Gå til innhold

Sende søknad via mail,men får ikke lagt ved vedlegg pga størrelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg skal sende av gårde søknader via mail, har en del attester og vitnemål som skal legges ved som vedlegg. Men på hotmail så får jeg kun lagt til tre stk, også sier den at det ikke er mer plass. Den ber meg kjøpe hotmail plus live som koster penger, hvilket jeg ikke gidder. Det er vanlige word format. Jeg har formert den til "rar" men da får jeg tilbake av dem jeg sender til at dem ikke får åpnet dem. Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du pakker det som en zip-fil så burde de kunne klare å åpne det siden det er standard i Windows.

Skrevet

Det høres ut som det ligger bilder/grafikk inni attester/vitnemål? Bedre med pdf enn Words doc/docx i så fall.

Gjest Gjest
Skrevet

En god regel er å aldri, aldri sende noe som .rar-filer. Bruk .zip i stedet. .rar er ikke standard noe sted.

Om du bruker windows, kan du lage zip-filer med programmer winzip, som du kan laste ned gratis. Om du kjører et unixbasert system, kan du i terminalvinduet skrive "zip filnavn".

Det er også god skikk å sende ting som pdf i stedet som word-filer. Du kan felge fil -> export to pdf for å gjøre word-dokumentene om til pdf-filer.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dette med pdf høres kanskje greit ut ja. Da må jeg få en forklaring på hvordan jeg skal gå frem for å gjøre dem om til pdf filer.. Er nemlig veldig grønn på sånne datating... :(

Skrevet

Det er en mulighet i Word-programmet. Antagelig under Fil/File og Eksporter til PDF/Export to PDF... (avhengig av om du har norsk eller engelsk versjon). Så gjør PCen resten selv. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Dette med pdf høres kanskje greit ut ja. Da må jeg få en forklaring på hvordan jeg skal gå frem for å gjøre dem om til pdf filer.. Er nemlig veldig grønn på sånne datating... :(

Det står forklart i innlegget over, men vi kan jo ta det stegvis.

1. Åpne dokumentene i word

2. Trykk på Fil (oppe til venstre), og deretter "Export as pdf" som står i menyen som kommer opp

3. Velg å lagre det.

Skrevet
En god regel er å aldri, aldri sende noe som .rar-filer. Bruk .zip i stedet. .rar er ikke standard noe sted.

Nå er du litt for kategorisk. RAR har definitivt sine bruksområder hvor ZIP ikke er i nærheten av å være like anvendelig. Skikkelig støtte for å dele et arkiv over flere volum samt bruk av paritetsfiler for feilkorreksjon gjør det til et bedre valg enn ZIP når data skal sendes gjennom upålitelige systemer. ZIP er fint i en A4-verden hvor det ikke er snakk om store datamengder og overføringsmetoden heter www eller epost.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan bruke filemail.com om nødvendig - gratis tjeneste, som sender en e-post med link til mottageren, som han deretter laster ned.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Var mange av søknadene mine som ikke lot seg åpne i word, men jeg fikk lastet ned et program som hjalp meg og gjøre dem om til pdf. MEN fikk så klart ikke plass til alt for det:( Men nå har jeg sendt av gårde så får de bare ta det som det er....

Gjest gjest1
Skrevet
Men på hotmail så får jeg kun lagt til tre stk, også sier den at det ikke er mer plass.

Hvorfor ikke bare sende flere e-poster?

Den ber meg kjøpe hotmail plus live som koster penger, hvilket jeg ikke gidder.

Jeg vil bruke en tjeneste, men jeg vil ikke betale. Jeg vil bruke funksjonalitet som er betalbart, men jeg vil ikke betale for det. Jeg vil, jeg vil, jeg vil. Her sier svaret seg selv.

Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg?

To løsninger ligger jo ganske klart i dagen, men det korrekte svaret er at du bør ordne filoverføringen via en annen protokoll (les: et annet "program") enn e-post. Det har aldri vært meningen at store filer skulle sendes som vedlegg per e-post.

Gjest ArneP
Skrevet

Det høres ut som du har scannet inn attester med alt for høy oppløsning og lagret i diverse ukurrante formater. Dette bør du rydde opp i. En jeg kjenner som tar i mot mange søknader sier hun ikke gidder å bruke tid på å forsøke å finne ut hvordan alle de merkelige vedleggene hun mottar skal åpnes. Hvis de ikke åpner seg (evt lar seg printe) umiddelbart ser de bort fra de aktuelle vedleggene.

Alt bør sendes som PDFer og hver pdf bør ikke være stort mer enn 100k (sånn cirka) per side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...