Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #61 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er så typisk for nordmenn, rike og overmette, å ha pengesummer som eneste fokus. Gjests innlegg handler om mye mer enn penger som sådan. Et videre perspektiv. Skjønn det da. Jeg ser det,men denne gjesten svart på et innlegg der det står at 4000 kroner i lommepenger er mye. Ellers var inlegget greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 6. juni 2009 #62 Del Skrevet 6. juni 2009 De får 1000 kroner i uka i lommepenger. De bor gratis og de får gratis mat og de har ingen regninger å betale.Skjønn det da. Det hadde jo vært greit om det var slik at de som skulle ha au pair valgte ressurssterke unge personer fra en noe lunde lignende kultur som dem selv slik at det faktisk handlet om kulturutveksling. Men det er jo ikke slik at en velger ressurssterke unge personer fra andre land som ønsker å oppleve Norge. En velger fattige, desperate mennesker fra den 3. verden, som gjerne skal ha referanser for godt utført arbeid som så mange her har nevnt. En velger personer som ikke er her for å oppleve landet og kulturen, men som blir isolert og avhengige av vertsfamilien og som er her på deres nåde. En velger foreldre som ønsker å forsørge barna sine, ikke unge mennesker. De som ikke klarer å se den etiske problematikken i dette er rett og slett for egoistiske og for opptatt av å få en billig hushjelp og unnskylde dette enn de er oppriktig intressert i å faktisk ha au pair i forhold til det som var meningen med å ha au pair. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 6. juni 2009 #63 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er så typisk for nordmenn, rike og overmette, å ha pengesummer som eneste fokus. Gjests innlegg handler om mye mer enn penger som sådan. Et videre perspektiv. Skjønn det da. Hurra! Endelig et menneske som har klart å se forbi sin egen nesetipp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #64 Del Skrevet 6. juni 2009 Tror det hadde vært bedre med en au pair som ikke kom for å jobbe, men en som ville ha et år som var litt annerledes, slik som mange nordmenn reiser ut for å være au pair. Tror ikke Filippinene er letteste landet å finne rette personen. Siden ts ikke har utnytten sin au pair some billig hushjelp, synes jeg ikke 4000 i mnd er lite. Skulle gjort mye for å ha 4000 til overs etter alle mine regninger er betalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JulieB Skrevet 6. juni 2009 #65 Del Skrevet 6. juni 2009 Synes ikke 4000 er lite når au pair'en tross alt får mat, husvære, reise osv gratis, i tillegg til norsk undervisning. Dessuten kom det jo fram at det var lite arbeid i tillegg, med bringing i barnehage 2 dager i uken. Men kunne kanskje ha vært en ide å bruke et annet byrå, og en au pair som kommer for å oppleve noe nytt/ en ny kultur, og ikke for å tjene penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvinge Skrevet 6. juni 2009 #66 Del Skrevet 6. juni 2009 Her var det jammen delte meninger. Hele poenget bak det å være au pair er jo som tidligere nevnt kulturutveksling. Det jeg reagerer på er mange som stakkarsliggjør folk fra den 3. verden, som om de blir lurte. Som om vi nordmenn lokker de til Norge, med lovnader om høye lønninger, og lite jobbing. Ja, de stakkars menneskene som blir lurt til å reise fra barn og familie. Beklager, men jeg klarer ikke å synes synd på de, ikke i denne sammenhengen. Jeg er sikker på at de er fullt klar over at de utnytter systemet når de finner en familie for å få inngangsbillett til Norge. DE er like mye ansvarlige for at de reiser fra familien sin, som en verts-familie. Det finnes arbeid som er bedre lønna, men som krever mer arbeid, hvorfor velger de da å bli Au-pair? Hvorfor blir det i Norge sett på som moralsk forkastelig å ha en Au-pair i huset? Her i Norge forventes det at hvis man får barn, så kan man ikke prioritere karrieren. Da er det barna som skal være i fokus 24/7. Amerikanere som kommer til Norge blir ofte overrasket over de korte arbeidsdagene våre. Her i Norge sier vi at vi MÅ ha tid sammen med barna. Vi klager og syter over "lange" arbeidsdager, for lav lønn, og for mye jobbrelatert stress. Etter norske holdninger, burde ikke f.eks. amerikanerene fått barn? Mange prioriterer karrieren, og har Nanny, eller Au-pair, til å ta seg av barna. Nei, det er uakseptabelt her i Norge. Man skal ikke ha hushjelp, man skal gjøre alt selv, man skal være en skikkelig god husmor, i tillegg til å gå i fulltidsjobb. Hvorfor er det så skrekkelig ille at de som har råd, faktisk tar inn en som kan avlaste dem i hjemmet, slik at foreldrene faktisk får overskudd til å kose seg med barna når de er sammen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hanne_* Skrevet 6. juni 2009 #67 Del Skrevet 6. juni 2009 Her var det jammen delte meninger. Hele poenget bak det å være au pair er jo som tidligere nevnt kulturutveksling. Det jeg reagerer på er mange som stakkarsliggjør folk fra den 3. verden, som om de blir lurte. Som om vi nordmenn lokker de til Norge, med lovnader om høye lønninger, og lite jobbing. Ja, de stakkars menneskene som blir lurt til å reise fra barn og familie. Beklager, men jeg klarer ikke å synes synd på de, ikke i denne sammenhengen. Jeg er sikker på at de er fullt klar over at de utnytter systemet når de finner en familie for å få inngangsbillett til Norge. DE er like mye ansvarlige for at de reiser fra familien sin, som en verts-familie. Det finnes arbeid som er bedre lønna, men som krever mer arbeid, hvorfor velger de da å bli Au-pair? Hvorfor blir det i Norge sett på som moralsk forkastelig å ha en Au-pair i huset? Her i Norge forventes det at hvis man får barn, så kan man ikke prioritere karrieren. Da er det barna som skal være i fokus 24/7. Amerikanere som kommer til Norge blir ofte overrasket over de korte arbeidsdagene våre. Her i Norge sier vi at vi MÅ ha tid sammen med barna. Vi klager og syter over "lange" arbeidsdager, for lav lønn, og for mye jobbrelatert stress. Etter norske holdninger, burde ikke f.eks. amerikanerene fått barn? Mange prioriterer karrieren, og har Nanny, eller Au-pair, til å ta seg av barna. Nei, det er uakseptabelt her i Norge. Man skal ikke ha hushjelp, man skal gjøre alt selv, man skal være en skikkelig god husmor, i tillegg til å gå i fulltidsjobb. Hvorfor er det så skrekkelig ille at de som har råd, faktisk tar inn en som kan avlaste dem i hjemmet, slik at foreldrene faktisk får overskudd til å kose seg med barna når de er sammen? De velger vel å bli Au Pairer for å komme seg inn i Norge (vinne i lotto som oss som ble født her) og få penger her som de kan hjelpe sin familie hjemme med. Det er ikke slik at det er enkelt å komme inn til dette landet å arbeide(om du vil dra hit lovlig og ikke er medlem av EØS/EU), vi har hatt innvandringsstopp siden 1970 tallet engang. Om det er hushjelp du vil ha så skaff deg det, ingenting galt i å ha hverken hushjelp eller nanny. Problemet er at slik som du skriver det i siste avsnittet ditt her så vil du faktisk ha en nanny og en hushjelp, men du akter ikke betale for denne formen for tjenester som det alt finnes lovlige alternativer til i Norge som ikke krever at du henter et eller annet fattig menneske fra Fillipinene hit. Au Pairen skal være hverken en nanny eller en hushjelp! Er ganske klart at mange ser på det som helt ok å utnytte fattige, desperate mennesker som billig arbeidskraft til å levere en vare(renhold og barnepass) som alt finnes i Norge bare til en høyere penger igjennom et system som er ment som alt annet enn akkurat det som dere bruker det til. Om dere vil ha hushjelp og Nanny og har råd til det, så skaff dere det, og betal for det. Ikke gå rundt og lek overklassefamilier ved å utnytte systemet og fattige mennesker så dere kan få dere en slags rimlig husslave fra den tredje verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 6. juni 2009 #68 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg lurer på hvor mange familier det er som ser på dette som en nyttig utveksling av norsk kulter i forhold til hvor mange som ser på dette som en billig hushjelp? Ikke det, hvor mange kommer til å innrømme det høyt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 6. juni 2009 #69 Del Skrevet 6. juni 2009 Hei TS Jeg skal ikke gi meg inn på diskusjonen for/mot au-pair. Men hva med å vurdere andre løsninger? Hvis det er et studiested i nærheten av der dere bor kan dere kanskje få en student til å gjøre noe av den samme jobben = bo gratis + en sum penger pr mnd mot at vedkommende hjelper dere med det dere trenger om morgenen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #70 Del Skrevet 6. juni 2009 Men det er jo ikke 40 kroner timen! Det er jo det folk prøver å få fram! Det er 4000,- i lommepenger. I tillegg kommer losji (kommer an på hvor man bor, men her hvor jeg bpr kan man fint leie ut ett rom m/bad for 3500,-/mnd), mat (ca. 2000,-/mnd), norskkurs (ca. 2000,-/mnd), busspenger/bensin (ca. 500,-/mnd), internett/strøm (ca. 1100,-/mnd), telefon (ca. 500,-/mnd (mer hvis man også betaler telefoner til hjemlandet)... Da er vi oppe i 13.600,-. Og man skal jobbe max. 5 timer om dagen (at NOEN velger å utnytte sin au pair ved å la dem jobbe mer har faktisk ingenting med denne tråden å gjøre), hvilket tilsier 100 timer/mnd, og da er vi oppe i 136 kroner i timen. Og 136 kroner i timen er IKKE luselønn, for å gjøre lett husarbeide eller passe et par unger i noen timer! APPLAUS!!! Så bra at du får frem hva som egentlig betales til au pairer!! Enig at det blir feil av folk å anse 40 kr som timelønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shy Skrevet 6. juni 2009 #71 Del Skrevet 6. juni 2009 Oh my god.. så utrolig mange dårlige svar! Blir skikkelig opphisset her jeg sitter og leser... Det var forresten også mange fornuftige svar, det ble jeg veldig glad for å se! Det at man velger å benytte seg av Au-pair ordningen som UD har lagt opp til istede for å ha en barnevakt og en hushjelp, er da ikke så dumt? Da får man ha personen boende i familiens hus, man blir godt kjennt, noen knytter til og med bånd for resten av livet, og kommunikasjonen blir mye enklere da man sees ofte. Barna føler at de har fått en "tante" som de stoler fullt på, og kjenner godt. Ting blir stabilt over en lengere periode, (dersom alt fungerer og au-pairen blir værende) og det kan avlaste familien slik at de har mer energi til å ha kvalitet på den tiden de har sammen. Det betyr ikke nødvendigvis at man er "high class wannabes", at man har hus som er større enn 150m2 eller at man har fler enn to barn.... (latterlig utsagn tidligere her...). Vi vurderte seriøst au-pair selv en stund, det ble ikke slik for oss, men det kunne lett ha blitt sånn. Da vi vurderte det, gledet vi oss over tanken å kanskje skulle få et ekstra familiemedlem, som barna kunne lære masse av, og ikke minst vi.. om en helt ny kultur, og sikkert masse annet spennende. Det har seg ikke slik at vi har maaaassssse penger, kjempestort hus, vannvittige karrierer eller noe annet av det som er nevnt, men vi så allikevel at det kunne gi oss bedre kvalitet på hverdagene våre. Vi har ordnet oss på annet vis nå, så behovet er ikke der lenger, men alternativet var supert. Jeg satte meg godt inn i UD sine regler for au-pair ordningen, og synes det var flott at det var så klare regler for arb.tid, arbeidssted, norskkurs, lønn, ferie, skatteregler (en eller annen over her skrev at det var svart, men det er det altså ikke!!). Jeg var selv au-pair i USA da jeg var yngre, og snakk om slavearbeid....jeg hadde 3 barn fra 7 til 19 hver dag, to var på skolen på dagen den yngste hadde jeg hele tiden, og jeg vasket, ryddet, vasket alle klærne til alle barna, lagde mat til alle måltider og oppdro alle tre mer eller mindre. Jeg fikk 115 dollar i uken, og hadde eget soverom, men delte bad med barna. Jeg hadde egen bil, men det var jo helt nødvendig da jeg måtte kjøre og hente barna overalt til enhver tid. Jeg fikk litt bensinpenger, men det strakk ikke til min egen kjøring, så det gikk i såfall av lønnen min. De hadde ett system, der de noterte de få timene jeg plutselig fikk fri (hvis min vertsmor kom hjem 1830 for eksempel) og disse timene måtte jeg jobbe inn i helger og på kvelder hvis de skulle noe ekstra. Jeg forøkte en gang å si ifra til både vertsmor og au-pair byrå, om dette, men det ble bare avfeid.... Det var ingen som rooopte ut om at JEG ble utnyttet... jeg var langt hjemmefra, ung, lett å utnytte da jeg ikke var så frampå i den aldren, og hele det året jobbet jeg hard og var flink pike. Jeg fikk jo sett ett annet land, møtt mye mennesker, sett litt av landet, og lært meg språket. Argh.. jeg har mye på hjertet men dette holder... De som kommer til Norge via UD, bør vite hva de kommer til, hvis de har satt seg inn i reglene, og bør ikke bli overrasket over at de KUN har lov til å jobbe for en familie, for den lønnen som er satt som minimum. Lykke til TS, håper det løser seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #72 Del Skrevet 6. juni 2009 Men jeg forstår godt at hun ikke orket å bli utnyttet slik av vår familie: hun leverte to barn i barnehagen, to ganger i uken, smurte deres nistepakker og ga dem frokost. En dag i uken skulle hun støvsuge huset og ved behov brette tøy. Dette kan være nok for enhver! Eh... hvis arbeidet hun utførte var såå lite, så hvorfor trengte dere au pair i utgangspunktet?? Ingen vits i å betale 4000 i måneden for noe du lett kan gjøre selv, vel? Ikke meningen å være frekk, men jeg tror kanskje du underdriver litt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #73 Del Skrevet 6. juni 2009 Au pair er så mangt...Dronning Sonja var også Au pair i sin tid. Jeg var Au pair i Nederland, og fikk akseptabel lønn og egen sokkelleilighet med egen inngang. Jeg gjorde ikke noe husarbeid, jeg tok bare i mot barna da de kom hjem fra skolen og hjalp til med lekser. Så var alle helger og kvelder helt fri, samt ferie i normale ferieuker. Kost og losji var gratis og jeg fikk sponset et språkkurs ved universitetet. Kjempefin erfaring, knyttet mange kontakter og fikk reist en del rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #74 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg tror dere rett og slett bare har vært maks uheldige. Etter diverse erfaringer med europeiske jenter, velger vi nå konsekvent au-pairer fra Asia. De kjenner sin plass og verdien av hardt arbeid. I tillegg sier de aldri nei når de får beskjed om å jobbe ekstra fordi de ofte har familie i hjemlandet som de skalf orsørge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Klara_* Skrevet 6. juni 2009 #75 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg tror dere rett og slett bare har vært maks uheldige. Etter diverse erfaringer med europeiske jenter, velger vi nå konsekvent au-pairer fra Asia. De kjenner sin plass og verdien av hardt arbeid. I tillegg sier de aldri nei når de får beskjed om å jobbe ekstra fordi de ofte har familie i hjemlandet som de skalf orsørge. Dette høres jo veldig intressant ut. Bor Au Pairen deres inne i huset med dere på eget rom også? Får dere hun til å holde seg der eller går hun fritt i huset? Klarer dere å få presset ned lønna? Hvor mye tar hun i timen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 6. juni 2009 #76 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg tror dere rett og slett bare har vært maks uheldige. Etter diverse erfaringer med europeiske jenter, velger vi nå konsekvent au-pairer fra Asia. De kjenner sin plass og verdien av hardt arbeid. I tillegg sier de aldri nei når de får beskjed om å jobbe ekstra fordi de ofte har familie i hjemlandet som de skalf orsørge. Morsom du... Det er du som bør kjenne din plass. Du burde skamme deg, som må importere folk fra andre siden av jordkloden for å klare å få tatt hånd om ditt eget hjem og barn som du selv har satt til verden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #77 Del Skrevet 6. juni 2009 Jeg tror dere rett og slett bare har vært maks uheldige. Etter diverse erfaringer med europeiske jenter, velger vi nå konsekvent au-pairer fra Asia. De kjenner sin plass og verdien av hardt arbeid. I tillegg sier de aldri nei når de får beskjed om å jobbe ekstra fordi de ofte har familie i hjemlandet som de skalf orsørge. Herregud, jeg tror jeg vet hvem du er! Dere burde skamme dere som utnytter jentene på det viset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 7. juni 2009 #78 Del Skrevet 7. juni 2009 Dersom au-pairen tar annet lønnet arbeid ved siden av å være au-pair hjemme hos sin vertsfamilie bryter hun norsk lov, så ikke så veldig smart å hjelpe henne med å bryte loven kanskje...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest farge Skrevet 7. juni 2009 #79 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg tror dere rett og slett bare har vært maks uheldige. Etter diverse erfaringer med europeiske jenter, velger vi nå konsekvent au-pairer fra Asia. De kjenner sin plass og verdien av hardt arbeid. I tillegg sier de aldri nei når de får beskjed om å jobbe ekstra fordi de ofte har familie i hjemlandet som de skalf orsørge. Troll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 7. juni 2009 #80 Del Skrevet 7. juni 2009 Synes ikke 4000 er lite når au pair'en tross alt får mat, husvære, reise osv gratis, i tillegg til norsk undervisning. Dessuten kom det jo fram at det var lite arbeid i tillegg, med bringing i barnehage 2 dager i uken. Men kunne kanskje ha vært en ide å bruke et annet byrå, og en au pair som kommer for å oppleve noe nytt/ en ny kultur, og ikke for å tjene penger. Bare for ordens skyld, de 4000 kronene er skattepliktige. Oh my god.. så utrolig mange dårlige svar! Blir skikkelig opphisset her jeg sitter og leser... Det var forresten også mange fornuftige svar, det ble jeg veldig glad for å se! Det at man velger å benytte seg av Au-pair ordningen som UD har lagt opp til istede for å ha en barnevakt og en hushjelp, er da ikke så dumt? Sukk... En au pair SKAL IKKE være et alternativ til barnevakt og hushjelp. Har man behov for slike skal man hyre dem for det de faktisk koster i Norge. Det er faktisk ikke lov å betale en au pair ekstra penger for å skli mer i retning av nanny eller hushjelp. Når det gjelder det du forteller om utnyttelse i USA så er det jo dessverre en del sånne tilfeller her på berget også, som har ført til at au pair-ordningen skal ses på nå (det jeg skriver her har selvsagt ingenting med trådstarter å gjøre, bare for å presisere det). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå