Gå til innhold

Vi har utnyttet vår au pair!

Gjest marihona

Anbefalte innlegg

Gjest Frosk
Jeg har aldri jobbet som au-pair og er bare ett år her i Norge,men jeg sjønner at disse penger er ingenting her, det er nesten som lomme penger. Men tenk på ansvar de tar når de passer på barn. Den er enorm! Og så veldig ofte kommer de til å jobbe med barn som er totalt annerledes for dem,som ser ut burtsjemt for dem. Det er en stor arbeid i å være tolmudig med barn som er så annerledes. Og så tror jeg at au-pair ikke bare støvsuger en gang i uke, de jobber som hushjelp og barnepass gøgnet rund og får bare 4000. Skam! Prøv å finne en norsk au-pair for disse penger, de vil le av deg!

En au pair jobber max fem timer per dag, etter reglementet - de er på ingen måte "hushjelp og barnepasser døgnet rundt". "Lønnen" de får skal vel faktisk regnes som lommepenger, det var i alle fall byrået jeg reiste gjennom klare på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest fra øst

Mine venner som er au-pair jobber mer enn 5 timer per dag og alle vet jo det, og så det er så lett å bruke dem som hushjelp og. Hvis dere vil ha alt som står på so-kalt regler,da dere vil aldri ha au-pair for mer enn 3 måneder. Det er bare det. Alle prøver å finne noe som er bedre, så snart de finner bedre lønn, sier de ha det bra. Ikke noe å gjore med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miley
En au pair jobber max fem timer per dag, etter reglementet - de er på ingen måte "hushjelp og barnepasser døgnet rundt". "Lønnen" de får skal vel faktisk regnes som lommepenger, det var i alle fall byrået jeg reiste gjennom klare på.

25 timer for 1000 kr i uka? Det vil si 40 kr timen pluss norskkurs, mat og losji. Det er faktisk helt horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppholdstillatelsen/arbeidstillatelsen til au-pair skal være knyttet til opphold i deres familie. Vil de ikke bli lenger, så sier dere fra til UDI om at personen har sagt opp stillingen sin, og derfor må tillatelsene trekkes tilbake. Så blir personen sendt tilbake. Det er ikke riktig at jentene skal bruke dere kun som inngangsport. Har man inngått en avtale, så må man holde seg til den.

(hilsen ex-aupair som var utenlands et år)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 timer for 1000 kr i uka? Det vil si 40 kr timen pluss norskkurs, mat og losji. Det er faktisk helt horribelt.

Da jeg var au-pair i utlandet, jobbet jeg 40 t i uka for ca 700 kr...

AU-PAIR ER IKKE ET VANLIG ARBEIDSFORHOLD, DET ER UTVEKSLING MELLOM LAND OG KULTURER.

Au-pair'en er mer som en student på utveksling enn en vanlig hushjelp. Au-pair får bo hos en familie, dvs får kost og losji + lommepenger; mot at denne passer barn og tar lett husarbeid relatert til barna. Vinn-vinn for alle. Inntil man mikser inn grådige familier som ser sitt snitt til å få barnepass+hushjelp billig, og utenlandske jenter som ser sitt snitt til å få tjene masse penger i Norge. Møkkafolk. Jeg er enig med dem som sier at hele ordningen må restruktureres evt. fjernes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? 1000 kr i overskudd pr uke, etter at alt av skatt, husleie, mat osv er betalt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frosk

Jeg syns ikke 4000 i mnd i lommepenger, pluss mat, strøm, husleie, internett osv er ille i det hele tatt. Man må tenke på hva au pair-ordningen egentlig skal være - det er ikke en normal jobb. Joda, man er bundet til max 30 timer i uken (inkl evt barnevakt en kveld el to i uken), men det er snakk om barnepass og "lettere husarbeid" - jeg syns jeg hadde kjempelett arbeid og fryktelig mye fritid det året jeg var au pair. Hele ordningen går jo ut på at man skal leve i en familie i et annet land mer eller mindre som et familiemedlem. Lære språk, kultur osv. Motivasjonen for mange østeuropeere, asiater osv som kommer til Norge som au pair er selvfølgelig å tjene penger - men da er jo egentlig ikke au pair-ordningen det rette for dem?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk
Da jeg var au-pair i utlandet, jobbet jeg 40 t i uka for ca 700 kr...

AU-PAIR ER IKKE ET VANLIG ARBEIDSFORHOLD, DET ER UTVEKSLING MELLOM LAND OG KULTURER.

Au-pair'en er mer som en student på utveksling enn en vanlig hushjelp. Au-pair får bo hos en familie, dvs får kost og losji + lommepenger; mot at denne passer barn og tar lett husarbeid relatert til barna. Vinn-vinn for alle. Inntil man mikser inn grådige familier som ser sitt snitt til å få barnepass+hushjelp billig, og utenlandske jenter som ser sitt snitt til å få tjene masse penger i Norge. Møkkafolk. Jeg er enig med dem som sier at hele ordningen må restruktureres evt. fjernes.

Nettopp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 kr i lommepenger er masse penger! De har ikke en eneste regning de skal betale, ikke trenger de kjøpe mat heller. 4000 kr til shopping og kos kan man da virkelig ikke se på som dårlig lønnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har vært maks uheldig. Vi har hatt vår au pair i nå snart 1,5 år. Vi betaler henne fast 5000,- i måneden mot at hun kanskje jobber litt mer enn vanlig. Dette er noe både hun og vi har vært enige om. Hennes hverdag begynner 0730. Da passer hun begge barna to timer mens jeg sover litt ekstra, dusjer og gjør ting klart for dagen. Deretter leverer jeg barnet mitt i barnehagen mens hun passer den andre. Etter jeg kommer tilbake fra barnehagen tar jeg yngstemann, og hun rydder, rer opp senger og setter på klesvask. Deretter tar hun lunsj to timer ca fra 1200-1400. Så vasker hun badet og kanskje støvsuger litt. Når jeg henter eldstemann kl 1600 passer hun yngstemann. Vi er så hjemme 1615 og da er hun ferdig for dagen. Hun må ikke handle eller lage mat. De 5000,- vi betaler henne er for at hun kan være litt "on call" fram til 1800 hver dag. Trenger jeg plutselig noe i butikken er hun hjemme og kan passer barna. Hun stiller også opp som barnevakt i helegene hvis vi plutselig trenger det.

Hun bor i en stor leilighet i kjelleren med egen pc, dvd spiller, tv og bad. Vi har også betalt en hjemreise for henne til Philipinene ifjor. Ellers har hun seff fri alle helligdager, men jobbet julaften, da vi hadde 16 mennesker på middag. Vi tar henne også med på ferie til utlandet 3 uker hver sommer. Da får hun litt ekstra betalt.

har mange venninner som har aupairer og alle betaler litt ekstra, enten i form av en fast sum i måneden, eller hver gang hun jobber litt ekstra.Vil også si at au pairen vår har ett stor nettverk rundt seg i området. Er mye sammen med venninner på fritiden. Dette tror jeg er viktig. Har hørt om au pairer som har byttet familie pga at de har bodd steder der det ikke er andre au pairer.

HØres ut som om dere har gjort alt riktig, men kansje burde ha betalt litt mer.

Vi betaler også månedskort, og mobil, pluss abonnement for henne, i tillegg seff kost og hva hun ellers måtte trenge.

Jeg vet hun har det bra hos oss. Til jul fikk vi ett kort fra henne der hun skrev at hun følte seg velsignet fra gud som hadde møtt oss......:-)Vi er veldig glade i henne og hun i oss.

Endret av Jens
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihona
Jeg tror du har vært maks uheldig. Vi har hatt vår au pair i nå snart 1,5 år. Vi betaler henne fast 5000,- i måneden mot at hun kanskje jobber litt mer enn vanlig. Dette er noe både hun og vi har vært enige om. Hennes hverdag begynner 0730. Da passer hun begge barna to timer mens jeg sover litt ekstra, dusjer og gjør ting klart for dagen. Deretter leverer jeg barnet mitt i barnehagen mens hun passer den andre. Etter jeg kommer tilbake fra barnehagen tar jeg yngstemann, og hun rydder, rer opp senger og setter på klesvask. Deretter tar hun lunsj to timer ca fra 1200-1400. Så vasker hun badet og kanskje støvsuger litt. Når jeg henter eldstemann kl 1600 passer hun yngstemann. Vi er så hjemme 1615 og da er hun ferdig for dagen. Hun må ikke handle eller lage mat. De 5000,- vi betaler henne er for at hun kan være litt "on call" fram til 1800 hver dag. Trenger jeg plutselig noe i butikken er hun hjemme og kan passer barna. Hun stiller også opp som barnevakt i helegene hvis vi plutselig trenger det.

Hun bor i en stor leilighet i kjelleren med egen pc, dvd spiller, tv og bad. Vi har også betalt en hjemreise for henne til Philipinene ifjor. Ellers har hun seff fri alle helligdager, men jobbet julaften, da vi hadde 16 mennesker på middag. Vi tar henne også med på ferie til utlandet 3 uker hver sommer. Da får hun litt ekstra betalt.

har mange venninner som har aupairer og alle betaler litt ekstra, enten i form av en fast sum i måneden, eller hver gang hun jobber litt ekstra.Vil også si at au pairen vår har ett stor nettverk rundt seg i området. Er mye sammen med venninner på fritiden. Dette tror jeg er viktig. Har hørt om au pairer som har byttet familie pga at de har bodd steder der det ikke er andre au pairer.

Vi betaler også månedskort, og mobil, pluss abonnement for henne, i tillegg seff kost og hva hun ellers måtte trenge.

Jeg vet hun har det bra hos oss. Til jul fikk vi ett kort fra henne der hun skrev at hun følte seg velsignet fra gud som hadde møtt oss......:-)Vi er veldig glade i henne og hun i oss.

Fra hovedinnlegger:

Sjekket nå tråden og ser at det er veldig lett for "alle" å dømme familier ved å si at 4000 kr er luselønn og at vi utnytter au pair!

Men som en del av dere påpeker så er ikke au pair-ordning en vanlig arbeidsforhold, hun vår har arbeidet 1-3 timer hver dag, og hadde masse fri. Hun var oppmeldt på norskkurs, jeg tok med henne masse til byen for å vise henne rundt, og ja, 4000 kr var det vi betalte etter reglene da hun aldri jobbet mer enn 15-20 timer i uka. Men vi betalte 800 måned for bussen, mobilabbonement, og masse av klær og ting som hun trengte etter norske vær forhold! så vær så snill, ikke døm andre slik....vi har ALDRI forventet at en au pair skal være tilgjengelig i 24 t i døgnet! Hennes forpliktelser sluttet ettr kl.12. Men vi har hatt nødt til å ha hjelp om morgen på grunn av tidligvakter. ....

vi mener å ha gjort alt for at hun skal tilpasse seg hos oss, men sitter med en følelse av, som en annen skrev, at hun har KUN brukt oss som en inngangsport til Norge...og det er utnytting!!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare stille ett spm her, selv om det ikke har med problemet til TS.

Hvis 4000 i lommepenger i mnd er lite? Hva med det studentene får fra lånekassen? Jeg ser ingen vits i å mene at 4000 er horribelt som nevnt over her :S

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Student_*

Jeg må si meg enig med at det ikke er en vanlig jobb.

Som student ser jeg mange andre studenter som har vært mindre heldig enn meg når det gjelder bolig. De har kanskje igjen 3500 etter å ha betalt husleie når de bor i Trondheim, men så kommer jo strøm, buss, o.l. i tillegg. Vet om en del studenter i Oslo som ikke har mulighet til å leve på det som blir igjen etter husleien er betalt. Da har de igjen 2000-2500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest annemor30

Jeg gjør det samme som deres aupair men i min krets så kalles det å være mor og husmor dette!! JEg gjør dette selv da jeg har valgt mann, barn og hus og hjem! Får ikke lønn for det heller annet i form av blide barn og blid mann hehe

Mulig jeg er litt på "hugget" nå og tråkker i salaten med begge beina!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som deres aupair men i min krets så kalles det å være mor og husmor dette!! JEg gjør dette selv da jeg har valgt mann, barn og hus og hjem! Får ikke lønn for det heller annet i form av blide barn og blid mann hehe

Mulig jeg er litt på "hugget" nå og tråkker i salaten med begge beina!!

Ja det synes jeg. De aller fleste av oss gjør den "jobben" du sier du gjør. Men så finnes det situasjoner der folk både har behov for og råd til noen som gjør denne jobben.

At du og jeg gjør dette selv har ingenting med saken å gjøre. Hadde vi gjort det for andre hadde vi nok krevd betalt for det vi også ;)

Endret av Sunshine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*

Ser egentlig bare ned på disse "wannabe sooo high class" barnefamiliene, som ansetter utenlandske fattigfolk for å passe snørrete skrikerunger og ta opp dritten etter seg.

Barnepass og husarbeid hører faktisk med når man etablerer seg og får barn! Det handler om å bli voksen,ta ansvar, og kunne utføre nødvendige oppgaver i hjemmet selv om det ikke alltid er så fantastisk moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_gjest_*

Da er jeg heldig....vi har au pair, hun får 4000kr, hun er veldig happy og det er vi også, og vil gjerne være hos oss lenge. Hun er ikke fra Filipinene da. men det har vel ikke noe å gjøre med det tror jeg, det kommer an på person.

Men de kan bare ikke dra sin vei, de er her i landet fordi de er au pair hos dere!!!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au-pair ordningen har ingenting å gjøre med wannabes som ansetter fattigfolk som hushjelper. Det er en ordning for å gi unge mennesker som ønsker å oppleve et annet land muligheten til å bo i en familie og hjelpe til litt mot lommepenger og kost og losji. Jeg selv au-pair i London da jeg var ca. 21. Jeg fikk da 35 pund i uken. Syntes ikke det var mye, men helt greit. Dette var minimumslønnen på den tiden. Fikk av og til litt ekstra dersom jeg gjorde litt ekstra arbeid. Man kan ikke sammenligne det å være au-pair med å være hushjelp. Ja, barnepass og husarbeid hører med når man får barn, men selv hadde jeg ikke klart meg uten barnehageplass. Andre jobber kanskje slik at de trenger noen til å passe barna utenom barnehagens åpningstider, eller kanskje de ikke får plass i barnehage til barna sine alle dager de trenger det. Det kan være mange grunner til at en au-pair er en god løsning. Det er i grunnen snakk om en gjensidig tjeneste mellom vertsfamilien og au-pairen. Synes ikke 4000 er noe spesielt å klage på i den sammenheng. Tror ikke jeg har 4000 å bruke bare på meg selv hver måned etter at alt er betalt.

Endret av Kinky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosk

I alle dager. Som sagt, en au pair skal være en del av familien - mer eller mindre. Passer barn noen timer om dagen, og gjør eventuelt "lett husarbeid" (type støvsuging, legge sammen klær - denslags) - mat, husleie, strøm osv dekkes, og i tillegg får au pairen LOMMEPENGER. (4000 i mnd er ikke lite i lommepenger.)

Jeg syns au pair-ordningen var helt glimrende når jeg reiste utenlands - jeg hadde lett arbeid, jobbet kanskje 20-25 timer i uken, masse fritid. "Lønnen" min ikke var noe å skryte av, men jeg hadde tross alt gratis rom / eget bad midt i en storby, og jeg fikk selvfølgelig mat hos vertsfamilien min. Kunne aldri betalt for et tilsvarende rom med strøm osv, pluss mat, i den aktuelle byen med de pengene jeg eventuelt ville ha tjent på å jobbe 20 timer i uken i en annen jobb (som 19-åring uten særlig arbeidserfaring)! Det var en kjempefin ordning, både for meg og for vertsfamilien min. Gjensidig nytte!

At au pair-ordningen muligens ikke fungerer i Norge i dag, er en annen sak - men de aller fleste som skaffer seg au pair er slettes ikke "wannabe sooo high class" barnefamilier, som ansetter utenlandske fattigfolk" :eeeh:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LuTeM

Jeg var au-pair selv i to år. Bodde i to familier et år per gang. Nå, to år senere, har jeg god kontakt med begge familier (får besøk invitasjoner, julekort).

Å jobbe som au-pair er mye mer krevende enn man kan tro. Kanskje familier ser det ikke, men au-pairen gjør mer enn det syns. I kontrakten står det en ting, men i virkeligheten betyr det andre ting.

1. "Lett husarbeid" betyr ofte å rydde og vaske huset en gang i uka, hvis du er heldig. Hvis avtalen er "ved behov" så blir det mye massing om at gulvet ikke er vasket ofte nokk, selv om det er foreldre og barna som kommer inn med skitne støvler.

2. Barnepass kan være krevende. Ungene i Norge er ekstremt bortkjemte, har ingen respekt for voksne. Men hvis au-pair er virkelig interessert i pedagogisk jobb, så blir det god arbeidspraksis og moro. Da jeg var med barna følte jeg som om jeg passet på småsøskene mine, eller yngre venner. VELDIG VIKTIG AT AU-PAIR SKAL SELV KOMME FRA EN FAMILIE MED FLERE BARN.

3. En stor del av arbeidsdagen til au-pair består av matlaging. Da er det ofte matpakker, dekke bord til frokost, lunch, kveldsmat for barna; lage middag til hele familien flere ganger i uka.

4. Det virker ofte at klær skal vaskes og brettes hele tida. Og da er det klær til alle familiemedlemer.

5. Mange av familier betaler for norskkurs bare den første måneden. For eksempel jeg måtte betale 2000 NOK for norskkurs i måneden og 400 for buss. Tenk på at i 2007 fikk jeg bare 3400 utbetalt per måned.

6. Noen familier jukser med skatt, altså betaler ingen skatt og trekker den fra lønna til au-pair.

Det er veldig mye jeg kan snakke om når det gjelder det å være au-pair eller en familie som har en au-pair. Problemene kan skyldes begge.

Men jeg har et råd til dere som opplevde at au-pairen forlater dere. Prøv å finne en au-pair MED HELT ANNET BAKGRUNN. Hvis dere hadde ei filippinsk jente, inviter ei fra Europa eller Latinsk Amerika. Selv kommer jeg fra Øst Europa og jeg opplevde ingen kultursjokk når jeg kom til Norge. Ting var litt annerledes fra det jeg vokste opp med, men generelt er alle europeere like i hverdagen. Asia er jo annerledes enn Afrika, og Amerika er ikke lik med Okeania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...