Gjest Lea Skrevet 26. juli 2003 #1 Skrevet 26. juli 2003 Jeg har tatt recovery på PC-en min pga noen feil som oppsto. Har gjort dette mange ganger før og velger som regel å fjerne ALT på Pc-en. Dette gjorde jeg også denne gangen, i håp om at ALT var borte og at jeg kunne begynne med blanke ark. Men denne gangen fill jeg ikke bort programfilene. Jeg fikk riktignok ikke åpnet filene/programmene, men de lå der. Samtidig ble det bare opprettet en ny Administrator-mappe. Slik som det blir om jeg kjører en reparasjon i stedet for full recovery. Dette skjedde altså TO ganger. Vet noen hvorfor dette har skjedd? Nå har jeg slettet alle filer og programmer manuelt, men det er noen programmer jeg ikke får slettet pga brudd på delingstillatelse og manglende tilgang. Blant annet gjelder dette MS FrontPage, som jeg ikke bruker en gang. Vil gjerne ha den bort. Noen som kan hjelpe meg med en fremgangsmåte? Tør ikke å slette filer sånn i hytt og pine.
Gjest Nils-Otto Skrevet 26. juli 2003 #2 Skrevet 26. juli 2003 Dersom du vil blanke hele pc'en er det viktig at du formaterer hardisken. For å 'tvinge' XP (jeg regner med at det er dette du kjører ut fra det du skriver) til å gjøre dette, kan du slette partisjonen, og etablere den på nytt i installasjonsprosessen. Dersom du ikke gjør dette, blir programfilene liggende. De er ikke registert i windows registry, så de er 'inaktive' (selv om de fungerer dersom du dobbeltklikker på programfilen). En enkel tommelfingerregel er at de programmene du ikke finner igjen på start-menyen eller 'add/remove programs' kan du slette. Forøvrig er det 'trygt' å slette alle filer i 'Program files' katalogen. Det er kun i windows og rot-katalogen du må være forsiktig. Det kan hende du får uønskede 'couldnt find' meldinger i oppstarten. Disse fjerner du ved enten ved å fjerne dem fra 'startup' katalogen, eller slette disses oppføring i windows registry (skriv regedit på kommandolinjen og søk etter filnavnet det spørres etter, og slett alle oppføringer med dette filnavnet.) Det er også mulig å kjøre MSConfig for å inspisere hva som blir startet opp når du starter windows. Her kan du også deaktivere uønskede elementer. Til slutt et tips for å slette 'brudd på delingstillatelse' filer. Logg inn som administrator. Høyretrykk og velg egenskaper på filen/mappen. Velg properties->Security->Advanced og fjern tilgangen til alle andre enn Administrator. Sett også Administrator som eier av filen. Vent en liten stund og slett filen. Men glem ikke! Søk først å fjerne filene via uninstall prosedyrer, eller add/remove programs. Dette fjerner ikke bare filene, men også registeroppføringene. Dersom du fjerner programmer utenom dette kan registeret på sikt bli fyllt opp med unødig og feilaktig informasjon. -Nils Otto
Gjest Lea Skrevet 26. juli 2003 #3 Skrevet 26. juli 2003 Dersom du vil blanke hele pc'en er det viktig at du formaterer hardisken. For å 'tvinge' XP (jeg regner med at det er dette du kjører ut fra det du skriver) til å gjøre dette, kan du slette partisjonen, og etablere den på nytt i installasjonsprosessen. Jeg kjører W2K. Og jeg formaterer ikke ved bruk av kommandoer i DOS (f.eks FDISK). På min PC er OS-et forhåndsinstallert og dette er vanligvis en veldig bar løsning (synes jeg da). Dytter i recovery-CDen og ting går av seg selv. Men jeg kan ikke ta FDISK når OS-en ligger på hardisken. Da får jeg ikke startet opp igjen med CD-en og må mest sansynlig kjøpe et nytt OS (noe jeg ikke tenker å gjøre) Dersom du ikke gjør dette, blir programfilene liggende. De er ikke registert i windows registry, så de er 'inaktive' (selv om de fungerer dersom du dobbeltklikker på programfilen). De har aldri blitt liggende ved fullstendig recovery tidligere.. og det skal de heller ikke gjøre. En fullstendig recovery skal tømme PC-en for alt.. både programmer og filer. Til slutt et tips for å slette 'brudd på delingstillatelse' filer. Logg inn som administrator. Høyretrykk og velg egenskaper på filen/mappen. Velg properties->Security->Advanced og fjern tilgangen til alle andre enn Administrator. Sett også Administrator som eier av filen. Vent en liten stund og slett filen. Akkurat nå har jeg BARE administrator som bruker. Og det er derfor administrator som eier filen. Det er derfor jeg har problemer. Men glem ikke! Søk først å fjerne filene via uninstall prosedyrer, eller add/remove programs. Dette fjerner ikke bare filene, men også registeroppføringene. Dersom du fjerner programmer utenom dette kan registeret på sikt bli fyllt opp med unødig og feilaktig informasjon. Det går ikke an å avinstallere på denne måten. Programmene ligger ikke under Legg til/fjern programmer. Jeg har fått vekk alle programmene utenom FrontPage. Har fjernet alt i registeroppføringene på alle programmer. Så problemet mitt er egentlig at Recoveryen ikke oppfører seg som den skal. Og jeg skjønner ikke hvorfor. Har jo gjort dette hundrevis av ganger uten problemer.
Gjest Nils-Otto Skrevet 27. juli 2003 #4 Skrevet 27. juli 2003 1. I setup-up dialogen til win2k får du opp et alternativ om hvilken partisjon du vil legge oprativsystemet på, gjør du ikke? Det var her jeg mente du må fjerne partisjonen og opprette den på nytt. 3. du må fjerne tilgangen til 'system' under security. Det er som regel 'system' som holder filen åpen. Fjern tilgangen til Alle utenom 'Administrator' -Nils Otto
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2003 #5 Skrevet 27. juli 2003 Jeg har fått vekk alle programmene utenom FrontPage. Har fjernet alt i registeroppføringene på alle programmer. Og den får du ikke vekk heller. Av en eller annen grunn MÅ det være en mappe under Programfiler som heter "Microsoft Frontpage". Den opprettes ved installasjon av Windows 2000 (med små bokstaver, "microsoft frontpage"), med undermappen "version3.0" som igjen har undermappen "bin". Hvis du likevel sletter mappen(e) ved hjelp av et annet operativsystem e.l, vil Windows 2000 opprette dem på nytt neste gang det starter opp. Blame Microsoft.
Gjest Lea Skrevet 27. juli 2003 #6 Skrevet 27. juli 2003 Takk for svaret. Jeg har sjekket litt i dag og fant ut at det måtte være noe sånt som dette. Mappa var nemlig så godt som tom :o . Men da er jo alt i den skjønneste orden da, bortsett i fra at det er noe krøll med recoveryen. Har jo fått vekk alt det gamle nå og PC-en er i god form som før.
Gjest Lea Skrevet 27. juli 2003 #7 Skrevet 27. juli 2003 1. I setup-up dialogen til win2k får du opp et alternativ om hvilken partisjon du vil legge oprativsystemet på, gjør du ikke? Det var her jeg mente du må fjerne partisjonen og opprette den på nytt. 3. du må fjerne tilgangen til 'system' under security. Det er som regel 'system' som holder filen åpen. Fjern tilgangen til Alle utenom 'Administrator' -Nils Otto 1. Nei, jeg har bare EN partisjon. Uansett kan jeg ikke fjeren noe ettersom OS-dataene ligger forhåndsinstallert på disken. 3. (?) Som sagt har jeg ingen andre brukere enn Administrator, som derfor er den eneste med tilgang til mappene. Men nå fikk jeg jo et svar på dette med frontpage da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå