Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #1 Skrevet 5. juni 2009 En venninne av meg har to barn, og bor ikke sammen med faren deres. Sist han hadde barna hos seg, ble det eldste barnet ganske alvorlig skadet, og burde hatt ambulanse/ legehjelp øyeblikkelig. Faren lot være å kontakte lege, for han mente det ikke var så farlig. Barnet måtte vente 5 dager før det ble undersøkt av lege, og da var det betennelse i sårene, som i tillegg var blitt behandlet helt feil av faren. (Tok ikke plaster/ bandasje på, og lot barnet leke ute i sand og skitt.) Han informerte heller ikke moren til barnet om hendelsen, hun fikk ikke vite noe før hun hentet barnet hos ham på avtalt dag (hun fikk ham selvfølgelig til lege øyeblikkelig, men det var jo altfor sent.) Hva gjør man i en sånn situasjon egentlig?
Gjest Marlo Skrevet 5. juni 2009 #2 Skrevet 5. juni 2009 Ligg unnna andres saker. Han gjorde en feil - alle kan gjöre feil. Moren vet nå om det, barnet har blitt behandlet - hvorfor skal du blande deg inn i dette ? Herregud, skal alle begynne å varsle barnevernet for alt nå eller? (litt vel mange innlegg om barnevernet her i det siste)
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 5. juni 2009 #3 Skrevet 5. juni 2009 En venninne av meg har to barn, og bor ikke sammen med faren deres. Sist han hadde barna hos seg, ble det eldste barnet ganske alvorlig skadet, og burde hatt ambulanse/ legehjelp øyeblikkelig. Faren lot være å kontakte lege, for han mente det ikke var så farlig. Barnet måtte vente 5 dager før det ble undersøkt av lege, og da var det betennelse i sårene, som i tillegg var blitt behandlet helt feil av faren. (Tok ikke plaster/ bandasje på, og lot barnet leke ute i sand og skitt.) Han informerte heller ikke moren til barnet om hendelsen, hun fikk ikke vite noe før hun hentet barnet hos ham på avtalt dag (hun fikk ham selvfølgelig til lege øyeblikkelig, men det var jo altfor sent.) Hva gjør man i en sånn situasjon egentlig? Man kan vel ikke gjøre stort annet enn å gi vedkommende en kraftig melding. Enkel førstehjelp bør enhver med ansvar for barn kunne klare å utføre. Nå spørs det jo om dette var en alvorlig skade. Ordet alvorlig skadet brukes i sammenheng hvor det er nødvendig med øyeblikkelig sykehusinnleggelse. Hva mener du med at moren fikk barnet til lege øyeblikkelig men det var altfor sent? Har barnet fått alvorlige komplikasjoner som følge av dette?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #4 Skrevet 5. juni 2009 Ja, det var faktisk ganske alvorlig. Tredje grads forbrenninger flere steder på kroppen, med betennelse i sårene fordi det var masse skitt inni der.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 5. juni 2009 #5 Skrevet 5. juni 2009 Ja, det var faktisk ganske alvorlig. Tredje grads forbrenninger flere steder på kroppen, med betennelse i sårene fordi det var masse skitt inni der. Tredjegradsforbrenning kan være livtsruende. Hvordan så huden ut, og hvordan skjedde det at barnet fikk denne skaden?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Tredjegradsforbrenning kan være livtsruende. Hvordan så huden ut, og hvordan skjedde det at barnet fikk denne skaden? Barnet falt på grillen. Huden er helt ødelagt på flere steder (på bena), rett og slett bare svidd av. Åpne sår på opptil 10 cm i lengde, i tillegg til 1. og 2.grads forbrenninger enkelte steder og rundt sårene.
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Barnet falt på grillen. Huden er helt ødelagt på flere steder (på bena), rett og slett bare svidd av. Åpne sår på opptil 10 cm i lengde, i tillegg til 1. og 2.grads forbrenninger enkelte steder og rundt sårene. Ok.Ja da er det totalt uansvarlig av ham å ikke ta med barnet til legevakten. Men hva du som utenforstående kan gjøre med dette i ettertid er vel ganske begrenset. Du kan selvfølgelig si din mening, med først og fremst er det en sak som mor må ta tak i.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Barnevernet kan uansett ikke gjøre noe. De har ingen myndighet til å gripe inn i samværsordninger. Det eneste man risikerer at barnevernet gjør, er å ta barnet fra mor hvis hun fortsetter å sende det til samvær. Og hvis mor ikke fortsetter å sende barnet til samvær, risikerer hun å miste omsorgen på grunn av "samværssabotasje". Catch 22. Damned if you do, and damned if you don't. Gjett hvordan jeg vet det.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Huff stakkars barn!Legen måtte jo reagere på at han ikke fikk behandling strax!Du er vitne til at et barn blir utsatt for noe så forferdelig så jeg hadde strax kontaktet barnevernet.Noe så uansvarlig til far!
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Nå var det ikke jeg som hadde tenkt å sladre til barnevernet, det jeg lurte på er om moren selv burde gjort det. Hun er jo selvfølgelig lei seg og bekymret og føler at hun burde gjort noe. Nå er hun engstelig for å sende barnet tilbake til faren, fordi han sannsynligvis ikke kommer til å passe på å stelle sårene ordentlig.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Barnet har vært hos lege. Da skal egentlig denne sende bekymringsmelding til BV. Anbefaler mor å ta kontakt med legen igjen og ta en samtale om dette.
liv Skrevet 5. juni 2009 #13 Skrevet 5. juni 2009 Er mor beskymret for at barnet ikke har det bra hos far så er det mors ansvar å ta det opp med far, eventuelt søke mekling og forandre samvær. Sender mor barnet til far selv om hun er beskymret så er det faktisk henne som kan få beskymringsmelding på seg som nevnt over. Hun har da ikke satt barnet viktigst.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #14 Skrevet 5. juni 2009 Nå var det ikke jeg som hadde tenkt å sladre til barnevernet, det jeg lurte på er om moren selv burde gjort det. Hun er jo selvfølgelig lei seg og bekymret og føler at hun burde gjort noe. Nå er hun engstelig for å sende barnet tilbake til faren, fordi han sannsynligvis ikke kommer til å passe på å stelle sårene ordentlig. Da vil jeg igjen vise til det jeg skrev ovenfor. Barnevernet kan ikke gjøre noe i forhold til far. Hvis mor mener at dette er så alvorlig at samværet må stoppes, må hun selv gå til retten for det. Og håpe hun blir hørt.... lykke til, det trenger hun.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå