Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 8. juni 2009 #21 Skrevet 8. juni 2009 Jeg er svakere enn snittet for menn og er alikevel mye, mye sterkere enn de fleste kvinner jeg støter på. De eneste som er sterkere enn meg er noen få som trener ekstremt aktivt innenfor noe som bygger styrke. Generelt er min erfaring at nesten uansett hvor svak en mann er i forhold til andre gutter så er han fortsatt sterkere enn så godt som alle kvinner untatt de som er helt spesielle fra naturens side eller har trent helt spesielt. Hehe, dette stemmer iallefall ikke. Jeg er en kvinne som alltid har vært kraftig, men som aldri har trent spesielt på styrke. Jeg har alltid vært naturlig sterk, og har slått mange gutter og menn i håndbak opp gjennom tida. Jeg er ikke like sterk som en gjennomsnittsmann nei, men pinglegutter som deg skal jeg da klare å ta! Så din teori om at uansett hvor svak en mann er så er han sterkere enn så godt som alle kvinner holder ikke!
s_hild Skrevet 11. juni 2009 #22 Skrevet 11. juni 2009 Er jo selvsagt slik at menn er mye sterkere enn oss kvinner. Har aldri hatt noen sjans mot de jeg har vært sammen med. Når det også er slik at jeg får problemer med gutter på 14-år blir jeg litt frustrert. Utfordret nabogutten for litt siden til en liten brytekamp. Han er ikke spesielt stor og sterk for å være en gutt på den alderen. Vi er omtreng like høye - kanskje er jeg noen cm høyere. Hadde alllikevel ikke sjans. Ble enkelt lagt i bakken og han holdt begge hendene min fast - tilsynelatende uten så store problemer. Mener selv at jeg ikke er så spesielt svak for å være en dame. Tar de fleste av venninnene min i håndbak. Dette gjør meg litt irritert. Andre som blir irritert i slike tilfeller eller har opplevd tilsvarende?
womenwomen Skrevet 11. juni 2009 #23 Skrevet 11. juni 2009 Er jo selvsagt slik at menn er mye sterkere enn oss kvinner. Har aldri hatt noen sjans mot de jeg har vært sammen med. Når det også er slik at jeg får problemer med gutter på 14-år blir jeg litt frustrert. Utfordret nabogutten for litt siden til en liten brytekamp. Han er ikke spesielt stor og sterk for å være en gutt på den alderen. Vi er omtreng like høye - kanskje er jeg noen cm høyere. Hadde alllikevel ikke sjans. Ble enkelt lagt i bakken og han holdt begge hendene min fast - tilsynelatende uten så store problemer. Mener selv at jeg ikke er så spesielt svak for å være en dame. Tar de fleste av venninnene min i håndbak. Dette gjør meg litt irritert. Andre som blir irritert i slike tilfeller eller har opplevd tilsvarende? Jeg bryr meg overhodet ikke om - om jeg er sterk eller ikke . Jeg skal uansett ikke slåss med noen - og i hvertfall ikke med mannen min . Da hadde ikke det forholdet vart lenge - uansett . Jeg anser meg selv for å være mye smartere enn han er . Greit nok han er litt sterkere - men er nå jeg som er så heldig å få bært opp handleposene o. andre ting som må bæres / løftes - det slipper jeg gjøre osv Jeg utnytter heller det - at jeg er svakere - til min fordel ! Styrken til menn misunner jeg ikke . Menn blir da automatisk " arbeidsdyr " og må ta de tøffeste jobbene som krever styrke ... Jeg tar de som kreves hjerne - og er fornøyd med det . : )
LilleSiri Skrevet 11. juni 2009 #24 Skrevet 11. juni 2009 Det var nok hold i det for to-tre generasjoner siden, da de fleste menn hadde fysisk krevende arbeid, gikk eller rodde til jobben, bygde hus og sloss på fritida. Kvinner flest budeide og gjorde husligere sysler. Off topic, men Det var ikke for pingler det arbeidet kvinner på en gård drev med før. Å yste ost, hente vann, bære ved, seterarbeid etc var TUNGT arbeid. 1
Kamikatze Skrevet 11. juni 2009 #25 Skrevet 11. juni 2009 Off topic, men Det var ikke for pingler det arbeidet kvinner på en gård drev med før. Å yste ost, hente vann, bære ved, seterarbeid etc var TUNGT arbeid. Vel, skal vi se sånn på det, så er det en relativt kort periode at husmoren som ble forsørget fantes. Ellers var kvinner arbeidsdyr, de som menn. I bondesamfunnet, fiskerkonene tok nesten alt med hjemmet, og dyrket gjerne skrinn jord attpå. Kvinnene var blant de første industriarbeidere ved veveriene. Islendingesagaene beretter om sterke kvinner med arverett, og andre rettigheter. Men så kom en kort kokett periode, der kvinneidealet var å være svak og avhengig av mannen. I tid sammenfalt den med at allmuen fikk stemmerett, og resten er historie. Likevel tror jeg en og annen veltrent matrone burde greie å banke opp en daff sofapotet med spaghettiarmer. Men hun risikerer bøter og kjeft av dommeren da, selvsagt.
Larsern Skrevet 11. juni 2009 #26 Skrevet 11. juni 2009 Det var nok hold i det for to-tre generasjoner siden, da de fleste menn hadde fysisk krevende arbeid, gikk eller rodde til jobben, bygde hus og sloss på fritida. Kvinner flest budeide og gjorde husligere sysler. I våre dager jobber menn på kontor, spiller dataspill, vrir litt på et ratt og rir sofa resten av kvelden mens kjevemusklene trenes opppå pappizza og smågodt. Damene jobber i sveiseindustri og bygningsbransje. Etterpå bærer de rundt på unger og matvarer, for deretter å koble ut med etpar timer i treningsstudio - kickboksing og styrketrening. Jeg tror jammenmeg bobla er i ferd med å sprekke, jeg... Det er nok hold i det i dag også. Det er muligens færre menn som går til jobben i dag sammenlignet med for 2-3 generasjoner siden, jeg ser ikke noe grunn til at andelen blant kvinner skal ha forandret seg. Det er også fortsatt menn som står for mesteparten av fysisk arbeid i hjemmet. Faktisk vil jeg påstå at det fortsatt er menn som står for mesteparten av verdiskapningen i samfunnet som er basert på fysisk arbeid, jeg har ikke kilder på dette, men det virker sannsynlig. Både menn og kvinner jobber på kontor og det er naturligvis ikke et yrke man blir fysisk sterk av. Derimot så vil man nok fortsatt finne at det er flere kvinner enn menn som jobber på kontor, kontra i sveiseindustrien eller byggebransjen. Det virker som at du sitter med det inntrykket av at kvinner i større grad har kommet seg i fysisk aktivitet, så har menn gått i motsatt retning. Er det det du mener? Vi trener antagelig ikke på samme helsestudio heller, for de helsestudioene jeg går til (3T) har en mye større andel menn enn kvinner i styrkeavdelingen, kanskje så mye som 75%. En mann med de samme forutsetningene som en kvinne vil uansett være sterkere enn kvinnen. Har tusenvis av år med evolusjon tatt feil, er det det du prøver å si?
Kamikatze Skrevet 11. juni 2009 #27 Skrevet 11. juni 2009 [...] Har tusenvis av år med evolusjon tatt feil, er det det du prøver å si? Hvordan i videste allverden greide du å komme til den konklusjonen?
Gjest Gjest_marit Skrevet 12. juni 2009 #28 Skrevet 12. juni 2009 Jeg mener jeg er omtrent gjennomsnittet sterk for å være en dame. Har imidlertid ikke sjans mot typen. Vi er like høy, men han legger meg enkelt i bakken om han vil. Hvor mye sterkere han er vet jeg ikke. Er nok over dobbelt vil jeg tro. Hverken jeg eller han trener aktivt da. Er i grunnen greit slik, synes nå jeg da.
Larsern Skrevet 13. juni 2009 #29 Skrevet 13. juni 2009 Hvordan i videste allverden greide du å komme til den konklusjonen? Men resten var du enig i? Poenget er den fysiske forskjellen mellom kvinner og menn er et faktum, ingen vits i å bestride det.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #30 Skrevet 15. juni 2009 Vi menn er mye sterkere enn kvinner. De fleste kvinner har nesten ikke fysisk styrke i det hele tatt sammenlignet med oss. Kona taper også mot 12-åringen i håndbak. Da blir det ganske håpløst.
Leifr Skrevet 16. juni 2009 #31 Skrevet 16. juni 2009 Vi menn er mye sterkere enn kvinner. De fleste kvinner har nesten ikke fysisk styrke i det hele tatt sammenlignet med oss. Sånn i utgangspunktet, ja. Dette skyldes ulike biologiske forutsetninger, både når det gjelder hormoner som styrer muskelvekst, og den biomekaniske funksjonen til skjelett/muskel-systemet. Jeg tror nok de fleste kvinner har potensiale for å bli betydelig sterkere enn en "normalt aktiv" mann i omtrent samme vektklasse, men dette vil kreve mye mer trening enn å være "normalt aktiv". Og noe mer målrettet og effektiv styrketrening enn hva de fleste treningsstudio-damer (eller menn, for den saks skyld) kaller "styrketrening". Det finnes nemlig en del ordentlig sterke damer rundt omkring; absolutte rekorder i styrkeløft for kvinner ligger på over 200 kg i benkpress og godt over 300 i knebøy og markløft. Dette er mye mer enn noen mann kan klare å løfte uten årevis med målrettet trening. Dog, menn med like mye talent og trening som disse damene (det dreier seg for begge kjønn om verdenseliten i en bestemt idrett) kan kanskje løfte omtrent dobbelt så tungt igjen. (Når vi ser på divisjoner utenfor verdenseliten, ser det ut som om godt trente kvinner jevnt over kan forventes å løfte kanskje to tredjedeler så mye som tilsvarende trente menn i samme vektklasse.)
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #32 Skrevet 16. juni 2009 Vi menn er mye sterkere enn kvinner. De fleste kvinner har nesten ikke fysisk styrke i det hele tatt sammenlignet med oss. Kona taper også mot 12-åringen i håndbak. Da blir det ganske håpløst. Øhm, eller kanskje kona di bare er unormal svak, eller 12åringen unormalt sterk... Jeg sier ikke at det ikke eksisterer en styrkeforskjell mellom kjønnene, men jeg tror den generelle fysiske forskjellen kanskje ikke er så stor som det mange tror! Jeg tror at menn flest tror de er mye sterkere enn hva de egentlig er, mens kvinner flest tror de er mye svakere enn hva de egentlig er... Dette er noe man lærer allerede da man er liten, at jenter er så svake og gutter er så sterke, også drar man det med seg som en "sannhet" selv om det ikke helt stemmer.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 27. juli 2009 #33 Skrevet 27. juli 2009 Er nok slik at vi menn er mye sterkere en kvinner - iallefall i overkroppen. Kona er noen få cm høyere enn meg, og veier nok 5-10 kg mer. Ingen av oss trener noe særlig annet enn vanlig turgåing. I overkroppen er jeg allikevel mye sterkere enn henne. Det er ikke mye hun har å stille opp verken i håndbak eller i en brytekamp. Har ingen problem med søstra heller, og hun trener på helsestudio flere ganger i uka og har gjort det i lang tid. Merker nok at hun er en del sterkere i armene enn kona, men vanskelig å vinne er det allikevel ikke.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #34 Skrevet 27. juli 2009 Øhm, eller kanskje kona di bare er unormal svak, eller 12åringen unormalt sterk... Jeg sier ikke at det ikke eksisterer en styrkeforskjell mellom kjønnene, men jeg tror den generelle fysiske forskjellen kanskje ikke er så stor som det mange tror! Jeg tror at menn flest tror de er mye sterkere enn hva de egentlig er, mens kvinner flest tror de er mye svakere enn hva de egentlig er... Dette er noe man lærer allerede da man er liten, at jenter er så svake og gutter er så sterke, også drar man det med seg som en "sannhet" selv om det ikke helt stemmer. Fullstendig enig. Styrkeforskjellene mellom men og kvinner blir stadig mindre.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #35 Skrevet 28. juli 2009 Fullstendig enig. Styrkeforskjellene mellom men og kvinner blir stadig mindre. Eh, siden kvinner generelt ikke har en større andel av testosteron i kroppen enn de hadde tidligere, og menn ikke har en betydelig mindre andel enn de har hatt tidligere.. nei.
Gjest Gjest_dame_* Skrevet 30. juli 2009 #36 Skrevet 30. juli 2009 Er nok slik at vi menn er mye sterkere en kvinner - iallefall i overkroppen. Kona er noen få cm høyere enn meg, og veier nok 5-10 kg mer. Ingen av oss trener noe særlig annet enn vanlig turgåing. I overkroppen er jeg allikevel mye sterkere enn henne. Det er ikke mye hun har å stille opp verken i håndbak eller i en brytekamp. Har ingen problem med søstra heller, og hun trener på helsestudio flere ganger i uka og har gjort det i lang tid. Merker nok at hun er en del sterkere i armene enn kona, men vanskelig å vinne er det allikevel ikke. Stemmer nok dette. Forskjellen mellom typen og meg iallefall stor, selv om jeg er 5 cm høyere enn ham og over 10 kg tyngre. Har jeg sjans i håndbak. Når vi lekesloss legger han meg enkelt i bakken, selv om jeg har fordel av å være tyngre enn ham. Når jeg først er lagt i bakken er jeg helt hjelpesløs og har ingen mulighet for å komme løs. Om forskjellen er som mellom en "7-åring og en kvinne" er det samme som mellom en "mann og en kvinne" vet jeg ikke helt, men at det normalt sett er store forskjeller er helt klart. Oftes er jo også vi jenter mindre og lettere enn gutta, og da blir vi jo enda mer hjelpesløse.
Gjest Gjest_jente_* Skrevet 30. juli 2009 #37 Skrevet 30. juli 2009 Stemmer nok dette. Forskjellen mellom typen og meg iallefall stor, selv om jeg er 5 cm høyere enn ham og over 10 kg tyngre. Har jeg sjans i håndbak. Når vi lekesloss legger han meg enkelt i bakken, selv om jeg har fordel av å være tyngre enn ham. Når jeg først er lagt i bakken er jeg helt hjelpesløs og har ingen mulighet for å komme løs. Om forskjellen er som mellom en "7-åring og en kvinne" er det samme som mellom en "mann og en kvinne" vet jeg ikke helt, men at det normalt sett er store forskjeller er helt klart. Oftes er jo også vi jenter mindre og lettere enn gutta, og da blir vi jo enda mer hjelpesløse. Forskjellen på oss jenter og menn er nok vanligvis veldig stor ja.. Er omtrent like høy, men noe lettere enn samboeren og har absolutt ingen sjans mot mot ham, hverken i håndbak eller i "brytekamp". Musklene han har i spesielt overarmene er større og fastere enn mine "myke" jentemuskler.
Gjest Gjest_torill_* Skrevet 30. juli 2009 #38 Skrevet 30. juli 2009 Stemmer nok dette. Forskjellen mellom typen og meg iallefall stor, selv om jeg er 5 cm høyere enn ham og over 10 kg tyngre. Har jeg sjans i håndbak. Når vi lekesloss legger han meg enkelt i bakken, selv om jeg har fordel av å være tyngre enn ham. Når jeg først er lagt i bakken er jeg helt hjelpesløs og har ingen mulighet for å komme løs. Om forskjellen er som mellom en "7-åring og en kvinne" er det samme som mellom en "mann og en kvinne" vet jeg ikke helt, men at det normalt sett er store forskjeller er helt klart. Oftes er jo også vi jenter mindre og lettere enn gutta, og da blir vi jo enda mer hjelpesløse. Blir også litt frustrert av og til når jeg og husbonden tar en brytekamp. Er også litt tyngre enn ham, og burde jo kunne utnytte den fordelen. Er imidlertid mye svakere enn ham og blir egentlig ganske lett lagt i bakken og holdt fast. Hadde av og til vært kjekt å følt at jeg hadde noe å stille opp med, men slik er det altså ikke.
Gjest ervin Skrevet 30. juli 2009 #39 Skrevet 30. juli 2009 Jeg er svakere enn snittet for menn og er alikevel mye, mye sterkere enn de fleste kvinner jeg støter på. De eneste som er sterkere enn meg er noen få som trener ekstremt aktivt innenfor noe som bygger styrke. Generelt er min erfaring at nesten uansett hvor svak en mann er i forhold til andre gutter så er han fortsatt sterkere enn så godt som alle kvinner untatt de som er helt spesielle fra naturens side eller har trent helt spesielt.
Gjest ervin Skrevet 30. juli 2009 #40 Skrevet 30. juli 2009 ser ut i fra innleggene her, at det er ytterst få av dere som har noe særlig innsikt i annatomi og fysikk! hvis man utelokkende tar utgangspunkt i kroppsmasse inndeks,er man på ville veier. den tabellen tar kun utgangspunkt i vekt i forhold til høyde.den sier ikke noe om vann prosent,fett prosent eller hvor mange prosent av kropsvekten som er bestående av musklatur.hvis man tar en mann med en høyde på 170 cm og en vekt på 70 kilo, og sammenligner ham med en jente med samme høyde og vekt, har en mann normalt mellom 4.6-5,6 kilo mer med musklatur enn kvinnen. og dette beror ikke på at kvinnen fra naturens side har mindre musklatur en menn. men på at kvinner er naturlig utstyrt med ett litt større fett depo en menn. dette kan virke ubetydelig men faktum er at en mann på 70 kilo som ønsker å øke muskel massen sin med ca 6 kilo må faktisk trene regelmessig i ca 12-18 månder for å oppnå dette.og for mennesker av begge kjønn som representerer gjennomsnittet er ikke forskjellen i styrke mer en 20 til 25 prosent,de høye prosent forskjellene det har vert refferert til her gjelder nok bare for de som er topptrente innen styrke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå