Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 At menn generelt er fysisk sterkere enn kvinner er jo ikke noe nytt, men jeg har en kamerat som påstår han har lest at den fysiske styrkeforskjellen mellom en gjennomsnittlig mann og en gjennomsnittlig kvinne kan sammenlignes med forskjellen mellom en kvinne og en 7-åring!?! Meningsløs diskusjon og vi kommer selvfølgelig ingen vei... Hva tror du?
waco Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Jeg tror at hvis en mann er sliten og trøtt så orker han ingenting.
Gjest Gjest_pippi_* Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Jeg skjønner det var vanskelig å forstå spørsmålet... Jeg mener kameraten min er helt på viddene med sin tullete påstand, eller finnes det noe hold i det? Det var det jeg lurte på..
Kamikatze Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Det var nok hold i det for to-tre generasjoner siden, da de fleste menn hadde fysisk krevende arbeid, gikk eller rodde til jobben, bygde hus og sloss på fritida. Kvinner flest budeide og gjorde husligere sysler. I våre dager jobber menn på kontor, spiller dataspill, vrir litt på et ratt og rir sofa resten av kvelden mens kjevemusklene trenes opppå pappizza og smågodt. Damene jobber i sveiseindustri og bygningsbransje. Etterpå bærer de rundt på unger og matvarer, for deretter å koble ut med etpar timer i treningsstudio - kickboksing og styrketrening. Jeg tror jammenmeg bobla er i ferd med å sprekke, jeg... 1
feuerstein Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 I følge wikipedia har kvinner ca 66 % av mannens styrke i nedre del av kroppen, og 52 % i øvre. Ser man på politihøyskolens kjønnsdifferensierte opptakskrav virker tallene rimelige, hvor man krever samme antall repetisjoner i benkpress for samme karakter, men med 60 kg for menn og 35 kg for kvinner. Det samme vises i befalsskolens kjønnsdifferensierte krav, hvor man på armhevinger forventer av en kvinne ca 60 % av hva man forventer hos en mann. Pussig nok er kravene til antall situps like.
Gjest Elfrida Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Det var nok hold i det for to-tre generasjoner siden, da de fleste menn hadde fysisk krevende arbeid, gikk eller rodde til jobben, bygde hus og sloss på fritida. Kvinner flest budeide og gjorde husligere sysler.Jeg tror nok kvinnene hadde ganske tungt arbeid også, bare det å vaske klær må ha vært rimelig bra styrketrening.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 I følge wikipedia har kvinner ca 66 % av mannens styrke i nedre del av kroppen, og 52 % i øvre. Ser man på politihøyskolens kjønnsdifferensierte opptakskrav virker tallene rimelige, hvor man krever samme antall repetisjoner i benkpress for samme karakter, men med 60 kg for menn og 35 kg for kvinner. Det samme vises i befalsskolens kjønnsdifferensierte krav, hvor man på armhevinger forventer av en kvinne ca 60 % av hva man forventer hos en mann. Pussig nok er kravene til antall situps like. Min personlige erfaring fra trening/jobb, er at det du sier om styrke i overkroppen sikkert kan stemme, men nedre del?hm....ikke like enig.. Jeg har et såkalt manns yrke, og opptakskravene er forskjellig for jenter og gutter. Jeg trente som et lite helvete før opptak (har trent hele livet ellers), og klarte gutte kravet:-) Mange gutter/menn som ikke klarte det... Og når det gjelder taktikk og planlegging, så er vi jenter noen hakk foran gutter:-) så..vi har vel fått litt goder begge kjønn tenker jeg, men samtidig så må jeg påpeke at for å nå den fysiske styrken til gutter (ikke alle) så må vi jenter trene endel ekstra, og gutta må trene taktikk og planleggig.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2009 #8 Skrevet 6. juni 2009 I tillegg til fysisk styrke kommer høyere vekt. Dvs. at en kvinne som slåss mot eller blir overfalt av en mann også må kjempe mot denne mannens vekt. F.eks. hvis kvinnen er lagt i bakken med mannen over seg så er hun i praksis hjelpeløs hvis mannen er sterke og fysisk større enn henne.
Gjest Løytnant Skrevet 6. juni 2009 #9 Skrevet 6. juni 2009 Min personlige erfaring fra trening/jobb, er at det du sier om styrke i overkroppen sikkert kan stemme, men nedre del?hm....ikke like enig.. Jeg har et såkalt manns yrke, og opptakskravene er forskjellig for jenter og gutter. Jeg trente som et lite helvete før opptak (har trent hele livet ellers), og klarte gutte kravet:-) Mange gutter/menn som ikke klarte det... Og når det gjelder taktikk og planlegging, så er vi jenter noen hakk foran gutter:-) så..vi har vel fått litt goder begge kjønn tenker jeg, men samtidig så må jeg påpeke at for å nå den fysiske styrken til gutter (ikke alle) så må vi jenter trene endel ekstra, og gutta må trene taktikk og planleggig. Det du skriver er jo helt vilt... - Da kan vi vel bare droppe de differensierte kravene i Forsvaret og Politiet da?! Ettersom du sier så er det bare for jentene å trene litt ekstra, så går det greit. De som ikke lever i en drømmeverden forstår at vi dermed kommer til å få en mikroskopisk andel kvinner i styrkene. Skulle likt å vite hvor du har fått ideen om at gutta ikke kan taktikk og planlegging fra. Det er vel like gjennomtenkt som resten du skriver kanskje?
Gjest høh Skrevet 6. juni 2009 #10 Skrevet 6. juni 2009 Jeg tror heller ikke at forskjellen mellom hverdags-mannen og hverdags-kvinnen er så stor. Jeg nekter å tro at den vanlige pingle-mannen i gata er dobbel så sterk som meg og andre kvinner i normal fysisk form. Men at en mann kan trene seg opp til et 48% fysisk overtak det blir noe annet...
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #11 Skrevet 7. juni 2009 Det du skriver er jo helt vilt... - Da kan vi vel bare droppe de differensierte kravene i Forsvaret og Politiet da?! Ettersom du sier så er det bare for jentene å trene litt ekstra, så går det greit. De som ikke lever i en drømmeverden forstår at vi dermed kommer til å få en mikroskopisk andel kvinner i styrkene. Skulle likt å vite hvor du har fått ideen om at gutta ikke kan taktikk og planlegging fra. Det er vel like gjennomtenkt som resten du skriver kanskje? Det er like stor forskjell mellom kvinners fysikk fra naturens side som det det er forskjell på menn. Jeg er 178cm høy og jeg vil automatisk ha en fordel når det gjelder å løpe f.eks, iforhold til en venninne av meg som er 162 høy. (lengere bein) Og jeg sier ikke at gutter ikke kan taktikk og planlegging......men det er faktisk sånn at jenter tenker ett steg lenger (fra naturens side) . Er du like sterk som alle dine kompiser? tviler....det er stor forskjell fra person til person. Jeg har vært igjennom opptaksprøver både før jeg ble tatt opp som elev/ og før jeg fikk godkjenning som røykdykker. Og det er jevnt mellom menn og kvinner, fordi flere av oss kvinner i brannvesenet ville være likeverdige når vi skulle til opptak. Bla,bla,bla...dette ble rotete skrevet, men blir så engasjert:-)
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2009 #12 Skrevet 7. juni 2009 Det du skriver er jo helt vilt... - Da kan vi vel bare droppe de differensierte kravene i Forsvaret og Politiet da?! Ettersom du sier så er det bare for jentene å trene litt ekstra, så går det greit. De som ikke lever i en drømmeverden forstår at vi dermed kommer til å få en mikroskopisk andel kvinner i styrkene. Skulle likt å vite hvor du har fått ideen om at gutta ikke kan taktikk og planlegging fra. Det er vel like gjennomtenkt som resten du skriver kanskje? Det er like stor forskjell mellom kvinners fysikk fra naturens side som det det er forskjell på menn. Jeg er 178cm høy og jeg vil automatisk ha en fordel når det gjelder å løpe f.eks, iforhold til en venninne av meg som er 162 høy. (lengere bein) Og jeg sier ikke at gutter ikke kan taktikk og planlegging......men det er faktisk sånn at jenter tenker ett steg lenger (fra naturens side) . Er du like sterk som alle dine kompiser? tviler....det er stor forskjell fra person til person. Jeg har vært igjennom opptaksprøver både før jeg ble tatt opp som elev/ og før jeg fikk godkjenning som røykdykker.( i statene) Og det er jevnt mellom menn og kvinner, fordi flere av oss kvinner i brannvesenet ville være likeverdige når vi skulle til opptak. Bla,bla,bla...dette ble rotete skrevet, men blir så engasjert:-)
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 7. juni 2009 #13 Skrevet 7. juni 2009 Og jeg sier ikke at gutter ikke kan taktikk og planlegging......men det er faktisk sånn at jenter tenker ett steg lenger (fra naturens side) . Flott! Da blir det ikke noe problem for deg å finne kilder som støtter dette regner jeg med
Gjest Elfrida Skrevet 7. juni 2009 #14 Skrevet 7. juni 2009 Og jeg sier ikke at gutter ikke kan taktikk og planlegging......men det er faktisk sånn at jenter tenker ett steg lenger (fra naturens side) .Jeg hørte her om dagen at dette også gjelder menn som ikke er av de sterkeste. Kvinner og 'svake' menn må tenke litt lenger (feks planlegge en fluktrute) enn sterke, som ikke trenger det, fordi de er bedre i stand til å forsvare seg, var forklaringen. Visstnok noe som skjer av seg selv, og ikke fordi man tenker at man må øve på taktikk og planlegging fordi man ikke er av de sterkeste. Dette var i en utgave av radioprogrammet 'verdt å vite' på p2. Litt dårlig referanse, så jeg skal ikke påstå at det er sånn det er. Og det er klart det finnes kvinner som er sterkere enn en del menn, men at menn gjennomsnittlig er en god del sterkere enn kvinner er det vel ingen grunn til å diskutere. Men jeg tror ikke den gjennomsnittlige forskjellen er som en kvinne og en 7-åring, jeg tror den er mindre enn det. Men dette er ren gjetting.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 7. juni 2009 #15 Skrevet 7. juni 2009 Hva tror du? Menn er sterkere enn kvinner.
Gjest Stjernedryss Skrevet 7. juni 2009 #16 Skrevet 7. juni 2009 Det stemmer i hvertfall bra med meg og de guttene jeg har vært sammen med. Dersom de prøver å legge meg i bakken er jeg sjanseløs.
Gjest lett&nett Skrevet 7. juni 2009 #17 Skrevet 7. juni 2009 Menn er sterkere enn kvinner. Jaja, det er det vel ingen som setter i tvil. Spørsmålet var hvor stor den gjennomsnittlige forskjellen kunne tenkes å være. Jeg tror også som nevnt, at itillegg til styrken, så gir tyngre vekt mannen et ytterligere større overtak hvis vi tenker på en kvinne i kamp mot en mann... Men å være tung og å ha masse kilo å drasse på trenger ikke å være gunstig i alle situasjoner, det kommer an på... det kan også ha sine fordeler å være lett og smidig!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #18 Skrevet 8. juni 2009 Det du skriver er jo helt vilt... - Da kan vi vel bare droppe de differensierte kravene i Forsvaret og Politiet da?! Ettersom du sier så er det bare for jentene å trene litt ekstra, så går det greit. De som ikke lever i en drømmeverden forstår at vi dermed kommer til å få en mikroskopisk andel kvinner i styrkene. Skulle likt å vite hvor du har fått ideen om at gutta ikke kan taktikk og planlegging fra. Det er vel like gjennomtenkt som resten du skriver kanskje? Vi burde jo hatt en mikroskopisk anndel kvinner i styrkene fordi det er galskap å slippe inn noen som ikke er sterke nok og kvinner som bare klarer kravene til kvinner og ikke til menn er ikke sterke nok. De utgjør en fare for sine medsoldater blandt annet fordi de ikke har styrke til å bære en såret medsoldat over lengre avstander.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #19 Skrevet 8. juni 2009 Det er like stor forskjell mellom kvinners fysikk fra naturens side som det det er forskjell på menn. Jeg er 178cm høy og jeg vil automatisk ha en fordel når det gjelder å løpe f.eks, iforhold til en venninne av meg som er 162 høy. (lengere bein) Og jeg sier ikke at gutter ikke kan taktikk og planlegging......men det er faktisk sånn at jenter tenker ett steg lenger (fra naturens side) . Er du like sterk som alle dine kompiser? tviler....det er stor forskjell fra person til person. Jeg har vært igjennom opptaksprøver både før jeg ble tatt opp som elev/ og før jeg fikk godkjenning som røykdykker. Og det er jevnt mellom menn og kvinner, fordi flere av oss kvinner i brannvesenet ville være likeverdige når vi skulle til opptak. Bla,bla,bla...dette ble rotete skrevet, men blir så engasjert:-) Hvor langt kvinner og menn tenker er svært kontekstuelt. I hjemmesfæren og i hverdagen ja. Når det gjelder taktikk i arbeidsliv og trening heler motsatt. Kvinner mangler dessuten evnen til å virkelig gå for noe og legge alt annet til side. Uten den evnen vil kvinner aldri kunne konkurere med de beste mennene innenfor noe felt fordi de rett og slett ikke er villige til å være mono nok og ofre nok og jobbe hardt nok.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2009 #20 Skrevet 8. juni 2009 Jeg er svakere enn snittet for menn og er alikevel mye, mye sterkere enn de fleste kvinner jeg støter på. De eneste som er sterkere enn meg er noen få som trener ekstremt aktivt innenfor noe som bygger styrke. Generelt er min erfaring at nesten uansett hvor svak en mann er i forhold til andre gutter så er han fortsatt sterkere enn så godt som alle kvinner untatt de som er helt spesielle fra naturens side eller har trent helt spesielt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå