Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Jeg får alltid et mislykket egg når jeg koker det.. hvordan får dere egget ''perfekt'' kokt og hvor lenge lar dere det koke? I tillegg lurer jeg på om dere har noe forslag på laktosefri drikke til frokost (bortsett fra te og juice) Takker for svar!
Tabris Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Det kommer an på om du ønsker egget bløtkokt eller hardkokt. Jeg vil si ca. 12-13 minutter for et hardkokt egg og ca. 5-6 minutter for et bløtkokt. La egget ligge ute litt slik at det ikke er iskaldt når det blir lagt i vannet, og bruk f.eks en skje og før egget ned i vannet med det - så blir sjansen mindre for at det sprekker. Når det gjelder laktosefri drikke, så kan du prøve soyamelk eller rismelk, f.eks. Førstnevnte synes jeg har en noe spesiell smak, og jeg klarer selv bare å drikke det med sjokoladepulver i. Men regner med det er en smaks- og vanesak. Rismelk smaker noe søtere og mildere og passer, etter min mening, bedre som drikke til mat.
Gjest MooCow Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 12-13 minutter var da veldig lenge syns jeg. Selv koker jeg eggene 7 minutter naar jeg vil ha de hardkokte. Det er lurt aa stikke et bittelite hull i den butte enden med en naal eller noe. Det hindrer at egget "eksploderer" under koking. Soyamelk er jeg enig i at smaker litt spesielt, men rismelk er ok. Det finnes jo forskjellige smakssatte varianter ogsaa. Har bare prøvd med sjokolade og vanilje selv, og det var godt det.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 12-13 minutter var da veldig lenge syns jeg. Selv koker jeg eggene 7 minutter naar jeg vil ha de hardkokte. Det er lurt aa stikke et bittelite hull i den butte enden med en naal eller noe. Det hindrer at egget "eksploderer" under koking. Soyamelk er jeg enig i at smaker litt spesielt, men rismelk er ok. Det finnes jo forskjellige smakssatte varianter ogsaa. Har bare prøvd med sjokolade og vanilje selv, og det var godt det. Ok. Hva koster det, og inneholder det mindre fett enn vanlig lettmelk? Og for å få litt inspirasjon, hva liker dere å ha sammen med egg på brødskiven til frokost? (Bortsett fra kaviar :D)
Gjest MooCow Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 (endret) Ok. Hva koster det, og inneholder det mindre fett enn vanlig lettmelk? Og for å få litt inspirasjon, hva liker dere å ha sammen med egg på brødskiven til frokost? (Bortsett fra kaviar :D) Jeg vet ikke hva rismelk koster i Norge, men litt dyrere enn melk er det nok. Hvor mye fett den inneholder kommer nok an paa merket, og jeg aner ikke hva man faar tak i der heime, men her kan du i hvertfall lese mer om Rice Dream sine produkter. Kjøttpaalegg, tomat eller andre grønnsaker, reker og majones er godt sammen med egg syns jeg. Endret 5. juni 2009 av MooCow
Gjest Gjest_damen_* Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Jeg liker hardkokte egg, og koker i 12 minutter. Drikke til frokost; ferskpresset juice, vann med sitron, rismelk (koster ca 25 kr literen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå