Gå til innhold

Vi har utnyttet vår au pair!

Gjest marihona

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig problemet? Au-pairer fra fattige land kommer ofte til Norge for å tjene penger til å forsørge familien i hjemlandet. 4000kr er ikke mye, så hvis to voksne personer lager en arbeidsavtale seg i mellom, så er det jo en vinn vinn situasjon for begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Det er veldig mye synsing i denne tråden her. Men det finnes faktisk fastsatte regler for au pair:

Formålet med au pairordningen er kulturutveksling.

Hvilke krav stilles til vertsfamilien?

* Vertsfamilien kan være ektepar med eller uten barn, samboere (uansett kjønn, med eller uten barn), eller enslig far eller mor med barn. Enslige personer uten barn kan ikke være vertsfamilie.

* Det gis ikke tillatelse til å arbeide hos egne familiemedlemmer, det vil si hos søsken, søskenbarn, svoger/svigerinne, onkler eller tanter.

* Vertsfamilien skal formidle norsk språk og samfunn, og snakke norsk til daglig.

* Som hovedregel kan du ikke ha samme nasjonalitet som noen i vertsfamilien.

* Dersom en eller flere av vertsfamiliens medlemmer har utenlandsk statsborgerskap eller opprinnelse, kan denne i utgangspunket ikke være den samme som din. Dersom en av vertsforeldrene er av samme nasjonalitet som deg, kreves det at denne har bodd minst 10 år i Norge.

* Vertsfamilien kan bare ha én au pair ansatt om gangen.

* Vertsfamilien må tilbringe tid med deg i det daglige.

Hvilke krav stilles til arbeidsforholdet?

* Det må foreligge et konkret arbeidstilbud gitt gjennom UDIs standardiserte arbeidskontrakt, undertegnet av deg og vertsfamilien.

* Du kan ikke arbeide hos andre arbeidsgivere enn vertsfamilien din, og du kan ikke kombinere arbeidet som au pair med annet arbeid. Dette gjelder uavhengig av om arbeidet er mot betaling eller ikke.

* Arbeidstiden må normalt ikke overstige 5 timer per dag, og maks 30 timer per uke. Du kan ikke arbeide utover de 30 timene, selv ikke mot ekstra betaling.

* Du har krav på ferie i til sammen 25 virkedager per kalenderår.

* Du har rett til minimum 48 timer fri hver uke (friperiode). Friperioden skal så vidt mulig være sammenhengende, og aldri mindre enn 24 timer.

* Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og stell av dyr. Au pairtillatelsen gir ikke anledning til å arbeide som ren hushjelp eller dagmamma.

* Du skal gis anledning til å delta i norskopplæring og fritidsaktiviteter.

* Vertsfamilien skal betale for norskkurs for deg med inntil 6000 NOK per år.

* Du må bo hos vertsfamilien i hele kontraktsperioden og ha eget rom i vertsfamiliens bolig.

* Du skal ha fri kost og losji, og motta minst 4000 kr per måned i lommepenger/lønn. Du må betale skatt av lønn/lommepenger i tillegg til kost og losji.

Trådstartes au pair har vært her på falske premisser, og jeg vil tippe at det gjelder en god del andre. Når au pair krevet at vertsfamilien skal finne annen jobb til dem så har au pair'en slett ikke fortstått betingelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Egentlig burde trådstarter anmeldt alle disse tre jentene til UDI for brudd på au pair ordningen og for å komme hit under falske forutsetninger. Dersom de ble ansatt av et byrå ville jeg også anmeldt disse. Den eneste grunnen til at disse jentene har oppført seg slik er at det er risikofritt.

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor trådstarter skal la seg presse til å betale mer, skaffe svart arbeid når det ar au pair'en som bryter alle avtaler inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihona-TS
Egentlig burde trådstarter anmeldt alle disse tre jentene til UDI for brudd på au pair ordningen og for å komme hit under falske forutsetninger. Dersom de ble ansatt av et byrå ville jeg også anmeldt disse. Den eneste grunnen til at disse jentene har oppført seg slik er at det er risikofritt.

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor trådstarter skal la seg presse til å betale mer, skaffe svart arbeid når det ar au pair'en som bryter alle avtaler inngått.

Tusen takk for en slik forståelse! Det er nettopp det vi også opplever at disse jentene kommer her på falske premisser, og med en gang de er her til lands så forsøker de å gjøre alt de kan for å tjene mest mulig penger. Og etter mange nærmere undersøkelser, med å sjekke opp andre familiers erfaringer, og fra det som kommer frem her i tråden, er det opplagt at familier som faktisk klarer å HOLDE PÅ au pairer bryter regler ved å betale mer, la jentene arbeide mer, og lukke øyner for alt det andre de gjør (vaskejobber). Nettopp derfor kommer familier som oss, med ønske om å følge regelverket, i knipe for disse jentene misunner de andre av deres venninner som får mer og ikke dem!

Så etter min mening bør alle dere som betaler au pairer mer og lar dem arbeide mer, skamme dere! Og da presser dere oss andre til å bryte regler ved å hjelpe au pairen til å ty til svart arbeid!!

For vår del har hele hensikten med denne ordningen vært at vi skulle få nytt familiemedlem, og fungere som en storesøster for familien. Hvis vi skulle hatt en person til å være hushjelp så hadde vi ringt til en rengjøringsfirma. Men nå har vi forstått at disse au pairene og vår familie forstår/tolker ordningen ulikt, så da er det aldri mer aktuelt å vurdere å ha en her i huset!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Og etter mange nærmere undersøkelser, med å sjekke opp andre familiers erfaringer, og fra det som kommer frem her i tråden, er det opplagt at familier som faktisk klarer å HOLDE PÅ au pairer bryter regler ved å betale mer, la jentene arbeide mer, og lukke øyner for alt det andre de gjør (vaskejobber).

Det er full anledning til å betale mer - de 4.000 er minimum. Det er derimot begrensning på timeantallet de skal arbeide, og siden de er her på au pair grunnlag så må alt annet arbeid de tar være svart.

Når dere ikke har råd til å betale mer samt at arbeidstiden dere har "pålagt" dem er langt under maksimumskravet så forstår jeg godt at dere ikke ønsker å støtte oppunder rene svindel forsøk og utnytting av ordningen.

Myndighetene innvilger arbeidstillatelse som au pair og jobbing som noe annet enn dette er i strid med arbeidstillatelsen så jeg tror nok jeg hadde klødd i fingrene etter å ha anmeldt disse jentene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
(. . .)

Så etter min mening bør alle dere som betaler au pairer mer og lar dem arbeide mer, skamme dere! Og da presser dere oss andre til å bryte regler ved å hjelpe au pairen til å ty til svart arbeid!!

For vår del har hele hensikten med denne ordningen vært at vi skulle få nytt familiemedlem, og fungere som en storesøster for familien. Hvis vi skulle hatt en person til å være hushjelp så hadde vi ringt til en rengjøringsfirma. Men nå har vi forstått at disse au pairene og vår familie forstår/tolker ordningen ulikt, så da er det aldri mer aktuelt å vurdere å ha en her i huset!!!

Da bør du vel se etter au pair fra ett annet land en der man kan gå ut ifra at vedkommende har reist fra familien for å forsørge denne. Du er passe naiv dersom du tror at en mor drar fra barna sine for å være storesøster for dine og ikke fordi at dette er en mulighet for å bedre tilværelsen for seg selv og sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Da bør du vel se etter au pair fra ett annet land en der man kan gå ut ifra at vedkommende har reist fra familien for å forsørge denne. Du er passe naiv dersom du tror at en mor drar fra barna sine for å være storesøster for dine og ikke fordi at dette er en mulighet for å bedre tilværelsen for seg selv og sine barn.

Snakk meg om å rette baker for smed. Det er da vitterlig ikke vertskapet for au pair'en som skal besørge at au pair'en følger regelverket? Det er da to parter i dette, vertskapet har et sett med regler de skal følge og au pair'en har sin side som skal følges.

Au pair'er kan være mellom 18 og 30 år. De har i utgangspunkt arbeidstillatelse her for å jobbe som au pair. Hvis de har andre intensjoner så er det feil å bruke au pair ordningen til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Snakk meg om å rette baker for smed. Det er da vitterlig ikke vertskapet for au pair'en som skal besørge at au pair'en følger regelverket? Det er da to parter i dette, vertskapet har et sett med regler de skal følge og au pair'en har sin side som skal følges.

Au pair'er kan være mellom 18 og 30 år. De har i utgangspunkt arbeidstillatelse her for å jobbe som au pair. Hvis de har andre intensjoner så er det feil å bruke au pair ordningen til dette.

Nei for guds skyld. Vertskapet bør jo ikke tenke over at de velger en Au Pair fra et fattig land og derfor får en Au Pair som er her for å forsørge familien og ikke oppleve norsk kultur. Noe slikt er jo helt uhørt her til lands, det å bruke vettet er jo nesten sett ned på.

Det er noe så utrolig typisk norsk over det å ikke ta ansvar for egne handlinger og heller legge skylden på alle andre for ting som er helt opplagt noe en burde være i stand til å tenke over selv.

Kan det tenkes at disse kyniske norske familiene velger kvinner fra den tredje verden fordi de er klar over hvilken situasjon de kommer fra? At de forventer at de skal være dypt takknemlige for å komme hit til landet fylt med melk og honning og derfor være dypt medgjørlige? Kanskje velger de ut mødre også, med overlegg, for å få noen som er flink med barn.

Når dette kommer tilbake og sparker dem i ræva når Au Pairen viser seg å være et oppegående menneske som ønsker å hjelpe familien sin økonomisk i stedet for å gå rundt i hjemmet til vertsfamilien og si "jezza boss" til mesterene og herrefolket så klager en sin nød over at Au Pairen kunne tenke seg mer penger enn minimumsbeløpet til å sende hjem til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til trådstarer. Jeg har lest ditt innlegg og ikke så mange av de andre. Jeg tror at du har vært spesielt uheldig. Jeg har selv hatt 8 au-pairer og ikke hatt noen problemer i nærheten av det du forteller. Ingen har klaget underveis og jeg har ikke hørt noe senere (og vi har fortsatt kontakt med de fleste). Jeg vil anbefale deg å skaffe deg Au-pair via et av de større formidlingsbyråene f.eks. Atlantis.

Noen fokuserer på lønnen her og sammenligner det noe missforstått med en nordmann som skulle fått 4000,- i måneden i en vanlig jobb. I tillegg til lommepengene får Au-pairen dekket kost, losji, transportutgifter og norskkurs. En nordmann som skal ha det samme må betale dette etter skatt og må derfor betale ennå mer for også å dekke skatten. Det vil si at en Au-pair som får ca 4000,- i lommepenger egentlig får verdier som tilsvarer en bruttolønn på rundt 15 000,- i måneden. Nå vet jeg ikke hvordan det er i ditt tilfelle men ofte får Au-pairene også mobiltelefon, PC, bredbåndstilgang, TV og mulighet for å være med familien på ferie i inn og utland. Da nærmer vi oss kjapt verdier som tilsvarer en bruttolønn på 20 000,- i måneden.

Mine Au-pairer har fått lommepenger nære minimumssatsen. De har alle jobbet ca 30timer per uke og jeg har vært nøye på at det hverken skulle være mer elelr mindre enn 30 timer. Når de har fri så har de fri og jeg har kun i helt spesielle sykdomstilfeller bedt de om å jobbe utenom avtalt tid. De får selvfølgelig ikke lov til å jobbe andre steder. Det har de ikke lov til i følge norsk lov og det ville de ikke fått lov til av meg.

Noe jeg reagerer på er at hun sier opp på dagen og flytter ut og at du betaler henne lønn frem til nå. I følge vanlige avtaler har hun 2 ukers oppsigelstid. Det betyr at hun skal gjøre jobben sin i to uker til. Hvis hun ikke gjør det så er det bare å holde igjen pengene. Hvis hun er missfornøyd får hun bare gå til politiet så får man se hvor god sak hun har.

Men som sagt: sats på et seriøst byrå! Det er det beste for begge parter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Til trådstarer. Jeg har lest ditt innlegg og ikke så mange av de andre. Jeg tror at du har vært spesielt uheldig. Jeg har selv hatt 8 au-pairer

8?!? Arme unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hei i natten
Så jeg forstår ikke hva som skal til for å holde på disse filipinske jentene?

, det er nettopp å skifte ut den holdningen du har her. Fryktelig nedlatende og naiv. Som gjest Hanne har skrevet litt om. De er desperate etter å få penger til mat, tak over hodet utdannelse, en familie. Sånn som du selv antagelig har drømt om, og fått. Hvorfor skal ikke en filipinsk jente være frempå i arbeidslivet og kreve lønn og konkurranse når en normann lærer å gjøre dette og at dette er riktig?

så vær så snill, ikke døm andre slik....vi har ALDRI forventet at en au pair skal være tilgjengelig i 24 t i døgnet! Hennes forpliktelser sluttet ettr kl.12. Men vi har hatt nødt til å ha hjelp om morgen på grunn av tidligvakter. ....

vi mener å ha gjort alt for at hun skal tilpasse seg hos oss, men sitter med en følelse av, som en annen skrev, at hun har KUN brukt oss som en inngangsport til Norge...og det er utnytting!!!!

Du dømmer hun og "disse filipinske jentene", men vi skal passe oss for å dømme deg?

Nei, du får ansette ennn norsk eller en som kommer fra et lignende land økonomisk. Evt være hjemme med barnet selv, og få økonomien til å gå rundt likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hei i natten
Hva er egentlig problemet? Au-pairer fra fattige land kommer ofte til Norge for å tjene penger til å forsørge familien i hjemlandet. 4000kr er ikke mye, så hvis to voksne personer lager en arbeidsavtale seg i mellom, så er det jo en vinn vinn situasjon for begge.

Det egentlige problemet er at dette er utnytting av fattige folk i desperate situasjoner. Hvis du virkelig ikke ser det så er det noe galt her.

Aupair og vaskehjelpere er ofte folk som står vanskeligere stilt økonomisk. Ved å forstette å underbetale dette arbeidet vil de aldri få de sjangsene du og jeg har. Nemlig udømmende grunnlag og lønn etter tariff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kvinge

Makan så trangsynte folk er!

Dette med å stakkarsliggjør de filipinske jentene. De er ikke dumme! Ikke kom her og fortell at nordmenn utnytter de, at de er stokk dumme, og ikke kan tenke selv. DET kan de!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige problemet er at dette er utnytting av fattige folk i desperate situasjoner. Hvis du virkelig ikke ser det så er det noe galt her.

Aupair og vaskehjelpere er ofte folk som står vanskeligere stilt økonomisk. Ved å forstette å underbetale dette arbeidet vil de aldri få de sjangsene du og jeg har. Nemlig udømmende grunnlag og lønn etter tariff.

Så det betyr at jeg var fattig og i en desperat situasjon da jeg var underbetalt, overarbeidet Au-pair da jeg var 19 år det da??

Alle Au-pairer er ikke i den situasjonen.... men det er de du hører om. Synes mange her inne skjærer Au-pairer under "en kam"....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera på skolen
Så det betyr at jeg var fattig og i en desperat situasjon da jeg var underbetalt, overarbeidet Au-pair da jeg var 19 år det da??

Alle Au-pairer er ikke i den situasjonen.... men det er de du hører om. Synes mange her inne skjærer Au-pairer under "en kam"....

Nei du, det betyr det ikke, åpenbart nok. Du kom på eventyr fra Norge.

Evalueringsrapporten omkring utnyttelse av au pairer fra fattige deler av verden skal forligge i disse tider. Og da får vi se, jeg håper det ikke er så alt for ille. Uansett; at noen utnytter sine au pairer utelukker ikke at noen ikke utnytter dem. Og at noen ikke utnytter sine utelukker heller ikke at det er noen som gjør det. Jeg regner med hele spekteret finnes, fra dem som følger alle regler til punkt og prikke, og til skamløse slavedrivere. Jeg vil tro du er enig i at disse bør tas?

Denne debatten er en klassisk enten-eller-debatt for mange her. Sånn er jo ikke virkeligheten. Noen bruker au pairene sine, noen au pairer bruker vertsfamiliene sine. Dette bør det gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Denne debatten er en klassisk enten-eller-debatt for mange her. Sånn er jo ikke virkeligheten. Noen bruker au pairene sine, noen au pairer bruker vertsfamiliene sine. Dette bør det gjøres noe med.

Jeg er helt enig. Som ellers i livet er det de fleste variasjoner. Noen vertsfamilier utnytter au-pairene mens noen au-pairer utnytter vertsfamiliene. Og mange har gjensidig glede av hverandre og har det rimelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, det er nettopp å skifte ut den holdningen du har her. Fryktelig nedlatende og naiv. Som gjest Hanne har skrevet litt om. De er desperate etter å få penger til mat, tak over hodet utdannelse, en familie. Sånn som du selv antagelig har drømt om, og fått. Hvorfor skal ikke en filipinsk jente være frempå i arbeidslivet og kreve lønn og konkurranse når en normann lærer å gjøre dette og at dette er riktig?

Hva i all verden er naivt her? Filippinske jenter har ikke rett til å være frempå i norsk arbeidsliv og kreve lønn og konkurranse. Vi har innvandringsstopp. At de har lyst på høyere lønn enn de har i nåværende jobb i hjemlandet, er rett og slett irrelevant! Det er ikke vertsfamiliens anliggende overhodet. De kan tilby en au-pair ordning, med oppgaver og lønn i henhold til programmet. Thats it. Andre ting jentene måtte ønske seg i livet er ikke vertsfamilien eller Norges ansvar.

Nei, du får ansette ennn norsk eller en som kommer fra et lignende land økonomisk. Evt være hjemme med barnet selv, og få økonomien til å gå rundt likevel.

Hvorfor har du så mye imot at man skaffer hjelp til barnepass? Du er skikkelig nedlatende her, som om hun har gjort noe galt.

Jeg er også så dritt lei av den "skikkelige nordmenn vasker skitten sin sjæl". Hvis jeg har lyst til å bruke av mine egne hardt tjente penger til å kjøpe meg rengjøringshjelp, så jeg kan bruke fritiden min til samvær med barn og mann heller enn husvask, så er da vel det for faen min sak??!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Har jeg misforstått helt hva en au-pair er for noe eller??? Jeg vurderte det for mange år siden, men det var da vel ikke for å tjene penger. Det var rett og slett for å oppleve en annen kultur, prøve noe nytt. Dersom disse fillipinske jentene kommer til Norge for å tjene penger, så er de vel her på helt feil grunnlag og da er det vel i bunn og grunn deres eget problem?? De skal selvfølgelig ha til det de trenger, men at de skal ha så mye mere enn det er vel ikke akkurat intensjonen??

Min mor var forresten au-pair, men hun var heller ikke det for å tjene penger, men for å oppleve et annet land..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror ikke du har misforstått hva en au pair er for noe, hvis du har vurdert det selv. Hvis du har lyst til å passe barn og er fra et rikt land, så stiller dere langt mer på likefot, og da er det en grei ordning. Problemet er når man importerer fattige kvinner for å tørke snørr av ungene sine. For unge, vestlige kvinner og menn å dra til hverandres land som utveksling er noe helt annet, og det er jo topp mulighet for det!

Men jeg forstår godt at hun ikke orket å bli utnyttet slik av vår familie: hun leverte to barn i barnehagen, to ganger i uken, smurte deres nistepakker og ga dem frokost. En dag i uken skulle hun støvsuge huset og ved behov brette tøy. Dette kan være nok for enhver!

Øh, hvis det var alt hun gjorde, så må jeg jo spørre meg om hvorfor dere gadd å betale 4000 for det? Bare et spørsmål. Det virket nemlig litt pussig.

Ellers tror jeg au pair-ordningen fungerer vanvittig forskjellig fra sted til sted. De rike landene har stort sett råd til virkelig kulturutveksling, de fattige landene sender jenter for å tjene penger til familien. Om det er "feil" grunnlag eller ei får vel være opp til byråene?

Og herregud, det er klart vi har et ansvar. Det er en liten rik verden der ute, og en stor fattig verden der ute. Min svigermor hadde i sin tid en hushjelp som så sine egne barn en gang i året, mens hun passet på svigermors gull hver dag. Om noen mener at det er frivillig å gjøre slikt, så har de ingen begreper om fattigdom og pengenød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...