Gjest Gjest_bell_* Skrevet 5. juni 2009 #1 Del Skrevet 5. juni 2009 hei! jeg og ei venninne skal på sykkel ferie i danmark i sommer :D Vi har lite trening og vil bare på en minnerik tur i danmark på sykkelen. Vi tenkte og campe i telt og på vandre hjem. Vi har en uke på oss og vi kommer med båten til Hirtshals. Tenkte kanskje og ta en rute fra Hirtshals - Skagen- Fredrikshavn- Hirtshals. 139 km ca blir det. noen tips og gi oss? Er dette for lang rute? Hvordan er det med overnattning i danmark? Takk på forhånd for svar :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 5. juni 2009 #2 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Anbefaler å sykle på oppmerkede sykkelruter. Selv var jeg på 10 dagers sykkelferie i Danmark da jeg var 10 år, og for å si det sånn: aldri igjen. Det ble en minnerik, men svært så våt ferie, så husk på varmt tøy, samt tøy som passer i all slags vær. Det kan fort begynne å blåse og være litt surt, selv på sommeren. Uansett, det er ikke meningen å skremme dere, dessverre har jeg ikke spesielt gode minner fra den ferien, da moren min ble alvorlig syk på sykkelturen, og antagelig så gjør vel det at jeg den dag i dag har lite godt å si om sykkelturen. MEN, tips kan jeg nå gi dere: og det er å holde dere til sykkelstier som går langs bilveier (da mener jeg særlig motorveier) da det er langt mellom kroene og stoppesteder (f. eks bensinstasjoner) når man sykler utenom. Dette var et problem vi stadig møtte da vi syklet i Danmark, mye fordi vi ikke fulgte en spesifikk sykkelrute, men syklet omtrent gjennom hele Danmark. Det ble ganske slitsomt i lengden, da vi aldri visste hvor vi kunne finne neste overnatting eller spisested (vi hadde ikke med telt). Husk solfaktor, da det også kan bli veldig varmt (været kan variere kraftig), og det er nok lurt å trene litt til turen. Selv syklet min mor og jeg, trente oss opp altså, en del timer i uka i forkant for å klare å sykle mye av gangen (enkelte dager kunne vi sykle opptil 5 mil på turen i Danmark). Uansett, jeg håper dere får en fin tur, husk å pakke tøy i plastposer, da blir de ikke så fort våte, og lurt å ha med ekstra pumpe, samt lappesaker. Mvh Yvonne Endret 5. juni 2009 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_bell_* Skrevet 5. juni 2009 #3 Del Skrevet 5. juni 2009 Anbefaler å sykle på oppmerkede sykkelruter. Selv var jeg på 10 dagers sykkelferie i Danmark da jeg var 10 år, og for å si det sånn: aldri igjen. Det ble en minnerik, men svært så våt ferie, så husk på varmt tøy, samt tøy som passer i all slags vær. Det kan fort begynne å blåse og være litt surt, selv på sommeren. Uansett, det er ikke meningen å skremme dere, dessverre har jeg ikke spesielt gode minner fra den ferien, da moren min ble alvorlig syk på sykkelturen, og antagelig så gjør vel det at jeg den dag i dag har lite godt å si om sykkelturen. MEN, tips kan jeg nå gi dere: og det er å holde dere til sykkelstier som går langs bilveier (da mener jeg særlig motorveier) da det er langt mellom kroene og stoppesteder (f. eks bensinstasjoner) når man sykler utenom. Dette var et problem vi stadig møtte da vi syklet i Danmark, mye fordi vi ikke fulgte en spesifikk sykkelrute, men syklet omtrent gjennom hele Danmark. Det ble ganske slitsomt i lengden, da vi aldri visste hvor vi kunne finne neste overnatting eller spisested (vi hadde ikke med telt). Husk solfaktor, da det også kan bli veldig varmt (været kan variere kraftig), og det er nok lurt å trene litt til turen. Selv syklet min mor og jeg, trente oss opp altså, en del timer i uka i forkant for å klare å sykle mye av gangen (enkelte dager kunne vi sykle opptil 5 mil på turen i Danmark). Uansett, jeg håper dere får en fin tur, husk å pakke tøy i plastposer, da blir de ikke så fort våte, og lurt å ha med ekstra pumpe, samt lappesaker. Mvh Yvonne Tusen takk for tipsene :D jeg håper vi klarer oss bra ! hvis vi blir for slitne går det jo sikkert buss/tog hehe. men, utfordringer må man ha her i livet, og vi tar de på strake arm :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 18. august 2009 #4 Del Skrevet 18. august 2009 (Til Yvonne: Synd du har så dårlige minner fra din ferie, og det er kanskje en del år siden du var der). Har nå syklet to uker i Danmark med sønn. Har også syklet der før, men da bare for en uke av gangen. Opplevelsene har bare vært positive og kan trygt anbefales for både trente og utrente. Valg av sykkelrute er essensielt. Anbefaler ikke på det sterkeste å sykle langs med hovedveier, bilene kjører fort og det er mye langtransport på disse veiene. Langt mellom butikker? Nei, men kanskje et par mil. Planlegger man litt i forkant på dagen så handler man inn mat til neste lunsj, og man trenger da ikke spise på bevertningssteder hele tiden. Overnatting er det over alt. Enten campingplasser (de fleste har nå hytter til utleie), vandrerhjem, private, bondegårdsferie, "ute i det fri" plasser. Du finner alle disse stedene om du går inn på denne siden: http://www.visitdenmark.com/norge/nb-no/me...ristforside.htm Danmark er et nydelig land å sykle i, enten du sykler ved sjøen, gjennom nydelige skoger eller i et litt småkupert innland. Prøv evt Bornholm en gang, dit skal jeg neste sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå