Gjest rattata Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Jeg skal søke jobb, en jobb man ikke fåt hvis man er "tidligere straffedømt". Er det det samme som plettpri vandel? Når jeg var 16 år, ble jeg tatt for tyveri og politianmeldt. Måtte betale bot, og har det nå på rullebladet. (MÅ FÅ SAGT at jeg IKKE STJAL, kun et resultat av mitt distrè meg!:/ ) Vil det si at jeg ikke kan søke denne jobben? Eller vil "tidligere straffedømt" si at du har sittet i fengsel? Håper noen kan svare meg på dette raskt!
Gjest Marlo Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Hvor gammel er du? Det som står på rullebladet blir ikke der for evig og alltid - du kan jo ringe politiet om du er usikker. Mitt rulleblad er iallefall rent nå, men det var ikke det for 10 år siden Straffedömt - det tolker jeg som at man har värt i en rettsal og blitt dömt for noe.
Gjest Gjest_NysgjerrigPer_* Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Mitt rulleblad er iallefall rent nå, men det var ikke det for 10 år siden Straffedömt - Kan jeg sørre hva du gjorde? Satt du i fengsel?
Gjest Marlo Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Nei ikke i fengsel så jeg har aldri blitt dömt for noe i den forstand. Men jeg har gjort mye galt i mitt liv likevel
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Når jeg var 16 år, ble jeg tatt for tyveri og politianmeldt. Måtte betale bot, og har det nå på rullebladet. (MÅ FÅ SAGT at jeg IKKE STJAL, kun et resultat av mitt distrè meg!:/ ) Når du vedtok boten, innrømte du også skyld, dvs at du tok tingen med forsett. Du kan selvfølgelig mene at du ikke stjal, men overfor politi og påtalemyndighet har du innrømmet at du stjal.
Gjest rattata Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Takker for svar! Ja, betalte boten etter råd fra en politibetjent som er venn av familien. Denne tingen jeg liksom skal ha stjålet kostet 10 kroner (HADDE NETTOPP HANDLA FOR OVER 300 DER - ARGH!) og grunnet den lave verdien og andre omstendigheter, så ville jeg tape ved å anke.. Ble fortalt at det skulle bli borte etter 2 år, eller 3 var det kanskje. Derfor var det liksom ikke så farlig å godta boten. Men fikk nå, etter jeg var involvert i en bilulykke, vite at det sto der enda. (nesten 5 år senere) Og blir heller aldri helt borte heller, tydeligvis. Forferdelig vondt at det står der, når det ikke er riktig. SPESIELT hvis det skal gå utover mine jobbmuligheter!! Men jeg er altså ikke "tidligere straffedømt" selv om jeg har fått denne boten? Da måtte jeg isåfall ha sittet i fengsel?
Gjest rattata Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Hvor gammel er du? Jeg er 21 Altså har det stått der i over 5 år nå, og har blitt fortalt at det aldri blir borte? Finnes visst to "typer" rulleblad som alle har, husker ikke navnene på de to, men iallfall inneholder det ene A L T du noen gang har blitt "tatt" for, mens det andre blir "tømt" etter som tiden går. Skal man for eksempel søke jobb i barnehage, politi eller andre lignende jobber, sjekker de altså dette rullebladet som viser A L T! SURE GREIER!
Gjest Marlo Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Straffedömt vil jeg iallefall anta er at man får betinget eller ubetinget fengselstraff, evnt samfunntjeneste. Men du kan jo bare ringe politiet å höre, og om du fortsatt har det på rullebladet så kan du si at du fikk beskjed om at det skulle forsvinne etter 2 år og be dem fjerne det med en gang.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Så du er dømt for noe du ikke har gjort om jeg forstår riktig? Men hvorfor protesterte du ikke og kjempet for å bevise din uskyld? Var det noen beviser på det liksom hadde sjålet? Og hvordan kan du bli tatt for stjeling når du ikke har stjålet? Mener ikke å være frekk hvis det kan oppfattes som det.
Lovis Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Hva med å ringe til der du skal søke jobb og spørre dem? Det verste som skjer er jo at de sier du ikke bør søke.
Silmarill Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Vel, de kjenner jo uansett ikke hele situasjonen, men hvis man legger til grunn at du er en ellers normalt stødig person, og denne forseelsen er det eneste på rullebladet, så tror jeg nok at det ikke blir lagt så stor vekt på. Dette skjedde jo som du skrev for noen år tilbake da du ennå ikke var myndig, men det er du nå! Kan hende du ikke har dette på rullebladet lenger! Ring å hør etter da vel! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Hva med å ringe til der du skal søke jobb og spørre dem? Det verste som skjer er jo at de sier du ikke bør søke. Du kan jo alltids søke. Det er ikke straffbart å søke selv om risikerer å bli avvist. Det kan ikke skje noe verre enn at du ikke kommer i betraktning for jobben. På den annen side tviler jeg på at du noen gang vil kunne få en jobb som krever at du ikke er dømt tidligere (som f. eks. i politi) når du vitterlig har en dom for tyveri på rullebladet.
Gjest SmallTalk Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Hvor lenge forseelser/forbrytelser står i rullebladet avhenger vel av hvor alvorlig forbrytelsen var. Og hva som kommer på rullebladet avhenger vel av hva slags type politiattest som kreves, og hvor du skal søke jobb. Du kan se om du blir noe klokere av det som står her.
Gjest Gjest_is_* Skrevet 5. juni 2009 #14 Skrevet 5. juni 2009 Om dette kommer med på en politiattest avhenger av hva type jobb du skal ha den til. Det er tre typer: - Vanlig, der vil ikke denne boten stå. (bøter står i to år, dommer i fem år, strenge dommer i ti år) - Så har du begrensetuttømmende, dvs begrenset hva overtredelser som er med men uttømmede i tid (barnehage og skole er gode eksempler på det, kun sedlighet not barn kommer med, uansett når reaksjonen ble gitt). - Til slutt er det uttømmende, der kommer alt du har av reaksjoner med. Men så har det seg slik, at i en del jobber, så teller ikke alle type reaksjone likke mye. Mange har fartsbøter, men mister ikke jobbmulighet av den grunn. Vil tippe at du fikk forelegg for naskei, noe de ferreste vil bry seg så mye med. Gav dette deg noen svar?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå