Gå til innhold

Valp som gjør fra seg inne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig er det noe alle valper gjør, men når valpen går og leter et sted hvor den kan sette seg ned og bæsje - ja, hva gjør man da?

Skjenner på den/bærer den ut eller går stille ute med den?

Valpen det er snakk om er 11 uker. Jeg har hørt om folk som dytter snuten til valpen nedi der den har gjort fra seg, men det synes jeg ikke noe om.

(Han gir ikke noe tegn til at han må "på do". Hverken blir urolig, piper eller noe som helst)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når vi hadde valp hadde vi konstant oversikt over valpen hele tiden omtrent.

Lukket også dører til rom vi ikke syntes han skulle gå inn på, og vi passet på og ta valpen ut med jevne mellomrom. Tok vi valpen på fersken bærte vi valpen ut og satte han ute, mens vi stod sammen med han.

Når vi så valpen var igang med å finne sted hvor den kunne gjøre fra seg bærte vi den alltid ut. Og der ble vi ventendes til den gjorde fra seg.

Dette gjorde vi utallige mange ganger og til slutt begynte han sagte men sikkkert og skjønne at det er ute vi gjør slike ting.

Da det begynte å skje roste vi han overdrevent mye osv og satte et navn på hva han gjorde for noe:)

Vi lagde også bæsje og tisse skjema for å kartlegge hvor ofte ca den gjorde ifra seg. I tillegg skrev vi opp tidene vi gav mat, drikking, soving og lek, slik at vi kunne måle i forhold til dem tidene når valpen vanligvis gjorde ifra seg.

Da det nærmet seg tiden i følge skjemaet tok vi han ut, og vips så gjorde han ifra seg eller tissa :P

Slik gjorde vi det og det fungerte for oss.

Jeg synes heller ikke mans kal dytte snuta ned i avføringen til hunden. Dette går fint an å gjøre andre veier.

Endret av Chakoya
Gjest Marlo
Skrevet

Ut med valpen etter soving, spising, leking, drikking - ja gjerne hver halvtime/time i starten.

Rose masse når valpen gjör noe ut - INGEN reaksjon når hunden gjör noe inne - bare bär den ut.

Skrevet
(Han gir ikke noe tegn til at han må "på do". Hverken blir urolig, piper eller noe som helst)

Joda, han leter etter et sted å få være i fred - det er tegnet på at han må på do. Begrens tilgangen til husets kriker og kroker (kompostgrinder fra Biltema er veldig fine til det bruket) og ta han ut ofte ofte. Da løser det seg etterhvert, men ikke gi opp selv om det tar lang tid - enkelte bruker lang tid på å bli husrene.

Gjest Gjest
Skrevet

Bær ham ut med en gang dere ser han begynner å lete etter et godt bæsjested. Ikke skjenn. Bare ros masse når han gjør det han skal ute.

Gjest Wacmoc
Skrevet

Signerer de over.

Du skal aldri, uansett hva, stikke snuta i tisset eller bæsjet. Ikke kjeft på den heller, da går helle r hunden vekk fra deg for å gjøre fra seg fordi den får skjenn når den går på do. Ros den masse/gi den go-bit når den gjør fra seg ute, og om den gjør fra seg inne eller begynner å romstere og lete etter et sted, så bærer du den bare rett ut.

Og valpen din er også veldig ung, egentlig for ung til å bli tatt fra morra, så du kan ikke forvente allverden..

Skrevet
Og valpen din er også veldig ung, egentlig for ung til å bli tatt fra morra, så du kan ikke forvente allverden..

Du blander ikke med kattunger nå? Pleier man ikke å ta valper fra moren rundt 8-9 uker etter fødselen?

Ellers sier jeg meg bare enig med de andre. Vær tålmodig og ros masse, så ordner det seg til slutt.

Skrevet

Eh?

Valper er leveringsklare når de 8 uker.

Vi har kjøpt hund fra en meget seriøs oppdretter, så hun vet hva hun driver med.

Gjest Wacmoc
Skrevet (endret)
Du blander ikke med kattunger nå? Pleier man ikke å ta valper fra moren rundt 8-9 uker etter fødselen?

Ellers sier jeg meg bare enig med de andre. Vær tålmodig og ros masse, så ordner det seg til slutt.

Eh?

Valper er leveringsklare når de 8 uker.

Vi har kjøpt hund fra en meget seriøs oppdretter, så hun vet hva hun driver med.

Herregud, var ikke helt klar i toppen. Beklager!

Litt mye katteprat på meg for tiden. Er fullt klar over de leveres 8 uker gamle :ler:

Endret av Wacmoc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...