Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 Min exsamboer og far til mitt barn sier at siden vi har gått ifra hverandre, kan vi bytte på å ha skatteklasse 2 annethvert år. Han mener jeg skal ta dette året.. Stemmer dette? Har aldri hørt noe om dette før..!
Gjest TS Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Har lest litt og kommet frem til i at exen faktisk har rett i dette -at vi kan bytte på å ha skatteklasse 2. Men det jeg lurer på nå, er dette med at han vil jeg skal ha det fra nå av og resten av året. Da blir det jo litt urettferdig, da jeg bare får et halvt år med klasse 2?
liv Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 Du får for hele året, selv om dere ikke har vært fra hverandre mer enn halve. Du bare får alt igjen på skatten neste sommer Bor barnet fast hos deg så skal du ha hvert år da... Frem til du får barn med andre eller gifter seg.
Gjest TS Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Takk for svar! Vi gikk fra hverandre i oktober i fjor, og har delt foreldrerett. Fint å få det igjen før sommeren neste år da:) måtte bare høre siden jeg var redd han ville lure meg.
Gjest regine ii Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Det er ingenting som heter delt foreldredrett. Dere har sikkert delt (eller felles) foreldreansvar, men det har ingenting med skatteregler å gjøre. Det som regulerer hvorvidt dere skal dele på skattekl. 2 eller ha det annethvert år er hvordan dere har organisert samværet. Dersom barnet bor fast hos den ene og har samvær med den andre, er det den barna bor fast hos som har rett på skattekl. 2, hvert år. ' Har derimot barna delt bosted, dvs. bor halve tiden hos hver av foreldrene, så kan dere dele skattekl 2 på nevnte måten. Men dersom du har omsorgen og faren samvær, så er det du som skal ha den fordelen.
liv Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 om dere gikk fra hverandre i oktober i fjor så fikk en av dere det på selvangivelsen for 08 også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå