Gå til innhold

Forberedelser til barnerhagestart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg leser litt om jevngamle barn med min sønn, som har vært på besøksdag i barnehagen. Mødre av jevngamle barn begynner å tenke på merkelapper, barnerhagegarderobe etc.

Og det slår meg, jeg har ikke tenkt på klær og utstyr til barnehage i det hele tatt, og besøksdag får vi nok ikke med oss.

For vi har ikke fått plass enda vi. Ifølge loven er vi garantert en plass, en eller annen plass i kommunen. Bergen kommune er jo ikke akkurat sånn at alle barnehagene er innenfor en radius som gjør den brukbare for oss da, i forhold til bosted, arbeidssted og trafikk, så det er ingen garanti for at vi kan bruke den plassen han i så fall får, uten reduskjon i stillingen min for henting og levering. I så fall er det like fristende med det vi ser på som alternativet, redusert stilling og kveldsjobbing/hjemmekontor, slik at en av oss er hjemme med ham, mens den andre jobber og motsatt.

Men, OM han får en barnehageplass, så kommer sikkert brevet om det helt på slutten av barnehageopptaket. Vi står jo fortsatt på ventelister, så vi har ikke fått brev fra kommunen om at vi har fått plass i en barnehage vi ikke har søkt på, men de påpeker jo også at opptaket pågår ut august mnd, altså til ETTER barnehagene faktisk har startet... Så om vi får en brukbar plass sånn helt på tampen, så er det antakelig med oppstart relativt med en gang.

Så, jeg burde kanskje begynne å tenke på forberedelser?

Hva må man ha på plass da, om man skal levere en ettåring i barnehagen fra høsten av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du fått med deg at Bergen kommune har lagt ut Oppdatert informasjon?

Der ligg det liste over dei barnehagene som fortsatt har ledige plasser, og det blir oppfordra til endre søknaden og søke barnehagene som er mest aktuelle blant desse! :)

Me har heller ikkje begynt å tenkje på førebuingar, og me har fått plass... Tenkjer at me får sikkert litt info frå barnehagen etterkvart, og har tid i sommar til å ordne det. Har avtalt oppstartsdato då, og skal ha ein samtale veka før oppstarten.

Skrevet

Ja, jeg har fått med meg det, men jeg bor i Arna bydel, der er det ledig: ingen.

Jeg jobber i sentrum, og tar tog. Det samme gjør min mann. Å kjøre til Åsane for å få levert ungen i barnehage, er altså det alternativet som innebærer "Jeg må redusere stillingen min for å klare det, med arbeidstider og kjøretider/trafikk." (Bare jeg som har sertifikat her i huset...)

Det haster vel ikke med forberedelser helt enda, men jeg ser for meg å løpe hode over hals omkring på butikkene for å skaffe det som trengs, dagen før oppstart, og at "info fra barnehagen" kommer i samme konvolutt som opptaksbrevet...

Gjest Purple Haze
Skrevet

Sånn helt i oppstartten trenger du ikke tenke så voldsomt på utstyr og liknende til barnet ditt. Får dere plass i august, er det ganske sommerlig enda, og dere trenger ikke mer enn en liten sekk/bag med skiftetøy, innesko, matboks og kanskje regntøy og støvler.

Ut over høsten trenger barnet en skikkelig parkdress, fleece- eller ulltøy, varmere sko, lue, votter osv.

Ellers får dere sikkert god informasjon fra barnehagen om hva dere trenger av utstyr.

Husk å merke alt utstyr og klær godt. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette med utstyr er da ikke noe å stresse med?! Barnet trenger ikke så mye ekstra greier for å begynne i bhg. Tøfler, matboks og regntøy er vel det man trenger ekstra utenom vanlige klær den første tiden om barnet begynner i august/september. Så kommer det noe mer på høsten/vinteren med dress og sånt.

Merking av klær er lurt, men har du ikke rukket det den første uka går da det helt fint og.

Lykke til med søkeprosessen!

Skrevet

Vel, ulltøy skal han jo uansett ha mer av til høsten, så det går greit, og en dress til vinteren skal vi vel også klare å skaffe.

Det er altså matboks, sekk, innesko, og litt ekstra klesskift, vi i hovedsak trenger å tenke på til høsten da. Og kanskje ei ytterjakke? Og merking. Merkegreier kan jeg vel likegodt skaffe først som sist, jeg har et barn, han skal antakelig i barnerhage, og definitivt på skole etterhvert, da må man jo bare tenke merking av klær, så enkelt er vel det.

Jeg mente ikke å stresse med det enda, men å tenke litt forebyggende, for å IKKE måtte stresse med det de siste dagene. Dersom det blir en plass i høst. Ellers blir det sikkert en til vinteren, det skal etter planen åpne en ny barnehage her "4. kvartal", jeg antar det betyr "innen den datoen i desember de må ha startet opp for å få statstøtte for 2009" og den må vel klare å løse opp i de av oss som bare nesten får en plass i bydelen i august...

(Vi står som nr 12 og 17 i de to barnehagene vi har størst sjangs på, men sjangsen for plass der i august er vel ikke så stor, så vi må enten tenke litt kreativt i forhold til kjøring, eller belage oss på litt lenger hjemmetid, hvilket sånnsett ikke er så avskrekkende, annet enn mindre inntekt (og antakelig vil ikke arbeidsbelastningen bli redusert liek mye som stillingsprosenten på jobb...og der er det forresten flere som mener at å kjøre om Åsane er da vel vitterlig ikke noe problem... Vel, er det ikke opp til meg å avgjøre om jeg synes det er en bedre løsning for oss å ha ham hjemme en stund til, tro? Heller enn å bruke halvannen til to timer for dagen, i bil? (Når vi prøver å kjøre til Åsane etter arbeidstid, tar denne turen som normalt tar oss 15 minutter ofte opp mot 45 minutter, minst. Mer om det har "skjedd noe". Og det er gjerne ikke helt køfritt tilbake heller... Hvordan trafikken er der på morgenen har jeg ikke testet ut på lenge, det pleier forsåvidt gå greit, annet enn I Åsane da...)

Men nå rabla jeg meg langt bort fra tema, barnehageforberedelser.

Gjest Smaragd
Skrevet

Hei!

Er vel ikke så mye forberedelser som må gjøres, utenom at klær og utstyr må vere på plass :)

En er alltid på tilvenning i flere dager før barnet er der en hel dag alene, så da er en av foreldrene med.

Ofte først bare en time eller to første dagen, så øker en mer og mer :)

Jeg jobber i barnehage, og her er litt tips og råd på veien :)

Ting en MÅ ha:

-regntøy og gummistøvler uansett årstid! :regn:

(anbefaler ullsåler i gummistøvler, da holder en mer varmen. Kan bli temmelig kald på beina i regnvær på sommeren også!)

-solkrem, solbriller og solhatt på sommeren

-vinterdress , vintersko og ullklær/fleeceklær på vinteren

-klesskifte etter årstidene

-joggesko

-bleier, våtservietter og "rumpesalve"

-matboks om en har medbrakt mat, og rikelig med mat i.

-smokk til soving om en bruker det, evt kosebamse

-evt medisiner barnet tar jevnlig(astma, allergier....)

-NAVN I ALLE KLÆR!!! Ikke klag over at noe er borte, om det ikke var merket!

Det er mange klær å holde styr på i en barnehage, vi setter pris på litt hjelp på veien! :ler:

Ting en BØR ha:

-tynnedress/parkdress

-sydvest så barnet slipper den ubehagelige hetten på regntøy! (umulig å snu seg!) ;)

-tøfler/sklisokker

-

klær som en er redd for, har forresten ikke noe i barnehagen å gjøre :)

Barn skal ikke vere redde for å leke!

Pass også på at barnet ikke har for store sko. Har sååå mange skrekk eksempler på barn med aaalt for store sko, som snubler hele tiden!

(Mener å huske en regel om at skoen bør ha 1 cm bevegelsesrom, altså vere 1 cm større innvendig enn foten er.)

I "min" barnehage har vi den oppfatningen at vi bruker det som er tilgjengelig.

Henger der en jakke på plassen, og det er fint nok vær til å gå i bare jakke og joggesko, så tar vi på den jakken.

Den er meget mulig skitten når barna blir hentet, men sånn er livet!

Vi kan ikke kle på tynnedress i tyve varmegrader når barna da blir klamme og ekle!

Det samme gjelder sko også. Ikke ta med joggesko eller gore-tex som du ikke vil skal bli skitne!

Sånn, da har jeg skrevet ned det jeg kan komme på, håper det kan vere til hjelp :)

Lykke til med barnehageplass! :jepp:

Skrevet

Takk for gode råd :)

Vi må definitvt på shopping.

Han har sånn tynn dress nå da, men den er vel ikke passe til høsten, jeg kjøpte den til han skulle begynne å leke i sandkassa i vår, så den er passe enda, men jeg vet ikke hvor fort han vokser fremover da.

Sklisokker har han, men trenger nok flere, tøfler/innesko har han ikke, men så går han jo heller ikke enda da. Det kommer nok. På bleiefronten satser jeg sterkt på at de aksepterer de bleiene junior bruker, men det minner meg på at vi antakelig må skaffe litt flere "barnehagebleier" likevel... Lommerbleier og innlegg som absorberer godt. (Han bruker altså tøybleier. Det skal ikke være noe ekstra bal for de som jobber der, bleiene leveres selvsagt ferdig stappet med innlegg, og rispapir på plass. De kan gjerne kaste rispspiret i toalettet/bleiesøppel dersom det er kommet avføring på, men om det er for vanskelig så bare la det ligge, brett hele bleia sammen og stapp i bleieposen hans, som vi selvsagt tar med hjem hver dag og vasker.)

Men større klær må han jo ha, barnehage eller ei, for han begynner etterhvert "endelig" å vokse ut av de klærene han fikk da han ble født. (Ja, jeg har jo kjøpt til noe etterhvert da altså.) Faktsik begynner det å bli en anelse smått med passelige klær etterhvert, tror han har strukket seg veldig i det siste, blir spennende å se på kontroll.

Regntøy og støvler er notert (Bruker man støvler på barn som ikke kan gå, dersom det skulle bli aktuelt at han får plass før han lærer det?)

Og tøymerkingsgreier kan vi bare tenke på å skaffe med en gang.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Støvler er greit å ha selv om han ikke går enda. Regner med at han skal være med ut i sandkassa osv, selv om han ikke går, og da er støvler godt å ha.

Når det gjelder bleier, ønsker hvert fall vi (jeg jobber på småbarnsavdeling) vanlige bleier og ikke up& go. Up& go er veldig tungvint hvis man må ta bleieskift med masse uteklær på.

De bleiene du bruker, har jeg ikke kjennskap til, så det må du nesten spørre personalet i din barnehage om de godtar.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen tips til hvor man kan kjøpe sekk til de små?

Kjøper dere typisk barnesekk med motiver osv. eller en "voksensekk"?

Skrevet
Støvler er greit å ha selv om han ikke går enda. Regner med at han skal være med ut i sandkassa osv, selv om han ikke går, og da er støvler godt å ha.

Når det gjelder bleier, ønsker hvert fall vi (jeg jobber på småbarnsavdeling) vanlige bleier og ikke up& go. Up& go er veldig tungvint hvis man må ta bleieskift med masse uteklær på.

De bleiene du bruker, har jeg ikke kjennskap til, så det må du nesten spørre personalet i din barnehage om de godtar.

De bleriene han bruker, tas på akkurat som en vanlig bleie, ikke up&go. Festes med borrelås (eller knapper, men borrelås er det jeg tenker til barnehagebruk, det blir jo helt likt papirbleier i så måte) Og det finnes ingen gode grunner til at de ikke skal akseptere dem. Rett og slett ikke. Men vi må jo FÅ en barnehageplass før vi kan begynne å forvente at de skal akseptere bleiene hans da.

Han har forøvrig "utesko" som er vind og vanntette (vel, ikke støveltette tror jeg, så å hoppe i sølepytter med dem er kanskje ikke så lurt, men så hopper han da heller ikke andre steder enn der vi holder ham, for tida...) som er helt myke. Altså, beskytter foten mot sand og fukt, men er ingen sko. Enn så lenge det mest praktiske for vår lille kravle-gutt. Men, han vokser jo til, og det er enda noen mnd til en eventuell barnehageplass, det er ikke før ettårsdagens hans det, så da er det jo mulig han går også etterhvert :)

Gjest Smaragd
Skrevet

Jeg har heller ikke hørt om de bleiene du beskriver, men det høres ikke ut som et problem for meg iallefall :)

Jeg har sett regnsokker som er fine til barn som ikke går enda.

Samme prinsippet som regnvotter. Foret inni, og "regnjakke" stoff på utsiden. Det fungerer nok greit til han går, men som Purple Haze sa, er støvler uansett greit å ha framover. "Sokkene" vil nok bli veldig slitt i sandkassen:)

Let etter støvler i "dykkerdrakt" stoff! De er supre! (husker dessverre ikke merket....) De har såle i "vanlig" materiale, og så er hele skaftet mykt!

Det må da jammen vere behagelig for en liten krabat :)

Når du skal kjøpe sekk, ville jeg kjøpt en liten en.

Dette fordi barnet skal etterhvert vere med på turer når det blir litt større, og å da måtte ha på seg en stor sekk er ikke godt!

Hos oss begynner vi å gå med sekkene på tur rundt to års alderen.

De som da har for store sekker ( f.eks sånne billigsekker med cars, prinsesser, bratz o.l på har jeg merket meg er svært upraktiske og digre!) de må la den henge igjen og gå uten. Da tar vi voksne maten deres i vår sekk. Barna syns dette er kjedelig! De vil vere som alle de andre barna!

De beste sekkene er de som er små, og har festestropper både rundt livet og over bringa. De sitter godt når barnet går, og sklir ikke ned fra skuldrene.

Bergans sine minste sekker er gode, om man vil legge litt penger i det, men Helly Hensen har også ganske bra sekker til en ok pris.

Skulle du ha behov for noe større nå mens han er liten og bruker både bleier og trenger kanskje mer skifteklær og diverse, ville jeg brukt en vanlig sekk/bag nå, og ventet med å kjøpe sekk til den lille. Kanskje han kan få til jul eller fødselsdag :)

Når det gjelder regntøy, syns jeg faktisk regndress er best til de minste barna :)

De er mer bevegelige for småtroll som allerede er ustødige på foten :jepp:

Skrevet
Har du fått med deg at Bergen kommune har lagt ut Oppdatert informasjon?

Der ligg det liste over dei barnehagene som fortsatt har ledige plasser, og det blir oppfordra til endre søknaden og søke barnehagene som er mest aktuelle blant desse! :)

Takk! Vi venter også på lovfestet plass i Bergen kommune og visste ikke om oppdatert info fra kommunen. Har ikke engang sett dette når jeg er inne på sidene deres, merkelig.

Jeg skjønner heller ikke at en av barnehagene vi har søkt på står på listen over dem med ledige plasser. Da burde vel vi få en av plassene? Jeg får ringe dem i morgen og spørre! Det er SLITSOMT å ikke ane hvordan det blir med barnepass - og slitsomt at vi ikke vet hvordan det er med barnehageplass før i slutten av august, når jobben starter opp for fullt i starten av august... Nå i sommer driver vi med fleksitid og litt ferie og masse kav for å få kabalen til å gå opp...

Vi bor i Årstad og har ikke bil så plass i Åsane blir MEGET lite praktisk.

Skrevet

Den barnehagen dere har søkt på, står det at de har ledige plasser i rett aldersgruppe (over/under tre år) i forhold til det dere har søkt på? I så fall er det veldig rart dere ikke har fått plass ja. Ring i morgen og hør hvilken plass dere står på på ventelisten, og hvorfor det opplyses at de har ledige plasser, og dere ikke har fått.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg noterer ned mange gode tips herfra, til barnehagestart til høsten!

Men utstyr man merker klær med, hvor får man tak i det?

Skrevet
Jeg noterer ned mange gode tips herfra, til barnehagestart til høsten!

Men utstyr man merker klær med, hvor får man tak i det?

Du kjøper en permanent tusj og skriver på vaskelappen på klærne. Trenger vel ikke utstyr for å merke klær...

Skrevet

Eller så kan du bestille strykelapper. Fra f.eks Navnelapper.no. Bare å googel så finner du mange forskjellige pridusenter.

Strykelapper er veldig kjekt, da du får på fullt navn og adresse. tusj på små merkelapper er ikke like lett.

Skrevet

Kanskje på tide å begynne å lese tispene her igjen etterhvert, denne gangen forventer jeg absolutt et brev i postkassa ved første runde av hovedopptaket, vi har ventelistedato fra september 2008, så nå bør de klare å gi oss en plass. (Vi har fått antudning på telefon fra flere at vi har reel sjangs der i år)

Men, vi har god tid da, og vi får nok både info fra barnehagen og besøksdag i god tid før oppstart. Fine greier. Så får vi eller vurdere regntøy til høsten da (I år har han klart seg helt fint med en tynn mellomsesongdress fra reima, den har vært vanntett nok til å holde ham tørr i høst og vinter (Med mange lag ull under i vinter, selvsagt)

Men klesmerkelapper burde vi nok skaffe. Jeg har klesmerkepenn da, men det er vel gjerne enklere å feste lapper enn å skrive på alt... Men de gjorde nytten for å sette en H på merkelappene på babytøyet. Ikke nok for barnehagemerking, men jeg skulle bare låne ut babytøy til min brors baby, da holdt det.

Skrevet

Dette med dresser til utebruk er en hel jungel for meg..

Tynn dress, tykk dress, vanntett dress, regndress.. Aner ikke hva som er hva eller hva jeg må ha! I tillegg kommer selvsagt sko og votter og lue og så videre. De kan vel sikkert hjelpe meg på Barnas hus eller BabyShop, det er vel der man får tak i slikt?

Det samme med matboks, hvor får man tak i sånt? Har det noe for seg å kjøpe noe solid med flere rom, fremfor en helt enkel boks med motiv på?

Skrevet

Du trenger ikke så enormt mange dresser.

Reima eller reflex-dress holder tett for det meste. Dersom du vil være HELT sikker, så har du regntøy i tillegg (anbefaler ikke regndress)

Vi har reima-vinterdress og reflex-tynndress, og han er da tørr hele sesongen.

Har et sett reflex-regntøy i bhg i tillegg, men det blir skjeldent brukt siden dressene holder barna tørre.

Når det gjelder matboks, så ville jeg hatt en solid med flere rom, for å enklere kunne gjøre matpakken mer spennende.

Så utrolig kjedelig med brødskive i matpakka hver dag til du går ut av videregående da... Variasjon er viktig tidlig, synes jeg da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...