Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2010 #161 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg har inntrykk av at au-pairene i liten grad selv ønsker å være en del av familien. Når vi fikk vår første au-pair så hadde vi store forventninger om at hun skulle fungere som et familiemedlem og delta i fellesaktiviteter sammen med oss. Slik ble det ikke. Vår erfaring var at når de ikke hadde plikter så foretrakk de å være alene eller å være sammen med venner. Det var f.eks. sjelden at de ønsket å spise middag sammen med oss når de hadde fri. Også ut fra hva de sa selv så opplevde de/foretrakk de å se det som et ansatt/arbeidsgiverforhold og ikke noe annet. Det var kun en av au-pairene som engasjerte seg mer i familien og blandt annet ble med på noen familieaktiviteter. Det ble derfor naturlig å ta henne med rundt i verden når familien var ute på reiser. Det var ikke naturlig i de andre tilfellene. Ellers er det litt merkelig å lese om de som kritiserer at de "bare" får 4000,- i måneden nesten uten skatt. De som hevder dette bor vel gratis hjemme og har vel aldri eid/leid et hus og hatt økonomisk ansvar for en husholdning slik at de vet hvor mye penger som går med til kost og losji. Men selv om de ikke selv har erfaringen så burde de vel rent teoretisk vite at hus og mat koster? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #162 Del Skrevet 19. mai 2010 En au pair skal vel strengt tatt leve som en del av familien, og det skal være en kulturutveksling ikke hushjelp og barnevakt. Virker som de som har skrevet i tråden her og andre jeg vet om med au pair skysser dem ned til rommet sitt eller kjellerleligheten straks arbeidstiden er over. De får ikke spise middag med familien, de får ikke sitte i stua og se på TV eller spille spill med familien om kvelden, de skal være på rommet sitt og se på TV der alene. Dette er faktisk ikke i tråd med reglene. SLike au pairer er på ingen måte familiemedlemmer, de er hushjelper og barnevakter og det er ikke riktig. Vår au pair (phillipinsk) spiser frokost og middag sammen med oss. Noen ganger sitter vi på stua og skravler litt også, hun er veldig hyggelig. Jeg "skysser" henne ikke på rommet sitt, hun går dit helt frivillig. Men det ville nok vært slitsomt for alle parter om hun skulle sittet mellom meg og mannen i sofan hver kveld. Og hun er jo ikke noe barn heller, hun er et voksent menneske med eget liv, har søsteren sin og mange philippinske venninner her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fruenge Skrevet 19. mai 2010 #163 Del Skrevet 19. mai 2010 En au pair skal vel strengt tatt leve som en del av familien, og det skal være en kulturutveksling ikke hushjelp og barnevakt. Virker som de som har skrevet i tråden her og andre jeg vet om med au pair skysser dem ned til rommet sitt eller kjellerleligheten straks arbeidstiden er over. De får ikke spise middag med familien, de får ikke sitte i stua og se på TV eller spille spill med familien om kvelden, de skal være på rommet sitt og se på TV der alene. Dette er faktisk ikke i tråd med reglene. SLike au pairer er på ingen måte familiemedlemmer, de er hushjelper og barnevakter og det er ikke riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 19. mai 2010 #164 Del Skrevet 19. mai 2010 prøver igjen. hvem i all verden er du ananoym bruker som tror at du vet hva som foregår i mitt elle andres hjem. Skysser da aldeles ikke au pairen vår noe sted og jeg blir sur hvis hun ikke spise med oss. ja, hun vasker opp etter middag, mens vi leker med barn. Så setter hun seg på datarommet vårt i flere timer og koser seg med å se på tv fra filipinene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liten pike Skrevet 19. mai 2010 #165 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Ikke vet jeg hvor mye andre utenlandske arbeidere kan sette til side og sende hjem etter å ha betalt for husvære, transport, mat, klær osv? Men kan ikke tenke meg at de heller kan avse så mye mer enn 4000 kr, det er jo dyrt å bo og leve i norge. Da skal det og nevnes at en vanlig arbeider, arbeider som oftest noe mer enn det en au pair gjør. Og hvor mye er 4000 norske kroner i filipinene? Endret 19. mai 2010 av Liten pike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 20. mai 2010 #166 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg spurte en gang før, men fikk ikke svar. Er det virkelig så mange au-pairer som reiser fra sin egne barn? Jeg har hørt argumentet om at det er synd på disse stakkrs pikene som blir lurt bort fra familien sin, men klarer ikke å tro på det. Finnes det noe som helst dokumentasjon for dette synspunktet? Ja, det er det. En amerikansk sosiolog har studert fenomenet. Kvinner fra den 3 verden kommer over hit for å mødre hvite rike menneskers barn, mens de selv må reise fra sine egne. Det er jo helt sykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #167 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg er ikke helt enig med de andre jeg. Med tanke på at de får dekket husleige, mat, strøm, tlf, tv, internett osv, betyr jo at de har 4000 til seg selv. Ja, de blir ikke rike, men de jeg har truffet har ikke klagd. De familiene jeg kjenner som har hatt au-pair har i tillegg dekket transport og mobil, men ikke noe utenom det. De norske jentene som reiser til utlandet som au-pair tener vel ikke så mye mer de heller. Gammel tråd men dette er jeg enig i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #168 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg har hørt om så mange familier som har hatt au pair og det harr skjert seg totalt. Der må vel betale mer da om hun reiser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 20. mai 2010 #169 Del Skrevet 20. mai 2010 Gammel tråd men dette er jeg enig i ENIG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 20. mai 2010 #170 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Enig i at 4000,- + + + + for andre saker og ting er en helt grei lønn for slikt arbeid! Endret 20. mai 2010 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sasha Sasha Skrevet 20. mai 2010 #171 Del Skrevet 20. mai 2010 Gammel tråd men dette er jeg enig i Ja dette var meg poset som anonym ved en feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 20. mai 2010 #172 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) Vår au pair, den tredje i løpet av ett år, dro sin vei idag! Den første var hos oss i 2 måneder, en dag la hun igjen et brev der det sto at hun hadde funnet seg en norsk kjæreste, som ville gifte seg med henne slik at hun fikk opphold i Norge! Husnøkkelen hang i døra da vi kom hjem! Så forsøkte vi igjen, etter noen måneder, fant vi en ny sympatisk jente som virket koselig, arbeidssom og ikke minst lojal. Etter tre måneder ville hun forlate oss fordi en annen familie, som ikke hadde barnehageplass (og derfor mottok kontantstøtte), ville betale henne 1000 kr. mer i måneden. Greit, du får gå da, sa vi. For vi kunne ikke betale mer enn 4000 kr i måneden, etter reglene. Da bestemte vi oss for å klare uten au pairer men så var det noen som nevnte at vi hadde vært maks uheldig to ganger. Men prøv en gang til, vær nøye med utvelgelsen og det vil fungere! Vi tok mot til oss, og lette etter en ny filipinsk au pair på diverse nettsider i ukesvis, og fant endelig en jente med påstått masse erfaring med barn, en vilje til å arbeide for vår familie til det ytterste, og forsikringer om at hun skulle være hos oss i to år. For vi ville virkelig ikke utsette barna for å bli kjent med nye mennesker på denne måten, for så å plutselig forsvinne. Men etter tre uker ville au pairen ta et alvorlig prat med oss: hun sa "enten så betaler dere meg par tusen mer enn den avtalte summen på 4000 kr, eller så finner dere andre vaskejobber til meg. Ellers så er det nok av familier i Norge som trenger au pairer!". Vi ble helt satt ut. Forsøkte å fortelle henne at vi følger regler om at du skal kun arbeide hos en familie og det er vanskelig for oss å finne vaskejobber til deg hos naboer/bekjente. Men i så fall ville hun gå på dagen! Vi skulle jo få til dette her denne gangen, så etter beste evne, begynte vi å snakke med naboer og venner, hang opp lapper i nærbutikken så vår au pair kunne ha ekstrajobber ved siden av det "arbeidet" hun gjorde i vårt hus. Men etter at hun ikke fikk napp og vi ikke klarte å presse på noen en nokså middelmådig vaskehjelp, så oppsto følgende situasjon i dag jeg skulle på jobb kl. 7 i dag tidlig morgen: Au pairen pleide å stå opp kl. 7 men da hun ikke kom seg opp, så banket jeg på døren, der sto henne med alt ferdig pakket og klar til å dra til en venninne. Hun hadde også allerede fått muntlig bekreftelse fra en annen familie som ville betale mer. Jeg sto der helt paff, konfronterte noe hvorfor hun ikke sa det kvelden i forveien? Men hun begynte isteden å krangle med meg. Jeg klarte ikke å gå på jobb i dag men begge barna sendte jeg i barnehagen selv. Au pairen dro sin vei, etter å ha fått siste lønningen på 4000 kr. Men jeg forstår godt at hun ikke orket å bli utnyttet slik av vår familie: hun leverte to barn i barnehagen, to ganger i uken, smurte deres nistepakker og ga dem frokost. En dag i uken skulle hun støvsuge huset og ved behov brette tøy. Dette kan være nok for enhver! At jeg ofte ga henne gaver (klær og det som trengtes) kan ikke ha vært nok mot "alt" det hun måtte gjøre hos oss! At vi serverte henne middag hver kveld, ja, det var da ikke noe... Det skal også sies at vi utsatte hun siste til mye mer arbeid enn de to andre. Så jeg forstår ikke hva som skal til for å holde på disse filipinske jentene? Leser ofte i aviser at au pairer blir utnyttet. Og ja hvis en au pair har jobbet hos oss rundt 10-15 timer i uken, bor og spiser gratis, får dekket kollektive reiser ukentlig, betalt norskkurs, og får 4000 kr i måneden, JA, så har vi utnyttet våre au pairer!! Men til vår forsvar så vil jeg si at man ikke skal oppfatte disse jentene som stakkarslige. De begynner etterhvert å bli mange i landet, og utnytter også familier da de vet at det er nok av deseperate foreldre med manglende barnehageplass. De vil jobbe minst mulig for mest mulig penger, og forventer at familier oppfyller deres krav. Unnskyld meg at det ble litt langt (ironisk) innlegg, men hjelp min dårlige samvittighet og få meg til å forstå hvorfor vi ikke har klart å holde på en au pair? Personlig vil jeg ikke ha et nytt menneske igjen, med alt det forventes av tilpasninger fra familien og spesielt barna. Men har noen av dere erfart å ha en au pair i huset for lengre tid? I så fall hvordan klarte dere det? Men hvis jenta ikke måtte gjøre mer enn det som beskrives her er jo vertsfamiliens motivasjon ren veldedighet. Da er det åpenbart bare au pair-jenta som har hatt fordel av ordningen, mens paret som beklager seg ikke har hatt noen videre nytte av jenta. Hvis det er slik at au pairene er utakknemlige og ikke liker seg hos dem er det jo bare å droppe ordningen? Siden jentene likevel ikke ble satt til mer enn å smøre et par matpakker og levere barna i barnehagen, kan det jo ikke være noe stort savn, ingen stor endring i parets hverdag. Endret 20. mai 2010 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2010 #173 Del Skrevet 21. mai 2010 Til dere som mener 4000 kroner i mnd er lite i lommepenger, hvor mye har dere egentlig igjen etter at husleie, strøm, telefon, mat, klær og diverse fritidsakt./kurs er betalt? Jeg har ikke 4000 kr i mnd til å bruke på tøys å fjas... Det er det som det er snakk om her, at disse au-pairene får 4000 i lommepenger, og de får gratis kost og losji, og de får klær og betalt tlf. og betalt norsk-kurs. De får alle utgifter betalt. Ser ingen grunn til å se ned på de familiene som velger å ta imot en au-pair, for de fleste idag må begge foreldrene jobbe fullt, og noen har veldig krevende jobber, og da trenger noen litt ekstra hjelp av forskjellige grunner. Og disse au-pairene tjener slik at de kan hjelpe familien sin i hjemlandet. Og der er 1000 kr MYE penger. Selv er jeg student, og jeg har ikke 4000 kr i lommepenger hver mnd. Jeg får 8000 kr i mnd, og når jeg har en husleie på 4000 inkludert strøm og internett og kabel, så har jeg 4000 igjen til å bruke på mob, mat og klær og sosiale ting, så jeg har en liten jobb utenom, eller så må jeg ringe hjem om nøden er stor. :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2010 #174 Del Skrevet 21. mai 2010 Høh, en gang hjalp jeg en venninne en hel uke, der jeg fulgte sønnen hennes til og fra barnehagen mandag-fredag, det var egentlig bare koslig, det kostet meg ikke mer enn at jeg fulgte han i barnehagen kl.7.30, og hentet han kl.15, da lekte vi sammen en times tid til venninnen min kom hjem. Hun ville betale meg 1000 kr for hjelpen, men jeg takket nei, det var jo ikke jobb i det hele tatt. Men om jeg skulle passet på han hele dagen mandag - fredag fra 7-16 så hadde det vært en annen sak. Det jeg ville fram til var at den au-pair jobben det var snakk om her, var ikke mye til jobb. Så er jo 4000 kr MYE lommepenger, syns jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elin Skrevet 24. mai 2010 #175 Del Skrevet 24. mai 2010 dette var trist og lese, det er så mye negativigtet og sårende, tenk på at dere kan såre folk med det der skriver!!! som au- pair er det nettopp lommepenger en skal ha plus kost og losji og ikke noe mere.. kjøpe seg litt snop o g klær, vere med venner og gå ut og spise, gå på kino, bruke pengene til det. vist ikke en er fornøgd med deg må en få en vanelig jobb som å jobbe i en barnehage og få en vanlig jobb som ikke har noe med au- pair og gjøre, vennlig hilsen meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lady Skrevet 26. mai 2010 #176 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg vet ærlig talt ikke hvor mye de jobber. De jeg kjenner best har skaffet vaskejobber hos andre familier i tillegg etter ønske fra au-pairen, betaler noen ferier og en tusenlapp ekstra i måneden for ikke å føle seg som kjipe utnyttere. De syntes det var for ille å bare betale minimumslønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 26. mai 2010 #177 Del Skrevet 26. mai 2010 Om au-pairen blir behandlet slik hun skal behandles, jobber de nevnte timene med lett husarbeid, får lære seg norsk sråk og kultur etc, kan ordningen være hensiktsmessig for begge parter. Men; jeg mistenker at dette ikke er realiteten- det er nok altfor lett å utnytte disse jentene, derfor er jeg skeptisk. I tillegg- hva er vitsen med å få barn om man skal ansette noen for å passe dem? Spre egne gener?? Det synes jeg er toppen av egoisme. Jeg kjenner en familie hvor både far og mor er karriere-mennesker- de har riktignok ikke au pair, men en ansatt norsk dame som bringer og henter ungene fra barnehagen, passer ungene før og etter barnehagen til familien kommer hjem fra jobb ( fra sen ettermiddag til sen kveld), passer ungene om de er syke og ikke kan gå i barnehagen osv osv. Hva er vitsen da? Greit- ansett vaskehjelper, kokker, gartnere osv osv, jeg bryr meg ikke, men JEG ville iallefall passet mine egne barn selv de få timene i døgnet mellom 08.00-16.00 man ikke er på jobb og i barnehage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 26. mai 2010 #178 Del Skrevet 26. mai 2010 vi har au pair, pr i dag paser hun ikke barn bortsett fra litt barnvakt, eller hvis vi vil trene enter t barna har lagt seg. Vi har u pair fordi vi ikke vil bruke til på ¨vaske og rydde i eget hus, men bruke tid på barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mannegjest Skrevet 19. juni 2010 #179 Del Skrevet 19. juni 2010 Fruenge, hvor mye betaler dere pr mnd, grunnlønn, evt også med tillegg som evt telefon, månedskort etc? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juni 2010 #180 Del Skrevet 19. juni 2010 Fruenge, hvor mye betaler dere pr mnd, grunnlønn, evt også med tillegg som evt telefon, månedskort etc? Psj, er da ikke værre at philippinerne kommer til norge for å tjene penger, enn at det ryr svensker over grensa for å tjene penger Kjenner ei som er au pair i norge, fra philippinene. Hun jobber for å tjene nok penger til å starte sin egen restaurant. Kjempeflott det :-) De som skriver at au pair er ikke for å tjene penger, men se en annen kultur, greit nok det, men da tror jeg ikke de drar til norge for å oppleve spennende kultur usa feks, for dem er bare norge hovedstaden i sverige hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå