnet: Finnes det non studenter i nærheten av dere som kan avlaste dere? Tror det er flere studenter som kunne tenke seg tjene noen ekstra lommepenger på den måten, særlig hvis en del av betalingen var en skikkelig forkost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle de au pairene jeg har møtt er det ingen av dem som har kommet hit som kultur veksling!!!!!De er her for å jobbe og tjene mest mulig penger. Hvis noen tror dette dreier seg om kulturutveksling, så er dere passe naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Av alle de au pairene jeg har møtt er det ingen av dem som har kommet hit som kultur veksling!!!!!De er her for å jobbe og tjene mest mulig penger. Hvis noen tror dette dreier seg om kulturutveksling, så er dere passe naive.

Spiller da vel ingen rolle om det ikke er det som er årsaken dems så lenge det er intensjonen i utgangspunktet. Å være au-pair er ikke som en vanlig jobb og skal heller ikke være det!!! Jeg har vært au-pair så jeg vet hva det er snakk om, og jeg var aldri det for å tjene meg penger. Dersom noen tenker at de skal komme til Norge for å bli rike som au-pair, da har de jammen bommet noe kraftig..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, det spiller ingen rolle for programmets del at noen au-pairer anser det som smutthull i innvandringsstoppen! Det er rett og slett ikke programmets eller vertsfamiliens problem at disse jentene ønsker noe annet enn det som er tilgjengelig. De kan søke seg inn i programmet, og følge reglene, eller de kan la være. Det er opsjonene. Jentene har ikke anledning til å diktere norsk innvandringspolitikk ut fra egne behov.

Au-Pair ordningen er forøvrig IKKE en del av Norges bistandsordninger, så hadde vært fint om enkelte her kunne slutte å late som om det er det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å passe barn og gjøre lettere husarbeid 30 timer i uken kvalifiserer da virkelig til jobb??Man kan da ikke få pes om man da bruker au pairen sin til nettopp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har misforstått hva en au pair er for noe, hvis du har vurdert det selv. Hvis du har lyst til å passe barn og er fra et rikt land, så stiller dere langt mer på likefot, og da er det en grei ordning.

Det er flere sider ved dette som mange ikke vet om. F.eks. at mange familier sørover i europa synes det er stas å ha en skandinavisk au-pair, fordi en hvit husslave gir familien høyere status enn en mørk en. Alle kan ha en mørk fattig person, men kun familier av høy status har mulighet til en hvit... at de legger dette i ordningen, er teknisk sett ikke i konflikt med ordningen, så lenge au pair'en ellers får det programmet stipulerer i form av arbeidstid, kurs, lønn osv. Dette for å vise at det er mange grå områder i denne ordningen.

Jeg dro som au pair fordi jeg hadde lyst til å bo og oppleve et annet land i en lengre periode, komme litt under huden på det som man ikke klarer på en ferietur. Jeg kommer ikke fra en rik familie, så jeg har ikke mulighet til å foreta slike reiser over lengre perioder ved å betale selv. Jeg reiste IKKE fordi jeg hadde så veldig lyst til å passe barn og gjøre husarbeid, men fordi jeg syntes det var en akseptabel trade-off. Jeg gjør mitt beste i å ta vare på barna, mot at jeg får oppholde meg i et annet land i lengre tid.

Mulig ordningen ikke passer for jenter fra 3.verden som er ute etter noe annet enn hva som er tilgjengelig. Er da eneste løsning å kutte slike land fra programmet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å passe barn og gjøre lettere husarbeid 30 timer i uken kvalifiserer da virkelig til jobb??Man kan da ikke få pes om man da bruker au pairen sin til nettopp dette?

Jeg skjønner ikke hva du spør om.

Dette arbeidet er jobb, men fungerer mer som en bytting av tjenester. Au pair passer barn og vasker barnas tøy og lager mat, mot at denne får kost og losji og andre ting. Det er derfor man ikke kaller det en "jobb", fordi det ikke er et tradisjonelt arbeidsforhold med arbeidstager, arbeidsgiver, og lønn er penger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Enig_*

Jeg synes au pairen deres oppførte seg skikkelig dårlig. Au pair-opplegget er ment som kultur utveksling, ikke som jobb. De pengene de mottar er faktisk kun ment som lommepenger.

Dere var bare uheldig med deres au pair. Vi har hatt god erfaring med vår au pair. Om man finner en person som fungerer i familien er det helt topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke enig

Det er ikke min opplevelse! Vår au pair kom utelukkende for å oppleve vår kultur!! Ikke for å tjene seg rik! Naiv er jeg nok enkelte ganer, men ikke når det gjelder dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min opplevelse! Vår au pair kom utelukkende for å oppleve vår kultur!! Ikke for å tjene seg rik! Naiv er jeg nok enkelte ganer, men ikke når det gjelder dette!

Jeg syns det er litt naivt å tro at en voksen dame reiser fra mann og barn i to år til den andre siden av kloden for å oppleve norsk kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns 4000kr i mnd var mye!

Tenk å ha så mye igjen etter at alle utgifter er betalt!

Selv var jeg au-pair i England på 80-tallet og fikk nesten 600kr i mnd.

Buss og alt sånt måtte jeg betale selv. :ler:

Og jeg jobbet nesten døgnet rundt.

Endret av loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt naivt å tro at en voksen dame reiser fra mann og barn i to år til den andre siden av kloden for å oppleve norsk kultur.

Programmet retter seg fortrinnsvis mot unge mennesker, ikke etablerte familiemennesker. Mulig det bør inn en regel om at man skal være fri for å kvalifisere, selv om jeg skulle likt å se den formuleringen...

Problemet her er jo faktisk at disse damene du snakker om ikke selv innser at de ikke er målgruppen for programmet, og prøver å bruke det som et smutthull til arbeidsinnvandring. Og så blir misfornøyde når det er begrenset mengde cash med i bildet.

TS: Kan du bekrefte at du sier fra til UDI så visumet kan trekkes tilbake?!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Når man skaffer seg au pair er det da virkelig ikke en dame med mann og barn man er ute etter. De fleste tenker umiddelbart på unge jenter som ønsker litt andre opplevelser. Det at kvinnser fra disse landene melder seg på programmet selv om det er noe helt annet enn det de er ute etter kan jo ikke de norske familiene noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Blondie65

Hvem er det som er mest naiv da? De som tillater at en voksne kvinne reiser på denne ordningen - nemlig UDI og byrået hennes - eller vertsfamilien? Som nevnt før i tråden - å skylde på vertsfamilien fordi en eller flere au pair'er utnytter ordningen er å rette baker for smed.

Og jada det er helt ok at UDI tar en gjennomgang av hele ordningen dersom det er så mye misbruk av den. Men ikke skyt vertsfamilier som forholder seg til reglene når det er au pair'ene som tror de skal bli rike av en ordning som innebærer kulturutveksling og ikke arbeidsinnvandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er forøvrig svært pussig at du nevner "mann og barn" i denne sammenhengen siden den ene au pair'en hadde funnet seg en norsk mann som ville gifte seg slik at hun fikk oppholdstillatelse. Er hun bigamist i tillegg til at hun har misbrukt ordningen hun kom hit på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en gang før, men fikk ikke svar. Er det virkelig så mange au-pairer som reiser fra sin egne barn? Jeg har hørt argumentet om at det er synd på disse stakkrs pikene som blir lurt bort fra familien sin, men klarer ikke å tro på det. Finnes det noe som helst dokumentasjon for dette synspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en gang før, men fikk ikke svar. Er det virkelig så mange au-pairer som reiser fra sin egne barn? Jeg har hørt argumentet om at det er synd på disse stakkrs pikene som blir lurt bort fra familien sin, men klarer ikke å tro på det. Finnes det noe som helst dokumentasjon for dette synspunktet?

Vi hadde en au pair for et par år siden, og hun fortalte oss etter 3 måneder at hun hadde to barn i hjemlandet, noe vi fant som rart at hun ikke nevnte om tidligere. Men umiddelbart etter skjønte vi at intensjonen var å fremtre som mer stakkarslig/hjelpetrengende da hun insisterte på at vi BURDE betale mer penger! Hun hadde jo familie, mann og barn å forsørge, og vi måtte jo forstå at den avtalte summen ikke var tilstrekkelig!

Så jeg er enig at noen av dem bruker ordningen som en inngangsport til Norge, men skuffet over at de ikke blir rike ved ankomst..og da begynner dette presset mot familier der de spiller på vår samvittighet ved å fortelle om barn og deres fattige tilstand i hjemlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...