Gå til innhold

Undulater overlever ikke hos oss:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk oss en undulat. Var så glad, og ungene kjempefornøyde. Men så døde den plutselig etter bare litt over en uke. Så fikk vi en ny, men også den bukket under!! Den har fått alt mulig som kan tenkes av riktig stell og mat og oppmerksomhet, men det som viste seg å kunne ha vært problemet er gjennomtrekk! Vi satte buret i stua, men om sommeren så er det dessverre sånn at verandadøren gjerne står oppe, og hvis noen lukker opp et annet vindu eller ingangsdøren da så blir det fort gjennomtrekk. Tydelig at det ikke går, selv om det er 25 varmegrader.

Kan ikke ha den på kjøkkenet heller, for det er ikke så stort og sikkert ikke så lurt å være oppi matos.

Så snufs, vi bega oss nok ut på noe vi ikke forstod rekkevidden av. Føler meg skikkelig kjip!

Noen gode trøstende råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener jeg har lest at undulater tåler trekk svært dårlig så hvis det er gjennomtrekk der buret sto så kan nok det forklare saken.

Men har dere ikke annet sted den kan være, da?

Du kan jo sjekke litt med veterinæren om det å ha den på kjøkkenet. Husker min tantes familie hadde undulat da jeg var barn og den ble riktig gammel - og buret sto på kjøkkenet (lite kjøkken i blokkleilighet). Så vidt jeg husker sto det til og med like i nærheten av komfyren.

Skrevet
Mener jeg har lest at undulater tåler trekk svært dårlig så hvis det er gjennomtrekk der buret sto så kan nok det forklare saken.

Men har dere ikke annet sted den kan være, da?

Du kan jo sjekke litt med veterinæren om det å ha den på kjøkkenet. Husker min tantes familie hadde undulat da jeg var barn og den ble riktig gammel - og buret sto på kjøkkenet (lite kjøkken i blokkleilighet). Så vidt jeg husker sto det til og med like i nærheten av komfyren.

Hmm. Ja det kan jeg jo gjøre. Det går an på det kjøkkenet å bygge en hylle i et av hjørnene som er lengst vekk fra komfyren. Det er også ikke i direkte lys fra vinduet men godt opplyst likevel.

Bare så dumt at det ikke går i stuen, for der oppholder vi oss mest. Men man er jo stadig innom kjøkkenet da, og det er spiseplass der.

Skrevet
Hmm. Ja det kan jeg jo gjøre. Det går an på det kjøkkenet å bygge en hylle i et av hjørnene som er lengst vekk fra komfyren. Det er også ikke i direkte lys fra vinduet men godt opplyst likevel.

Bare så dumt at det ikke går i stuen, for der oppholder vi oss mest. Men man er jo stadig innom kjøkkenet da, og det er spiseplass der.

Ja, det er dumt, for undulater er sosiale vesener så dere får sørge for å "sludre" med den når dere er på kjøkkenet i så fall. Men er det permanent trekk i stua hele året? Og hva gjør dere når den skal ut av buret og trimme. Husk de har godt av å komme seg ut så de får fly rundt en del.

Skrevet
Ja, det er dumt, for undulater er sosiale vesener så dere får sørge for å "sludre" med den når dere er på kjøkkenet i så fall. Men er det permanent trekk i stua hele året? Og hva gjør dere når den skal ut av buret og trimme. Husk de har godt av å komme seg ut så de får fly rundt en del.

Neida, det er ikke det. Bare en risiko for at noe står oppe, men verandadøren i stua er naturlig nok ikke mye oppe når det er kaldt:-). Det er kort mellom stue og kjøkken, så fullt mulig å flakse rundt der hver dag, bare holde dører og vinduer lukket. Tror nok vi isåfall må ha to fulger, har skjønt at 1 blir ensom.

Jeg synes fugl er helt topp jeg da, mange som synes det er helt teit og kjedelig. De er vakre og også veldig sosiale:-). Men, mulig vi får vurdere et annet kjæledyr som passer litt bedre inn.

Skrevet
Neida, det er ikke det. Bare en risiko for at noe står oppe, men verandadøren i stua er naturlig nok ikke mye oppe når det er kaldt:-). Det er kort mellom stue og kjøkken, så fullt mulig å flakse rundt der hver dag, bare holde dører og vinduer lukket. Tror nok vi isåfall må ha to fulger, har skjønt at 1 blir ensom.

Jeg synes fugl er helt topp jeg da, mange som synes det er helt teit og kjedelig. De er vakre og også veldig sosiale:-). Men, mulig vi får vurdere et annet kjæledyr som passer litt bedre inn.

Veldig off topic, men hvis du vil ha koselig kveldslesning med ungene når høsten kommer så kan jeg anbefale bøkene om undulaten Fabian :ler: (spør på biblioteket). De var blant mine yndlingsbøker da jeg var barn og handler om en snakkende undulat (de tilhører jo papegøyeslekten så det er mulig å få dem til å snakke, hvis man legger nok arbeid i det). Det spesielle med denne undulaten var at den faktisk lærte seg å bruke språket for å kommunisere - den apet ikke bare etter. Blant annet sa den fra da den ble syk. Innestår naturligvis ikke for sannhetsgehalten, men bøkene skal være skrevet av Fabians eier. Slik virker det i allfall ut fra skriveformen.

Skrevet
Veldig off topic, men hvis du vil ha koselig kveldslesning med ungene når høsten kommer så kan jeg anbefale bøkene om undulaten Fabian :ler: (spør på biblioteket). De var blant mine yndlingsbøker da jeg var barn og handler om en snakkende undulat (de tilhører jo papegøyeslekten så det er mulig å få dem til å snakke, hvis man legger nok arbeid i det). Det spesielle med denne undulaten var at den faktisk lærte seg å bruke språket for å kommunisere - den apet ikke bare etter. Blant annet sa den fra da den ble syk. Innestår naturligvis ikke for sannhetsgehalten, men bøkene skal være skrevet av Fabians eier. Slik virker det i allfall ut fra skriveformen.

:jepp:

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

To fugler er nok best,ja.Dyr trenger selskap av sine artsfrender også,ikke bare oss mennesker. Synd at undulatene dine døde.

Slike tropefugler som man kjøper i dyrebutikken tåler ikke gjennomtrekk. Det burde de i butikken ha opplyst om da du kjøpte dem.

Hvis de skal få flakse rundt utenfor buret, så er det lurt å holde kjøkkendøra lukket,slik at de ikke tilfeldigvis kommer borti varme kokeplater,skarpe gjenstander og andre "skumle" ting som ofte finnes på et kjøkken.

Og levende lys på bordet må være slukket før man slipper de ut av buret. Det har vært mange ulykker med sånt,desverre.

Skrevet

Jeg har min undulatt ved veranda døren å det har gått helt fint.. hun er nå 4 år og har overlevd 2 andre hann undelater, hun har faktisk vært litt slem mot dem. hun lot dem sulte.. så nå har jeg bare henne, å det går helt fint, selv om hun står i gjenomtrekk.. har også hatt en undelatt for en stund siden og buret hans sto bare på kjøkkenet, han han trivdes veldig godt der, ble veeeeldig gamel.. hehe...

Gjest Marlo
Skrevet

Nå skal det sies at det selges desverre mange syke dyr fra en dyrebutikk.

Undulater har ikke vondt av frisk luft for å si det slik - har selv hatt undulater ute på verandaen hele sommeren, inne på vinteren med trekk (ikke iskaldt da) m.m.

Man skal selvfölgelig väre litt forsiktig, men mange av disse dödsfallene har faktisk noe med at de allerede er utrolig stressede når de kommer til dyrebutikkene, og mange allerede syke også.

Skrevet
Nå skal det sies at det selges desverre mange syke dyr fra en dyrebutikk.

Undulater har ikke vondt av frisk luft for å si det slik - har selv hatt undulater ute på verandaen hele sommeren, inne på vinteren med trekk (ikke iskaldt da) m.m.

Man skal selvfölgelig väre litt forsiktig, men mange av disse dödsfallene har faktisk noe med at de allerede er utrolig stressede når de kommer til dyrebutikkene, og mange allerede syke også.

Jeg har også vært inne på tanken om dette kunne være tilfelle her. Den andre fuglen vi kjøpte var fra samme butikk og søsken av den første, så de kan jo ha hatt akkurat de samme "skavankene". For det var virkelig ikke særlig trekk å snakke om, og det var i de dagene (vi bor i et veldig varmt hus) sikkert 25 grader inne.

Men jeg våger ikke helt å satse for tredje gang på kort tid sånn helt uten videre.....Tenkte å gå i en annen butikk som jeg vet er veldig profesjonell og høre med dem.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Fugler i bur er dyremishandling. De er ment å bruke vingene sine ute i det fri med flokken sin.

Skrevet
Fugler i bur er dyremishandling. De er ment å bruke vingene sine ute i det fri med flokken sin.

Joda, men derfor må man hvis man velger å få fugl gi dem gode forhold til å få fly selvsagt.

Ellers gjelder vel tilsvarende konklusjon for de fleste husdyr inkludert oss mennesker?

Gjest monsterblomster
Skrevet

En ting er å ikke ale opp flere burfugler.

Men hva skal vi gjøre med alle de fuglene som allerede er domestiserte?

Slippe de fri og la de dø langsomt? Avlive de først som sist?

Kanskje alle som har undulater skal reise til Australia og slippe de fri? Det hadde gjort underverker for de ville flokkene med undulater tenker jeg.

Hva er dine planer for eldre fugler, og fugler som er vingestekket? Fugler som har knyttet seg til sine eiere og se de som flokken sin?

Gjest Fugleelsker
Skrevet

sjekkliste ved undulatkjøp: Sjekk fardrakten. Mangler den mye fjær? Sjekk så rumpa. Her skal det være tørt og fint. I tillegg så ta undulaten i hånden og legg den på ryggen. Sjekk så om brystbeinet stikker ut. Dette skal ikke være spisst! Det skal føles rundt og fint.

Jeg ville heller kjøpt undulat og annen fugl privat. Det finnes mange fine fuglenett hvor folk som kan fugl selger undulatunger som er vokst opp i hjemmemiljø. Får du fra dyrebutikk så er de gjerne masseprodusert og så fraktet over lengre strekninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...